• Anni82

Hur äter ni gravida?

Skulle vara kul med lite pepp och inspiration! Hur äter ni andra gravida en vanlig dag? :)

Försöker själv hoppa över kakor & godis så mycket som möjligt även om det är svårt. Någon gång i veckan unnar jag mig.

Frukost: omelett & stekt potatis (kokt & kyld innan så GI ska vara lågt) eller gröt med banan & ägg

Lunch: husmanskost (fisk 1-2 ggr/vecka)

Mellanmål: gröt med frukt & the

Middag: husmanskost och ibland en smoothie på banan, kvarg, yoghurt & bär som efterrätt. Äter stora portioner så jag blir nästan för mätt..

Hur låter detta och hur ser det ut för er? :)

• Svar på tråden Hur äter ni gravida?
  • Josefine85

Frukost - gröt med kiwi, nån glutenfri knäckemacka kan slinka ner..

Lunch- ibland ingen alls, ibland vanlig husmanskost, eller så äter jag lunch när jag hämtat barnen från skolan vid 14.30

Middag - ibland ingen alls beroende på när/vad jag åt till lunch. Oftast något lätt, typ omelett, gröt el nåt.

Kan känna sug efter godis. Choklad, glass ibland.. Då äter jag det!

Äter ej kött, men fisk, skaldjur och ägg. Försöker hålla mig till gluten- och mjölkfritt.

Har varit mkt mindre hungrig och sugen denna graviditet än tidigare. Är vi v 27 och har gått upp ca 6 kg hittills.

Loke -07, Alvin -09
  • Anonym (Linnea)

Igår åt jag.

Frukost: 1 hårdmacka med ost och gurka samt ett glas nyponsoppa.

Lunch: minimål på max

Mellis: en liten skål med fil och frön på.

Middag: potatisgratäng, sallad och biff.

Kvällsmål: 1 hårdmacka med leverpastej och en kiwi.

Drack även en sockerläsk på kvällen.

• Anonym (.)

TS du verkar ha riktigt bra vanor! :) Själv är jag sämre. Är i vecka 33 och äter väl typ.. en rejäl frukost. Lunch vid 12 och middag vid 17-18. Nått mellanmål ibland.. Och fisk minst en gång i veckan. Mår inte dåligt och har bra värden så håller mig till det :)

• Thinkpad

Äter som innan jag blev gravid, men är lite noggrannare med att få i mig extra frukt/grönt varje dag. Socker är jag inte rädd för, men försöker hålla det måttligt :)

Igår åt jag...

Frukost: Turkisk yoghurt med musli.

Lunch: Fisksoppa med smörgås till (matlåda).

Mellis: En banan och en liten mandarin.

Middag: Kyckling med ris och grönsallad.

Kvällssnacks: Bananmuffin.

• Anonym (H)

Frukost: En kopp te + knäckebröd + litet glas yoghurt. Ibland en banan extra.
    Mellanmål: Ibland frukt.
    Lunch: Idag: Kikärtsgryta med ris. Vegetariskt 7 dagar/veckan. 
    Mellanmål: En kopp te + Knäckebröd med pålägg eller frukt.
    Middag: Pastagratäng med tomat, blomkål, aubergine, oliver. Vegetariskt 6 dagar/veckan. 1 dag fiskrätt. Alltid någon typ av sallad till maten. 

Godis/annat onyttigt: någon gång i veckan.

Den största skillnaden med min kost nu från den innan jag var gravid är att mitt frukostbehov är större. Innan drack jag oftast bara en kopp kaffe, och sen också att kaffet är utbytt till te eftersom jag slutade att tycka det var gott i vecka 5.

• Carabellis kusp

Gravid v 34, +10 kg.

Frukost: 1 ägg, 1 knäckebröd med ost och gurka, 1 dl osötad müsli med frön och nötter, 1 dl juice, 1 kopp kaffe

Mellanmål: 1 macka med skinka och tomat

Lunch: pasta med ratatouille och kycklingfärsbiff

Mellanmål: frukt

Middag: vegetarisk lasagne

Mellanmål: te och apelsin

Så ser en typisk dag ut. Så lite godis som möjligt, aldrig söta drycker och minst 500 gram frukt/grönt per dag.

• Modesta

Ährm, kan nog inte bidra med så mycket pepp.

Jag äter bra mat, typ:
    Frukost: Naturell Yoghurt m banan och müsli
    Mellanmål: en smörgås
    Lunch: matlåda (husmanskost)
    Mellanmål: en smörgås/frukt
    Middag: Hemlagad typ husmanskost

Däremellan äter jag dock mängder med godis just nu. Har en gigantpåse i lådan på jobbet. Kollegorna har hemskt roligt åt mig

Men jag har bra värden, har inte gått upp så värst mycket i vikt och magen är snarare liten... så, jag faller till föga och bekymrar mig inte så mycket. Det blir nog bra till slut... hehe

(Är i v 33)

• Anonym (-)

Konstant och hela tiden.

• Anni82

Kul med allas matdagar, tycker ni äter bra! :)

Modesta, tror inte det är någon fara om du har bra värden. Mitt SF-mått började skena lite trots att blodsockret var stabilt..så jag bestämde mig då för att minska på sockret..tufft! :)

• Modesta
    Anni82 skrev 2016-01-22 14:02:34 följande:

Kul med allas matdagar, tycker ni äter bra! :)

Modesta, tror inte det är någon fara om du har bra värden. Mitt SF-mått började skena lite trots att blodsockret var stabilt..så jag bestämde mig då för att minska på sockret..tufft! :)

Jag tänker som så att så länge jag mår bra och inget börjar skena så låter jag det vara. Jag har tom litet sf-mått så det gör väl inget om det växer Flört

Skulle mina värden börja peka neråt får jag ju göra en kraftsamling och försöka lägga av. Såklart
  • Anni82
    Modesta skrev 2016-01-22 14:05:26 följande:

Jag tänker som så att så länge jag mår bra och inget börjar skena så låter jag det vara. Jag har tom litet sf-mått så det gör väl inget om det växer 

Skulle mina värden börja peka neråt får jag ju göra en kraftsamling och försöka lägga av. Såklart

Bra tänkt tycker jag :)
  • Solsinnet

Åh jag önskar jag kunde äta lika bra men har mått så dåligt och är fortfarande superkänslig för mat. Blir mycket småätande mellan varven och mest då frukt och grönt och mycket ost.

klarar inte fisk, kyckling, köttfärs eller ägg. Blir mycket pastarätter, grönsaker och köttbitar.

• Anni82
    Solsinnet skrev 2016-01-22 23:24:29 följande:

Åh jag önskar jag kunde äta lika bra men har mått så dåligt och är fortfarande superkänslig för mat. Blir mycket småätande mellan varven och mest då frukt och grönt och mycket ost.

klarar inte fisk, kyckling, köttfärs eller ägg. Blir mycket pastarätter, grönsaker och köttbitar.

Låter ju mkt bra! Själv fuskade jag igår med socker, första gången på en vecka, men ångest :)
  • vanjastina

Verkar som alla äter ganska bra tycker jag ;) Jag äter som innan jag blev gravid, såhär;

Frukost: Soyayoghurt med blåbär och granatäppelkärnor + linfrön och solroskärnor. Ett linfröknäcke med mosad avokado på. Vatten.

Lunch: Något vegetariskt med mycket grönsaker till, broccoli, spenat eller morot.

Mellanmål: Ett äpple.

Middag: Husmanskost, mycket grönsaker, bönor, fisk eller kyckling.

Kvällsmat: Knäckebröd med banan på och ett glas mjölk.

Svar på tråden Hur äter ni gravida?