Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?
Hej!
Jag har en lillebror med Aspergers syndrom som började missbruka alkohol sen 2 år tillbaka, sen 1.5 år tillbaka dricker han dagligen och läkare har sagt att han kommer dö om han fortsätter för hans värden är dåliga och han har rejäl fettlever , som är på väg mot skrumplever snart sa läkaren men inte riktigt där än.
Han är väldigt svår att ha att göra med och jag anser att han är sjukare i sin aspergers syndrom och mer handikappad än vad vårdpersonal och boendepersonal tror , grabben vet för fan inte ens hur man ska ta bussen och kan inte klara sig själv , kommer dom inte och hjälper honom med mat och hygien så kan han sluta äta på flera veckor , det verkar som han inte förstår.
Han har ingen koll på något, boendet brukar glömma ge honom medicin ibland och förut var han utan i flera dagar och han reagerade inte ens? Det verkar som han har noll koll på allt och inte vet hur man går tillväga, och han förstår verkligen inte varför han ska ha medicin och mat och hygien får jag en känsla av.
När vi frågar honom om han fått sin medicin så vet han inte , när vi ringer boendet så kan dom då säga att dom har en anteckning att han fick medicin 09:00.
För övrigt tycker jag boendet är slappt och dom verkar inte ha en fungerande struktur och arbetsmoralen är noll.
Vi har skickat honom på avgiftning 3 ggr , varje gång flyr han hem i panik samma dag.
Det verkar som han är rädd för att vara där och blir extremt otrygg , dom tar ju av honom telefon och allt och då blir han utan det i 4 veckor, en "vanlig" missbrukare kanske kan vara där , men min lillebror är ju inte direkt en vanlig patient och väldigt svår att ha att göra med.
Han säger själv att anledningen till att han dricker är för han inte har något liv , han säger att ingen kan hjälpa honom med hans hjärna , han har den hjärnan han har och han är fullt medveten om att han inte förstår hur han ska leva livet.
Han säger att han inte bryr sig om han dör , han har ju inget liv ändå är det han säger.
Jag får en känsla av att det inte bara handlar om Aspergers syndrom här utan jag tror han har en lätt utvecklingsstörning med.
Vad fan ska vi göra?
Vi har tappat hoppet om att vi ska få tillbaka han som han var förr , förut fiskade vi mycket och jag tog med han på aktiviteter och det gillade han.
Nu vill han ingenting längre.
Min bror är 28 år.