• Anonym (Bonuspappan)

Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?

Hej min bonusdotter på 12år säger att hon känner sig iaktagen när hon ska sova i sitt rum. Även att hon hör konstiga ljud när det är sovdags. Detta har hänt några gånger tidigare.
    Hennes mor frågade då senast hon känt obehag om hon ville sova i våran säng och det ville hon gärna.

Jag blev väl sådär glad över att hon skulle sova med oss och tog mitt täcke och kudde och gick ut i husvagnen för att sova där istället.
    Sambon kom efter ut i husvagnen och tyckte jag överreagerade.

Tycker annars att hon daltar väl mycket med sin dotter om olika saker, jag har själv söner dock utflugna men jag har aldrig daltat med dom.

Hur tycker forumet om detta?

• Svar på tråden Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?
  • Anonym (Hua!)

Men hon får väl lägga sig med dottern i hennes rum!
    Fattar inte varför man ska vara tvungen att sova med ungar i sängen när det finns andra alternativ. Varför är det du som ska flytta på dig??
    Eller enligt folk här inne får du inte flytta på dig heller haha.
    Förstår dig iaf helt och hållet. Jag avskyr att ha ungar i sängen!

• Anonym (maddo)

Är det en tillfällig gång så ser jag inte problemet men om det är ett problem msom funnits länge eller händer då och då så är den bästa lösningen att mamman skaffar en madrass som hon kan sova på inne hos tjejen.

Inget barn ska behöva känna sig otrygg, där har mamman ansvar

Även vuxna ska få ha en egen vrå, även här har mamman ett ansvar

Madrass som används vid behov är det bästa, alla mår bra, utom kanske mamman men så är det att ha barn man måste sätta dem före ibland, och kan man inte det så ska man inte undra varför en bonusförälder inte gör det.

• Brumma
    Anonym (?) skrev 2017-07-16 09:09:13 följande:

Nej det vet man förstås inte. Om det hände regelbundet kanske man måste försöka reda ut vad problemet är. Men om man blir utsatt för mobbning fixas ju inte det av att sova i mammas säng. Vad jag motsätter mig (för egen del, folk får göra vad de vill om de trivs med det) är en rutin där barn från de är små har som vana att man sover med föräldrarna när helst man känner för det och det bara är att komma in. Har en släkting som spenderar 2 timmar varje kväll med att lägga sin 8-åring, som sen kommer in varje natt. Finns inte på världskartan för mig.

Nej, mobbning fixas inte av att sova i mammas säng. Men knuten i magen, oron, mardrömmarna o sorgen över att inte tillhöra kanske lindras tillräckligt så att man kan sova.
  • Brumma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-16 10:35:38 följande:

Jag tycker du gjorde helt rätt. Är du trött på daltandet och dessutom inte vill sova med barnet så gör du helt rätt att markera. Risken är ju stor att barnet kommer dra den valsen igen, så hon vet att hon fick sova med sin mamma då, och om mamman inte tar tag i det så kommer hon ju fortsätta sova hos er.

Jag tycker att du ska ställa kravet att mamman (eller du) skärper till sig och gör klart art det inte finns några monster eller spöken, men det borde hon väl ha gjort för länge sen? Min bonusdotter håller på sådär och säger att hon är rädd för saker i rummet och så, hon är hälften så gammal som sin bonusdotter, och vi accepterar det inte. Alternativt lägger sig med mamman med barnet i barnets rum, om hon vill fortsätta daltandet. Detta ska inte påverka dig och din nattsömn.

Helt ärligt - efter det här inlägget - känner jag en stor klump i magen för din bonusdotters skull. Vet man minsta lilla om barn i din bonusdotters ålder så vet man att det är en väldigt känslig ålder och "saker i rummet" kan vara skitläskiga när man är liten o ensam..
  • Anonym (vuxen man)
    Brumma skrev 2017-07-16 21:59:56 följande:
    Helt ärligt - efter det här inlägget - känner jag en stor klump i magen för din bonusdotters skull. Vet man minsta lilla om barn i din bonusdotters ålder så vet man att det är en väldigt känslig ålder och "saker i rummet" kan vara skitläskiga när man är liten o ensam..
  • Brumma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-16 15:26:36 följande:

Så hon ska lämna honom om han föreslår att barnet ska sova i sin egen säng?

Är det så ni föräldrar resonerar?

Nej. Men man kanske lämnar ngn som behandlar en som du föreslår.. "Du ska säga till henne hur du vill ha det och hon får finna sig i det"..

Är det så en del personer (bonusföräldrar eller inte) resonerar så är det kansje inte så konstigt om man efter ett tag åker ut.
  • Anonym (Bonuspappan)

Hej igen.

Har nu haft ett snack med biomamman om detta och hon håller med mig om att det inte är optimalt att dottern vill sova i våran säng.

Så nu ska vi fixa en extrasäng/madrass som mamman kan sova i vid liknande tillfällen i dotterns rum framöver.

Vill även förtydliga att jag INTE stormade ut i husvagnen kvällen detta började, det var sent alla var trötta så att ta en diskusion om detta då såg jag som helt hopplöst.
    Därför tog jag bara mina sovgrejor och gick lugnt ut i husvagnen för att få sova i lugn och ro..

Fortsättning följer

• Brumma
    Anonym (Bonuspappan) skrev 2017-07-16 22:28:16 följande:

Hej igen.

Har nu haft ett snack med biomamman om detta och hon håller med mig om att det inte är optimalt att dottern vill sova i våran säng.

Så nu ska vi fixa en extrasäng/madrass som mamman kan sova i vid liknande tillfällen i dotterns rum framöver.

Vill även förtydliga att jag INTE stormade ut i husvagnen kvällen detta började, det var sent alla var trötta så att ta en diskusion om detta då såg jag som helt hopplöst.

Därför tog jag bara mina sovgrejor och gick lugnt ut i husvagnen för att få sova i lugn och ro..

Fortsättning följer

Låter jättebra :)

Dottern får trygghet de tillfällen hon behöver, men får vanan att sova i sin egen säng :)

Och du får sova (förhoppningsvis) ostört.

Bra :)
  • Sommarlöv

Jag förstår att du inte gillar det, det hade inte jag heller gjort, men du överreagerade en smula.
    Vi har en madrass på golvet som vår stora kille sover på (snart 8 år) när han har mardrömmar. Känns som en rimlig kompromiss. Han sommar alltid i sin säng. Är välkommen in i vårt sovrum på natten, men får då ligga på madrassen. Han är välkommen upp för att mysa på morgonen bär alla sovit klart. Det funkar för alla i familjen och han är nöjd med det.

• Anonym (vuxen man)
    Anonym (Bonuspappan) skrev 2017-07-16 22:28:16 följande:
    Hej igen.

Fortsättning följer
    Bra
  • såkalladbonusmamma
    Brumma skrev 2017-07-16 21:59:56 följande:

Klump i magen för vad?
  • såkalladbonusmamma
    Brumma skrev 2017-07-16 22:07:21 följande:

Nej. Men man kanske lämnar ngn som behandlar en som du föreslår.. "Du ska säga till henne hur du vill ha det och hon får finna sig i det"..

Är det så en del personer (bonusföräldrar eller inte) resonerar så är det kansje inte så konstigt om man efter ett tag åker ut.

Jag är inte lämnad så kan inte relatera. Vi resonerar lika kring det, jag och sambon.
  • Brumma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-19 00:08:35 följande:

Klump i magen för vad?

Att en sexårings rädsla "Inte accepteras".
  • Brumma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-19 00:10:12 följande:

Jag är inte lämnad så kan inte relatera. Vi resonerar lika kring det, jag och sambon.

Ni resonerar lika i att du är den som säger "jag vill ha det såhär och du får finna dig i det?" "Du är min partner men din åsikt räknas inte" ? "Enbart min vilja gäller och du ska finna dig i det"?

För det är vad du föreslog.
  • Påven Johanna II
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-19 00:10:12 följande:

Era framtida eventuella barn kommer fanimig få lära sig veta hut alltså!

Blir så härliga människor av barn som fått växa upp med föräldrar och deras lika hårdhudade partners som inte förmår möta deras behov, tankar, rädslor och övriga känslor med annat än auktoritet och oförståelse.
  • såkalladbonusmamma
    Påven Johanna II skrev 2017-07-19 08:36:30 följande:

Era framtida eventuella barn kommer fanimig få lära sig veta hut alltså!

Blir så härliga människor av barn som fått växa upp med föräldrar och deras lika hårdhudade partners som inte förmår möta deras behov, tankar, rädslor och övriga känslor med annat än auktoritet och oförståelse.

Brumma skrev 2017-07-19 08:27:19 följande:

Ni resonerar lika i att du är den som säger "jag vill ha det såhär och du får finna dig i det?" "Du är min partner men din åsikt räknas inte" ? "Enbart min vilja gäller och du ska finna dig i det"?

För det är vad du föreslog.

Brumma skrev 2017-07-19 08:08:12 följande:

Att en sexårings rädsla "Inte accepteras".

Behöven tillgodoses men vi är lika på det sättet med åsikterna kring samsovning och allergiska mot daltande.

Jag är av åsikten att man absolut i vissa fall kan ha den inställningen och det är upp till partnern att acceptera det eller ej. Jag är rak om att jag inte under några omständigheter vill sova med sambons barn och accepterar han det inte så kan vi inte leva tillsammans. Vår relation skulle inte må ett dugg bra av att jag sover med hans dotter mot min vilja. Så det kan låta "hårt" men det är ganska enkelt. Han kan inte tvinga mig att sova med hans barn, så han får acceptera att jag inte vill det eller så funkar det inte.
Svar på tråden Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?