Anonym (Trygghet) skrev 2017-07-15 08:28:36 följande:
Biomamman borde pratat med pappan först. Frågat om det fanns möjlighet för barnet att få sova med er.
Jag hade tre barn när jag träffade min man och han låter alltid mina barn sova i sängen om de är rädda.
Det blir trångt han får ont i ryggen men det handlar om medkänsla. Barnet gör inte detta för att vara elak men vilken fin relation med tillit man bygger. vetskapen att man får komma till sina föräldrar på natten då man är rädd är en stor bit av en trygg barndom.
Vi vuxna kan välja och lägga oss i nån av barnens säng om det blir för trångt.
Mina barn vågar inte störa sin bio pappa på natten och hans nya så de har tyvärr inte vågat sova där så mycket...och när de gjort det mår de inge bra efteråt.
Försök bygg en trygg relation med barnet och du kommer se glädjen från både far och dotter. Om du finns där nu kommer kärleken växa sig starkare. Det är inte långa år kvar för än denna lilla tjej är stor.
Älskar du pappan så ha tålamod med dottern.
Men fick en känsla av att du kände dig förbisedd av bio mamman. Att hon lägger sig i ert liv.. försök vänd på det och prata med dottern istället.
Vad behöver hon och vad skulle få henne trygg på natten?
Det viktigaste är ju ändå att barnet mår bra hos er.
TS är bonuspappa och han lever med "biomamman". Att mamman då skulle pratat med pappan om det är lite långsökt eftersom pappan inte var där :)
Tror du läste lite fel ;)
TS - det kanske är så att hon faktiskt är orolig just nu och behöver sin förälder? Jag förstår att även en tolvåring (det pågår ganska mkt i en blivande tonåring huvud o kropp o det kan göra att man blir orolig) kan behöva känna extra trygghet men jag anser även att en bonusförälder inte skall behöva dela säng med sin partners barn om de inte vill. MEN då löser man det utan att de inblandade vuxna beter sig som griniga småbarn...
Alternativen finns ju..
1. Mamman lägger en madrass i dotterns rum så att hon kan sova där vid behov. Jag har en madrass i äldsta sonens rum (han är sju) där jag sover ibland.
2. Lägg en madrass på ert golv där tolvåringen kan lägga sig på vid behov. Så gjorde vi med bonusdottern. Hon kom in tills hon var 9-10 ungefär.
3. Du sover någon annanstans. Detta alternativ är upp till dig eftersom du faktiskt inte ska behöva flytta dig. Men om du känner att du lika gärna sover i husvagnen kan du ju erbjuda det. OM du menar det och utan att lägga skuldkänslor på dottern.