• Göteburgare

Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.

Min fd arbetsgivare ljuger om varför hon säger upp mig. Hon är anställd av ett väldigt seriöst företag som inte skulle acceptera att hon avskedade mig av personlig anledning. Jag jobbade timmar med behovsanställning, så jag inser att jag inte har mycket att säga till om gällande att ha mig kvar. Däremot har detta gjort att jag har haft svårare att hitta ett nytt jobb då jag har fått dåliga referenser (är mitt första jobb inom branschen). Så vad skall jag göra? Går det att anmäla henne för förtal?

• Svar på tråden Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.
  • nevermind
    Teresia0407 skrev 2017-05-02 06:40:26 följande:
    Ånej, förtal faller inom bred kategori! Försök inte. Min före detta chef långt tillbaka blev anmäld för förtal för att ha fört hörsägen vidare. Så försök inte. Du måste veta vad du talar om, inte låtsas.
    Ja, då har hon skadat ditt rykte. Jag skrev "till exempel". Det finns andra sätt. Men som jag förstått det så har TS arbetsledare inte gjort så? Hon har inte gett TS dåliga referenser.
  • zoolook1
    nevermind skrev 2017-05-02 07:13:47 följande:

Ja, då har hon skadat ditt rykte. Jag skrev "till exempel". Det finns andra sätt. Men som jag förstått det så har TS arbetsledare inte gjort så? Hon har inte gett TS dåliga referenser.

Nej, exakt. Arbetsledaren har inte sagt något alls. Befarade onda avsikter är inte förtal.
  • Göteburgare
    zoolook1 skrev 2017-05-02 06:13:28 följande:

I lagens mening har du varit visdtidsanställd under den period du haft schema eller accepterat att jobba enstaka dagar. I ett sånt läge kan arbetsgivaren sluta anlita dig när hen vill. Utan att berätta varför.

Framgår väldigt klart i första inlägget att jag känner till detta.

Grejen är att hon ljuger om anledningen då företaget som anställde oss vill ha en skälig anledning till varför deras anställda blir uppsagda - oavsett vad kollektivavtalet avser ang behovsanställning. Vilket är bra och seriöst.

Jag har aldrig ställt frågan om hon haft rätten till att säga upp mig eller inte. Jag har frågat hur jag skall gå vidare med hennes lögn då det sätter mig i knipa.
  • zoolook1
    Göteburgare skrev 2017-05-02 13:48:30 följande:

Grejen är att hon ljuger om anledningen då företaget som anställde oss vill ha en skälig anledning till varför deras anställda blir uppsagda - oavsett vad kollektivavtalet avser ang behovsanställning. Vilket är bra och seriöst.

Jag har aldrig ställt frågan om hon haft rätten till att säga upp mig eller inte. Jag har frågat hur jag skall gå vidare med hennes lögn då det sätter mig i knipa.
    Vad snäll och berätta mer om den där lögnen. Hon har ju inte sagt något.
  • Göteburgare
    zoolook1 skrev 2017-05-02 15:45:27 följande:

Vad snäll och berätta mer om den där lögnen. Hon har ju inte sagt något.

Om hon säger att jag har gjort ett bristfälligt jobb och inte fungerar tillsammans med andra så är det väl att säga något?

Förstår inte hur detta inte är ord.

Kan tillägga att jag aldrig har slarvat eller kommit för sent. Och att jag inte fungerar med de jag arbetar med är total lögn då jag blev bokad väldigt mycket innan uppsägningen. Enda gången någon blivit sur på mig var när det var personalbyte och jag var tvungen att gå för dagen.
  • zoolook1
    Göteburgare skrev 2017-05-02 17:20:18 följande:
    Om hon säger att jag har gjort ett bristfälligt jobb och inte fungerar tillsammans med andra så är det väl att säga något?

Kan tillägga att jag aldrig har slarvat eller kommit för sent. Och att jag inte fungerar med de jag arbetar med är total lögn då jag blev bokad väldigt mycket innan uppsägningen. Enda gången någon blivit sur på mig var när det var personalbyte och jag var tvungen att gå för dagen.

Men kom igen. Jag har gått igenom tråden nu. Du säger att hon *troligen* har fått sparken för att du varit sjuk. Att hon sagt till dig att du gjort ett bristfälligt jobb och inte fungerar tillsammans med andra har du inte nämnt förrän nu. 
    Du säger att du blivit uppsagd, men hur gick det till? Vad fick du veta i samband med uppsägningen?

• nevermind
    Göteburgare skrev 2017-05-02 17:20:18 följande:

Prata med hennes chef?
  • Teresia0407
    zoolook1 skrev 2017-05-02 06:49:42 följande:

Blev hon fälld?

Förlikning innan rättssak = jag fick en tjänst.
  • Teresia0407
    nevermind skrev 2017-05-02 07:13:47 följande:

Att avskeda nån blir per automatik dåliga referenser.
  • nevermind
    Teresia0407 skrev 2017-05-03 07:36:33 följande:
    Att avskeda nån blir per automatik dåliga referenser.
    Hon kan ju säga att hon slutat.
  • Teresia0407
    nevermind skrev 2017-05-03 09:28:56 följande:

Hon kan ju säga att hon slutat.

Vi säger så...
  • Guldrosen
    Göteburgare skrev 2017-05-02 01:58:55 följande:

Har aldrig påstått att du sagt att hon gör rätt i att sparka mig. Du har däremot försvarat att hon sparkar någon pga sjukdom.

Se ovan.

Det finns lagar som skyddar den anställde om den skulle bli sjuk. Så man har faktiskt rätt enligt lag att behålla sitt jobb OCH vara precis så sjuk man är.

I vilket fall har det inget med saken att göra, så vi kan sluta diskutera detta. Det är tramsigt.

Du skrev "Och hur kan du ens försvara att hon sparkade mig när jag blivit smittad genom jobbet" och när jag läser det rakt av utan att läsa in något annat så kan jag inte uppfatta det på något annat sätt än att du tycker att jag försvarar henne eller ger henne rätt. Läs mitt inlägg som du citerade! Det står inget om sjukfrånvaro. Det står inte heller att jag försvara hennes handlande. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det står att jag kan förstå hennes reaktion lite.

Jag vet att det finns lagar som skyddar anställda om de blir sjuka. Men visstids- och projektanställda är bara anställda en viss period och får inte behålla sina jobb efter den tiden, oavsett sjukdom eller ej.

Vad är det som är tramsigt? Att du inte läser det jag skriver utan att läsa in något som inte står där? Detta är ett forum och där kan man diskuterar det som någon startar en tråd om. Det är liksom det som är grejen med ett forum. Vill man inte ha oliksinnades åsikter startar man en medlemsgrupp där man bara låter likasinnade vara med.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Göteburgare
    Guldrosen skrev 2017-05-03 21:11:14 följande:

Du skrev "Och hur kan du ens försvara att hon sparkade mig när jag blivit smittad genom jobbet" och när jag läser det rakt av utan att läsa in något annat så kan jag inte uppfatta det på något annat sätt än att du tycker att jag försvarar henne eller ger henne rätt. Läs mitt inlägg som du citerade! Det står inget om sjukfrånvaro. Det står inte heller att jag försvara hennes handlande. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det står att jag kan förstå hennes reaktion lite.

Jag vet att det finns lagar som skyddar anställda om de blir sjuka. Men visstids- och projektanställda är bara anställda en viss period och får inte behålla sina jobb efter den tiden, oavsett sjukdom eller ej.

Vad är det som är tramsigt? Att du inte läser det jag skriver utan att läsa in något som inte står där? Detta är ett forum och där kan man diskuterar det som någon startar en tråd om. Det är liksom det som är grejen med ett forum. Vill man inte ha oliksinnades åsikter startar man en medlemsgrupp där man bara låter likasinnade vara med.

Du är i delen för juridik. Åsikter tillämpas inte här.

Min fråga var rätt fram och jag börjar bli lite frustrerad på att människor sitter och tankebajsar över en saklig fråga. Så jo. Det blir jävligt tramsigt och framförallt offtopic, när man diskuterar din mening om huruvida du försvarar att det var rätt/fel tankegång att säga upp någon pga sjukdom. Du får starta en egen tråd.
  • Göteburgare
    zoolook1 skrev 2017-05-02 17:26:45 följande:

Men kom igen. Jag har gått igenom tråden nu. Du säger att hon *troligen* har fått sparken för att du varit sjuk. Att hon sagt till dig att du gjort ett bristfälligt jobb och inte fungerar tillsammans med andra har du inte nämnt förrän nu. 

Du säger att du blivit uppsagd, men hur gick det till? Vad fick du veta i samband med uppsägningen?

Det står klart och tydligt i första inlägget. Vet inte om det är dåligt formulerat, men jag antog att det var underförstått att hon faktiskt hade använt ord då hon gav en anledning till varför hon sa upp mig. Sedan är det väl inte viktigt vad hon har sagt? Frågan är om jag kan anmäla en arbetsgivare för förtal om hen ljuger om anledningar till en uppsägning. Oavsett vad som sagts eller ej.
  • Guldrosen
    Göteburgare skrev 2017-05-06 05:55:53 följande:

Du är i delen för juridik. Åsikter tillämpas inte här.

Min fråga var rätt fram och jag börjar bli lite frustrerad på att människor sitter och tankebajsar över en saklig fråga. Så jo. Det blir jävligt tramsigt och framförallt offtopic, när man diskuterar din mening om huruvida du försvarar att det var rätt/fel tankegång att säga upp någon pga sjukdom. Du får starta en egen tråd.

Tackar så mycket för ditt i mitt tycke lite konstiga svar...

Jag blir aldrig frustrerad över olika typer av människor. Jag försöker förstå dem och hur de tänker. Jag är motsatsen till ordbajsare, d v s sådana som bara skriver eller kastar ur sig en fråga, åsikt, tyckande eller liknande utan att ha tänkt först och sedan blir irriterade, arga och/eller frustrerade över att de inte blir förstådda eller att alla inte tycker som dem. Om dessa människor hade tänkt lite mer först så hade de inte behövt bli så frustrerade. Men det är kul och intressant med alla olika människotyper och beteende, tycker jag.

Att du tycker att din tråd blir offtopic beror på att du svarar på mina inlägg utan att ha läst och förstått vad du läst och tillskriver mig saker som inte stämmer och då vill jag rätta till det så att du och andra som skriver och läser i tråden inte missförstår mina inlägg.

Nu lämnar jag tråden enligt din önskan. Jag inget utbyte av att följa denna tråd längre. Jag har min bild ganska klar.

Ha en härlig söndag.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • zoolook1
    Göteburgare skrev 2017-05-06 06:02:04 följande:

Det står klart och tydligt i första inlägget. Vet inte om det är dåligt formulerat, men jag antog att det var underförstått att hon faktiskt hade använt ord då hon gav en anledning till varför hon sa upp mig. Sedan är det väl inte viktigt vad hon har sagt? Frågan är om jag kan anmäla en arbetsgivare för förtal om hen ljuger om anledningar till en uppsägning. Oavsett vad som sagts eller ej.

Vad som sagts måste väl ändå vara avgörande om du vill anmäla henne för förtal? På vilket sätt har lögnen uttryckts? Den frågan skulle du garanterat få i rätten.
  • Tillfällig

Alltså.

Förtal är ju extremt svårt att styrka då hon uttrycker sin uppfattning om dig, i sin roll som din arbetsledare.

Att en dålig referens skulle vara straffbart så fort någon inte har samma uppfattning könns otroligt långsökt. Detta då du inte kan leda i bevis att din uppfattning är mer korrekt än hennes och även om hon skulle ha fel, så efterfrågas hennes åsikt då du lämnat henne som referens.

Hon ringer inte runt och säger detta till andra människor. Förtal handlar ju om att sprida uppgifter. Här ber du företag att kontakta henne.

• Gatsby
    Göteburgare skrev 2017-05-02 13:48:30 följande:

Företaget som anställde er vill ha en skälig anledning? Låter som att du är anställd via ett bemanningsföretag och uthyrd? I så fall är det verkligen ingen uppsägning.

Sen för att en uppsägning ska vara giltig i lagens mening ska det även delas ut skriftliga varningar innan man säger upp någon. Detta för att den anställde ska få en chans att förbättra sig.
  • Göteburgare
    Gatsby skrev 2017-06-13 09:05:59 följande:

Företaget som anställde er vill ha en skälig anledning? Låter som att du är anställd via ett bemanningsföretag och uthyrd? I så fall är det verkligen ingen uppsägning.

Sen för att en uppsägning ska vara giltig i lagens mening ska det även delas ut skriftliga varningar innan man säger upp någon. Detta för att den anställde ska få en chans att förbättra sig.

Är en skillnad på behovsanställning och andra anställningar.
Svar på tråden Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.