• JA11330

Arvstvist om miljoner

Hej,

Min mor gick bort för en tid sen och nu är det dags att dela upp dödsboet mellan mig och min syster..eller det som finns kvar av det.
    Min syster har sedan 25 år levt med min Mor och de har kommit varandra väldigt nära. Min far dog för mer än 10 år sedan och sedan dess har min mor mer eller mindre förskjutit mig. Orsaken till detta har jag ingen aning om men har alltid fått höra att jag har det så bra i mitt liv. Under de här 25 åren har min mor drivit ett företag som gjort relativt bra vinster så hon har haft gott om kapital. Detta kapital har under de senaste 10 åren förts ut från min mors konton och jag vet att de hamnat hos min syster och hennes barn. Under den här perioden har en villa värd 5 miljoner köpts av min syster samt en lägenhet(2 miljoner) till en av hennes söner. Jag har fått tagit del av kontoutdrag från min mor där stora summor betalats ut till olika konton som tillhör min syster och hennes barn. Inget testamente finns men det finns heller inget kvar av min mors förmögenhet.

Jag har inte nämnt för min syster att jag vet att stora summor betalts ut från min mors konton så nu har jag ett par frågor:

1. Min syster hävdar att hon sparat i hop pengar till köpet av huset och lägenheten och att det INTE är pengar hon fått från vår mor. Huset har hon betalt genom att sälja obligationer som hon ägt vilket jag vet att dessa tillhörde vår mor. Är det möjligt för mig, genom ett juridiskt ombud, att se om dessa obligationer förts över från min mor till min syster? Är det då möjligt för mig att kräva del av värdet på dessa obligationer eller hade min mor rätt att skänka detta till min syster?

2. De stora överförda beloppen går både till min syster och hennes barns konton. Över en miljon kronor har förts över till min systers son(sammanfaller med lägenhetsköp) och flertalet miljoner till min syster under åren som gått. Mina systerbarn har även deras hem fyllda av diverse antika och värdefulla föremål som tillhörde mina föräldrar. Kan jag på något sätt kräva min del av de pengar som förts över och kräva att någon av dessa antika föremål(eller ses det som gåva)?

Jag har än så länge inte blandat in någon jurist utan skulle vilja först ha svar på om det finns någon möjlighet att får min del av det riktiga arvet? 

mvh

Janet

• Svar på tråden Arvstvist om miljoner
  • Anonym (Xx)
    JA11330 skrev 2015-10-16 22:00:05 följande:

Hej,

Min mor gick bort för en tid sen och nu är det dags att dela upp dödsboet mellan mig och min syster..eller det som finns kvar av det.

Min syster har sedan 25 år levt med min Mor och de har kommit varandra väldigt nära. Min far dog för mer än 10 år sedan och sedan dess har min mor mer eller mindre förskjutit mig. Orsaken till detta har jag ingen aning om men har alltid fått höra att jag har det så bra i mitt liv. Under de här 25 åren har min mor drivit ett företag som gjort relativt bra vinster så hon har haft gott om kapital. Detta kapital har under de senaste 10 åren förts ut från min mors konton och jag vet att de hamnat hos min syster och hennes barn. Under den här perioden har en villa värd 5 miljoner köpts av min syster samt en lägenhet(2 miljoner) till en av hennes söner. Jag har fått tagit del av kontoutdrag från min mor där stora summor betalats ut till olika konton som tillhör min syster och hennes barn. Inget testamente finns men det finns heller inget kvar av min mors förmögenhet.

Jag har inte nämnt för min syster att jag vet att stora summor betalts ut från min mors konton så nu har jag ett par frågor:

1. Min syster hävdar att hon sparat i hop pengar till köpet av huset och lägenheten och att det INTE är pengar hon fått från vår mor. Huset har hon betalt genom att sälja obligationer som hon ägt vilket jag vet att dessa tillhörde vår mor. Är det möjligt för mig, genom ett juridiskt ombud, att se om dessa obligationer förts över från min mor till min syster? Är det då möjligt för mig att kräva del av värdet på dessa obligationer eller hade min mor rätt att skänka detta till min syster?

2. De stora överförda beloppen går både till min syster och hennes barns konton. Över en miljon kronor har förts över till min systers son(sammanfaller med lägenhetsköp) och flertalet miljoner till min syster under åren som gått. Mina systerbarn har även deras hem fyllda av diverse antika och värdefulla föremål som tillhörde mina föräldrar. Kan jag på något sätt kräva min del av de pengar som förts över och kräva att någon av dessa antika föremål(eller ses det som gåva)?

Jag har än så länge inte blandat in någon jurist utan skulle vilja först ha svar på om det finns någon möjlighet att får min del av det riktiga arvet? 

mvh

Janet

Tror det blir svårt. Under ens livstid får man väl ändå göra vad man vill med sina egna tillgångar? Tänk om någon skulle säga till dig att du inte får ge bort vad du vill till vem du vill? Om hon hade velat skänka allt till rädda barnen under hennes livstid är det hennes val.
  • JA11330
    Anonym (Xx) skrev 2015-10-16 22:13:47 följande:
    Tror det blir svårt. Under ens livstid får man väl ändå göra vad man vill med sina egna tillgångar? Tänk om någon skulle säga till dig att du inte får ge bort vad du vill till vem du vill? Om hon hade velat skänka allt till rädda barnen under hennes livstid är det hennes val.
    Som jag förstår det så det laglottskränkning men jag famlar som sagt i mörkret gällande den här frågan så ni som vet fortsätt gärna posta svar.

mvh

Janet
  • Sun77

Som bröstarvinge har du rätt att få ut din laglott. Dessa gåvor kan kanske anses som förskott på arv och därmed laglottskränkning för din del.

Finns det testamente? Är bouppteckning gjord?

• JA11330
    Sun77 skrev 2015-10-16 22:40:28 följande:

Som bröstarvinge har du rätt att få ut din laglott. Dessa gåvor kan kanske anses som förskott på arv och därmed laglottskränkning för din del.

Finns det testamente? Är bouppteckning gjord?

Hej Sun 77,

jag har bestridit bouppteckning och testamente finns inte så jag känner att jag borde kunna få ut min laglott? Otroligt tråkigt läge men känner att jag vill även göra rätt för mina barn.

Mvh

Janet
  • Anonym (L)
    JA11330 skrev 2015-10-16 22:00:05 följande:

Hej,

mvh

Janet

Det som getts din syster anses vara ett förskott på hennes arv, och ska avräknas hennes lott. Detta gäller om inte annat är sagt genom gåvobrev eller om det rör "sedvanliga gåvor", vilket man inte kan räkna allt för höga summor som. Tex om din mamma efterlämnat sig en miljon och gett bort 200.000 till din syster.  Då lägger man till värdet på gåvan till kvarlåtenskapen. I så fall skulle ni fått 600.000 var.  Från den lotten avräknas förskottet på 200.000 vilket innebär att systern får 400.000 och du 600.000 kr. Även om din systers gåva skulle vara mer än vad hon annars skulle fått i arvslott så är hon inte skyldig att återbetala den gåvan. Det värsta som kan hända henne är alltså att hon inte får något arv alls. Däremot är hon inte skyldig att återbetala de gåvor hennes barn fått då gåvor till barnbarn inte anses vara förskott på arv om det inte är sagt, under förutsättning att barnets förälder lever.Det är du som bär bevisbördan för att din syster mottagit dessa gåvor och att avsikten från er mor har varit att det ska ses som ett förskott på arv. Därefter måste din syster bevisa att så inte är fallet.

Du kan alltså inte kräva att ta del av värdet på de gåvor som din syster och systerbarn har fått, däremot så kommer gåvans värde att minska din systers arvslott. Systerbarnens gåva ska inte påverka arvsfördelningen om det inte anses varit er mors avsikt att även de gåvorna ska anses utgöra förskott på systerns arv. Om ni kan ta del av transaktionerna som visat om obligationer överförts mellan mamman och systern vågar jag tyvärr inte svara på, det är möjligt att det omfattas av banksekretessen, inte säker.

Om ni inte kan komma överrens om fördelningen rekommenderar jag er att ta kontakt med en boutredningsman, som kan all juridik kring detta. Kostnaderna betalas av dödsboet i första hand och av den dödsbodelägare som bett om boutredningsman i andra hand.

• Anonym (Trixig)

Man måste i så fall anlita jurist för att få hjälp, och utreda om det som har getts bort bör räknas som förskott på arv.

Jag har en bekant i samma sits och de är två syskon som driver tvist mot en tredje.

Eftersom den tredje vägrade bete sig schysst och vill ha "allt" fast det inte ens är lagligt har de inget emot att bodelningen drar ut några år och det inte går att sälja en bostad under tiden, deras förlust av det är mindre än syskonets.

Har du ingen hemförsäkring förresten?

www.kristianstadsbladet.se/naringsliv/hemforsakring-kan-radda-arvet/

"Rättsskyddet i en hemförsäkring täcker inte alla processer och inte med hur stora belopp som helst. Men det är tillräckligt omfattande för att det ska vara värt att ta strid. Tre basbelopp är en vanlig gräns. Men reglerna skiljer mellan olika försäkringsbolag. Länsförsäkringar bekräftar att så är fallet.

? Rättskyddsförsäkringen i vår hemförsäkring gäller bland annat särkullsbarns arvsrätt. Det som försäkringen gör undantag för är bodelningstvister mellan makar/sambor, säger Tor Adell, kommunaktionschef på Länsförsäkringar.

Hemförsäkringen har inte samma omfattning i alla försäkringsbolag. If, Trygg Hansa och Folksam har ungefär samma omfattning som Länsförsäkringar.

Det finns många som ser sin arvsrätt smulas sönder av föräldrar, som lagt stor möda att även "skilja sig" från sina barn från en tidigare relation. Det finns oändligt många varianter att skyffla undan tillgångar.

Men man ska ändå ha klart för sig att föräldrar faktiskt inte är skyldiga att lämna någonting alls i arv. Att sätta sprätt på alla sina tillgångar under sin livstid är fullt lagligt. Särkullbarn har alltid rätt till minst sin laglott (hälften av arvslotten) direkt efter att föräldern avlidit. Om mamman eller pappan skulle ha testamenterat bort mer än hälften av sin kvarlåtenskap kan särkullbarn kräva ut sin laglott. Särkullbarnens rätt att ärva sina föräldrar direkt efter dödsfallet gäller oavsett föräldern var sambo eller gift
    Äkta makar kantestamentera hälften av sin kvarlåtenskap till varandra, vilket begränsar särkullbarns arv till laglotten.

Om bara den ena maken har särkullbarn räcker det att den maken testamenterar till den andra. Även genom äktenskapsförord kan man begränsa arvet. Sambor kan också begränsa särkullbarnens arv på olika sätt.

Det kan alltså bli snårigt, tidsödande och kostsamt att reda ut var tillgångarna tagit vägen. Har föräldern förminskat sin egendom genom exempelvis ge gåvor till maka, sambo eller deras gemensamma barn kan, under vissa förutsättningar, dessa ändå tas med vid beräkning av laglotten.

Det finns uppenbart en toleransgräns för laglöshet även på detta juridikområde."

• Anonym (L)

Kan tillägga att systern kan ha en skyldighet att betala tillbaka gåvan om den kränker din laglott. Men i så fall måste gåvan falla under den s.k 7:4 regeln. Det innebär att gåvan måste vara att likställa med testamente, antingen genom att gåvorna givits bort på dödsbädden eller om arvlåtaren själv kunnat förfoga över gåvorna tills sin död (tex ge bort ett hus men själv bo kvar). Att din mor har gett bort en stor del av sin kvarlåtenskap skulle också kunna göra att gåvorna likställs med testamente. Du måste då väcka talan mot din syster inom ett år från bouppteckningen avslutades annars har du ingen möjlighet att klaga. Här räknar man på samma sätt, gåvans värde läggs till kvarlåtenskapen. Om din mor efterlämnar sig 400.000 men gett bort gåvor till ett värde av 600.000 så innebär det att gåvan "läggs till" kvarlåtenskapen så att er mors kvarlåtenskap anses vara en miljon. Då hade din laglott varit 250.000 kr. Ur kvarlåtenskapen nu kan ni få ut 200.000 kr. Då kan din syster behöva återbära 50.000 kr till dig. I övrigt blir hon utan arv. I detta fallet så kan man, till skillnad från reglerna om förskott på arv, räkna in även barnbarnens gåvor.

• JA11330
    Anonym (L) skrev 2015-10-16 22:52:46 följande:
     Även om din systers gåva skulle vara mer än vad hon annars skulle fått i arvslott så är hon inte skyldig att återbetala den gåvan.
    Tack för ditt svar,

så du menar om min syster har fått allt som min Mor ägde under de sista åren och dödsboet nu är i princip på noll så är hon inte tvungen att betala tillbaka något?
  • JA11330
    Anonym (L) skrev 2015-10-16 23:05:09 följande:

Kan tillägga att systern kan ha en skyldighet att betala tillbaka gåvan om den kränker din laglott. Men i så fall måste gåvan falla under den s.k 7:4 regeln. Det innebär att gåvan måste vara att likställa med testamente, antingen genom att gåvorna givits bort på dödsbädden eller om arvlåtaren själv kunnat förfoga över gåvorna tills sin död (tex ge bort ett hus men själv bo kvar). Att din mor har gett bort en stor del av sin kvarlåtenskap skulle också kunna göra att gåvorna likställs med testamente. Du måste då väcka talan mot din syster inom ett år från bouppteckningen avslutades annars har du ingen möjlighet att klaga. Här räknar man på samma sätt, gåvans värde läggs till kvarlåtenskapen. Om din mor efterlämnar sig 400.000 men gett bort gåvor till ett värde av 600.000 så innebär det att gåvan "läggs till" kvarlåtenskapen så att er mors kvarlåtenskap anses vara en miljon. Då hade din laglott varit 250.000 kr. Ur kvarlåtenskapen nu kan ni få ut 200.000 kr. Då kan din syster behöva återbära 50.000 kr till dig. I övrigt blir hon utan arv. I detta fallet så kan man, till skillnad från reglerna om förskott på arv, räkna in även barnbarnens gåvor.

Min mor och syster har bott i ett nyköpt hus(de flyttade till ett nytt då min far dog) och det huset stor pa min syster och har betalts av min syster av pengar som jag starkt misstänker är från min mor. Så om jag kan få fram alla överföringar samt överföringar av obligationerna så har jag en chans att få min laglott? stort tack!
Svar på tråden Arvstvist om miljoner