Inlägg från: Draken55 |Visa alla inlägg
  • Draken55

Nya Pensionsförslaget

Nu verkar politikerna överens, folk ska jobba tills de är 69!
    Ja det går väl bra om man sitter och fiser på kontoret, eller lever på att prata bajs,  men en byggjobbare som börjat när han var 17?, tvätterskan? Städerskan?
    Ökad livslängd spelar ingen roll där inte.

Och S är de pådrivande i detta? helt sanslöst. 

Och samtidigt ska pensionärer betala världens högsta skatter, där i andra länder pensionärer har en rad lättnader och förmåner, krävs det en revolution i Sverige eller fortsatt knuten näve i byxfickan?

Jag planerar redan för flytten, och jag är inte ensam.

Ännu en sak den här rödgröna regeringen kommer att bli historiskt känd för, de startade en enorm utflyttning av pensionärer.

• Svar på tråden Nya Pensionsförslaget
  • Draken55
    Carambolan skrev 2017-11-16 11:56:30 följande:

Är det klart? Det jag har hört är att högsta gränsen i las ska höjas från 67 till 69. Dvs arbetsgivare ska inte få säga upp folk som fortfarande VILL jobba, vilket drabbar många idag. Och att lägsta höjs från 61 till 63. Att inte kunna gå i pension vid 61 tycker jag nog ändå är relativt rimligt faktiskt.

Helt klart är det väl inte, men det läcks ju, och alla utom kanske SD och V verkasr rörande överens, folkförakt och arbetarförakt en masse, riktigt otrevligt.

Att inte kunna gå i pension vid 61 om man jobbat i bygge eller som städerska sen man var 17 är extremt orimligt, rent människoföraktande.

Man lyssnar på en del politiker , de talar om att man ska jobba till 69 för att man börjar jobba när man är 30... vilken planet lever dennna nya överklass på?, varför får de stöd från vanligt folk?
  • Draken55
    Carambolan skrev 2017-11-16 12:09:05 följande:

Problemet är väl inte så mycket att vissa börjar jobba vid 30, utan att väldigt många lever till 90 istället för till 70.

Problem?

Sveriga har pengar, det är en fråga om var man vill spendera dem, väljer man att spendera ex. 100 tals miljarder på flyktinginvandring, ja då får ju andra sektoerer lida.
  • Draken55
    Carambolan skrev 2017-11-16 12:16:11 följande:
    Okej, "prioriteringsfrågan" som föranleder förändringarna i pensionssystemet
      Osäker på vad du avser, men det är väl uppenbart att politikerna vill ha åtkomst till medlen istället för att dela ut dem till folket/ pensionärerna.

Fattar inte hur mesiga folk kan vara i Sverige, jag planerar flytt.

Ännu en sak den nuvarande regeringen blir ihågkommen för om 20 år,
    istället för 10.000 tals blir det nu 100.000 tals som kommer att flytta till andra nejder.
  • Draken55
    Mentat skrev 2017-11-16 14:22:23 följande:

Ren lögn!

Vad man vill införa är att folk skall ha rätt att jobba till 69 om de så önskar, vilket är något helt annat. Den som vill gå i pension tidigare skall fortfarande kunna göra det.

Pensionskapitalet skall räcka under resten av ditt liv från det att du slutar jobba. Då kan du antingen
    * Acceptera att pensionen blir allt lägre i takt med att vi lever allt längre eller
    * Jobba längre innan du går i pension eller
    * Spara mer pengar till pensionen själv eller
    * någon kombination av ovanstående.

Det är ingen lögn, det jag skrev är sant,  du får väl försöka läsa inlägget innan du anklagar folk i affekt, det blir bara pinsamt.

Folk ska jobba tills de är 69, ja det vill ju politikerna, var är lögnen? jag säger inget om tvång.

Alla med mattekunskaper förstår ju dessutom att om folk ska jobba längre påverkar det ju även de som vill gå i pension tidigare, att jag får rätt kan vi se när oranga kuverten kommer i brevlådan om 5-8 år....

Under tiden är jag måttligt intresserad av att se en massa försvar av politiker som numera mest påminner om adeln på medeltiden, tack.
  • Draken55
    Mentat skrev 2017-11-21 17:04:38 följande:
    Grundläggande svenska:
    Det är en avsevärd skillnad i betydelse mellan
    "folk ska jobba tills de är 69" och
    "folk ska få jobba tills de är 69"

Det första är ren lögn och det var det du skrev. Det andra är korrekt.

Mina matematikkunskaper är helt OK, tack. Den sista kursen var nog Kvantfysik II på teknis men jag behöver inte den nivån för att kunna konstatera det enkla samband jag skrev ovan:

Pensionskapitalet skall räcka under resten av ditt liv från det att du slutar jobba. Då kan du antingen
    * Acceptera att pensionen blir allt lägre i takt med att vi lever allt längre eller
    * Jobba längre innan du går i pension eller
    * Spara mer pengar till pensionen själv eller
    * någon kombination av ovanstående.

Lyckligtvis har vi ett så pass flexibelt system att du kan påverka väldigt mycket själv.
    Grundläggande läsförståelse, enligt min mening.
    Den som vill missförstå gör det, jag kan ju inte förhindra folk som avsiktligen vill missförstå.
  • Draken55
    Mentat skrev 2017-11-22 06:37:27 följande:
    Ynkligt. Det hade varit hederligare att säga att du uttryckte dig slarvigt och menade att xxxx... etc snarare än att försöka gömma dig bakom anklagelser om mina avsikter.

Mina avsikter är att ha en hederlig debatt där man må tycka olika, respekterar motpartens åsikt även när man inte delar den men håller sig till fakta. Inte direkt den anda som präglar FL, jag vet.
    Ynkligt?  Ja så långt vill inte jag sträcka mig, men visst borde man kunna begära att folk läste vad jag skriver istållet för att ljuga om vad jag skriver.

Bättre om du erkände att du läste slarvigt.
  • Draken55
    Mentat skrev 2017-11-22 16:24:35 följande:
    Var och en kan läsa innantill och konstatera vad som är rätt och fel.
    Därmed kommer vi inte längre, jag konstaterar att du vill föra debatter på den här nivån.
    Exakt.  Och det står svart på vitt, jag har inte ljugit.

Så varför denna upprördhet?  prinsessa -ärta?
  • Draken55
    Padirac skrev 2017-11-23 20:55:47 följande:
    Om det inte var en medveten lögn så var det en ful missledande vinkling.

Oavsett var det du skrev om folk ska jobba till de är 69 inte sant.

inte sant=lögn
    Nonsens,
    ingen som skrivit här, INGEN, har ju trott att jag sa att folk skulle vara tvingade att jobba till de är 69,  det är ju helt tydligt och klarlagt,  de verkar dock upprörda??  för att de TROR att andra ska tycka så, det är bara smutskastning och slag under bältet, av den lägsta sort.
  • Draken55

Extremt arbetarfientligt förslag, folk verkar inte bry sig sådär alldeles mycket? har indoktrinering gått så långt?

Arbetare som ofta börjar jobba när de är 17-18 ska alltså jobba typ 10 år mer än fisande akadekmiker som fått utbildningen betald av skattemedel och tjänar mer och har föga fysiska krav på jobbet så de kan jobba kvar längre och får ännu högre pension, byggjobbaren underrsköterskan utsliten vid 60 får gå tidigast vid 64...

Sossarna ett arbetarparti?    M det nya arbetarpartiet? javisst, och Putin är världens störste demokrat?

Jag är borgare men de enda partier som verkar oppononera sig är V och SD, trist.  Folk i det här landet är en samling får.

• Draken55
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-15 11:52:18 följande:
    Herregud, du skriver ju klart och tydligt:

folk ska jobba tills de är 69!
    Ja, det är ju politikernas vilja, har du inte förstått det ännu?

Tror du du får en pension värd namnet om du går tidigare?
  • Draken55
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-15 16:05:45 följande:
    Nej, det är det inte. Pensionsåldern ska vara 67 år, man får gå som tidigast när man är 64 år och får om arbetsgivaren går med på det jobba tills man är 69 år.

Hur mkt pension man får bestämmer man delvis själv. Idag har väl ingen människa missat att man måste själv också spara.
    Bestämmer själv?  ja man baxnar hur indoktrinerade folk är, du bestämmer alltså att du ska få så lite att det knappt går att leva på, trots du jopbbat i kanske 45 år... vilken otrolig valfrihet....

Pensionerna idag är otroligt mycket sämre än de var förr relativt sett, trots att Sverige som nation är oerhört mycket rikare.  Pengarna används till annat.
  • Draken55
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-15 16:43:09 följande:
    Antingen gnäller man och tror att det ska ändra något, eller så förhåller man sig till verkligheten och tar själv ansvar för sin ekonomi. Fakta är att idag så kommer många människor att få betydligt mindre att leva på när de går i pension. Vad man gör med den vetskapen är upp till var och en.
    Gnäller?    Jag klarar mig nog men jag är nåt så ovanligt i dagens samhälle som en solidarisk människa, jag blir förbannad när folk som jobabt sen de var 17 och är utslitna får nöja sig med smulor från överklassen, där numera S även ingår, tror de ialla fall.

Ibland saknas det inga pengar i Sverige , exempelvis när det gäller så kallade flyktingar, då kommer 10 tals miljarder fram, utan problem..  folk utan svenskt medborgarskap har på sätt och vis prioritering jämfört med folk som betalat skatt här i 60 år, bisarrt, Sverige är unikt i världen.
  • Draken55
    felix le chat skrev 2017-12-15 17:37:07 följande:
    Nytt är ochså att A-kassa och övriga socialförsäkringsformer ( framförallt aktivitetsstöd som man får när akassedagarna är slut efter 1.5 år )
    följer med reformen och man kan få akassa tills man är 67 år.
    Akassa är pensionsgrundande.

Dom som borde ha gått i pension pga att dom inte orkar jobba eller
    har skador som gör att dom inte klarar sina arbetsuppgifter kommer att
    permiteras och dom får gå på Akassa och attivitetsstöd sista åren.
    Dessa penga kommer från statsbudgeten inte pensionssystemet.
     Låt oss gissa att detta kommer att kosta 15-20 Miljarder per år och
    man kunde ju lika gärna ha stärkt pensionssystemet med motsvarande
    och behållit nuvarande regler.

Att sjukskrivningarna skulle öka är ett tankefel.
    Ingen kan bli sjukskriven i dagens sverige. 
    Även om du är inlagd för pallitativ vård skall du matchas mot din arbetsförmåga.
    Alla system numera är anpassade efter pappershämtare och tjänstemän som gnäller om de har en fis på tvären, hur svårt är det att arbetsträna om allt du behöver göra är att gå på ett par möten om dan?
    Hur svårt är det att gå och jobba med ett diskbråck om du kan sitta och fisa på stolen hela dan?

Arbetarparti, var finns du?  och med arbetare menar jag även väldigt många tjänstemän.
Svar på tråden Nya Pensionsförslaget