Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Själviskt, funderar på ersättning.

Det där med att våga sig ut: min dotter hann bli 5 veckor innan jag vågade mig ut på mer än en superkort promenad och nästan 2 månader innan jag var borta så länge att jag behövde amma "på språng". Så stressa inte med det! Stanna hemma och öva i lugn och ro.

Och behöver du använda amningsnapp så gör det. Vissa barn har svårare att suga med napp, men funkar det så kör på. Amningsivrarna verkar driva skräckpropaganda mot amningsnapp och det är klart att det är smidigare om det funkar utan, men om alternativet är att sluta amma måste napp vara bättre eller hur? Jag har ammat min dotter med napp i 6 månader nu. Hon åt sönder mig totalt i början trots fint tag, och när jag hade läkt hade hon vant sig och jag tyckte inte det var värt striden att försöka få bort nappen. Men många andra kan plocka bort dem utan problem.

• BuoBä
    JohannaSaGo skrev 2016-09-24 01:58:03 följande:

Hej tack för svar! Men hur funkade det för dig med amningsnappen offentligt? =( Tycker det rinner så mycket utanför och sölar ner efter amningen. Känns bara jobbigt att behöva ta på amningsnapp offentligt. 

Tack för råden, vet inte hur jag ska göra =( Var på en snabb promenad idag i en galleria och fick smått panik när killen började gråta, tänkte att det går ju inte att amma här i flera timmar med skrik och gråt. 

Tänkte, vad lätt det skulle vara att ta fram en flaska med ersättning =( Men jag får kämpa vidare så kanske jag överraskas av hur lätt amningen kan vara sedan.. 

Nu var det inte mig du frågade men eftersom jag ammar med napp... Min dotter blir lätt distraherad när hon ska äta offentligt så det slabbar alltid lite extra, men jag klämmer fast en sån där kräkshandduk från ikea i bh:n under bröstet så går det rätt bra. Jag har napparna från MAM. Den från Medela verkade mycket mer komplicerad att använda.

Om några veckor när ni fått lite mer rutin på amningen så finns det inget som hindrar att du ger ersättning då och då. Till exempel när ni är på språng.
  • BuoBä
    BuoBä skrev 2016-09-24 02:15:17 följande:

Om några veckor när ni fått lite mer rutin på amningen så finns det inget som hindrar att du ger ersättning då och då. Till exempel när ni är på språng.

Om du känner för att fortsätta amma alltså, kanske det är bäst att tillägga. Tycker du det är pest så är det inget nederlag att helt gå över till ersättning. Men det _är_ svårt att amma i början så det är inte konstigt att det känns jobbigt och meckigt efter såhär kort tid.
  • BuoBä
    JohannaSaGo skrev 2016-09-24 02:33:00 följande:

Oj jaha okej =) men du tyckte inte det var jobbigt att behöva gå till toaletten offentligt och behöva blöta amningsnappen för att sedan sätta fast den? Känns bökigt.. 

Så du menar att man kan använda ersättning (när amning funkar förstås) då och då? Hur går det då med brösten? tänker att dom måste ju vilja bli tömda.. 

Jag skaffade en extra uppsättning nappar så jag har en ask som ligger i skötväskan. Innan jag går hemifrån sköljer jag nappen. Då håller den sig tillräckligt fuktig i asken för att den ska fastna. (Jag gör samma på natten, med en ask bredvid sängen.) Behöver den blötas så har jag ofta en vattenflaska med eller är man på café så har man ett vattenglas man kan doppa fingret i och dutta på. Vid nödsituationer kan man slicka på nappen. Det är säkert inte rekommenderat men det funkar. Att ta bröstmjölk på funkar av någon anledning inte, då glider den bara runt tycker jag.

Ja när amningen är igång kan man ge ersättning då och då istället. Men för att sätta förväntningarna rätt så pratar vi inte om nästa vecka utan kanske när barnet är sådär 6-7-8 veckor. Givetvis kan man pumpa i förväg och sen ge på flaska om man föredrar det. Det finns såklart barn som vägrar flaska och/eller ersättning, men samma där - funkar det så funkar det. Går det många timmar kan brösten spänna, men en amning kan man lätt hoppa över. Det här med att brösten blir så spända att det känns som de ska explodera är som värst där du är nu. Det lugnar sig.
Svar på tråden Själviskt, funderar på ersättning.