• Vattumankillen

Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?

Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-13 17:14
    finns fördelar och nackdelar med partiet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-13 18:05
    Det är det enda partiet som har feminism som profilfråga och enligt experter så låg F! bakom att jämställdhetsfrågorna togs mer på allvar i riksdagsvalet 2014 tack vare F! framgångar

• Svar på tråden Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?
  • Vattumankillen
    Anonym (...) skrev 2017-09-13 22:42:19 följande:

Jag skulle vilja lägga till att de nog behöver göra upp med sin rasism också.

Fi är faktiskt det mest rasfixerade partiet som finns i svensk politik. Inget annat parti är så noga med att dela upp människor utifrån deras hudfärg som Fi.

Att de sedan värderar raserna annorlunda än låt säga vit makt-rörelsen gör förändrar ju faktiskt inte att det är ett extremt rasistiskt parti.

F! Är inte ett rasistisk parti. De pratar mycket om rasism mot olika grupper.
  • Vattumankillen
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 22:45:26 följande:

Kim Possible skrev 2017-09-13 22:34:51 följande:

Jag har röstat F! och det var ju så hör i efterhand en stor jävla miss. Ingen idé att gråta över spilld mjölk (som några av partiets företrädare fö ser som rasism och "kolonialt förtryck", suck...), men det känns rasande trist att ett parti som hade kunnat bli något riktigt bra helt har urartat till att bli politikens driftkucku. Dessvärre inte helt oförståeligt.

För att de skulle kunna bli aktuella igen för mig krävs mycket;

Sätt ekonomer, alltså riktiga och inte några husmorsekonomer, till att utforma och förklara det ekonomiska resonemanget. "Vi vill att alla som vill ska få jättemycket pengar utan att göra något alls, för alla är lika mycket värda" är inte ett ekonomiskt resonemang. Det är hur barn resonerar.

Peta demokratifientliga personer. Samt de som har en uppenbar agenda att via religionsfrihet ändra vårt statsskick till teokrati. Gäller även de rent anarkistiska i partiet. Märkligt nog samverkar de där som man skulle kunna se som motpoler oroväckande bra.

Peta de som vägrar erkänna hedersförtryck och hedersvåld, samt de som öppet stöder barngiftemål (Soraya Post bla), samt de som påstår att det kan vara rasistiskt, islamofobiskt och afrofobiskt *eyeroll* att fördöma kvinnlig könsstympning (Kawesa bla).

Börja med arbete på bred front med _ stora_ problem, arbeta för ett mer jämställt föräldraskap och arbetsliv, för lagändringar som medför strängare straff för våldtäkt mm, arbeta ner effektivt när det gäller utsatta kvinnor och barn oavsett bakgrund och ursprung. Har någon efter det lust att ägna energi åt hur många statyer som är av manligt kän har de inte gjort tillräckligt åt det förstnämnda.

Sluta kultur- och religionsrelativisera! Nej, alla kulturer är inte lika bra, alla religioner är inte heller lika bra. En kultur eller religion som stympar små barn, är för barngifte/bortgifte, som ser kvinnor och barn som ägodelar, som är emot hbtq etc, är per definition sämre än en kultur/religion som _ inte_ gör det!

Finns mer, men jag fick huvudvärk och lite politisk sorg, så det får räcka för nu.

Oki håller med F! hade en chans att bli ett bättre parti. Men partiet har blivit klart bättre tycker jag. Men inte tillräckligt. Jag ska rösta på Direktdemokraterna eller kanske djurens parti. Det Står ingenstans på hela Internet förutom texten ovann om att Viktoria skulle vara för könsstympning. Var någonstans har du hört det?

Till höst kommer F! Göra en fullständig budget
  • Kim Possible
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 22:04:46 följande:

Hon har nästan 5000 vänner på Facebook. Hon har säkert inte koll riktigt på alla personer.

Om inte hon som partiledare har koll på kända personer som de ovan nämnda eller Rashid Musa, Salahuddin Barakat, Mattias Gardell mfl mfl, och vet vad de står för, så är hon antingen totalt blåst eller har någon mental funktionsnedsättning av högre grad (inget fel i det sista, men partiledarskap är kanske ingen hit i det läget, såvida det inte handlar om ett parti som riktar sig till just den gruppen).
  • Kim Possible

Nej, du har rätt i att det inte är ett rasistiskt parti. Tyvärr är de inte speciellt feministiska i dagsläget heller.
  • Anonym (...)
    Kim Possible skrev 2017-09-13 22:58:48 följande:
    Nej, du har rätt i att det inte är ett rasistiskt parti. Tyvärr är de inte speciellt feministiska i dagsläget heller.

Fi är ett öppet rasistiskt parti. Det är det mest rasistiska parti vi har i Sverige.

Sedan kanske ni sympatiserar med Fi:s rasism på samma sätt som SD:s anhängare sympatiserar med det partiets rasism och därför inte ser rasismen, men det är absolut ingen tvekan om att det är ett rasistiskt parti.
  • Vattumankillen
    Kim Possible skrev 2017-09-13 22:58:48 följande:

På vilket sätt?
  • Vattumankillen
    Anonym (...) skrev 2017-09-13 23:04:14 följande:

Fi är ett öppet rasistiskt parti. Det är det mest rasistiska parti vi har i Sverige.

Sedan kanske ni sympatiserar med Fi:s rasism på samma sätt som SD:s anhängare sympatiserar med det partiets rasism och därför inte ser rasismen, men det är absolut ingen tvekan om att det är ett rasistiskt parti.

Att ett parti pratar mycket om rasism mot olika grupper är inte rasistiskt.
  • Postman
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 18:43:49 följande:

F! har inte sagt något om folk i Ryssland inte är vita

F! anser att alla människor har lika värde ovaset var de födds och oavsett medborgarskap.

Onä, Fi räknar inte med män här. Så alla det är rent jävla ljug. Sen kan ju också undra hur jämställda de är själva, det sitter väl 100% kvinnor i partitoppen.
  • Kim Possible
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 22:54:31 följande:

Oki håller med F! hade en chans att bli ett bättre parti. Men partiet har blivit klart bättre tycker jag. Men inte tillräckligt. Jag ska rösta på Direktdemokraterna eller kanske djurens parti. Det Står ingenstans på hela Internet förutom texten ovann om att Viktoria skulle vara för könsstympning. Var någonstans har du hört det?

Till höst kommer F! Göra en fullständig budget

Jag skrev inte att hon explicit var för kvinnlig könsstympning, bara att hon, liksom tyvärr flera andra både i och utanför partiet, sagt att kritik mot detta kan ses som rasism, islamofob och afrofobi.
  • Vattumankillen
    Kim Possible skrev 2017-09-13 23:17:18 följande:

Jag skrev inte att hon explicit var för kvinnlig könsstympning, bara att hon, liksom tyvärr flera andra både i och utanför partiet, sagt att kritik mot detta kan ses som rasism, islamofob och afrofobi.

Oki.
  • Kim Possible
    Anonym (...) skrev 2017-09-13 23:04:14 följande:

Vad grundar du det på? Strukturell/kulturell rasism gentemot vad i så fall? Rasism är något som sker från majoritet gentemot minoritet.
  • elyse

Helt andra topp-representanter. Gärna redan väletablerade inom politik, näringsliv och högre studier.

• Kim Possible
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 23:04:58 följande:

På vilket sätt?

Om man hellre pleasar manliga fundamentalisters rätt att förtrycka än värnar om kvinnor och barn som är offren för förtrycket, tycker jag inte en förtjänar att kalla sig feminist.
  • Anonym (...)
    Kim Possible skrev 2017-09-13 23:20:11 följande:
    Vad grundar du det på? Strukturell/kulturell rasism gentemot vad i så fall? Rasism är något som sker från majoritet gentemot minoritet.
    Nej, det behöver det verkligen inte vara. Rasism kan ske från minoritet till minoritet och hur majoritet och minoritet definieras är väldigt olika. En majoritet kan vara i minoritet i ett avgränsat geografiskt, kulturellt eller socialt sammanhang och tvärtom.

Fast jag kan när jag läser ditt resonemang förstå att Fi:s rasistiska budskap tilltalar dig.

Men nog om det. Precis som jag skrev så är Fi väldigt fixerade vid ras och att dela upp människor utifrån ras. Sedan har man en omvänd rashierarki där det anses fulare att vara vit än svart t.ex. Det finns även rasseparatistiska inslag i Fi som även finns i white power och black power-rörelserna i USA.
  • Kim Possible
    Anonym (...) skrev 2017-09-13 23:48:55 följande:

Nej, det behöver det verkligen inte vara. Rasism kan ske från minoritet till minoritet och hur majoritet och minoritet definieras är väldigt olika. En majoritet kan vara i minoritet i ett avgränsat geografiskt, kulturellt eller socialt sammanhang och tvärtom.

Fast jag kan när jag läser ditt resonemang förstå att Fi:s rasistiska budskap tilltalar dig.

Men nog om det. Precis som jag skrev så är Fi väldigt fixerade vid ras och att dela upp människor utifrån ras. Sedan har man en omvänd rashierarki där det anses fulare att vara vit än svart t.ex. Det finns även rasseparatistiska inslag i Fi som även finns i white power och black power-rörelserna i USA.

Eh, att F!s "rasistiska budskap tilltalar mig"?! Jag har ju just skrivit att jag inte alls gillar det de står för idag ffs!

Förstår lite ändå vart du vill komma, jag är inte heller något fan av separatism whatsoever, men anklaga inte människor på falska grunder och försök inte hitta på eller göra rena påståenden om andra utifrån lösryckta argument.
  • Bejje

Rasism, eller diskriminering kan ske på många sätt. Viss säger att SD är rasister även om jag inte håller med om det.

Men genom att använda samma logik så kan man säga att F! är rasister eller åtminstone ett diskriminerande parti.

De bryr sig för det första inte om män alls. Faktum är att de satsar bara på kvinnor. Att kvinnor ska få, enligt deras världsbild, samma villkor som männen fast det i själva verket är så att det är lika villkor redan idag.

De snackar om hur män har det så mycket bättre på alla möjliga fronter och att kvinnor diskrimineras när det inte är så, det kan tolkas som att de faktiskt vill ändra så att kvinnor ligger i fördel i världen.

Det faktum att det pratar så får mig att tro att jag som man inte är värd något.

Sen att dom kelar med muslimska islamister får mig att spy. De bryr sig alltså inte om vårt kristna kulturarv eller de judar som bor i landet? Alla vet att muslimer som grupp (inte alla) hatar judar och muslimer kan inte släppas in bland judar utan att det blir hor, våld och mord.

Så ska vi verkligen rösta på ett sånt parti?

• Bejje
    Bejje skrev 2017-09-14 00:13:36 följande:

Rasism, eller diskriminering kan ske på många sätt. Viss säger att SD är rasister även om jag inte håller med om det.

Men genom att använda samma logik så kan man säga att F! är rasister eller åtminstone ett diskriminerande parti.

De bryr sig för det första inte om män alls. Faktum är att de satsar bara på kvinnor. Att kvinnor ska få, enligt deras världsbild, samma villkor som männen fast det i själva verket är så att det är lika villkor redan idag.

De snackar om hur män har det så mycket bättre på alla möjliga fronter och att kvinnor diskrimineras när det inte är så, det kan tolkas som att de faktiskt vill ändra så att kvinnor ligger i fördel i världen.

Det faktum att det pratar så får mig att tro att jag som man inte är värd något.

Sen att dom kelar med muslimska islamister får mig att spy. De bryr sig alltså inte om vårt kristna kulturarv eller de judar som bor i landet? Alla vet att muslimer som grupp (inte alla) hatar judar och muslimer kan inte släppas in bland judar utan att det blir hor, våld och mord.

Så ska vi verkligen rösta på ett sånt parti?

..och eftersom familjeliv fortfarande lever kvar på 90-talet så går det inte redigera inlägg som ärt felstavade. Jag ursäktar å familjelivs vägnar för deras outvecklade forum.
  • Mentat

Jag skulle inte få för mig att rösta på ett uttalat sexistiskt parti, lika litet som jag skulle göra det på ett uttalat rasistiskt parti. Mycket enkelt.

Det är för mig helt obegripligt hur man kan förfasa sig över rasister men glatt acceptera sexister.

Svar på tråden Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?