Vattumankillen skrev 2017-09-13 22:45:26 följande:
F! Är inte ett rasistisk parti. De pratar mycket om rasism mot olika grupper.
Kim Possible skrev 2017-09-13 22:34:51 följande:
Jag har röstat F! och det var ju så hör i efterhand en stor jävla miss. Ingen idé att gråta över spilld mjölk (som några av partiets företrädare fö ser som rasism och "kolonialt förtryck", suck...), men det känns rasande trist att ett parti som hade kunnat bli något riktigt bra helt har urartat till att bli politikens driftkucku. Dessvärre inte helt oförståeligt.
För att de skulle kunna bli aktuella igen för mig krävs mycket;
Sätt ekonomer, alltså riktiga och inte några husmorsekonomer, till att utforma och förklara det ekonomiska resonemanget. "Vi vill att alla som vill ska få jättemycket pengar utan att göra något alls, för alla är lika mycket värda" är inte ett ekonomiskt resonemang. Det är hur barn resonerar.
Peta demokratifientliga personer. Samt de som har en uppenbar agenda att via religionsfrihet ändra vårt statsskick till teokrati. Gäller även de rent anarkistiska i partiet. Märkligt nog samverkar de där som man skulle kunna se som motpoler oroväckande bra.
Peta de som vägrar erkänna hedersförtryck och hedersvåld, samt de som öppet stöder barngiftemål (Soraya Post bla), samt de som påstår att det kan vara rasistiskt, islamofobiskt och afrofobiskt *eyeroll* att fördöma kvinnlig könsstympning (Kawesa bla).
Börja med arbete på bred front med _ stora_ problem, arbeta för ett mer jämställt föräldraskap och arbetsliv, för lagändringar som medför strängare straff för våldtäkt mm, arbeta ner effektivt när det gäller utsatta kvinnor och barn oavsett bakgrund och ursprung. Har någon efter det lust att ägna energi åt hur många statyer som är av manligt kän har de inte gjort tillräckligt åt det förstnämnda.
Sluta kultur- och religionsrelativisera! Nej, alla kulturer är inte lika bra, alla religioner är inte heller lika bra. En kultur eller religion som stympar små barn, är för barngifte/bortgifte, som ser kvinnor och barn som ägodelar, som är emot hbtq etc, är per definition sämre än en kultur/religion som _ inte_ gör det!
Finns mer, men jag fick huvudvärk och lite politisk sorg, så det får räcka för nu.
Oki håller med F! hade en chans att bli ett bättre parti. Men partiet har blivit klart bättre tycker jag. Men inte tillräckligt. Jag ska rösta på Direktdemokraterna eller kanske djurens parti. Det Står ingenstans på hela Internet förutom texten ovann om att Viktoria skulle vara för könsstympning. Var någonstans har du hört det?
Till höst kommer F! Göra en fullständig budget