Dyssemamma skrev 2015-06-13 17:50:00 följande:
Hej,
Jag har själv en son med svår dyslexi som skolan ville skicka till en specialskola innan vi i mitten av femman lyckades tjata oss till en dyslexiutredning som visade att han var mycket begåvad men i princip inte hade någon läsförståelse allt.
Det är tråkigt när skolan inte hjälper till som den skall men även om en med svår dyslexi får korrekt hjälp så räcker det inte på långa vägar. Under några år satt jag nog ett par timmar om dagen hemma med min son och högläste läxor och ställde frågor som jag krävde att han skulle svara på som om de hade varit skrivna provsvar. (Som du nog märkt har dyslektiker ofta mycket bra titta- och lyssnaminne.). Nu finns det ju också filmer på youtube om det mesta, så skall han läsa om gamla Grekland, googla fram några filmer om det i god tid så får han en bra grund att stå på.
Jag undrar också om ni fått en daisyspelare med allt skolmaterial inläst? Det har han rätt till.
Han har också rätt till 50% längre provtid på alla prov samt att få frågorna upplästa för sig. Han skall också ha möjlighet att komplettera sina svar muntligt annars är det ju hans skrivkunskaper som testas och inte ämneskunskaperna.
Det kommer nog gå bra för killen nu när han märkte att det går att förbättra sina resultat, men han kommer få kämpa mycket mer än andra och han behöver mycket hjälp från sina föräldrar.
Om han kämpar på ordentligt nu några år så kommer det bli lättare sedan. Min son gick just ut Natur på gymnasiet med helt OK betyg (dock har han alltid haft E i svenska, det är svårt att få bättre när man är så gravt dyslektisk) och satsar på att bli civilingenjör. Hans lärare i mellanstadiet lovar inte hade satsat en enda krona på det.
Lycka till!
God morgon :) Tack :)
Ja det är skrämmande hur skolan behandlar våra barn :( Redan på dagis ville dom att vi skulle kolla på special klass, då han hade sen tal utveckling... Där hade dom slängt in alla slags diagnosbarn... Jag frågesatte direkt, hur ska ett barn med dåligt tal bli bättre i en klass där många har samma problem? Jag sa nej, han ska ha ren tal runt sig!!! I ettan tog dom in mig på ett möte (inget jag eller pappan fått info om)... Där satt rektor, klassföreståndare och två andra pedagoger... Och berättar för mig hur dålig jag var och när lillen kommer hem med ont i magen är det mitt fel (han har forfarande inte fått ont i magen och trivs )Dålig mamma som inte vill sätta in han i specialklass.. Då sa jag nu står det i lagen att ni ska se till att min son får den hjälp han behöver och så gick jag... Han böt skolan i tvåan och då lät vi honom gå om ettan.. Efter det började alla utredningar, där han fick dyslexi, som jag alltid sakt. Men hjälpen ute blev då alla har väntat på diagnoser som inte kom... Äntligen i 5an fick han en bra extra lärare, dom gick igenom på Fredagen vad som skulle hända nästa vecka ( många hinder blir ju att barnen känner dig dumma, jätte viktigt att få dom att känns sig viktiga och att de kan )... Äntligen började det kännas bra, han hade Daisy spelare, men det funkade inte så bra (fick ingen material)... 6an var det dax att byta skola igen :( Det lät så bra när man var på första mötet, det här kunde dom... Inte mycket inte, fick säga till att han skulle ha dator tex... Vi har suttit på dessa "kafferep" i ett år nu, inget har hänt..Jo sista mötet tyckte dom nya utredningar och sen medicin, det kan dom glömma!!! Han har inte fått några nya problem han har samma som han alltid haft, alltså dyslexin... Ett år har gått han står forfarande i kö för att få gå och lära sig sina hjälpmedel till 100%... Han blir inte förhörd på tex sin eng. Han kan träna på sina glosor (han kör dom muntligt) går jätte bra.. Sen står det tex att man ska skriva en historia, så får man några ämnen man kan välja på. Då säger jag ska vi inte göra det? Nej det behöver inte jag... Då är min fråga varför inte, har väl kommit på att läraren är för lat att lyssna på honom. Lättare att samla in en bunt med papper :( Och gloserna blir han nästan aldrig förhörd på. Han för ju inte chansen att visa att han kan :( Han får inget material som är inspelad, utan en stensil som jag blir tvungen att läsa.. Den ända läraren som har mailat mig och skrivit att detta måste han göra annars blir han inte godkänd är no läraren. Ingen annan lärare hör av sig eller har en dialog med oss. Så min sista fråga till skolan var vad har ni gjort? Förutom att prata? Nästa möte kommer dom få höra, nu räcker det!!! Är så arg. Har själv antagligen dyslexi ( på min tid var man bara lite dum), fuskade mig igenom hela skolgången... lärde mig läsa när jag var 18år. Men det gick bra för mig endå :) Prata med en kompis med en dotter med adhd och är normalbegåvad, nu vill skolan sätta henne i särskola, för att de inte klarar sitt jobb :( Det är skrämmande hur skolan gallrar, går du inte i ledet.... Ska du bort eller medicineras :( T.o.m föräldrar söker fel på sina barn.
Skönt att det har gått bra för din son :) Och det är som du säger lärarna tror inte, dom har redan bestämt att barnen inte kommer klara. Men dom är inte dumma, dom behöver bara mer tid och hjälp!!! Han kommer klara allt han vill :) Lycka till honom :)))
Tack för förslagen ska ta med allt nästa möte och nu tänker jag inte lyssna mer ;)
Ha en fin dag :)