• Anonym (ts)

socanmälan??

Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?

• Svar på tråden socanmälan??
  • Anonym (Hallå)

Jag vet att Folktandvården har ett uppdrag och ett ansvar, ja.

Viktigast är att när det är något man inte förstår så frågar man. Du kommer komma i fler sådana här situationer med barn. Då kan man inte säga 'jag visste inte att man har skolplikt' eller 'jag visste inte att aga är förbjudet.'

• Anonym (Hallå)

Ja nu har hur många som helst försökt förklara för dig TS. Förstår du fortfarande inte så är det väl toppen att ni sitter ner med soc och får förklarat vad som ingår i omsorgen om ett barn.

Känner du att du har koll nu, så erkänn för dig själv 'jag hade fel, jag lärde mig något' och skicka in intyg från tandläkaren ni varit hos så är det klart där.

• molly50
    Anonym (ts) skrev 2017-04-09 18:45:13 följande:
    Visste DU om att man får en socanmälan om man inte avbokar möten som man aldrig bokat?
    Om folktandvården har anledning att tro att ditt barn inte har fått tandvård på flera år så ja,då kan de skicka in en soc.anmälan.
    Om du inte vet hur systemet fungerar och att du måste avboka/ändra tiden om den inte passar (även om du själv inte bokat den) så måste du ju ta reda på hur det funkar.
    Alla barn i Sverige får kallelse till folktandvården 1 gång/år.
    Man behöver inte boka tid. Bara avboka eller ändra om tiden inte passar.
    Jag hoppas att du förstår min förklaring.
    Carpe Diem
  • Anonym (Minna)
    Anonym (ts) skrev 2017-04-09 18:45:13 följande:
    Visste DU om att man får en socanmälan om man inte avbokar möten som man aldrig bokat?
    Vet inte alla det? Jag är förvånad att någon som är svensk eller har växt upp i Sverige inte kan veta detta. 
  • Höstaster
    Anonym (ts) skrev 2017-04-08 10:48:06 följande:

Vi går till tandläkaren. Men inte till den som anmält oss.

Undrar mest vad som kommer hända? Har inte tid eller att springa på socmöten i onödan. Och vill slippa få barnet omhändertaget.

Jag fattar inte!! Jäkligt irriterad. Inte trodde jag att de skulle socanmäla oss bara för att vi inte dyker upp på deras uppbokade möten.

Fast om ni har en annan tandläkare ringer ni väl rimligtvis återbud till tiderna ni får och samtidigt berättar att ni går till annan tandläkare. Ni kan ju inte bara strunta i att dyka upp.
  • Anonym (ts)
    Höstaster skrev 2017-04-09 20:44:33 följande:

Fast om ni har en annan tandläkare ringer ni väl rimligtvis återbud till tiderna ni får och samtidigt berättar att ni går till annan tandläkare. Ni kan ju inte bara strunta i att dyka upp.

Det här är mitt sista svar i den här tråden. Jag har bott utomlands stora perioder av mitt liv och har därför antagligen ett annat sätt att se på saker och ting.

I min värld håller man sig långt borta från oseriösa företag som bokar och avtalar utan att ha fått samtycke från kunden. Nu känner jag som tur är till folktandvården sedan tidigare och vet att de inte är lurendrejare men tycker ändå att det varit lite obehagligt att få konstiga kravbrev från dem. Sedan har jag haft mycket annat att göra så att avbokningar inte direkt varit högprioriterat.

Fått både bättre och sämre råd och förklaringar här i tråden. Ville mest skriva av mig. Tackar för mig.
  • molly50
    Anonym (ts) skrev 2017-04-09 21:12:15 följande:
    Det här är mitt sista svar i den här tråden. Jag har bott utomlands stora perioder av mitt liv och har därför antagligen ett annat sätt att se på saker och ting.

I min värld håller man sig långt borta från oseriösa företag som bokar och avtalar utan att ha fått samtycke från kunden. Nu känner jag som tur är till folktandvården sedan tidigare och vet att de inte är lurendrejare men tycker ändå att det varit lite obehagligt att få konstiga kravbrev från dem. Sedan har jag haft mycket annat att göra så att avbokningar inte direkt varit högprioriterat.

Fått både bättre och sämre råd och förklaringar här i tråden. Ville mest skriva av mig. Tackar för mig.
    Men om du känner till folktandvården så borde du ju också veta att de skickar ut kallelser till alla barn 1 gång/ år.
    Att du sen har haft så mycket annat att göra så att du inte hunnit avboka/ändra tiden låter inte som en bra förklaring,
    Det tar inte lång tid att ringa och av-/omboka tiden.
    Varför inte bara erkänna att det är du som har gjort fel här?
    Carpe Diem
  • Anonym (Hallå)

Tror 'inte varit högprioriterat' är det närmaste 'jag gjorde fel' TS kommer.

• Näng

Som du resonerar har nog Folktandvården gjort rätt. Soc kommer kontrollera om ni går till tandläkaren. Gör ni inte det kommer de se över barnet situation för att se så att det ej utsätts för omsorgssvikt. Omsorgssvikt är inte rent lagligt straffbart men barnen kan omhändertas för att säkra barnets hälsa.

• Poascenko
    Anonym (ts) skrev 2017-04-08 09:27:16 följande:

Socanmäld av folktandvården för att mitt barn inte kommer på deras besök. Wtf! Vad kommer att hända?

Brukar folktandvården besöka ditt barn?

Hur som. Aldrig hört talas om att någon blev soc anmält pga någon försummat tandläkartid. Vad är det för tider vi lever i nuförtiden Cool?
  • Anonym (ytruj)
    Anonym (ts) skrev 2017-04-08 12:49:44 följande:
    Jag har försökt nå dem utan att lyckas. Har inte tid eller ork att jaga dem. Att jag inte ska behöva avboka tandläkarbesök som jag aldrig bokat känns rätt självklart.

Men skit samma. Det jag undrade är vad som händer nu? Och var jag ska redovisa barnets tandvård så jag får saken ut världen? Räcker det att jag skickar journalkopior till socialtjänsten?
    Känner du såhär i efterhand att det var mer värt att skita i tiderna ni fått, för att du är slö. Då du dessutom upptar tid hos folktandvården som kunde gått till någon som verkligen behövde det, eller känner du att det var ett rent idiotiskt val nu när ni sitter i klorna på soc?
Svar på tråden socanmälan??