Inlägg från: Anonym (Skolpersonal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skolpersonal)

Min bror är efterbliven..

Jag tror att du kanske ska prata med någon av personalen i förskoleklassen. Be att få prata enskilt med någon av dem och säg åt dem att de inte får säga något till dina föräldrar. Säg bara att du är orolig för honom och fråga hur det går för honom i skolan. Tryck på att du inte tror att han har kompisar och fråga hur han är i interaktionen med andra barn. Där kan du börja. Se hur de svarar och lämna det där ett tag, innan du tar kontakt igen.

Som skolpersonal tar man faktiskt äldre syskons oro på allvar, speciellt om det är återkommande. Jag har själv varit där, en gång för flera år sedan. En 15-årig bror började plötsligt ställa frågor om sin lillasyster. Vi märkte ju att det var något med flickan men såg inga tydliga bakomliggande faktorer. Efter ett tag framkom det att hon inte fick ordentlig mat hemma om inte storebror ordnade det åt henne. Efter ett tag framkom också vinkar om att en förälder var alkoholist, men det var efter att vi hade gjort en anmälan till socialen. Familjen fick hjälp med mycket mer än vad jag har skrivit här, och det berodde på den här starke, modige storebrodern.  I ditt fall är det kanske inte riktigt lika illa, men om du visar oro inför personalen, så ringer varningsklockor hos dem och de kanske gör en orosanmälan för något.

Svar på tråden Min bror är efterbliven..