Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Min bror är efterbliven..

Det är svårt för större syskon att få sitt bortskämda syskon att lyssna, du måste bli mer "kompis" och någon har ser upp till först.

Brukar hans mamma tröstäta?
    Mycket tv och iPad eller leker han som andra barn?
    Blir han behandlad som bebis och prins eller är det mamma som inte orkar bry sej?

Prata med pappa.
    Är det så att din bror inte mår bra av det så är det konstigt om din pappa struntar i det. "Vanliga vuxna" brukar säga till andra föräldrar om det drar iväg som du beskriver.

Skriv ner med datum hur han blir behandlad på dagarna, kan vara bra att ha om du måste göra en orosanmälan.
    Det kan ställa till det för dej men hur blir det för honom i slutänden om inget händer?

• KlunsSmurfen

jag tror inte att din bror mår så bra av det
    alldeles för mycket krigsspel, tv och annat skit är inte bra för ett barn, de kan  tappa sin fantasi och glömmer bort hur man leker. de kan bli väldigt bråkiga och söker konstant uppmärksamhet när inte tv är på, eller så blir de bara tystlåtna.
    han verkar inte heller få det han vill ha, han får en kaka och blir nöjd för stunden men det är inte kakan han behöver så han blir inte i nöjd i längden.
    det blir inte bara brist på uppfostran jag tror inte att mamman bryr sej om hans behov heller och det kan sluta med depression och utåtagerande,
    som i sin tur kan sluta med med att han mister sina kompisar.

äter mamman lika sjukt mycket onyttigt som man kan äta när man tröstäter?
    mamma kanske trycker på sitt själv belöningssystem på grabben och använder det för att lösa konflikter.

försök inte att uppfostra i första hand, blir extra svårt i din situation, lär honom att fixa sin frukost själv med uppmuntran
    Han kan leka med grannarnas barn under uppsikt av en vuxen.

om du skriver upp vardagsrutiner, hur mamma löser konflikter mm med datum,
    "datum, tid, glass till frukost"
    "datum, , 4 timmar krigsspel"
    du behöver inte förklara situationen ur din synvinkel och varför det inte är bra för efter några veckor har du nog en hel del att gå till soc med.

nu är han en elak 6-åring men det kan spåra ur helt i tonåren.

• KlunsSmurfen
    MammaJD skrev 2016-11-18 13:32:56 följande:

Vilken fin storasyster du verkar vara!Tyvärr tror jag inte att soc skulle göra ngt. Låter som att din styvmamma och din pappa helt enkelt är dåliga föräldrar och sådana finns det många av. Jag tror att det enda det hänger på det är att din lillebrors föräldrar förstår vad de faktiskt gör mot honom. De två behöver bli bättre föräldrar. De skulle antagligen behöva höra från någon annan (vuxen, för det ska inte du behöva ta) vad de skulle behöva ändra på för din brors skull. Att passa upp på honom jämt, inte sätta några gränser och låta honom sitta framför en tv och med en padda är riktigt elakt mot sitt barn. 

mamman passar inte upp honom jämt, blir glass till frukost när mamma är lat.
    Jag anser att det finns stor risk att grabben far illa eller kommer att göra om mamma fortsätter lika.
    skriver man upp saker under en tid kan man gå på soc och fråga i fall det är något de brukar lägga sej i, går att göra anonymt.
    De kommer ju inte och tar ungen, de försöker få mamma att skärpa till sej.
    Lära dem att bli bättre föräldrar, jag tror inte att mamma inte förstår frågan är om hon bryr sej.
    Kan vara så att mamma har egna problem som tjorvar till det.
Svar på tråden Min bror är efterbliven..