Arvstvist om miljoner
Hej,
Min mor gick bort för en tid sen och nu är det dags att dela upp dödsboet mellan mig och min syster..eller det som finns kvar av det.
Min syster har sedan 25 år levt med min Mor och de har kommit varandra väldigt nära. Min far dog för mer än 10 år sedan och sedan dess har min mor mer eller mindre förskjutit mig. Orsaken till detta har jag ingen aning om men har alltid fått höra att jag har det så bra i mitt liv. Under de här 25 åren har min mor drivit ett företag som gjort relativt bra vinster så hon har haft gott om kapital. Detta kapital har under de senaste 10 åren förts ut från min mors konton och jag vet att de hamnat hos min syster och hennes barn. Under den här perioden har en villa värd 5 miljoner köpts av min syster samt en lägenhet(2 miljoner) till en av hennes söner. Jag har fått tagit del av kontoutdrag från min mor där stora summor betalats ut till olika konton som tillhör min syster och hennes barn. Inget testamente finns men det finns heller inget kvar av min mors förmögenhet.
Jag har inte nämnt för min syster att jag vet att stora summor betalts ut från min mors konton så nu har jag ett par frågor:
1. Min syster hävdar att hon sparat i hop pengar till köpet av huset och lägenheten och att det INTE är pengar hon fått från vår mor. Huset har hon betalt genom att sälja obligationer som hon ägt vilket jag vet att dessa tillhörde vår mor. Är det möjligt för mig, genom ett juridiskt ombud, att se om dessa obligationer förts över från min mor till min syster? Är det då möjligt för mig att kräva del av värdet på dessa obligationer eller hade min mor rätt att skänka detta till min syster?
2. De stora överförda beloppen går både till min syster och hennes barns konton. Över en miljon kronor har förts över till min systers son(sammanfaller med lägenhetsköp) och flertalet miljoner till min syster under åren som gått. Mina systerbarn har även deras hem fyllda av diverse antika och värdefulla föremål som tillhörde mina föräldrar. Kan jag på något sätt kräva min del av de pengar som förts över och kräva att någon av dessa antika föremål(eller ses det som gåva)?
Jag har än så länge inte blandat in någon jurist utan skulle vilja först ha svar på om det finns någon möjlighet att får min del av det riktiga arvet?
mvh
Janet