• Vattumankillen

Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?

Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-13 17:14
    finns fördelar och nackdelar med partiet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-13 18:05
    Det är det enda partiet som har feminism som profilfråga och enligt experter så låg F! bakom att jämställdhetsfrågorna togs mer på allvar i riksdagsvalet 2014 tack vare F! framgångar

• Svar på tråden Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?
  • Vattumankillen
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 21:27:31 följande:

Oki. Men hon så ju att de inte räknas som vita i Sverige.

Hon sa menar jag.
  • morotsman

1. Att de lever som de lär och tillämpar jämställdhet i det egna partiet. Idag är det väldigt ojämställd könsfördelning i styrelse och talespersoner.

2. Att de driver fler mansfrågor

3. Att de jobbar mer för att motverka matriarkala könsmaktsstrukurer.

• Anonym (nyss)

En riktigt hätsk framtoning mot hedersrelaterat förtryck och politiserad islam (ja religion då, men kristendomen anser jag någorlunda kväst). Vallöften som rör detta samt könsstympningen av pojkar - våga göra sig ovän med det muslimska och judiska samfundet.

Ja då hade jag lagt min röst där i ren och skär affekt och rörelse över att de plötsligt agerar som det främsta feministiska partiet och med ett äkta barnperspektiv.

• Bejje

Vad skulle få mig att rösta F!?

* För det första. Deras budget måste totalt skrotas och göras om från grunden av folk som har åtminstone grundläggande kunskap av ekonomi. När man slutar tokskratta av att läsa deras budget så är de på god väg. De kan inte så grov "övertrassera" budgetramarna och samtidigt låtsas vara seriösa.

* Partiledaren måste bort.

* Feminism är ok om det inte som idag är baserat på att kvinnor måste få det så mycket bättre och att alla män är elaka och hemska. Istället ska jämlikhet vara ordet. Att måla ut män som hemska och skyldiga till allt möjligt gör inte situationen bättre.

* Erkänna att kvinnors lägre inkomst under en livstid inte har så mycket med kön att göra som det har med livsval att göra. Utbildning, val av yrke, om man valt barn eller inte, om man jobbar heltid eller inte och en del andra parametrar.

Erkänna att Sverige inte kan ta emot alla som vill komma hit och att vi inte kan hjälpa hela världen samt inse at gränsen för länge sedan är nådd.

• Klaart
    Vad som är en mer skrämmande är att se Kawesas FB-vänner. Bland dem hittar du Omar Mustafa som har väldigt tydliga kopplingar till extrema antisemiter, Abdirisak Waberi som i en tv-intervju försvarar kvinnomisshandel, Yasri Khan som värgrar skaka hand med halva jordens befolkning och som inte verkar ha några problem med att ateistblogare avrättas, åtminstone om de är skyldiga. Det finns några demokratihatare till, men ni kan själva leta fram det. Det må vara en privatsak vilka vänner man har, men en politiker som kallar sig "antirasistisk feminist" kan inte vara trovärdig med en sådan vänlista. 
  • Tom Araya
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 17:07:41 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-13 17:14
    finns fördelar och nackdelar med partiet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-13 18:05
    Det är det enda partiet som har feminism som profilfråga och enligt experter så låg F! bakom att jämställdhetsfrågorna togs mer på allvar i riksdagsvalet 2014 tack vare F! framgångar

Jag kan inte se något positivt och av intresse för mig med Fi, så att se det som att det vore möjligt att jag röstade på partiet bara man ändrade på några saker vore som att tömma soppåsen i hopp om att hitta ett par riskorn att ta rätt på.
  • Vattumankillen
    Klaart skrev 2017-09-13 21:51:44 följande:

Vad som är en mer skrämmande är att se Kawesas FB-vänner. Bland dem hittar du Omar Mustafa som har väldigt tydliga kopplingar till extrema antisemiter, Abdirisak Waberi som i en tv-intervju försvarar kvinnomisshandel, Yasri Khan som värgrar skaka hand med halva jordens befolkning och som inte verkar ha några problem med att ateistblogare avrättas, åtminstone om de är skyldiga. Det finns några demokratihatare till, men ni kan själva leta fram det. Det må vara en privatsak vilka vänner man har, men en politiker som kallar sig "antirasistisk feminist" kan inte vara trovärdig med en sådan vänlista. 

Hon har nästan 5000 vänner på Facebook. Hon har säkert inte koll riktigt på alla personer.
  • Bejje
    Vattumankillen skrev 2017-09-13 22:04:46 följande:
    Hon har nästan 5000 vänner på Facebook. Hon har säkert inte koll riktigt på alla personer.
    Oansvarigt av henne i så fall. bara en idiot blir vän med alla till höger och vänster utan att kolla vilka personerna faktiskt är.
  • Kim Possible

Jag har röstat F! och det var ju så hör i efterhand en stor jävla miss. Ingen idé att gråta över spilld mjölk (som några av partiets företrädare fö ser som rasism och "kolonialt förtryck", suck...), men det känns rasande trist att ett parti som hade kunnat bli något riktigt bra helt har urartat till att bli politikens driftkucku. Dessvärre inte helt oförståeligt.

För att de skulle kunna bli aktuella igen för mig krävs mycket;

Sätt ekonomer, alltså riktiga och inte några husmorsekonomer, till att utforma och förklara det ekonomiska resonemanget. "Vi vill att alla som vill ska få jättemycket pengar utan att göra något alls, för alla är lika mycket värda" är inte ett ekonomiskt resonemang. Det är hur barn resonerar.

Peta demokratifientliga personer. Samt de som har en uppenbar agenda att via religionsfrihet ändra vårt statsskick till teokrati. Gäller även de rent anarkistiska i partiet. Märkligt nog samverkar de där som man skulle kunna se som motpoler oroväckande bra.

Peta de som vägrar erkänna hedersförtryck och hedersvåld, samt de som öppet stöder barngiftemål (Soraya Post bla), samt de som påstår att det kan vara rasistiskt, islamofobiskt och afrofobiskt *eyeroll* att fördöma kvinnlig könsstympning (Kawesa bla).

Börja med arbete på bred front med _ stora_ problem, arbeta för ett mer jämställt föräldraskap och arbetsliv, för lagändringar som medför strängare straff för våldtäkt mm, arbeta ner effektivt när det gäller utsatta kvinnor och barn oavsett bakgrund och ursprung. Har någon efter det lust att ägna energi åt hur många statyer som är av manligt kän har de inte gjort tillräckligt åt det förstnämnda.

Sluta kultur- och religionsrelativisera! Nej, alla kulturer är inte lika bra, alla religioner är inte heller lika bra. En kultur eller religion som stympar små barn, är för barngifte/bortgifte, som ser kvinnor och barn som ägodelar, som är emot hbtq etc, är per definition sämre än en kultur/religion som _ inte_ gör det!

Finns mer, men jag fick huvudvärk och lite politisk sorg, så det får räcka för nu.

• Anonym (...)
    Kim Possible skrev 2017-09-13 22:34:51 följande:

Jag har röstat F! och det var ju så hör i efterhand en stor jävla miss. Ingen idé att gråta över spilld mjölk (som några av partiets företrädare fö ser som rasism och "kolonialt förtryck", suck...), men det känns rasande trist att ett parti som hade kunnat bli något riktigt bra helt har urartat till att bli politikens driftkucku. Dessvärre inte helt oförståeligt.

För att de skulle kunna bli aktuella igen för mig krävs mycket;

Sätt ekonomer, alltså riktiga och inte några husmorsekonomer, till att utforma och förklara det ekonomiska resonemanget. "Vi vill att alla som vill ska få jättemycket pengar utan att göra något alls, för alla är lika mycket värda" är inte ett ekonomiskt resonemang. Det är hur barn resonerar.

Peta demokratifientliga personer. Samt de som har en uppenbar agenda att via religionsfrihet ändra vårt statsskick till teokrati. Gäller även de rent anarkistiska i partiet. Märkligt nog samverkar de där som man skulle kunna se som motpoler oroväckande bra.

Peta de som vägrar erkänna hedersförtryck och hedersvåld, samt de som öppet stöder barngiftemål (Soraya Post bla), samt de som påstår att det kan vara rasistiskt, islamofobiskt och afrofobiskt *eyeroll* att fördöma kvinnlig könsstympning (Kawesa bla).

Börja med arbete på bred front med _ stora_ problem, arbeta för ett mer jämställt föräldraskap och arbetsliv, för lagändringar som medför strängare straff för våldtäkt mm, arbeta ner effektivt när det gäller utsatta kvinnor och barn oavsett bakgrund och ursprung. Har någon efter det lust att ägna energi åt hur många statyer som är av manligt kän har de inte gjort tillräckligt åt det förstnämnda.

Sluta kultur- och religionsrelativisera! Nej, alla kulturer är inte lika bra, alla religioner är inte heller lika bra. En kultur eller religion som stympar små barn, är för barngifte/bortgifte, som ser kvinnor och barn som ägodelar, som är emot hbtq etc, är per definition sämre än en kultur/religion som _ inte_ gör det!

Finns mer, men jag fick huvudvärk och lite politisk sorg, så det får räcka för nu.

Jag skulle vilja lägga till att de nog behöver göra upp med sin rasism också.

Fi är faktiskt det mest rasfixerade partiet som finns i svensk politik. Inget annat parti är så noga med att dela upp människor utifrån deras hudfärg som Fi.

Att de sedan värderar raserna annorlunda än låt säga vit makt-rörelsen gör förändrar ju faktiskt inte att det är ett extremt rasistiskt parti.
Svar på tråden Ni som ogillar F!, vad krävs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?