Inlägg från: nevermind |Visa alla inlägg
  • nevermind

Arvstvist om miljoner

Anonym (Xx) skrev 2015-10-16 22:13:47 följande:
    Tror det blir svårt. Under ens livstid får man väl ändå göra vad man vill med sina egna tillgångar? Tänk om någon skulle säga till dig att du inte får ge bort vad du vill till vem du vill? Om hon hade velat skänka allt till rädda barnen under hennes livstid är det hennes val.
    Jag håller med. TS har väl inte rätt till hennes pengar bara för att de råkar vara familj??
  • nevermind
    Anghammarad skrev 2015-10-19 16:51:29 följande:
    TS, har rätt till sin laglott. Just för att de är familj. Visst, mamman har i princip rätt att göra med sina pengar vad hon vill men hon får inte ge dem till ett syskon under sin livstid i akt och syfte att förhindra att det andra syskonet blir arvslöst. 
    Jag har berättat för mina föräldrar om tråden och de är nu helt inne på att de ska plocka ut sina två miljoner i cash och gömma i tre av fyra barns madrasser...
  • nevermind
    Kjell2 skrev 2015-10-20 08:00:28 följande:
    Helt onödigt. Vill de at några barn ska ha mer än andra så kan de skänka pengarna. Det viktiga är att ett gåvobrev upprättas där det står att gåvan inte är ett förskott på arv.

Tack.
  • nevermind
    Tonårsmorsan skrev 2015-10-30 17:54:57 följande:
    Usch. Jag tycker det är så trist när föräldrar hatar sina barn! Hur kan en förälder också skapa så mycket osämja mellan syskon? Tänk att så många föräldrar bara fokusera på att göra ett barn arvlös! Så trist!

Vill bara nämna att även om föräldrarna tar ut pengar kontant så kan syskon nr 4 i ditt fall hävda sin laglott. Gåvobrev osv kan vara en bra ide men det får inte vara för nära innan föräldrarnas död. Om de skänker pengarna tex. dagen innan de dör så kan ett syskon hävda att det är förskott på arv oavsett hur gåvobrevet är skrivet.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
    Det var hon som valde att lämna familjen. Min pappa hatar henne inte men jag tror mamma gör det. Vi syskon gör det verkligen.
    Jag har precis letat upp hennes äldsta son (han blev nyligen myndig) som är alkoholiserad och inte ens har gått ut grundskolan. Inte konstigt att vi hatar exsyrran va..?

Sen vill mina föräldrar INTE att syrrans vidriga man ska få några av deras pengar.
Svar på tråden Arvstvist om miljoner