• Anonym (Bonuspappan)

Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?

Hej min bonusdotter på 12år säger att hon känner sig iaktagen när hon ska sova i sitt rum. Även att hon hör konstiga ljud när det är sovdags. Detta har hänt några gånger tidigare.
    Hennes mor frågade då senast hon känt obehag om hon ville sova i våran säng och det ville hon gärna.

Jag blev väl sådär glad över att hon skulle sova med oss och tog mitt täcke och kudde och gick ut i husvagnen för att sova där istället.
    Sambon kom efter ut i husvagnen och tyckte jag överreagerade.

Tycker annars att hon daltar väl mycket med sin dotter om olika saker, jag har själv söner dock utflugna men jag har aldrig daltat med dom.

Hur tycker forumet om detta?

• Svar på tråden Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?
  • såkalladbonusmamma

Jag tycker du gjorde helt rätt. Är du trött på daltandet och dessutom inte vill sova med barnet så gör du helt rätt att markera. Risken är ju stor att barnet kommer dra den valsen igen, så hon vet att hon fick sova med sin mamma då, och om mamman inte tar tag i det så kommer hon ju fortsätta sova hos er.

Jag tycker att du ska ställa kravet att mamman (eller du) skärper till sig och gör klart art det inte finns några monster eller spöken, men det borde hon väl ha gjort för länge sen? Min bonusdotter håller på sådär och säger att hon är rädd för saker i rummet och så, hon är hälften så gammal som sin bonusdotter, och vi accepterar det inte. Alternativt lägger sig med mamman med barnet i barnets rum, om hon vill fortsätta daltandet. Detta ska inte påverka dig och din nattsömn.

• Fånga dagen
    Anonym (?) skrev 2017-07-16 09:09:13 följande:
    Nej det vet man förstås inte. Om det hände regelbundet kanske man måste försöka reda ut vad problemet är. Men om man blir utsatt för mobbning fixas ju inte det av att sova i mammas säng. Vad jag motsätter mig (för egen del, folk får göra vad de vill om de trivs med det) är en rutin där barn från de är små har som vana att man sover med föräldrarna när helst man känner för det och det bara är att komma in. Har en släkting som spenderar 2 timmar varje kväll med att lägga sin 8-åring, som sen kommer in varje natt. Finns inte på världskartan för mig.
    Problemet med mobbning löser sig ju inte för att man sover i mammas säng - det är ju helt rätt. Men det ger trygghet för ett ledset barn att få vara nära. Och det gäller ju oavsett orsaken till att barnet har svårt att sova själv. Det är väl samma för både vuxna och barn, att det vi är  ledsna eller oroliga för, kommer ofta upp till ytan just när vi ska sova.

" Vad jag motsätter mig (för egen del, folk får göra vad de vill om de trivs med det) är en rutin där barn från de är små har som vana att man sover med föräldrarna när helst man känner för det och det bara är att komma in. "

För väldigt många föräldrar är det helt naturligt att samsova med sina barn. Inte bara när de är bebisar, utan även när de är äldre, om det är vad barnet vill och behöver. "Tanka trygghet".. För dom barnen är det nog naturligt att söka sig till föräldrarnas säng, även efter de börjat sova i sin egen, om man är orolig för något, och har svårt att sova. Lika naturligt som det är för föräldrarna, att låta barnet få komma.

För dig finns det inte på världskartan att göra som din släkting gör med sin 8-åring vid sängdags. Hur skulle du göra, om du var förälder till det barnet?

• såkalladbonusmamma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-16 10:35:38 följande:

Jag tycker du gjorde helt rätt. Är du trött på daltandet och dessutom inte vill sova med barnet så gör du helt rätt att markera. Risken är ju stor att barnet kommer dra den valsen igen, så hon vet att hon fick sova med sin mamma då, och om mamman inte tar tag i det så kommer hon ju fortsätta sova hos er.

Jag tycker att du ska ställa kravet att mamman (eller du) skärper till sig och gör klart art det inte finns några monster eller spöken, men det borde hon väl ha gjort för länge sen? Min bonusdotter håller på sådär och säger att hon är rädd för saker i rummet och så, hon är hälften så gammal som sin bonusdotter, och vi accepterar det inte. Alternativt lägger sig med mamman med barnet i barnets rum, om hon vill fortsätta daltandet. Detta ska inte påverka dig och din nattsömn.

Skriver från telefonen, stavfel. Menade inte att du ts skulle skärpa till dig utan att hon ska göra det men att du eller mamman pratar klarspråk om att inga spöken finns osv.

Min "bonus" är halva din bonus ålder, skulle det också stå.

Mamman kan ligga i barnets rum tillsammans med barnet för att göra klart att det inte är några konstigheter.
  • Anonym (Bonuspappan)
    såkalladbonusmamma skrev 2017-07-16 10:39:24 följande:
    Skriver från telefonen, stavfel. Menade inte att du ts skulle skärpa till dig utan att hon ska göra det men att du eller mamman pratar klarspråk om att inga spöken finns osv.

Min "bonus" är halva din bonus ålder, skulle det också stå.

Mamman kan ligga i barnets rum tillsammans med barnet för att göra klart att det inte är några konstigheter.
    Detta har ju som sagt hänt då och då tidigare, när bonusdottern är hos sin biopappa är det aldrig några problem liknande det som händer hos oss.
    Biomamman har väldigt svårt att sätta ner foten när dottern vill få som hon vill, det gäller det mesta, så dottern har svårt att ta ett nej iaf från biomamman.

Nu har jag sovit 3-nätter i husvagnen och dotter och biomamma har delat våran säng, jag har inte haft något bra tillfälle att diskutera detta med biomamman.
    Men det ska jag ta så fort tillfälle ges.

Ska föreslå att nästa gång detta händer så kan mor och dotter gå ut och sova i husvagnen.

Fortsättning följer..
  • Anonym (vuxen man)
    Anonym (Bonuspappan) skrev 2017-07-15 00:16:59 följande:
    Hej min bonusdotter på 12år säger att hon känner sig iaktagen när hon ska sova i sitt rum. Även att hon hör konstiga ljud när det är sovdags. Detta har hänt några gånger tidigare.
    Hennes mor frågade då senast hon känt obehag om hon ville sova i våran säng och det ville hon gärna.

Jag blev väl sådär glad över att hon skulle sova med oss och tog mitt täcke och kudde och gick ut i husvagnen för att sova där istället.
    Sambon kom efter ut i husvagnen och tyckte jag överreagerade.

Tycker annars att hon daltar väl mycket med sin dotter om olika saker, jag har själv söner dock utflugna men jag har aldrig daltat med dom.

Hur tycker forumet om detta?
    Jag tycker att din sambo gjorde fel som kom ut efter dig. Du är ju inte tolv år och dig ska hon inte dalta med. Du är en vuxen (nåja) man som klarar dig själv.

Din demonstration och protest var inte vuxet, du skulle självklart ha låtit barnet sova ifred utan att ge det och hennes mamma skuldkänslor som du nu gjorde.

Ska du klara av att leva i en bonusfamilj får du sträcka lite på dig, I meningen att både stå ut med en del saker och vara lite mer vuxen.

• Anonym (vuxen man)
    Anonym (Bonuspappan) skrev 2017-07-16 12:15:04 följande:
    Detta har ju som sagt hänt då och då tidigare, när bonusdottern är hos sin biopappa är det aldrig några problem liknande det som händer hos oss.
    Biomamman har väldigt svårt att sätta ner foten när dottern vill få som hon vill, det gäller det mesta, så dottern har svårt att ta ett nej iaf från biomamman.

Nu har jag sovit 3-nätter i husvagnen och dotter och biomamma har delat våran säng, jag har inte haft något bra tillfälle att diskutera detta med biomamman.

Ska föreslå att nästa gång detta händer så kan mor och dotter gå ut och sova i husvagnen.

Fortsättning följer..
    relationen mellan mor och dotter är på få sätt jämförbara med relationen mellan pappor och söner - i de flesta fall.

Diskussioner leder sällan framåt, samtal kan däremot lösa många problem. Ett samtal består till största delen av att lyssna på den andre och ta in dennes uppfattningar, en ökad förståelse och tolerans för olikheter.

Jag ser två problem, det ena är att du är fast i ett perspektiv om 'daltande', det andra är att du vill ha rätt.

OM barnet nu behöver sin mammas närhet så finns det skäl till det. Jobba med det istället för att dra till med BS skuldbeläggning om daltande.

Du skulle naturligtvis ömt ha sagt till din sambo att du lägger dig ute för att få sova så att du är på bra humör i morgon istället för att hugga både barn och sambo med kniv i ryggen som du gör nu.

Man UP! 
  • Fru Ve

Jag samsover gärna med mina små barn men en 12-åring tycker jag är för stor. Kan hon ha en madrass på golvet i ert rum där hon kan lägga sig om hon blir rädd? Så gör vi med vår 6-åring. Jag tänker också att man vid 12 år mår bra av att vänja sig att kunna sova själv och bemästra det även om man är rädd. Tex genom att ha lampa och radio igång på rummet om man vill.

• såkalladbonusmamma
    Anonym (Bonuspappan) skrev 2017-07-16 12:15:04 följande:

Fortsättning följer..
    Tycker inte ens det behöver gå till en diskussion. Du ska säga till henne hur du vill ha det och hon får finna sig i det. Jag tycker du ska ta upp detta på dagen och framföra att du tänker sova i din säng och du vill inte dela den med dottern då hon sparkas och låter samt att det blir trångt, eller vad hon nu gör, och att du behöver din nattsömn. Anser modern att barnet måste sova bredvid henne så ska modern sova med dottern i dottern säng. Så kan de väl sova där varje natt om hon nu tycker det är så kul. Helt orimligt att du inte ska sova i din säng på flera dagar pga dessa fjanterier. Stå på dig och lycka till.

Jag har varit i din situation att sambons barn kom in till oss varje natt under en längre period pga hon var "rädd för zombies". Det var outhärdligt. Jag gjorde klart för sambon att jag inte vill dela säng med dottern då och att han får gå in med dottern till hennes rum och sova där. Jag blev rasande när han lät dottern sova kvar i vår säng med mig medan han själv la sig på soffan. Oerhört störande. Som tur är så är han inte heller så stort fan av samsovning eller fjanterier från barnet sida, och njöt inte av att hon kom in (som din sambo verkar göra?). Tyvärr är det ju svårt att prata vett i små barn som får för sig saker. Men att ställa kravet på föräldern att denne ska lösa problemet med barnet i barnets rum är inga högt ställda krav och en av få saker vi "styvföräldrar" med gott samvete kan lägga över på föräldern i fråga. Anser jag då. 
  • såkalladbonusmamma
    Anonym (vuxen man) skrev 2017-07-16 12:43:54 följande:
    Jag tycker att din sambo gjorde fel som kom ut efter dig. Du är ju inte tolv år och dig ska hon inte dalta med. Du är en vuxen (nåja) man som klarar dig själv.

Din demonstration och protest var inte vuxet, du skulle självklart ha låtit barnet sova ifred utan att ge det och hennes mamma skuldkänslor som du nu gjorde.

Ska du klara av att leva i en bonusfamilj får du sträcka lite på dig, I meningen att både stå ut med en del saker och vara lite mer vuxen.

Knappast! Ts vilja att sova ostört är knappast några högt ställda krav och modern kunde gott och väl gått in med dottern till dottern rum så kunde modern och dottern sovit där och ts kunde sovit vidare ostört i sin säng. Enda rätta.
  • såkalladbonusmamma
    Anonym (vuxen man) skrev 2017-07-16 12:51:35 följande:
    relationen mellan mor och dotter är på få sätt jämförbara med relationen mellan pappor och söner - i de flesta fall.

Diskussioner leder sällan framåt, samtal kan däremot lösa många problem. Ett samtal består till största delen av att lyssna på den andre och ta in dennes uppfattningar, en ökad förståelse och tolerans för olikheter.

Jag ser två problem, det ena är att du är fast i ett perspektiv om 'daltande', det andra är att du vill ha rätt.

OM barnet nu behöver sin mammas närhet så finns det skäl till det. Jobba med det istället för att dra till med BS skuldbeläggning om daltande.

Du skulle naturligtvis ömt ha sagt till din sambo att du lägger dig ute för att få sova så att du är på bra humör i morgon istället för att hugga både barn och sambo med kniv i ryggen som du gör nu.

Man UP! 
    Du har så fel.
Svar på tråden Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?