• Draken55

Nya Pensionsförslaget

Nu verkar politikerna överens, folk ska jobba tills de är 69!
    Ja det går väl bra om man sitter och fiser på kontoret, eller lever på att prata bajs,  men en byggjobbare som börjat när han var 17?, tvätterskan? Städerskan?
    Ökad livslängd spelar ingen roll där inte.

Och S är de pådrivande i detta? helt sanslöst. 

Och samtidigt ska pensionärer betala världens högsta skatter, där i andra länder pensionärer har en rad lättnader och förmåner, krävs det en revolution i Sverige eller fortsatt knuten näve i byxfickan?

Jag planerar redan för flytten, och jag är inte ensam.

Ännu en sak den här rödgröna regeringen kommer att bli historiskt känd för, de startade en enorm utflyttning av pensionärer.

• Svar på tråden Nya Pensionsförslaget
  • Carambolan

Är det klart? Det jag har hört är att högsta gränsen i las ska höjas från 67 till 69. Dvs arbetsgivare ska inte få säga upp folk som fortfarande VILL jobba, vilket drabbar många idag. Och att lägsta höjs från 61 till 63. Att inte kunna gå i pension vid 61 tycker jag nog ändå är relativt rimligt faktiskt.

• Draken55
    Carambolan skrev 2017-11-16 11:56:30 följande:

Är det klart? Det jag har hört är att högsta gränsen i las ska höjas från 67 till 69. Dvs arbetsgivare ska inte få säga upp folk som fortfarande VILL jobba, vilket drabbar många idag. Och att lägsta höjs från 61 till 63. Att inte kunna gå i pension vid 61 tycker jag nog ändå är relativt rimligt faktiskt.

Helt klart är det väl inte, men det läcks ju, och alla utom kanske SD och V verkasr rörande överens, folkförakt och arbetarförakt en masse, riktigt otrevligt.

Att inte kunna gå i pension vid 61 om man jobbat i bygge eller som städerska sen man var 17 är extremt orimligt, rent människoföraktande.

Man lyssnar på en del politiker , de talar om att man ska jobba till 69 för att man börjar jobba när man är 30... vilken planet lever dennna nya överklass på?, varför får de stöd från vanligt folk?
  • Carambolan

Problemet är väl inte så mycket att vissa börjar jobba vid 30, utan att väldigt många lever till 90 istället för till 70.

• Draken55
    Carambolan skrev 2017-11-16 12:09:05 följande:

Problemet är väl inte så mycket att vissa börjar jobba vid 30, utan att väldigt många lever till 90 istället för till 70.

Problem?

Sveriga har pengar, det är en fråga om var man vill spendera dem, väljer man att spendera ex. 100 tals miljarder på flyktinginvandring, ja då får ju andra sektoerer lida.
  • Carambolan
    Draken55 skrev 2017-11-16 12:13:56 följande:

Problem?

Sveriga har pengar, det är en fråga om var man vill spendera dem, väljer man att spendera ex. 100 tals miljarder på flyktinginvandring, ja då får ju andra sektoerer lida.

Okej, "prioriteringsfrågan" som föranleder förändringarna i pensionssystemet
  • FDFMGA
    Carambolan skrev 2017-11-16 12:09:05 följande:
    Problemet är heller inte att man får rätt att vara kvar på jobber tills man fyllt 69 år om man så önskar. Det är ju bara bra att den möjligheten ges till alla som vill, problemet är snarare att det finns planer på att höja lägsta möjliga pensionsåldern från 61 till 63 år.

Det finns folk, dock kanske inte politiker, som är slutkörda redan vid 61.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Draken55
    Carambolan skrev 2017-11-16 12:16:11 följande:
    Okej, "prioriteringsfrågan" som föranleder förändringarna i pensionssystemet
      Osäker på vad du avser, men det är väl uppenbart att politikerna vill ha åtkomst till medlen istället för att dela ut dem till folket/ pensionärerna.

Fattar inte hur mesiga folk kan vara i Sverige, jag planerar flytt.

Ännu en sak den nuvarande regeringen blir ihågkommen för om 20 år,
    istället för 10.000 tals blir det nu 100.000 tals som kommer att flytta till andra nejder.
  • Mentat
    Draken55 skrev 2017-11-16 11:20:19 följande:

Nu verkar politikerna överens, folk ska jobba tills de är 69!

Ren lögn!

Vad man vill införa är att folk skall ha rätt att jobba till 69 om de så önskar, vilket är något helt annat. Den som vill gå i pension tidigare skall fortfarande kunna göra det.

Pensionskapitalet skall räcka under resten av ditt liv från det att du slutar jobba. Då kan du antingen
    * Acceptera att pensionen blir allt lägre i takt med att vi lever allt längre eller
    * Jobba längre innan du går i pension eller
    * Spara mer pengar till pensionen själv eller
    * någon kombination av ovanstående.

• Draken55
    Mentat skrev 2017-11-16 14:22:23 följande:

Ren lögn!

Vad man vill införa är att folk skall ha rätt att jobba till 69 om de så önskar, vilket är något helt annat. Den som vill gå i pension tidigare skall fortfarande kunna göra det.

Pensionskapitalet skall räcka under resten av ditt liv från det att du slutar jobba. Då kan du antingen
    * Acceptera att pensionen blir allt lägre i takt med att vi lever allt längre eller

Det är ingen lögn, det jag skrev är sant,  du får väl försöka läsa inlägget innan du anklagar folk i affekt, det blir bara pinsamt.

Folk ska jobba tills de är 69, ja det vill ju politikerna, var är lögnen? jag säger inget om tvång.

Alla med mattekunskaper förstår ju dessutom att om folk ska jobba längre påverkar det ju även de som vill gå i pension tidigare, att jag får rätt kan vi se när oranga kuverten kommer i brevlådan om 5-8 år....

Under tiden är jag måttligt intresserad av att se en massa försvar av politiker som numera mest påminner om adeln på medeltiden, tack.
  • Mentat
    Draken55 skrev 2017-11-21 15:34:28 följande:
    Det är ingen lögn, det jag skrev är sant,  du får väl försöka läsa inlägget innan du anklagar folk i affekt, det blir bara pinsamt.

Folk ska jobba tills de är 69, ja det vill ju politikerna, var är lögnen? jag säger inget om tvång.

Alla med mattekunskaper förstår ju dessutom att om folk ska jobba längre påverkar det ju även de som vill gå i pension tidigare, att jag får rätt kan vi se när oranga kuverten kommer i brevlådan om 5-8 år....

Under tiden är jag måttligt intresserad av att se en massa försvar av politiker som numera mest påminner om adeln på medeltiden, tack.
    Grundläggande svenska:
    Det är en avsevärd skillnad i betydelse mellan
    "folk ska jobba tills de är 69" och
    "folk ska få jobba tills de är 69"

Det första är ren lögn och det var det du skrev. Det andra är korrekt.

Mina matematikkunskaper är helt OK, tack. Den sista kursen var nog Kvantfysik II på teknis men jag behöver inte den nivån för att kunna konstatera det enkla samband jag skrev ovan:

Lyckligtvis har vi ett så pass flexibelt system att du kan påverka väldigt mycket själv.
Svar på tråden Nya Pensionsförslaget