Min bror är efterbliven..
Jag är en tjej runt 18 år som har en lillebror på 6 år. Jag bor forfarande hemma så har därför en väldigt bra insyn på vad som pågår, enligt mig och folk jag pratat med så är detta väldigt fel. Men, tänkte höra vad ni tycker.
Min bror är som sagt 6 år och går i 6 års på skolan. Och han kan inte prata ordentligt, ofta händer det att vuxna och barn i hans ålder inte förstår vad han säger. Hans mor (min pappas fru) är en riktig häxa, hon matar honom med kakor och godis när han är hungrig, ger honom coca cola till både frukost och sent på kvällarna. Han sover fortfarande hos föräldrarna i deras sovrum och han lägger sig efter kl 21 varje dag, på vardagar. Ibland ännu senare. Så sent som i söndags så gav hon honom Cola och chips kl 22. Hon läser inga sagor för honom på kvällarna, utan han sitter och spelar på sin iPad från kl 16 efter skolan till läggdags. För ca ett år sedan så fick han även en egen iPad, då var han 5 år. Han är så sjukt bortskämd och börjar skrika och gråta när hans vilja inte går igenom, då får han antingen en leksak eller annat som får honom att bli glad igen. Han äter inte middag med oss, utan han äter sig mätt på kakor innan maten istället, och detta händer ofta. Han plockar inte undan sin tallrik från matbordet när han ätit färdigt, utan springer därifrån efter några tuggor för att sätta sig och spela/kolla youtube på ipaden. Om han gjort något fel, tex spillt på golvet eller annat och jag som hans syster säger åt honom att städa upp efter sig, så lyssnar han inte, eller börjar käfta emot, och givetvis plockar han inte undan efter sig så hans mor kommer och gör det för att han "orkar inte" enligt honom. Sjukt irriterande när man tjafsat med honom i 5 minuter för att han ska lära sig att ta undan efter sig så kommer hans mor och gör det åt honom istället. Det är en principsak. Det ser ut som en krigszon hemma hos oss, för han plockar inte undan efter sig och inte hon heller. Han får allt han pekar på och får framförallt alltid sin vilja igenom. Han är så sjukt ouppfostrad och är lite efterbliven. När jag sett andra barn i hans ålder så kan dom så mycket mer, dom kan prata, räkna, lyssna. Men han kan ingenting. Jag älskar min bror men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hans mamma är ju så sjukt elak, jag ser detta som barnmisshandel nästan, hon slår honom givetvis inte men detta är så sjukt, hon förstör ju honom. Inga sagor, matar honom med bara socker, ger honom presenter när han är ledsen och varje gång dom handlar, låter honom göra som han vill. Han får göra vad han vill, han styr allt. Om han vill göra en grej då får han det, oavsett omständigheterna. Om han inte vill göra någonting, så som borsta tänderna, då behöver han inte. Han har precis börjat borsta tänderna, han har inte gjort det en enstaka gång på 5,5 år. Men nu gör han det när han känner för det. Han kan inte heller torka sig efter varit på toan. Utan hans mamma gör det fortfarande. Han blir behandlad som en bebis och prins hela tiden. Har säkert missat massor, men detta var det jag kom på i stunden.
Nu till den stora frågan, är detta ett normalt beteende från hans mamma? Eller är det normalt att jag tycker så som jag tycker ang detta? Finns det något man kan göra åt saken? Kan inte anmäla detta till sos direkt..