Inlägg från: Anonym (I spektrat.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I spektrat.)

Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?

Detta ter sig för mig som befinner mig i spektrumet som ren och skär försummelse i uppfostran av föräldrarna.

• Anonym (I spektrat.)

Anonym (Anhörig till syskon med IF.) skrev 2016-12-06 09:09:06 följande:
    Jag förstår dig till 100%.
    Jag blev också upprörd.
    Har som sagt 2 egna syskon med IF.

Den ena bor på ett boende och vi som familj upplever precis det du säger.
    De vill inget gott med sitt beteende och de är anmälda flera gånger(avvikelser, de kan du som anhörig kräva att det ska göras)

Sådan personal har fått hybris och går emot LSS-lagen och de bestämmelser som finns.

Mycket av insatserna inom LSS anpassas för individerna vilket är precis vad dessa väldigt speciella och i många fall sårbara individer behöver i en del fall så avviker dessa, men det är normalt.

Om en familj placerar en familjemedlem på ett sådant boende har man redan där genom handlingen medgivit att man är inkapabel att ge barnet/den anhörige det som denne behöver. Att sedan blanda sig i det hela i efterhand är bara sabotage som jag ser det.
  • Anonym (I spektrat.)
    Anonym (Vill ha tillbaka min vanliga bror igen) skrev 2016-12-06 09:39:57 följande:
    Boendet har ett ansvar , och sköterskan på boendet har också ansvar för det medicinska och allt vad hans hälsa innebär.

Och att dom till och med glömmer att ge han medicin bevisar för mig att dom inte har en fungerande organisation och eller noll arbetsmoral.

Att du försvarar dom bevisar ytterligare din EQ och IQ som är solklart väldigt låg , jag börjar faktiskt tycka lite synd om dig som inte ser det själv , du kan inte ha det lätt?

Sen säg hur många personer med Aspergers syndrom har eget boende och klarar sig själv? Klart det förekommer men det är sällsynt.

Du har noll koll och ingen förståelse för andra människor.

Det här är det sista jag kommer svara på när det gäller dig.

Ta hant om dig vännen.

Kram
    Återigen drar du väldigt lustiga slutsatser och verkar blanda ihop ansvarsfördelning.

Vart du egentligen vill komma med dina personangrepp vet jag inte. Men jag vet vart jag har dig och du har helt tydligt inte en aning om vart du har mig.

Jag tror att du skulle förvånas över vad aspergare klarar och inte klarar under rätt förutsättningar, något som jag har erfarenhet i första hand av.

Puss och kram!
  • Anonym (I spektrat.)
    Regndamen skrev 2016-12-06 09:43:56 följande:
    Men, menar du att den vuxne personen ska fortsätta att bo hemma med föräldrarna?
    Potentiellt men med stödinsatser som är skräddarsydda för just denne och sedan när man etablerat en problemfri vardag som flyter på så kan man gradvis lösa eget eller grupp-boende. Det är väldigt svårt att arbeta utifrån en fast mall med NPF-människor. Speciellt om det är problematiskt substansbruk inblandat.

Men det finns såklart grader i helvetet. Vissa är lättare att ha och göra med än andra utifrån vad jag kan föreställa mig.
  • Anonym (I spektrat.)
    Anonym (Vill ha tillbaka min vanliga bror igen) skrev 2016-12-06 09:50:15 följande:
    Denna person har noll koll eller förståndshandikappad, bry dig inte om vad denne skriver , är ju som att resonera med en vägg
    Som sagt en person som nyttjar härskartekniker så som du gör är troligtvis blind för misstagen och hur omgivningen påverkas av det. Känner stora sympatier med din fru och barn.
    Ett ärligt tips, testa lite familjeterapi och se om alla tycker att det är så idylliskt som du framställer din vardag.
    Vet ju såklart att du kommer ignorera det rådet fullständigt. Men det är för att du mycket väl vet sanningen och vill upprätthålla skenet.
  • Anonym (I spektrat.)
    Regndamen skrev 2016-12-06 10:48:37 följande:
    Och om den vuxne personen inte vill bo med föräldrarna så ska de tvingas?
    Föräldrarna är rimligtvis de som har bäst möjligheter att bryta beteendet. Men det är klart i detta fall är det möjligt att det också är avvikande, speciellt om man analyserar attityden hos syskon, då är det måhända inte så underligt att missbruket har eskalerat.
Svar på tråden Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?