• Anonym (Jenny)

Håller inte med om biomammans förhållningsregler.

Jag är bonusförälder till en nybliven sexåring. Ganska nytt då vi precis har blivit sambos jag och hennes pappa.

Nu när jag bor där träffar jag ofta biomamman ensam vid överlämningar då mina arbetstider är mer generösa än min sambos.

Nu har biomamman börjat skriva listor och lappar med regler och förmaningar om vad hon tycker att vi ska göra. Hon känner sig förbisedd och ignorerad av min sambo för art han alltid bara håller med och säger ja för att sedan strunta i allt och göra på sitt sätt ändå. Han har gjort så för att biomamman är väldigt "på" och krävande med ett kontrollbehov som inte är av denna värld.

Jag förstår dem båda men tycker att det blir jobbigt när jag hamnar i mitten. Hon förväntar sig att jag tar ansvar och får min sambo med på vad det är hon vill.

Sådana saker som att byta underkläder varje dag, borsta tänderna morgon och kväll, smörja eksem, ge medicin vid sjukdom och så är självklara saker. Det tycker jag inte ens är något att diskutera.

Begränsad tid vid tv- spel, surfplatta mm tycker jag också är okej men det måste finnas en balans. Har vi varit ute 5 h på förmiddagen tycker jag inte att det är så farligt om man spelar ett mattespel medan man väntar på middagen.

Sedan har vi de konstiga sakerna. Tex X får inte prata med gnällig röst. Måste påminnas om det. X får inte tugga med öppen mun. X får inte stamma. X får inte få upp före 8.30 på helgerna. Vaknar hon tidigare ska hon ligga kvar i sängen.

Jag tycker inte att hon pratar med gnällig röst här. Hon tuggar inte med öppen mun om hon inte är täppt i näsan. Men säger att hon gör det hos mamma för att reta henne. Vaknar jag kl 7 en lördag tänker jag aldrig tvinga någon annan att ligga kvar i sängen. Och stamma? Ja det kanske är något en talpedagog/logoped kan hjälpa till med.

Herre gud, det är ett barn. Inte en marionettdocka.

Vissa rutiner kan jag tycka är okej att vi försöker hålla så lika som möjligt. Läggdags kl 20 på vardagar funkar, men vi kan inte äta middag kl 17.30 då vi har längre resväg mellan jobb, förskola och hem. Duscha varje dag blir det inte heller här, utan varannan.

Har bett min sambo att prata med henne men han orkar inte ta diskussionen för hon kommer ändå inte att lyssna säger han. Så jag antar att jag får lov att göra det. Och det jag egentligen vill få fram till henne är att vi kan vara väldigt tillmötesgående när det gäller rutiner men att vissa saker som hon ser som problematiskt faktiskt bara är det hos henne.

Vi kommer inte att servera fisk minst två gånger i veckan för mitt barn är allergiskt och jag kräks av fisklukt, vi ser mer på TV här när barnen får välja film fredag eller lördag. Tror ni att hon tar illa upp om jag bara lägger fram det precis som det är?

• Svar på tråden Håller inte med om biomammans förhållningsregler.
  • Anonym (Biomamma)
    Anonym (&) skrev 2016-05-07 11:14:10 följande:

Det gjorde vi inte . Detta framkom när barnet vägrade åka till pappan o då beslutade vi att det fick bo kvar , vi visste inte om att dom hade dessa orimliga regler innan

Du skrev att de hade det så ett hemskt år innan de flyttade på heltid till dig. Var pappan blind och döv?
  • Anonym (&)
    Anonym (Biomamma) skrev 2016-05-07 11:34:06 följande:
    Du skrev att de hade det så ett hemskt år innan de flyttade på heltid till dig. Var pappan blind och döv?
    Nä enbart dum i huvudet
  • Flygfotogen

Det är väl bara att säga att reglerna hon lämnar över inte gäller i ert hem. Det måste hon acceptera. Hur går man ens tillväga om man försöker förbjuda stamning?

Jag tycker att det låter som att det är bra att flickan har dig i sitt liv, TS.

• Foreverlove

TS , pappan har verkligen dumpat bio i ditt knä! Som fler skrivit så måste han ta upp detta ordentligt med bio och säga att det är så här hos oss.
    Att han håller med xet för husfridens skull och sedan ändå gör som han vill verkar vara ett barnsligt och mesigt beteende.
    Bio får ju ändå reda på det och blandar in TS. Du får ryta till åt pappan att ta tag i situationen!
    Inte enbart pga reglerna i sig utan att du hamnar i kläm.

• EnAnonumius
    Anonym (&) skrev 2016-05-07 11:09:12 följande:
    Har väl aldrig sagt nå om att det inte är orimliga regler
    Jag kommer att citera "Utflykt till verkligheten" hennes inlägg hon skrev till DIG.
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-05-06 18:18:03 följande:
    Det sa jag inte heller. Läs mitt inlägg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ego Lovers

Eftersom hon inte bor i ditt hem har hon ingen rätt att bestämma hur du och din sambo gör med barnen i familjen så länge inte nån blir fysisk eller psykiskt misshandlad.

Har ni fått en skriven lapp av mamman att flickan inte får stamma så hade jag anmält kräket till soc om flickan verkligen stammar. Mamma verkar sjuk och misshandlar barnet psykiskt. Och sätter hon ett förbud mot stamningen förvärrar man den bara.

• Anonym (mor)
    Anonym (Jenny) skrev 2016-05-06 17:06:24 följande:

Jag är bonusförälder till en nybliven sexåring. Ganska nytt då vi precis har blivit sambos jag och hennes pappa.

Nu när jag bor där träffar jag ofta biomamman ensam vid överlämningar då mina arbetstider är mer generösa än min sambos.

Nu har biomamman börjat skriva listor och lappar med regler och förmaningar om vad hon tycker att vi ska göra. Hon känner sig förbisedd och ignorerad av min sambo för art han alltid bara håller med och säger ja för att sedan strunta i allt och göra på sitt sätt ändå. Han har gjort så för att biomamman är väldigt "på" och krävande med ett kontrollbehov som inte är av denna värld.

Jag förstår dem båda men tycker att det blir jobbigt när jag hamnar i mitten. Hon förväntar sig att jag tar ansvar och får min sambo med på vad det är hon vill.

Sådana saker som att byta underkläder varje dag, borsta tänderna morgon och kväll, smörja eksem, ge medicin vid sjukdom och så är självklara saker. Det tycker jag inte ens är något att diskutera.

Begränsad tid vid tv- spel, surfplatta mm tycker jag också är okej men det måste finnas en balans. Har vi varit ute 5 h på förmiddagen tycker jag inte att det är så farligt om man spelar ett mattespel medan man väntar på middagen.

Sedan har vi de konstiga sakerna. Tex X får inte prata med gnällig röst. Måste påminnas om det. X får inte tugga med öppen mun. X får inte stamma. X får inte få upp före 8.30 på helgerna. Vaknar hon tidigare ska hon ligga kvar i sängen.

Jag tycker inte att hon pratar med gnällig röst här. Hon tuggar inte med öppen mun om hon inte är täppt i näsan. Men säger att hon gör det hos mamma för att reta henne. Vaknar jag kl 7 en lördag tänker jag aldrig tvinga någon annan att ligga kvar i sängen. Och stamma? Ja det kanske är något en talpedagog/logoped kan hjälpa till med.

Vissa rutiner kan jag tycka är okej att vi försöker hålla så lika som möjligt. Läggdags kl 20 på vardagar funkar, men vi kan inte äta middag kl 17.30 då vi har längre resväg mellan jobb, förskola och hem. Duscha varje dag blir det inte heller här, utan varannan.

Har bett min sambo att prata med henne men han orkar inte ta diskussionen för hon kommer ändå inte att lyssna säger han. Så jag antar att jag får lov att göra det. Och det jag egentligen vill få fram till henne är att vi kan vara väldigt tillmötesgående när det gäller rutiner men att vissa saker som hon ser som problematiskt faktiskt bara är det hos henne.

Vi kommer inte att servera fisk minst två gånger i veckan för mitt barn är allergiskt och jag kräks av fisklukt, vi ser mer på TV här när barnen får välja film fredag eller lördag. Tror ni att hon tar illa upp om jag bara lägger fram det precis som det är?

Men skärp dig! Har du ingen självrespekt alls? Är du verkligen på riktigt?
  • Vinterankan

Pappan borde verkligen ta ett ordentligt samtal med biomamman. Inte bara i det orimliga i att hon ska detaljbestämma regler hemma hos er utan även om det faktum att vissa av reglerna är rent elaka mot barnet. Stackars tjej som får leva med de där reglerna.

• Anonym (Janne)
    Anonym (Jenny) skrev 2016-05-06 17:06:24 följande:

Men vad du håller med om eller ej är enbart sekundär. Det bara är så.
  • Anonym (dfyguhijpok)

Jag läste bara din trådstart nu TS.

Här har mamman försökt komma med regler men jag har redan från början sagt ifrån till min man att VI bestämmer hur VI vill ha det här hemma. Det är samma här att pappan inte vill ta konflikt med mamman för att hon är på, jobbig och stundtals elak.
    Dock kan jag förstå att hon blir elak när  hon inte får klara besked, inte ok att skrika elakheter, inte alls, men jag förstår frustrationen när hon frågar om tidigare hämtning och pappan bara svarar: Vi får se. Och sen inte hör av sig, så här har vi bestämt att enkom akutfall gör att vi hämtar på 'fel' tid eller dag.

För mammans skull likväl som för barnet och även i viss mån för oss.

Nåväl, över till ditt problem igen Du och pappan bör eg sätta er ner och diskutera detta så ni har samma förhållningssätt. Men om det inte går så är det lika bra att du kanske fikar med mamman någon dag (på cafe kanske) och talar om som det är: Flickan varken äter med öppen mun eller talar med gnällig röst hos er så ni har inte det problemet. Om hon stammar så bör hon få hjälp hos talpedagog, men jag tycker det låter som att hon stammar pga mammans sätt.
    (Vi har här inte haft de problem som bonusens mamma säger sig ha/ha haft)

Ang dusch och annat så är det inte bra att duscha varje dag, men det behöver du inte säga, du kan bara säga att hemma hos er så gör ni så hur mamman gör på sina dagar får hon själv bestämma. Eller så låter du det bero för att hämtningar/lämningar ska ske på smidigast möjliga sätt.

Är det så jobbigt med mammans lappar? Det är bara att strunta i dem.

• Anonym (---)
    Anonym (Jenny) skrev 2016-05-06 20:50:38 följande:

Att jag "lägger mig i" som någon skrev beror ju enbart på att biomamman specifikt ber mig eller tar upp diverse "problem" med mig för att hon vet att pappan bara håller med henne i stunden och sedan kör sitt eget race ändå.

Hon mer eller mindre kräver att vi tvingar till att ligga kvar i sängen på morgonen och att vi förbjuder stammandet. Och hon kommer med detta till mig som egentligen inte borde ha med saken att göra. Det är inget jag kan eller vill ställa upp på, och jag tänker heller inte stå ut med tjatet som blir nästa gång och nästa gång för att vi inte gjort som hon önskar...

Så eftersom att pappan inte tar upp det med henne måste ju någon göra det.

Stammandet finns där. Men här kanske det händer vid 1-2 tillfällen under hela umgänget som är 5 dagar. Och då är det bara när hon blir väldigt ivrig över något. Tror att det är mer hos mamman för det märks när vi ska lämna/hämta.

Det är fler sådana där skumma grejer hon kräver. Det händer ibland att bonus kissar i sängen. Hon brukar säga till när det hänt och då fixar vi det tillsammans utan att skvallra för syskon mm om olyckan. Hos mamman gömmer hon olyckan och blir tvingad till att städa upp och tvätta själv och mamman vill att flickan ska ta reda på olyckan själv här med. Tycker det är elakt och konstigt.

Och det har hänt att mamman sagt "X sa att ni brukar hjälpa henne när hon kissat i sängen. Jag vill att hon lär sig ta reda på allt sådant själv så att hon slutar med det någon gång och det är inte trevligt när hon gömmer nerkissade lakan och kläder i en garderob eller låda".

Det är ju sådant som inte fungerar. Jag kan inte ställa upp på att behandla ett barn på det viset. Kan liksom inte jamsa med när hon kommer med sådana grejer.

Anmäl mamman till soc! Att tvinga barnet att själv ta hand om samt skuldbelägga nattliga olyckor är inte okej någonstans. Lika lite är det okej att förbjuda stamning.
  • Anonym (---)
    Anonym (&) skrev 2016-05-07 11:34:50 följande:
    Nä enbart dum i huvudet
    Varför skaffade du barn med en person som är dum i huvudet?
  • Anonym (mor)

De här trådarna som hamnar i "hetaste"........är någon av dem på riktigt eller är det FL-personal som diktar ihop dem? Ja jag är naiv och undrar på riktigt.

• Anonym (dfyguhijpok)
    Anonym (&) skrev 2016-05-06 17:53:07 följande:
    Barn behöver lite samma regler i båda hemmen o det ska funka o barnet inte ska bli helt förvirrad .
    Det behöver de absolut inte, barn är smarta och vet att det fungerar olika på olika ställen. Här har ju detta barn dessutom redan talat om för TS att hon tuggar med öppen mun hos mamman bara för att reta mamman, så det här barnet har def koll.
  • Anonym (dfyguhijpok)
    Anonym (&) skrev 2016-05-06 17:57:31 följande:
    Det kommer bli konflikter med barnet " så får jag göra hos mamma " "så får jag göra hos pappa "
    Det funkar inte i längden .

O ts har absolut inget att säga när det gäller skötsel av barnet , detta måste mamman o pappan komma överens om utan att ts lägger sig i
    Så säger mitt bonusbarn: "jag får för mamma" och jag svarar; Jaha, men här bestämmer vi och hos mamma bestämmer mamma och det köper han. Fö är han 6 år och har inlärningssvårigheter men förstår det fullständigt väl ändå.
  • Anonym (dfyguhijpok)

TS, jag läste mer nu och en orosanmälan till soc är på sin plats.

• Anonym (L)

Mammans krav luktar psykisk misshandel lång väg. Inte medveten elakhet, men att kräva att barnet slår knut på sig själv för att inte störa mamma är inte rätt. I det här fallet finns det ju, tack och lov, ett annat hem där barnet kan bo ifall mamman inte orkar med en sexåring som beter sig som sexåringar gör. TS, peppa din sambo att stå upp för sin dotter och gör han inget så ta tag i det själv!

Svar på tråden Håller inte med om biomammans förhållningsregler.