• JohannaSaGo

Själviskt, funderar på ersättning.

Hej. Jag vet att det egentligen för tidigt och jag vill inte ge upp.

Min kille är bara 9 dagar gammal och det har varit svårt med amningen.

I början tog han bröstet efter 30min och sög fint på båda brösten. Han gick även ner i vikt fram tills igår så har väckt honom varannan timme. Då och då har jag fått använda amningsnappen då det ibland tar upp mot timmen med försöken. Han greppar, och sedan släpper.. Greppet, verkar ointresserad. Oftast har jag kunnat ta bort nappen och han har sedan fortsatt utan den.

Men idag har han total vägrat utan nappen. Det bara går inte. Han greppar, men suger inte. Så har fått köra helt med nappen, men läste att dom kanske får i sig mindre då. Samt att nu tqr han bara ett bröst.. Och jag får sjukt ont i magen eftersom han inte gått upp så bra i vikt, så är stressad över att försöka avvänja honom nappen direkt.

Tips?

Samtidigt sittr jag och tänker hur mycket lättare det skulle vara med ersättning. Nu vågar jag mig inte ut knappt för det går ju int att amma utan problem :(

Med ersättning kan man enkelt ge mat utan problem.

Hur mycket bättre är dt med bröstmjölk

BVC kommer om 4 dagar hem till oss på besök men vet ni vart man kan vända sig på helgen för att få råd stöttning gällande amningen? BB? Jag är enligt dom nu klar hos BB och väntar ju nu på mitt första hembesök från BVC.

Är så stressad över lillkillen att hqn ska gå ner mer nu pga amningsnappen.

Igår hade hqn gått upp litegrann och då hade jag kämpat varannan timme och gett båda bröstn, men det går ju int nu :(

• Svar på tråden Själviskt, funderar på ersättning.
  • Kerubmamman

Vill du amma så ringa Amningshjälpen. amningshjalpen.se

En del ammar med amningsnapp under hela amningsperioden. 
    En del börjar med ersättning och fortsätter amma. 
    En del slutar amma och ger enbart ersättning.

Det du måste försöka lista ut är vad du vill och orkar. Alla alternativ är ok. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Carambolan

Vill du inte ringa så finns det en jättebra amningshjälpen-grupp på Facebook också där du kan få stöd!

• 8airam8

Din egen stress gör amningen svårare än vad den behöver vara. Andas lite. Du har satt ett barn till världen för bara nio dagar sedan, det tar tid att få till tekniker och ork och allt som behövs fullt en fungerande amning. Jag förstår att du vill amma, och det är bra för barnet och det är enkelt för dig när du väl får till det.

I din situation (och tro mig, jag var där med första barnet och jag vet inte om det kom mer svett och tårar än mjölk ur min kropp till en början) så tycker jag såhär: använd amningsnapp om det funkar. Jag körde med det hela första barnets amningstid, och hon tuttade i 50 veckor utan mjölkbrist. När lilla bebisen har sugit i sig den mjölk du har, så ge honom ersättning på kopp eller sked tills han är mätt. Upprepa detta så länge det behövs. Bebisen blir mätt, bebisen blir pigg, går upp i vikt och din egen stress minskar. I takt med att saker lugnar sig så borde amningen fungera bättre.

Ersättning är inget nederlag, och det är inte dåligt för ditt barn heller. Men amning är väldigt bra och väldigt smidigt. Önskar dig lycka till med det nya lilla livet :)

• Anonym (Jupp)

Mina båda barn har strulat med amningen. Första gav jag upp efter två månader och då hade jag gråtit och haft ångest i tre veckor innan. Med andra barnet var problemen exakt samma och hon började få ersättning vid endast två veckors ålder. För jag hade då lärt mig att funkar de inte så gör det inte och man ska inte utsätta sig för sån ångest och dåligt samvete och må piss när man egentligen borde njuta av bebisen och vara glad. Den tiden får du inte tillbaka. Ersättning är skitbra, precis som bröstmjölk är. Och jag hade sett att min äldsta utvecklades fantastiskt bra och var aldrig sjuk. Det är inget fel i om det inte funkar, har man försökt så har man.

• blomman 2

Jag fick inte igång amningen till 100% och mitt barn gick ner i vikt. De på sjukhuset hjälpte mig att pumpa ut mjölk men det gick trögt...jag blev rekommenderad att ge tillägg och hela stressen vände och mitt barn blev nöjd,mätt och gick upp i vikt. Såg ingen prestige i amningen,huvudsaken var att mitt barn blev mätt! Kram och lycka till med lillen<3

• Anonym (Girl next door)

Du ska ge ditt barn det du känner är bäst för en lugn mamma = bättre mående barn. Dessutom om du ammat i en dryg vecka har barnet fått i sig de viktigaste antikropparna redan så du kan absolut ge ersättning nu om du vill.

Amning har vissa fördelar (smidigt, billigt, bra för barnets immunförsvar etc) men ersättning har också fördelar (mindre miljögifter/tungmetaller, pappan får möjlighet till närmare kontakt med barnet iom att han också kan mata, mer välbalanserad näring med ex mer järn till barnet, du kan äta/dricka vad du vill utan dåligt samvete, du kan ha ögonkontakt med barnet under matning (kan säkert vissa vid amning men inte alla beroende på bröstform).

• JohannaSaGo
    8airam8 skrev 2016-09-23 21:15:57 följande:

Din egen stress gör amningen svårare än vad den behöver vara. Andas lite. Du har satt ett barn till världen för bara nio dagar sedan, det tar tid att få till tekniker och ork och allt som behövs fullt en fungerande amning. Jag förstår att du vill amma, och det är bra för barnet och det är enkelt för dig när du väl får till det.

I din situation (och tro mig, jag var där med första barnet och jag vet inte om det kom mer svett och tårar än mjölk ur min kropp till en början) så tycker jag såhär: använd amningsnapp om det funkar. Jag körde med det hela första barnets amningstid, och hon tuttade i 50 veckor utan mjölkbrist. När lilla bebisen har sugit i sig den mjölk du har, så ge honom ersättning på kopp eller sked tills han är mätt. Upprepa detta så länge det behövs. Bebisen blir mätt, bebisen blir pigg, går upp i vikt och din egen stress minskar. I takt med att saker lugnar sig så borde amningen fungera bättre.

Ersättning är inget nederlag, och det är inte dåligt för ditt barn heller. Men amning är väldigt bra och väldigt smidigt. Önskar dig lycka till med det nya lilla livet :)

Hej tack för svar! Men hur funkade det för dig med amningsnappen offentligt? =( Tycker det rinner så mycket utanför och sölar ner efter amningen. Känns bara jobbigt att behöva ta på amningsnapp offentligt. 

Tack för råden, vet inte hur jag ska göra =( Var på en snabb promenad idag i en galleria och fick smått panik när killen började gråta, tänkte att det går ju inte att amma här i flera timmar med skrik och gråt. 

Tänkte, vad lätt det skulle vara att ta fram en flaska med ersättning =( Men jag får kämpa vidare så kanske jag överraskas av hur lätt amningen kan vara sedan.. 

• BuoBä

Det där med att våga sig ut: min dotter hann bli 5 veckor innan jag vågade mig ut på mer än en superkort promenad och nästan 2 månader innan jag var borta så länge att jag behövde amma "på språng". Så stressa inte med det! Stanna hemma och öva i lugn och ro.

Och behöver du använda amningsnapp så gör det. Vissa barn har svårare att suga med napp, men funkar det så kör på. Amningsivrarna verkar driva skräckpropaganda mot amningsnapp och det är klart att det är smidigare om det funkar utan, men om alternativet är att sluta amma måste napp vara bättre eller hur? Jag har ammat min dotter med napp i 6 månader nu. Hon åt sönder mig totalt i början trots fint tag, och när jag hade läkt hade hon vant sig och jag tyckte inte det var värt striden att försöka få bort nappen. Men många andra kan plocka bort dem utan problem.

• BuoBä
    JohannaSaGo skrev 2016-09-24 01:58:03 följande:

Hej tack för svar! Men hur funkade det för dig med amningsnappen offentligt? =( Tycker det rinner så mycket utanför och sölar ner efter amningen. Känns bara jobbigt att behöva ta på amningsnapp offentligt. 

Tack för råden, vet inte hur jag ska göra =( Var på en snabb promenad idag i en galleria och fick smått panik när killen började gråta, tänkte att det går ju inte att amma här i flera timmar med skrik och gråt. 

Tänkte, vad lätt det skulle vara att ta fram en flaska med ersättning =( Men jag får kämpa vidare så kanske jag överraskas av hur lätt amningen kan vara sedan.. 

Nu var det inte mig du frågade men eftersom jag ammar med napp... Min dotter blir lätt distraherad när hon ska äta offentligt så det slabbar alltid lite extra, men jag klämmer fast en sån där kräkshandduk från ikea i bh:n under bröstet så går det rätt bra. Jag har napparna från MAM. Den från Medela verkade mycket mer komplicerad att använda.

Om några veckor när ni fått lite mer rutin på amningen så finns det inget som hindrar att du ger ersättning då och då. Till exempel när ni är på språng.
  • JohannaSaGo
    BuoBä skrev 2016-09-24 02:15:17 följande:
    Nu var det inte mig du frågade men eftersom jag ammar med napp... Min dotter blir lätt distraherad när hon ska äta offentligt så det slabbar alltid lite extra, men jag klämmer fast en sån där kräkshandduk från ikea i bh:n under bröstet så går det rätt bra. Jag har napparna från MAM. Den från Medela verkade mycket mer komplicerad att använda.

Om några veckor när ni fått lite mer rutin på amningen så finns det inget som hindrar att du ger ersättning då och då. Till exempel när ni är på språng.

Oj jaha okej =) men du tyckte inte det var jobbigt att behöva gå till toaletten offentligt och behöva blöta amningsnappen för att sedan sätta fast den? Känns bökigt.. 

Så du menar att man kan använda ersättning (när amning funkar förstås) då och då? Hur går det då med brösten? tänker att dom måste ju vilja bli tömda.. 

• BuoBä
    BuoBä skrev 2016-09-24 02:15:17 följande:

Om du känner för att fortsätta amma alltså, kanske det är bäst att tillägga. Tycker du det är pest så är det inget nederlag att helt gå över till ersättning. Men det _är_ svårt att amma i början så det är inte konstigt att det känns jobbigt och meckigt efter såhär kort tid.
  • BuoBä
    JohannaSaGo skrev 2016-09-24 02:33:00 följande:

Oj jaha okej =) men du tyckte inte det var jobbigt att behöva gå till toaletten offentligt och behöva blöta amningsnappen för att sedan sätta fast den? Känns bökigt.. 

Så du menar att man kan använda ersättning (när amning funkar förstås) då och då? Hur går det då med brösten? tänker att dom måste ju vilja bli tömda.. 

Jag skaffade en extra uppsättning nappar så jag har en ask som ligger i skötväskan. Innan jag går hemifrån sköljer jag nappen. Då håller den sig tillräckligt fuktig i asken för att den ska fastna. (Jag gör samma på natten, med en ask bredvid sängen.) Behöver den blötas så har jag ofta en vattenflaska med eller är man på café så har man ett vattenglas man kan doppa fingret i och dutta på. Vid nödsituationer kan man slicka på nappen. Det är säkert inte rekommenderat men det funkar. Att ta bröstmjölk på funkar av någon anledning inte, då glider den bara runt tycker jag.

Ja när amningen är igång kan man ge ersättning då och då istället. Men för att sätta förväntningarna rätt så pratar vi inte om nästa vecka utan kanske när barnet är sådär 6-7-8 veckor. Givetvis kan man pumpa i förväg och sen ge på flaska om man föredrar det. Det finns såklart barn som vägrar flaska och/eller ersättning, men samma där - funkar det så funkar det. Går det många timmar kan brösten spänna, men en amning kan man lätt hoppa över. Det här med att brösten blir så spända att det känns som de ska explodera är som värst där du är nu. Det lugnar sig.
  • 8airam8

Det fungerade fint. Jag blötte aldrig ned någon amningsnapp? Men hur som helst, allt det där är en fråga om teknik och övning. Jag tror att du kommer att lyckas, men ta det lugnt. Jättelugnt. Stressa inte, släpp kraven på sig själv och öva tillsammans med din bebis.
  • Sous

Jag har också ammat länge med amningsnapp. Ha ett bra tyginlägg i bh:n så fångar det eventuellt läckage, om du tycker det är jobbigt att liksom visa upp hela bröstet så rekommenderar jag en poncho, då kan du ha hela bebisen under den om du vill och sätta på amningsnappen under. Det blir också lättare och går fortare att amma efter några veckor, det är mest intensivt och jobbigt de första sex-åtta veckorna.
  • jonsi

Pratar du inte om amningen med din din BVC-sköterska?

Familjeliv må vara kul, men du kommer bara få anekdotiska exempel här. Inget som egentligen hjälper dig i praktiken.

• Anonym (Krångligt till smidigt.)

Vår son hade lågt blodsocker i början och vi fick inte riktigt igång amningen då han somnade och inte orkade suga ordentligt, hade heller inget bra tag på ena bröstet. Så vi gav ersättning i olika flasko, först flaska utan motstånd sen där de lär suga och försökte amma och med amningsnapp och pumpade. När vi fick lite mer stabilt blodsocker efter någon dag gick amningen lite bättre men fortfarande fel grepp på ena så då hade vi amningsnapp och ammade sedan gav ersättning, jag hade dock så mkt mjölk att nappen började glida runt och då körde utan ett tag, dvs först napp tills han kom igång sen utan under samma amning. Sen började jag pumpa lite å ge på flaska efter amningen och lite ersättning i 2 veckor då vi var till bvc och vägde och var säkra på han gick upp u vikt. Slutade ersättning och greppet om bröstet blev bättre och bättre utan napp och nu fungerar amningen hur bra som helst förutom en massa sull

Svar på tråden Själviskt, funderar på ersättning.