• cathrine100

sambolagen

Bor ihop med min kille och hans 2 barn i hans hyresbostad. Jag flyttade till honom för att underlätta vårt förhållande. Det skulle vara tillfälligt kom vi överens. Nu har jag ärvt pengar och skall köpa en villa som jag planerat länge men nu vill min kille komma med med sina barn men han har ej pengae att investera idetta. Är lite rädd om hur detta skall fungera?

Hur ser lagen på om man ej är skriven ihop och han hyr ut sin bostad i andra hand. Har hört såna skräckhistorier om sambolagen. Vad kan ni ge för tips till mig idetta fall.

• Svar på tråden sambolagen
  • Franck på iPhone

Jag vågar påstå att Sambolagen är det värsta skräpet som finns i vår lagbok. Helt oförståeligt att det gick igenom i riksdagen.

Skriv samboavtal!!!

• Tom Araya
    cathrine100 skrev 2017-03-01 20:30:25 följande:

Bor ihop med min kille och hans 2 barn i hans hyresbostad. Jag flyttade till honom för att underlätta vårt förhållande. Det skulle vara tillfälligt kom vi överens. Nu har jag ärvt pengar och skall köpa en villa som jag planerat länge men nu vill min kille komma med med sina barn men han har ej pengae att investera idetta. Är lite rädd om hur detta skall fungera?

Hur ser lagen på om man ej är skriven ihop och han hyr ut sin bostad i andra hand. Har hört såna skräckhistorier om sambolagen. Vad kan ni ge för tips till mig idetta fall.

Köp huset och om du vill bo ihop med honom så får du:
    1. Skriva papper på att huset är enskild egendom (om det går, jag kan tyvärr inte det juridiska här).
    2. Låta honom köpa in sig i halva huset genom lån. Dels kan han låna på banken till en insats, dels kan ni skriva resterande som en skuld till dig han betalar av på.
  • Anonym (123456)
    Anonym (U) skrev 2017-03-02 10:54:29 följande:
    Hur bevisar/vet man att folk " delar hushåll,kostnader, sexuellt samliv" ?

Jag tycker hela sambolagen är idiotisk , jag kritiserar inte din inlägg.
    Ovanstående borde inte spela någon roll utan ursprungliga köpeavtal borde gälla som i alla andra affärer.

"gemensamt bruk" är en kvarleva frå hyresrätten.
    Det heter att lagen tillkom för att skydda den svaga, men vem är det svagare partern, den som inte äger bostaden och ej har skulder eller den som köpt bostaden och har skyldigheter?
    En ägare av en bostad/fastighet bör vara mer skyddad äv vad den är idag, lagen går före allt vilket är absurt.

Den som inte äger eller betalar för något är inte svag då är man fri.
  • Anonym (123456)
    Kerubmamman skrev 2017-03-02 12:03:41 följande:

Glömde en variant:

Beroende på om han är kreditvärdig (men utan sparkapital) så finns självklart också alternativet att ni samäger, men att du går in med handpenningen. Och så skriver ni samboavtal på att du ska få tillbaka handpenningen. 

Det finns många olika lösningar på hur man skriver samboavtal, så det bästa är att ta hjälp av en jurist på din bank. 

Du kan inte skriva bort kontantinsatsen genom samboavtal om båda ska samäga, det man skriver är en revers.
  • Anonym (123456)
    Kjell2 skrev 2017-03-03 11:22:39 följande:
    Arv mm kan ni säkert komma överrens om.

Men om han kommer betala någon form av avgift för boendet till dig och ingen möjlighet att få tillbaka något från huset kan han bli mindre benägen att engagera sig i divers ombyggnads och vårdprojekt. Ska han t ex kunna ha inflytande på trädgård, ytskickt, kök badrum? Eller kommer du ha beslutsrätt då det är ditt hus och du står för kostnaden. Han kanske inte har några problem med det men kan vara bra att snacka igenom läget innan flytt.
    Är det här konstigt?
    Om hon äger själv och avser att ta del av eventuella vinster eller hela ska gå i av så är det upp til henne att sköta underhållet, hennes sambo ska bara betala hälften driftskostnader, el, försäkring m.m.
  • Anonym (123456)
    Kerubmamman skrev 2017-04-14 16:01:38 följande:
    Det enda del som påverkas är väl vem som ska få "behålla" bostaden, då vägs sånt som barn och möjlighet att skaffa annat boende in. Men det avtalas bort i samboavtal. 
    I det du beskriver så är det bra att veta att den som bor kvar måste lösa ut den andre, dvs ägaren.
    Möjlighet att skaffa annat boende tas ingen hänsyn till, det är samma för båda.
  • cathrine100

Han har sin hyresbostad kvar och tycker han bra kan bo iden en tid tills vi ser vad /hur vi gör? sambo avtal sfår han skriva på!

• Anonym (123456)

Kul att ni sak flytta ihop i ditt hus!

Gör det inte mer avancerat än vad det är.
    Skriv ett samboavtal.
    Du betalar sedan som ensam ägare alla kostnader för huset betrf kontantinsat lån och amorteringar, ränta.
    Driftskostnader delar ni på, tex värme, vatten, el, försäkringar osv., det är inte svårare än att den ene för över pengar varje månad.
    En bra grej när man bor ihop är att spara 500-1000kr var varje månad på ett gemensamt konto för oförutsedda kostnader då vet båda hur mycket extra man lägger, går man isär så är det bara dela på pengarna.

• Kerubmamman
    Anonym (123456) skrev 2017-04-22 12:29:05 följande:
    I det du beskriver så är det bra att veta att den som bor kvar måste lösa ut den andre, dvs ägaren.
    Möjlighet att skaffa annat boende tas ingen hänsyn till, det är samma för båda.
    Ja, självklart ska den som bor kvar ska lösa ut den andre, så det är inte säkert att denne har ekonomi att göra så även om dennes behov är störst.

Möjlighet att skaffa boende faller in under vem som bäst behöver lägenheten, det finns många olika faktorer som kan vägas in . Du kan läsa mer här:
    https://lagen.nu/1987:230#K11P8S1
    https://lagen.nu/dom/rh/2009:44
    http://lawline.se/answers/behovsprovning-vid-overtagande-av-bostad?q=bodelning+m%C3%B6jlighet+till+bostad+
    http://familjerattsadvokaterna.se/familjeratt/kvarsittanderatt.html
    https://www.hemhyra.se/tips-rad/sa-mycket-tjanar-din-vard-pa-dig/
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (123456)

Ett tips är att om man misstänker att ens sambo försöker blåsa en på sin bostad så ska man se till att belåna upp den så mycket det går, lägga undan pengarna denne blir då skyldig att lösa hälften av lånen om denne får igenom bodelningen.

• cathrine100
    Anonym (123456) skrev 2017-04-22 17:27:03 följande:

Kul att ni sak flytta ihop i ditt hus!

Gör det inte mer avancerat än vad det är.

Skriv ett samboavtal.

Du betalar sedan som ensam ägare alla kostnader för huset betrf kontantinsat lån och amorteringar, ränta.

Driftskostnader delar ni på, tex värme, vatten, el, försäkringar osv., det är inte svårare än att den ene för över pengar varje månad.

En bra grej när man bor ihop är att spara 500-1000kr var varje månad på ett gemensamt konto för oförutsedda kostnader då vet båda hur mycket extra man lägger, går man isär så är det bara dela på pengarna.

• cathrine100

Jag är bara försiktig!! Som jag skrev har han en hyresbostad som han skall hyra ut i andrahand och vill ha den kvar. Hans barn är tonåring andra 18 men när sambolagen är såå idiotisk!

• Anonym (123456)
    cathrine100 skrev 2017-04-23 13:39:43 följande:

Jag är bara försiktig!! Som jag skrev har han en hyresbostad som han skall hyra ut i andrahand och vill ha den kvar. Hans barn är tonåring andra 18 men när sambolagen är så idiotisk!

Här på forumet förespråkar +90%, ungefär som att man måste utnyttja den bara för att det existerar oavsett om man äger bostaden eller ej.

Man går oftast in i ett förhållande utan avsikter att ta något från den andre, likaså ska man träda ur den dagen man går skillda vägar.
    Otroligt att folk kan leva med sig själva när de tagit något från någon annan.
Svar på tråden sambolagen