• Anonym (Vill ha tillbaka min vanliga bror igen)

Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?

Hej!

Jag har en lillebror med Aspergers syndrom som började missbruka alkohol sen 2 år tillbaka, sen 1.5 år tillbaka dricker han dagligen och läkare har sagt att han kommer dö om han fortsätter för hans värden är dåliga och han har rejäl fettlever , som är på väg mot skrumplever snart sa läkaren men inte riktigt där än.

Han är väldigt svår att ha att göra med och jag anser att han är sjukare i sin aspergers syndrom och mer handikappad än vad vårdpersonal och boendepersonal tror , grabben vet för fan inte ens hur man ska ta bussen och kan inte klara sig själv , kommer dom inte och hjälper honom med mat och hygien så kan han sluta äta på flera veckor , det verkar som han inte förstår.

Han har ingen koll på något, boendet brukar glömma ge honom medicin ibland och förut var han utan i flera dagar och han reagerade inte ens? Det verkar som han har noll koll på allt och inte vet hur man går tillväga, och han förstår verkligen inte varför han ska ha medicin och mat och hygien får jag en känsla av.

När vi frågar honom om han fått sin medicin så vet han inte , när vi ringer boendet så kan dom då säga att dom har en anteckning att han fick medicin 09:00.

För övrigt tycker jag boendet är slappt och dom verkar inte ha en fungerande struktur och arbetsmoralen är noll.

Vi har skickat honom på avgiftning 3 ggr , varje gång flyr han hem i panik samma dag.

Det verkar som han är rädd för att vara där och blir extremt otrygg , dom tar ju av honom telefon och allt och då blir han utan det i 4 veckor, en "vanlig" missbrukare kanske kan vara där , men min lillebror är ju inte direkt en vanlig patient och väldigt svår att ha att göra med.

Han säger själv att anledningen till att han dricker är för han inte har något liv , han säger att ingen kan hjälpa honom med hans hjärna , han har den hjärnan han har och han är fullt medveten om att han inte förstår hur han ska leva livet.

Han säger att han inte bryr sig om han dör , han har ju inget liv ändå är det han säger.

Jag får en känsla av att det inte bara handlar om Aspergers syndrom här utan jag tror han har en lätt utvecklingsstörning med.

Vad fan ska vi göra?

Vi har tappat hoppet om att vi ska få tillbaka han som han var förr , förut fiskade vi mycket och jag tog med han på aktiviteter och det gillade han.

Nu vill han ingenting längre.

Min bror är 28 år.

• Svar på tråden Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?
  • Anonym (Anhörig till syskon med IF.)
    Anonym (Vill ha tillbaka min vanliga bror igen) skrev 2016-12-06 09:02:10 följande:
    Ja jag vet men jag blir så jävla upprörd!

Vi kämpar och lider förgäves och så kommer det in en sån känslokall människa och smutskastar oss anhöriga att vi har gjort ett dåligt jobb.

Det är precis så här soc och boendepersonalen är mot oss , till och med kontaktpersonen som dom har kopplat in nu för att få bukt med missbruket delar åsikten.

När vi ringer och pratar med dom så är vi bara jobbiga anhöriga som daltar med vår bror, dom har fått kontaktpersonen att bli så med för så var han inte från början, ungefär som att det är vårat fel och vi får skylla oss själva.
    Jag förstår dig till 100%.
    Jag blev också upprörd.
    Har som sagt 2 egna syskon med IF.

Den ena bor på ett boende och vi som familj upplever precis det du säger.
    De vill inget gott med sitt beteende och de är anmälda flera gånger(avvikelser, de kan du som anhörig kräva att det ska göras)

Sådan personal har fått hybris och går emot LSS-lagen och de bestämmelser som finns.
  • Anonym (I spektrat.)

Anonym (Anhörig till syskon med IF.) skrev 2016-12-06 09:09:06 följande:
    Jag förstår dig till 100%.
    Jag blev också upprörd.
    Har som sagt 2 egna syskon med IF.

Den ena bor på ett boende och vi som familj upplever precis det du säger.
    De vill inget gott med sitt beteende och de är anmälda flera gånger(avvikelser, de kan du som anhörig kräva att det ska göras)

Sådan personal har fått hybris och går emot LSS-lagen och de bestämmelser som finns.

Mycket av insatserna inom LSS anpassas för individerna vilket är precis vad dessa väldigt speciella och i många fall sårbara individer behöver i en del fall så avviker dessa, men det är normalt.

Om en familj placerar en familjemedlem på ett sådant boende har man redan där genom handlingen medgivit att man är inkapabel att ge barnet/den anhörige det som denne behöver. Att sedan blanda sig i det hela i efterhand är bara sabotage som jag ser det.
    Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 09:32:22 följande:

Mycket av insatserna inom LSS anpassas för individerna vilket är precis vad dessa väldigt speciella och i många fall sårbara individer behöver i en del fall så avviker dessa, men det är normalt.

Om en familj placerar en familjemedlem på ett sådant boende har man redan där genom handlingen medgivit att man är inkapabel att ge barnet/den anhörige det som denne behöver. Att sedan blanda sig i det hela i efterhand är bara sabotage som jag ser det.

Boendet har ett ansvar , och sköterskan på boendet har också ansvar för det medicinska och allt vad hans hälsa innebär.

Och att dom till och med glömmer att ge han medicin bevisar för mig att dom inte har en fungerande organisation och eller noll arbetsmoral.

Att du försvarar dom bevisar ytterligare din EQ och IQ som är solklart väldigt låg , jag börjar faktiskt tycka lite synd om dig som inte ser det själv , du kan inte ha det lätt?

Sen säg hur många personer med Aspergers syndrom har eget boende och klarar sig själv? Klart det förekommer men det är sällsynt.

Du har noll koll och ingen förståelse för andra människor.

Det här är det sista jag kommer svara på när det gäller dig.

Ta hant om dig vännen.

Kram
  • Regndamen
    Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 09:32:22 följande:

Men, menar du att den vuxne personen ska fortsätta att bo hemma med föräldrarna?

Och sen är det ingen institution han bor på , han har egen lägenhet där andra vanliga människor också har egna lägenheter.

Boendet är placerat i området och dom gör insatser för alla med Aspergers syndrom och besöker deras lägenheter och ger dom stöd i vardagen.

Deras uppgift är att förbereda dessa individer så dom sakta men säkert kan klara sig själv i framtiden, oavsett om det tar 2 eller 10 år för det är individuellt.

Dom får betalt för det och dom gör inte sitt jobb.

Det tycker jag är ett extremt slöseri på skattemedel.

Du har noll kunskap om ämnet.

Så nu är det färdigdiskuterat , nu har jag fått mitt sagt.

Regndamen skrev 2016-12-06 09:43:56 följande:

Men, menar du att den vuxne personen ska fortsätta att bo hemma med föräldrarna?

Denna person har noll koll eller förståndshandikappad, bry dig inte om vad denne skriver , är ju som att resonera med en vägg
  • Anonym (I spektrat.)
    Anonym (Vill ha tillbaka min vanliga bror igen) skrev 2016-12-06 09:39:57 följande:
    Boendet har ett ansvar , och sköterskan på boendet har också ansvar för det medicinska och allt vad hans hälsa innebär.

Och att dom till och med glömmer att ge han medicin bevisar för mig att dom inte har en fungerande organisation och eller noll arbetsmoral.

Att du försvarar dom bevisar ytterligare din EQ och IQ som är solklart väldigt låg , jag börjar faktiskt tycka lite synd om dig som inte ser det själv , du kan inte ha det lätt?

Sen säg hur många personer med Aspergers syndrom har eget boende och klarar sig själv? Klart det förekommer men det är sällsynt.

Du har noll koll och ingen förståelse för andra människor.

Det här är det sista jag kommer svara på när det gäller dig.

Ta hant om dig vännen.

Kram
    Återigen drar du väldigt lustiga slutsatser och verkar blanda ihop ansvarsfördelning.

Vart du egentligen vill komma med dina personangrepp vet jag inte. Men jag vet vart jag har dig och du har helt tydligt inte en aning om vart du har mig.

Jag tror att du skulle förvånas över vad aspergare klarar och inte klarar under rätt förutsättningar, något som jag har erfarenhet i första hand av.

Puss och kram!
  • Anonym (I spektrat.)
    Regndamen skrev 2016-12-06 09:43:56 följande:
    Potentiellt men med stödinsatser som är skräddarsydda för just denne och sedan när man etablerat en problemfri vardag som flyter på så kan man gradvis lösa eget eller grupp-boende. Det är väldigt svårt att arbeta utifrån en fast mall med NPF-människor. Speciellt om det är problematiskt substansbruk inblandat.

Men det finns såklart grader i helvetet. Vissa är lättare att ha och göra med än andra utifrån vad jag kan föreställa mig.
  • Anonym (I spektrat.)
    Anonym (Vill ha tillbaka min vanliga bror igen) skrev 2016-12-06 09:50:15 följande:
    Denna person har noll koll eller förståndshandikappad, bry dig inte om vad denne skriver , är ju som att resonera med en vägg
    Som sagt en person som nyttjar härskartekniker så som du gör är troligtvis blind för misstagen och hur omgivningen påverkas av det. Känner stora sympatier med din fru och barn.
    Ett ärligt tips, testa lite familjeterapi och se om alla tycker att det är så idylliskt som du framställer din vardag.
    Vet ju såklart att du kommer ignorera det rådet fullständigt. Men det är för att du mycket väl vet sanningen och vill upprätthålla skenet.
  • Regndamen
    Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 10:02:38 följande:

Potentiellt men med stödinsatser som är skräddarsydda för just denne och sedan när man etablerat en problemfri vardag som flyter på så kan man gradvis lösa eget eller grupp-boende. Det är väldigt svårt att arbeta utifrån en fast mall med NPF-människor. Speciellt om det är problematiskt substansbruk inblandat.

Men det finns såklart grader i helvetet. Vissa är lättare att ha och göra med än andra utifrån vad jag kan föreställa mig.

Och om den vuxne personen inte vill bo med föräldrarna så ska de tvingas?
  • Queennr1

Lvm är dyrt. Soc undviker det så långt det går. Men eftersom han har ett funktionshinder och därmed har begränsad förmåga att göra rätt val själv. Plus att han redan vid så pass unga år dragit på sig kroppsliga skador är det mycket allvarligt och han uppfyller utan tvekan kriterierna för tvångsvård (lvm) börja med att göra en egen lvm anmälan. Och var noga med att uttryckligen skriva att det ÄR en lvm anmälan ni gör för då måsye de inleda utredning. Och sätt press på läkaren att göra en egen lvm anmälan då den väger oerhört tungt. Om det inkommer två lvm anmälan på kort tid varav en är från läkare så måste det hända nåt.

• Anonym (I spektrat.)
    Regndamen skrev 2016-12-06 10:48:37 följande:
    Och om den vuxne personen inte vill bo med föräldrarna så ska de tvingas?
    Föräldrarna är rimligtvis de som har bäst möjligheter att bryta beteendet. Men det är klart i detta fall är det möjligt att det också är avvikande, speciellt om man analyserar attityden hos syskon, då är det måhända inte så underligt att missbruket har eskalerat.
  • Regndamen
    Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 20:46:31 följande:

Föräldrarna är rimligtvis de som har bäst möjligheter att bryta beteendet. Men det är klart i detta fall är det möjligt att det också är avvikande, speciellt om man analyserar attityden hos syskon, då är det måhända inte så underligt att missbruket har eskalerat.

Nu svarade du inte på frågan. Vad om den vuxne personen inte vill bo med föräldrarna? Brodern i det här fallet är 28 år, han kan inte tvingas bo hemma hos sina föräldrar.

Ska vuxna människor tvingas bo med sina föräldrar? Är det vad du vill?
    Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 20:46:31 följande:

Hur kan det vara vårat fel att han missbrukar?

började ju med det efter ett par år sen han bott på LSS boendet. Det gjorde han inte när han bodde hemma.

Motivera och beskriv vad du menar?

Du kanske har rätt? Vi har inte kämpat tillräckligt för att han ska få rätt sorts hjälp i vardagen kanske eller?

Räcker det inte att vi har haft verksamhetsmöte med LSS boendets chef 10 tal ggr? Gjort orosanmälan? Kontaktat soc? Försökt få han på ett specialinriktat behandlingshem för problemskapande beteenden hos personer med autism som blivit avslaget av kommunen 2 ggr?

Medicinskt ansvarig sköterska på LSS boendet gör inte LVM eller annan åtgärd trots att läkare sagt att hans värden är så dåliga och levern var inbäddad i så mycket fett att dom inte kunde avgöra om det var förstadie till skrumplever?

Jo men du har väl rätt , helt klart är det anhörigas fel
Svar på tråden Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?