• JA11330

Arvstvist om miljoner

Hej,

Min mor gick bort för en tid sen och nu är det dags att dela upp dödsboet mellan mig och min syster..eller det som finns kvar av det.
    Min syster har sedan 25 år levt med min Mor och de har kommit varandra väldigt nära. Min far dog för mer än 10 år sedan och sedan dess har min mor mer eller mindre förskjutit mig. Orsaken till detta har jag ingen aning om men har alltid fått höra att jag har det så bra i mitt liv. Under de här 25 åren har min mor drivit ett företag som gjort relativt bra vinster så hon har haft gott om kapital. Detta kapital har under de senaste 10 åren förts ut från min mors konton och jag vet att de hamnat hos min syster och hennes barn. Under den här perioden har en villa värd 5 miljoner köpts av min syster samt en lägenhet(2 miljoner) till en av hennes söner. Jag har fått tagit del av kontoutdrag från min mor där stora summor betalats ut till olika konton som tillhör min syster och hennes barn. Inget testamente finns men det finns heller inget kvar av min mors förmögenhet.

Jag har inte nämnt för min syster att jag vet att stora summor betalts ut från min mors konton så nu har jag ett par frågor:

1. Min syster hävdar att hon sparat i hop pengar till köpet av huset och lägenheten och att det INTE är pengar hon fått från vår mor. Huset har hon betalt genom att sälja obligationer som hon ägt vilket jag vet att dessa tillhörde vår mor. Är det möjligt för mig, genom ett juridiskt ombud, att se om dessa obligationer förts över från min mor till min syster? Är det då möjligt för mig att kräva del av värdet på dessa obligationer eller hade min mor rätt att skänka detta till min syster?

2. De stora överförda beloppen går både till min syster och hennes barns konton. Över en miljon kronor har förts över till min systers son(sammanfaller med lägenhetsköp) och flertalet miljoner till min syster under åren som gått. Mina systerbarn har även deras hem fyllda av diverse antika och värdefulla föremål som tillhörde mina föräldrar. Kan jag på något sätt kräva min del av de pengar som förts över och kräva att någon av dessa antika föremål(eller ses det som gåva)?

Jag har än så länge inte blandat in någon jurist utan skulle vilja först ha svar på om det finns någon möjlighet att får min del av det riktiga arvet? 

mvh

Janet

• Svar på tråden Arvstvist om miljoner
  • Anonym (L)
    JA11330 skrev 2015-10-16 23:09:09 följande:
    Tack för ditt svar,

så du menar om min syster har fått allt som min Mor ägde under de sista åren och dödsboet nu är i princip på noll så är hon inte tvungen att betala tillbaka något?
    Jo,för i så fall har det kränkt din laglott. Däremot så måste i så fall de sakerna jag skrev ovan om förstärkt laglottsskydd (7:4-regeln) stämma då. Om gåvorna inte kan likställas med testamente är det tyvärr inte mycket att göra. Din mor hade rätt att göra vad hon ville med sina tillgångar under livet. SÅ har jag tolkat det i vart fall. Kolla gärna Ärvdabalken 6kap för mer info. Laglottsskyddet nämns i 7 kap 4§.

https://lagen.nu/1958:637
  • Anonym (L)
    JA11330 skrev 2015-10-16 23:13:15 följande:
    Min mor och syster har bott i ett nyköpt hus(de flyttade till ett nytt då min far dog) och det huset stor pa min syster och har betalts av min syster av pengar som jag starkt misstänker är från min mor. Så om jag kan få fram alla överföringar samt överföringar av obligationerna så har jag en chans att få min laglott? stort tack!
    Det skulle jag vilja påstå att du har ja. Antingen genom att äganderätten till huset överförts mellan modern och systern, de handlingarna kräver att gåvobrev skrivits och lämnats in till lantmäteriet och de handlingarna bör vara offentliga och ska kunna lämnas ut. Om du annars kan visa att din syster fått pengar som sen används för husköpet ska det också kunna aktualiseras.
  • JA11330
    Anonym (L) skrev 2015-10-16 23:17:48 följande:
    Det skulle jag vilja påstå att du har ja. Antingen genom att äganderätten till huset överförts mellan modern och systern, de handlingarna kräver att gåvobrev skrivits och lämnats in till lantmäteriet och de handlingarna bör vara offentliga och ska kunna lämnas ut. Om du annars kan visa att din syster fått pengar som sen används för husköpet ska det också kunna aktualiseras.
    Stort tack. Vet du möjligen om en advokat har rätt att begära ut kontoutdrag från min mors konton eller om det måste dras till rätten pga banksekretessen? De papper jag sett är från min mors hem.
  • Anonym (L)

"Banken är skyldig att lämna ut upplysningar om bankkundens samtliga bankförhållanden till kundens dödsbo. Denna regel gäller även till förmån för enskilda dödsbodelägare." Så står det på lag24, så så länge du kan bevisa att du är dödsbodelägare så ska du nog kunna få ut de handlingarna.

JA11330 skrev 2015-10-16 23:41:36 följande:

Stort tack. Vet du möjligen om en advokat har rätt att begära ut kontoutdrag från min mors konton eller om det måste dras till rätten pga banksekretessen? De papper jag sett är från min mors hem.

• Anonym (Xx)
    JA11330 skrev 2015-10-16 22:31:04 följande:

Som jag förstår det så det laglottskränkning men jag famlar som sagt i mörkret gällande den här frågan så ni som vet fortsätt gärna posta svar.

mvh

Janet

Gav hon bort allt på sin dödsbädd menar du? Bara isf kan det bli aktuellt. Tyckte du skrev att hon gett saker till dem under 25 års tid...Klart man får göra vad man vill med sina egna tillgångar! Det finns absolut inget i lagen som säger att man måste spara till ett arv. Varför tror folk det? Du har bevisbördan, utan advokat kommer du ingenstans och räkna med att det blir konflikter och kommer kosta pengar. Frågan är om det är värt det? Tråkig situation att relationen med din mamma var som den var.
  • Kjell2
    JA11330 skrev 2015-10-16 22:00:05 följande:

Hej,

Min mor gick bort för en tid sen och nu är det dags att dela upp dödsboet mellan mig och min syster..eller det som finns kvar av det.

Min syster har sedan 25 år levt med min Mor och de har kommit varandra väldigt nära. Min far dog för mer än 10 år sedan och sedan dess har min mor mer eller mindre förskjutit mig. Orsaken till detta har jag ingen aning om men har alltid fått höra att jag har det så bra i mitt liv. Under de här 25 åren har min mor drivit ett företag som gjort relativt bra vinster så hon har haft gott om kapital. Detta kapital har under de senaste 10 åren förts ut från min mors konton och jag vet att de hamnat hos min syster och hennes barn. Under den här perioden har en villa värd 5 miljoner köpts av min syster samt en lägenhet(2 miljoner) till en av hennes söner. Jag har fått tagit del av kontoutdrag från min mor där stora summor betalats ut till olika konton som tillhör min syster och hennes barn. Inget testamente finns men det finns heller inget kvar av min mors förmögenhet.

Jag har inte nämnt för min syster att jag vet att stora summor betalts ut från min mors konton så nu har jag ett par frågor:

1. Min syster hävdar att hon sparat i hop pengar till köpet av huset och lägenheten och att det INTE är pengar hon fått från vår mor. Huset har hon betalt genom att sälja obligationer som hon ägt vilket jag vet att dessa tillhörde vår mor. Är det möjligt för mig, genom ett juridiskt ombud, att se om dessa obligationer förts över från min mor till min syster? Är det då möjligt för mig att kräva del av värdet på dessa obligationer eller hade min mor rätt att skänka detta till min syster?

2. De stora överförda beloppen går både till min syster och hennes barns konton. Över en miljon kronor har förts över till min systers son(sammanfaller med lägenhetsköp) och flertalet miljoner till min syster under åren som gått. Mina systerbarn har även deras hem fyllda av diverse antika och värdefulla föremål som tillhörde mina föräldrar. Kan jag på något sätt kräva min del av de pengar som förts över och kräva att någon av dessa antika föremål(eller ses det som gåva)?

Jag har än så länge inte blandat in någon jurist utan skulle vilja först ha svar på om det finns någon möjlighet att får min del av det riktiga arvet? 

mvh

Janet

Då det rör sig om stora pengar och olika viljor finns bara ett råd. Anlita ett proffs snarast. Innan dess skriv inte under något.
  • nevermind
    Anonym (Xx) skrev 2015-10-16 22:13:47 följande:
    Tror det blir svårt. Under ens livstid får man väl ändå göra vad man vill med sina egna tillgångar? Tänk om någon skulle säga till dig att du inte får ge bort vad du vill till vem du vill? Om hon hade velat skänka allt till rädda barnen under hennes livstid är det hennes val.
    Jag håller med. TS har väl inte rätt till hennes pengar bara för att de råkar vara familj??
  • Anghammarad
    nevermind skrev 2015-10-17 15:49:19 följande:
    Jag håller med. TS har väl inte rätt till hennes pengar bara för att de råkar vara familj??
    TS, har rätt till sin laglott. Just för att de är familj. Visst, mamman har i princip rätt att göra med sina pengar vad hon vill men hon får inte ge dem till ett syskon under sin livstid i akt och syfte att förhindra att det andra syskonet blir arvslöst. 
  • Anghammarad
    Anghammarad skrev 2015-10-19 16:51:29 följande:
    TS, har rätt till sin laglott. Just för att de är familj. Visst, mamman har i princip rätt att göra med sina pengar vad hon vill men hon får inte ge dem till ett syskon under sin livstid i akt och syfte att förhindra att det andra syskonet blir arvslöst. 
    "i akt och syfte att göra det andra syskonet arvslöst" 
  • Tonårsmorsan

Riktigt trist när en förälder favoriserar ett barn... men... OBS Laglotten är bara en fjärdedel dvs 25% av vad din mamma ägde om du bara har ett syskon.

Hälften av vad man äger har man rätt att göra vad man vill med. Vill en person testamentera allt till tex. Green Peace så har den personen rätt att göra det även om personen har barn. Barn (på juridikspråk kallat Bröstarvingar) har bara rätt att kräva att få dela på hälften av vad föräldern lämnar efter sig så finns de två barn så ska den halvan delas lika mellan barnen. Du och din syster har alltså rätt till 25% var men obs! om din mamma sen väljer att istället för att testamentera den andra hälften till Green Peace ge ett av er barn den halvan så har hon all rätt att göra det ocskå.

Kort sag om du får 25% av vad din mamma ägde och din syster 75% så har du fått din laglott och allt har gått rätt till. 

Ska du kunna hävda att din syster har fått förskott på arv måste det vara ganska tydligt att det är just för att lura dig på ditt arv. Om din syster stått er mamma nära kan hon kanske hävda att hon fått saker som gentjänst eller betalning för att hon stöttat din mamma mer praktiskt personligt och/eller i företaget under den tid hon levde? 

Jag tror risken är stor att du bara kommer slösa pengar på jurister om du försöker stämma din syster.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • nevermind
    Anghammarad skrev 2015-10-19 16:51:29 följande:
    Jag har berättat för mina föräldrar om tråden och de är nu helt inne på att de ska plocka ut sina två miljoner i cash och gömma i tre av fyra barns madrasser...
  • Kjell2
    nevermind skrev 2015-10-19 23:59:03 följande:
    Jag har berättat för mina föräldrar om tråden och de är nu helt inne på att de ska plocka ut sina två miljoner i cash och gömma i tre av fyra barns madrasser...
    Helt onödigt. Vill de at några barn ska ha mer än andra så kan de skänka pengarna. Det viktiga är att ett gåvobrev upprättas där det står att gåvan inte är ett förskott på arv.

• nevermind
    Kjell2 skrev 2015-10-20 08:00:28 följande:
    Helt onödigt. Vill de at några barn ska ha mer än andra så kan de skänka pengarna. Det viktiga är att ett gåvobrev upprättas där det står att gåvan inte är ett förskott på arv.

Tack.
  • Tonårsmorsan
    JA11330 skrev 2015-10-16 23:13:15 följande:
    Min mor och syster har bott i ett nyköpt hus(de flyttade till ett nytt då min far dog) och det huset stor pa min syster och har betalts av min syster av pengar som jag starkt misstänker är från min mor. Så om jag kan få fram alla överföringar samt överföringar av obligationerna så har jag en chans att få min laglott? stort tack!
    Din syster har köpt ett stort hus för ca 25 år sen för att kunna ta hand om er mamma när hon blev änka?

Kan inte pengarna vara från er pappa? Har du och din syster samma pappa?

Hur som helst så tror jag det gått alldeles för lång tid för att du ska kunna klaga på något som hände för så länge sedan.

• Tonårsmorsan
    nevermind skrev 2015-10-19 23:59:03 följande:
    Usch. Jag tycker det är så trist när föräldrar hatar sina barn! Hur kan en förälder också skapa så mycket osämja mellan syskon? Tänk att så många föräldrar bara fokusera på att göra ett barn arvlös! Så trist!

Vill bara nämna att även om föräldrarna tar ut pengar kontant så kan syskon nr 4 i ditt fall hävda sin laglott. Gåvobrev osv kan vara en bra ide men det får inte vara för nära innan föräldrarnas död. Om de skänker pengarna tex. dagen innan de dör så kan ett syskon hävda att det är förskott på arv oavsett hur gåvobrevet är skrivet.
  • Anonym (Milfhunter)
    Tonårsmorsan skrev 2015-10-30 17:54:57 följande:
    Usch. Jag tycker det är så trist när föräldrar hatar sina barn! Hur kan en förälder också skapa så mycket osämja mellan syskon? Tänk att så många föräldrar bara fokusera på att göra ett barn arvlös! Så trist!

Vill bara nämna att även om föräldrarna tar ut pengar kontant så kan syskon nr 4 i ditt fall hävda sin laglott. Gåvobrev osv kan vara en bra ide men det får inte vara för nära innan föräldrarnas död. Om de skänker pengarna tex. dagen innan de dör så kan ett syskon hävda att det är förskott på arv oavsett hur gåvobrevet är skrivet.
    Du skriver en del svar, på vilket sätt är du insatt i juridiken?
    Och då tänkte jag inte på google etc.
  • bejsi92

Hej! 

Jag är nyfiken på hur det gick för er? Är i eventuellt samma situation. 
    Allt gott!

• nevermind
    Tonårsmorsan skrev 2015-10-30 17:54:57 följande:

Det var hon som valde att lämna familjen. Min pappa hatar henne inte men jag tror mamma gör det. Vi syskon gör det verkligen.
    Jag har precis letat upp hennes äldsta son (han blev nyligen myndig) som är alkoholiserad och inte ens har gått ut grundskolan. Inte konstigt att vi hatar exsyrran va..?

Sen vill mina föräldrar INTE att syrrans vidriga man ska få några av deras pengar.
Svar på tråden Arvstvist om miljoner