• zoolook1

Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.

Göteburgare skrev 2017-05-01 09:56:07 följande:

Hon var inte min chef. Arbetsledare är rätt ord. Inte arbetsgivare :)

Och hon är i klimakteriet så hon är på krigsstigen gällande alla i princip. Hon sparkade mig troligen för att jag var sjuk två gånger på en månad (blev sjuk via jobbet dessutom!), för beskedet kom strax efter jag ringt in sjuk för andra gången. Hon har gjort såhär mot andra hon har retat sig på, så det är inte bara mig. Och jag vet själv att jag gjorde ett lika bra jobb som alla andra, så det är inte problemet. Aldrig fått klagomål eller kritik. Blev dessutom bokad mer än andra innan uppsägningen skedde, och det talar väl för att jag var uppskattad?

Du har inte blivit uppsagd till att börja med. Och hur ska du kunna stämma någon som inte sagt ett ord om dig för förtal? Det är inte olagligt att vara varken arg, orättvis eller att vara klimakteriet.

Det är klart att det känns surt, men du kan inget göra. Ange en fd kollega som referens i stället.
  • zoolook1

I lagens mening har du varit visdtidsanställd under den period du haft schema eller accepterat att jobba enstaka dagar. I ett sånt läge kan arbetsgivaren sluta anlita dig när hen vill. Utan att berätta varför.

Har du ett anställningsavtal? Vad står det i då fall i det om anställningens längd?

Och att personer här presenterar fakta som inte stryker dig medhårs så innebär det inte att någon motarbetar dig.

• zoolook1
    Teresia0407 skrev 2017-05-02 06:40:26 följande:
    Ånej, förtal faller inom bred kategori! Försök inte. Min före detta chef långt tillbaka blev anmäld för förtal för att ha fört hörsägen vidare. Så försök inte. Du måste veta vad du talar om, inte låtsas.
    Blev hon fälld?
  • zoolook1
    nevermind skrev 2017-05-02 07:13:47 följande:

Ja, då har hon skadat ditt rykte. Jag skrev "till exempel". Det finns andra sätt. Men som jag förstått det så har TS arbetsledare inte gjort så? Hon har inte gett TS dåliga referenser.

Nej, exakt. Arbetsledaren har inte sagt något alls. Befarade onda avsikter är inte förtal.
  • zoolook1
    Göteburgare skrev 2017-05-02 13:48:30 följande:
    Framgår väldigt klart i första inlägget att jag känner till detta.

Grejen är att hon ljuger om anledningen då företaget som anställde oss vill ha en skälig anledning till varför deras anställda blir uppsagda - oavsett vad kollektivavtalet avser ang behovsanställning. Vilket är bra och seriöst.

Jag har aldrig ställt frågan om hon haft rätten till att säga upp mig eller inte. Jag har frågat hur jag skall gå vidare med hennes lögn då det sätter mig i knipa.
    Vad snäll och berätta mer om den där lögnen. Hon har ju inte sagt något.
  • zoolook1
    Göteburgare skrev 2017-05-02 17:20:18 följande:
    Om hon säger att jag har gjort ett bristfälligt jobb och inte fungerar tillsammans med andra så är det väl att säga något?

Förstår inte hur detta inte är ord.

Kan tillägga att jag aldrig har slarvat eller kommit för sent. Och att jag inte fungerar med de jag arbetar med är total lögn då jag blev bokad väldigt mycket innan uppsägningen. Enda gången någon blivit sur på mig var när det var personalbyte och jag var tvungen att gå för dagen.

Men kom igen. Jag har gått igenom tråden nu. Du säger att hon *troligen* har fått sparken för att du varit sjuk. Att hon sagt till dig att du gjort ett bristfälligt jobb och inte fungerar tillsammans med andra har du inte nämnt förrän nu. 
    Du säger att du blivit uppsagd, men hur gick det till? Vad fick du veta i samband med uppsägningen?

• zoolook1
    Göteburgare skrev 2017-05-06 06:02:04 följande:

Det står klart och tydligt i första inlägget. Vet inte om det är dåligt formulerat, men jag antog att det var underförstått att hon faktiskt hade använt ord då hon gav en anledning till varför hon sa upp mig. Sedan är det väl inte viktigt vad hon har sagt? Frågan är om jag kan anmäla en arbetsgivare för förtal om hen ljuger om anledningar till en uppsägning. Oavsett vad som sagts eller ej.

Vad som sagts måste väl ändå vara avgörande om du vill anmäla henne för förtal? På vilket sätt har lögnen uttryckts? Den frågan skulle du garanterat få i rätten.
Svar på tråden Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.