• Sockerpingla

Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?

Hej!

Jag undrar lite över hur andra mammor och pappor resonerar kring detta med barnkalas.
    Om er son eller dotter blir bjuden på kalas av någon i klassen, men inte vill gå på kalaset, hur ställer ni er till det då?

---> Skäl som ditt barn skulle ange, när du frågar: "varför vill du inte gå?", skulle exempelvis kunna vara:

- "jag tycker att NN är tråkig"
    - "jag tycker inte om NN" (trots att NN inte är dum eller elak, - dock utfryst)
    - "jag vill bara inte"
    - "min bästa kompis ska inte gå, så jag vill inte heller gå"
    - "NN är inte min kompis" (utan någon specifik anledning - inga bråk eller agg)

---> Samtliga skäl känns, för mig, icke legitima. Man tackar, enligt mig, INTE nej till en inbjudan med något av de skälen.

MEN... Hur resonerar DU?

Tacksam för svar (och ser helst att vi alla håller god ton). Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?
  • sextiotalist
    frökenelisabeth skrev 2017-08-14 13:21:32 följande:
    Det kan ju vara en stor grej för barnen. Jag bjuder sällan in till kalas för mig själv, men när jag väl gör det så nog sjutton blir jag ledsen om folk inte kommer för att de "inte har lust". Men det är klart att det beror på hur kalastätt det är på skola/dagis, och om man vet att det brukar komma 10-15 barn eller mer på alla kalas så spelar det kanske ingen roll med en mer eller mindre. 

Här där vi bor är det rätt vanligt att hålla kalas på dagtid, och så följer pedagogerna med hem till barnet tillsammans med barngruppen. Känns som en bra lösning som inte riskerar att frysa ut något barn, och man minskar också risken för att det inbjudande barnet inte får några gäster. 

Tror du inte att ett barn skulle bli ledset om INGEN kom på kalaset för att de inte "hade lust"?
    Som jag skrev innan, så är det sådana bakomliggande problem, så löser inte kalas dessa problem. Det är mest bara ett symptom på att något inte fungerar.
    Såklart ett barn blir ledset, har själv varit det barnet (men det gav inga men för livet). Jag fungerade inte i den lekskolegrupp som jag var satt i, så enkelt var det. Jag tror mina föräldrar upplevde det mer traumatiskt än vad jag gjorde faktiskt, jag var mest sur för att jag inte fick bjuda de barn jag lekte med.
  • NomenNescio

Personligen tycker jag att barn har rätt att tacka nej till kalas.

Det är långt ifrån alla av oss som alltid tackar ja till kollegors fester etc, även fast vi absolut inte vill gå.

• Mortiscia80
    Sockerpingla skrev 2017-08-13 09:08:53 följande:

Hej!

Jag undrar lite över hur andra mammor och pappor resonerar kring detta med barnkalas.
    Om er son eller dotter blir bjuden på kalas av någon i klassen, men inte vill gå på kalaset, hur ställer ni er till det då?

---> Skäl som ditt barn skulle ange, när du frågar: "varför vill du inte gå?", skulle exempelvis kunna vara:

- "jag vill bara inte"

---> Samtliga skäl känns, för mig, icke legitima. Man tackar, enligt mig, INTE nej till en inbjudan med något av de skälen.

MEN... Hur resonerar DU?

Enkelt. Du ska aldrig tvinga ditt barn att umgås med människor de inte vill, oavsett orsak. Det finns ingen anledning och just de saker du skriver om ÄR fullt legitima.
  • Glinda från Oz

Kalas är inget obligatoriskt som man måste gå på, vill mitt barn inte så behöver hon inte, men jag är tydlig med att hon måste bestämma sig i tid. Hon får absolut inte ha kalaset som något andra hands alternativ om inget bättre dyker upp.

Jag (som själv blivit mobbad som barn) är starkt emot att man ska umgås med någon för att vara snäll, alla förlorar på den falska vänskapen. Kommer inget på ett barns kalas finns det uppenbarligen ett större problem som föräldrarna och skolpersonalen måste ta tag i, det har inget med mitt barn att göra.

• Åsa

Tackar för inbjudan och säger vi tyvärr är upptagna då.
    Ev problem kan tas i annat sammanhang.

• ROFL

Hej!

- "jag vill bara inte"

MEN... Hur resonerar DU?

Jag växte upp utan ett enda "riktigt" barnkalas. Min mamma hade haft dåliga erfarenheter av stora syskonets kalas så jag fick istället fika extra gott, öppna presenter i sällskap av min närmsta kompis. Jag mådde aldrig dåligt över detta.

Det känns som att kalas blivit något slags konstigt *måste* men det behövs inte. Hade mina barn önskat ett stort kalas så hade jag nog ändrat det till något mindre om barnet inte var poppis eller utfryst. Så fokus är att ha en fin födelsedag.
  • Jw83
    Sockerpingla skrev 2017-08-13 09:46:02 följande:

Fint! <3 Vi tänker lika vad det verkar.

Frågeställningen gällde dock inte barn som är blyga. Utan enbart barn som lägger armarna i kors och säger "Jag VILL INTE! Jag har inga specifika skäl - jag vill bara inte".

Jag anser också att man bör lära sitt barn att göra något för någon annan.

Ett barnkalas varar i cirka 2-3 timmar. Ge förböveln 2-3 timmar av ditt liv - och var med och bidra till att kalasbarnet får ett härligt födelsedagskalas. Det är fasiken inte mycket begärt!

I de fall som tas upp i media och på Facebook så handlar det oftast om barn med autism, adhd, Asperger m.m.

I våra ögon så blir det då mer synd om barnet. Det vi missar är att dessa barn ofta beter sig rätt illa mot sina klasskamrater slåss, skriker, spottar, säger elaka saker osv. Självklart så menar inte ett barn med ex autism att vara elak men dom andra barnen bli likförbannat ledsna. När man frågar ett normalfunktion barn som precis blivit slaget av ett funktionsnedsatt barn om hur denne mår så får man ofta ett "det e ok". För att dom lär sig att de funktionsnedsatta barnen inte kan hjälpa det och att de vuxna inte tycker att man ska ta så illa vid sig.

Man vet genom forskning att klasskamrater till elever med npf är tröttare, mer stressade och räddare än barn som inte har klasskamrater med npf. I ex npf-klasser och särskoleklasser så finns en helt annan sammanhållning och gemenskap då personaltätheten är bättre, grupperna mindre, klassrummen anpassade och alla elever delar samma problematik och finner en gemenskap i det.

Problemet är mer komplext än att klassen bara fryser ut någon. Klasskamraterna kan bara trötta, rädda osv men kan inte berätta det för att de vuxna bara slätar över deras känslor kring det. Det krävs mycket energi för att dela klassrum med elever med npf.

Tycker du att dessa barn ska tvingas att gå runt i denna känslan även på sin lediga tid?

Även om barnet inte har ett funktionshinder så är tvångsumgänge fel väg att gå. Om ingen kommer på ett kalas så finns det redan ett enormt underliggande problem. Det problemet måste hanteras. Men inte genom att tvinga barn som tycker illa om varandra att fira varandra eller tvinga dom att leka på sin fritid. Hur kul skulle du ha det om alla som kom på ditt firande tyckte illa om dig och verkligen inte ville vara där? Man kan uppmuntra, men aldrig tvinga. Ett barns vilja och känslor måste respekteras.
  • Solstormar

Har inte läst ngr svar i tråden.

Våra barn vet att får man en inbjudan och kan (på riktigt) närvara, då tackar man ja och går. Punkt. Inget om att "hen är tråkig", "jag känner inte för det" osv.

ETT kalas har vårt ena barn fått tacka nej till och det var till en i klassen som regelrätt slår de andra barnen och där hens föräldrar inte tar problematiken på allvar. Jag erbjöd att följa med, men då barnen är nio år var föräldrarna till det kalasande barnet hånfulla över att vårt barn inte vågade gå själv, när jag ringde och frågade om det var ok att jag följde med...

• Mortiscia80
    NomenNescio skrev 2017-08-14 15:06:58 följande:

Personligen tycker jag att barn har rätt att tacka nej till kalas.

Det är långt ifrån alla av oss som alltid tackar ja till kollegors fester etc, även fast vi absolut inte vill gå.

Precis! Varför ska man då tvinga ungar att gå på kalas då de inte vill? Och man ska absolut känna att man själv har rätt att tacka nej till bjudningar man inte känner för!
  • Physalis
    Jw83 skrev 2017-08-15 07:33:50 följande:

I de fall som tas upp i media och på Facebook så handlar det oftast om barn med autism, adhd, Asperger m.m.

I våra ögon så blir det då mer synd om barnet. Det vi missar är att dessa barn ofta beter sig rätt illa mot sina klasskamrater slåss, skriker, spottar, säger elaka saker osv. Självklart så menar inte ett barn med ex autism att vara elak men dom andra barnen bli likförbannat ledsna. När man frågar ett normalfunktion barn som precis blivit slaget av ett funktionsnedsatt barn om hur denne mår så får man ofta ett "det e ok". För att dom lär sig att de funktionsnedsatta barnen inte kan hjälpa det och att de vuxna inte tycker att man ska ta så illa vid sig.

Man vet genom forskning att klasskamrater till elever med npf är tröttare, mer stressade och räddare än barn som inte har klasskamrater med npf. I ex npf-klasser och särskoleklasser så finns en helt annan sammanhållning och gemenskap då personaltätheten är bättre, grupperna mindre, klassrummen anpassade och alla elever delar samma problematik och finner en gemenskap i det.

Problemet är mer komplext än att klassen bara fryser ut någon. Klasskamraterna kan bara trötta, rädda osv men kan inte berätta det för att de vuxna bara slätar över deras känslor kring det. Det krävs mycket energi för att dela klassrum med elever med npf.

Tycker du att dessa barn ska tvingas att gå runt i denna känslan även på sin lediga tid?

Även om barnet inte har ett funktionshinder så är tvångsumgänge fel väg att gå. Om ingen kommer på ett kalas så finns det redan ett enormt underliggande problem. Det problemet måste hanteras. Men inte genom att tvinga barn som tycker illa om varandra att fira varandra eller tvinga dom att leka på sin fritid. Hur kul skulle du ha det om alla som kom på ditt firande tyckte illa om dig och verkligen inte ville vara där? Man kan uppmuntra, men aldrig tvinga. Ett barns vilja och känslor måste respekteras.

Många bra tankar
    Korrekturläser som en kratta
  • legomum

Är mina barn bjudna på kalas så får de själva välja om de vill gå eller inte.

Självklart ska man svara på ett juste sätt, man ska inte såra någon. Men en inbjudan betyder inte automatiskt att man måste gå. Det är ju jättefånigt att tänka så.

• Alexi

Skrev att vi sällan tackar nej men det gjorde vi den här veckan. Kalaset var orimligt långt bort så vi orkade inte den logistiken. Då tackade vi nej. Utan att ange skäl.

• Fliselisan

Om mina barn inte vill gå så behöver de inte göra det. 7 och 8 år gamla.

Skulle aldrig av respekt för barnen kräva ett "giltigt" skäl till att de inte ska gå. Litar helt och fullt på deras omdömen. Känns det inte rätt ska man inte gå.

Jättetråkigt om det drabbar ett barn där ingen kommer på kalaset, men skulle absolut inte tvinga mina barn.

• WickedWife

Skulle aldrig tvinga mitt barn att gå på kalas om han inte vill. Av de skäl du nämt är ju skäl till varför man själv inte vill gå på fest...

Om de barnet som bjuder är utfryst och svårt att få kompisar så skulle jag försöka motivera mitt barn att gå, men valet är ju fortfarande hans

• asdfgh

Strax efter att det skett stora förändringar i förskolegruppen bjöd ett barn in alla 16 barn födda samma år. Vårt barn visste inte vem det var (ca hälften av barnen var nya) och ville inte gå. Vi hade halvt om halvt planer för dagen men inget som inte hade kunnat ställas in om barnet velat gå. Vi valde att tacka nej med hänvisning till att vi var upptagna.

• Fru Ve

Jag tycker absolut barnet ska få tacka nej bara för att hen inte vill gå. Jag meddelar då bara artigt att barnet inte kan komma, i god tid så inbjudaren vet. Man tackar väl själv ibland nej till olika tillställningar bara för att man inte har lust så varför ska barnet tvingas gå? Däremot om mina barn har tackat ja tillåter jag inte att de ändrar sig med kort varsel utan då får de lov att gå på kalaset om de inte är sjuka.

• Clever12345

Hej!

- "jag vill bara inte"

MEN... Hur resonerar DU?

Om en idiot bjuder dig på fest. Går du då?

Om inte, varför ska ditt barn göra det?
  • Fru Ve
    Sockerpingla skrev 2017-08-13 09:31:25 följande:

Ni som hittills svarat; hur skulle ni reagera om INGEN bjuden gäst kom till ERT barns kalas?

Och en annan fråga; ifrågasätter ni inte ens VARFÖR barnet säger att hen inte vill gå?

Tänk om det är så att just DITT barn, ihop med andra barn i klassen, satt i system att frysa ut barnet som just bjudit till kalas? - Bör man som förälder inte åtminstone fråga iaf?

Nej, förresten, EN fråga till: Samma dag som kalaset är, ser ni ett inlägg på FACEBOOK, om att ett barn står och GRÅTER på "sin dag", pga att INGEN kom på kalaset. - Mamman som skriver inlägget bjuder in alla- vem som helst som kan tänkas komma och glädja det lilla gråtande barnet- skulle ni gå då?

Hur skulle ni reagera?

Då är ju det barnet sannolikt mobbat och det är ju naturligtvis hemskt! Om jag visste att det var ett mobbat barn som bjöd skulle jag absolut försöka peppa mitt barn att tacka ja till kalaset extra mycket. Men det är ju svårt att tvinga.
Svar på tråden Hur gör ni om ert barn blir bjudet på kalas?