Inlägg från: Regndamen |Visa alla inlägg
  • Regndamen

Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?

Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 09:32:22 följande:

Mycket av insatserna inom LSS anpassas för individerna vilket är precis vad dessa väldigt speciella och i många fall sårbara individer behöver i en del fall så avviker dessa, men det är normalt.

Om en familj placerar en familjemedlem på ett sådant boende har man redan där genom handlingen medgivit att man är inkapabel att ge barnet/den anhörige det som denne behöver. Att sedan blanda sig i det hela i efterhand är bara sabotage som jag ser det.

Men, menar du att den vuxne personen ska fortsätta att bo hemma med föräldrarna?
  • Regndamen
    Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 10:02:38 följande:

Potentiellt men med stödinsatser som är skräddarsydda för just denne och sedan när man etablerat en problemfri vardag som flyter på så kan man gradvis lösa eget eller grupp-boende. Det är väldigt svårt att arbeta utifrån en fast mall med NPF-människor. Speciellt om det är problematiskt substansbruk inblandat.

Men det finns såklart grader i helvetet. Vissa är lättare att ha och göra med än andra utifrån vad jag kan föreställa mig.

Och om den vuxne personen inte vill bo med föräldrarna så ska de tvingas?
  • Regndamen
    Anonym (I spektrat.) skrev 2016-12-06 20:46:31 följande:

Föräldrarna är rimligtvis de som har bäst möjligheter att bryta beteendet. Men det är klart i detta fall är det möjligt att det också är avvikande, speciellt om man analyserar attityden hos syskon, då är det måhända inte så underligt att missbruket har eskalerat.

Nu svarade du inte på frågan. Vad om den vuxne personen inte vill bo med föräldrarna? Brodern i det här fallet är 28 år, han kan inte tvingas bo hemma hos sina föräldrar.

Ska vuxna människor tvingas bo med sina föräldrar? Är det vad du vill?
Svar på tråden Alkoholmissbruk hos lillebror med svår Aspergers syndrom, vad göra?