• Bullen2015

Medicinering, glöm det!!!

Hej

Nu är jag så trött på skolan!!! Trött på att alla ska in i led, stämplas osv... Min son som har grov dyslexi och gjort det flesta utredningar... Fått dyslexi som diagnos "klarat" det andra... Skolan som verket ha svårt att hjälpa honom... Tycker att vi ska göra utredningarna igen?! Ska vi göra utredning var tredje år för att se om tex adhd helt plötsligt dykt upp?! När jag frågar kan ni inte bara köra på som han har en diagnos... Ge extra hjälp och tänka på hans svårigheter osv... Vad är det för skillnad??? Då säger "specialläraren" det fins medicin... Jag bara tittar på henne... Nej ingen ska droga min son!!! Förstår om barnet är hyper eller aggressiv osv... Men nu är min son lugn glad och kan lyssna... Däremot har han grov dyslexi, alltså får han problem med det mesta... Men det är bra, då drogar vi ungen!!!

Hur har ni fått hjälp? Hur många gånger har ditt barn gjort samma utredning? Har du valt droger? Om ja varför? Finns det bra utredningar som visar att medicin skulle vara bra? Osv osv... Berätta!!!

Något är fel när alla som inte passar in i samma led, måste stämplas!!!

• Svar på tråden Medicinering, glöm det!!!
  • Bullen2015
    Anonym (Tjej) skrev 2015-05-20 13:53:30 följande:

Skolan och habiliteringen har pressat mig för att jag ska ge min son sömnmedel för att han ska somna på kvällarna. Han har autism och svårt att hålla en normal dygnsrytm, detta enbart för att han måste börja skolan kl 8. Jag tycker att det är helt galet att medicinerna en 7åring för det. Han sover jättebra när han sover men vrider dygnet lite varje dag.

Det tycker jag med :(... Har ni provat olika metoder får att få honom att somna tidigare? Eller att han kanske kan börja en timme senare i skolan mm? Medecin ska vara det sista alternativet tycker jag!!! Har du rådfrågat andra läkare? Eller någon annan här på fl tex som har varit med om liknande? När somnar han på kvällarna? Håller han sig inte vaken i skolan eller? Vad blir problemet? Det är du som är förälder som ska ta det slutgiltiga beslutet, låt dom inte pressa dig till något som inte känns 100%... Ta reda på allt positiv och negativ och väg dom mot varandra... Det positiva faktorerna måste vara överlägsna det negativa om man nu ska hålla på med medecinernig!!! Lycka till :)
  • Anonym (Tjej)
    Bullen2015 skrev 2015-05-20 14:16:07 följande:
    Det tycker jag med :(... Har ni provat olika metoder får att få honom att somna tidigare? Eller att han kanske kan börja en timme senare i skolan mm? Medecin ska vara det sista alternativet tycker jag!!! Har du rådfrågat andra läkare? Eller någon annan här på fl tex som har varit med om liknande? När somnar han på kvällarna? Håller han sig inte vaken i skolan eller? Vad blir problemet? Det är du som är förälder som ska ta det slutgiltiga beslutet, låt dom inte pressa dig till något som inte känns 100%... Ta reda på allt positiv och negativ och väg dom mot varandra... Det positiva faktorerna måste vara överlägsna det negativa om man nu ska hålla på med medecinernig!!! Lycka till :)
    Ja vi har provat kedjetäcke, rutiner etc... alla psykologiska metoder. Han går med på att lägga sig tidigt och ligger i sängen och är lugn men somnar inte då han inte är trött...

Får han sova på sitt sätt så är han pigg, glad och social och lär sig mycket, men det räcker ju inte... Jag och pappan är också "morgontrötta" så det är säkert en ärftlig grej som blivit större i och med autismen. Eftersom han ändå går i träningsskola där de tar hänsyn till funktionshinder så tycker jag att de borde ta hänsyn även till detta. Han lider ju inte själv av detta sömnmönster så det känns hemskt att medicinera en sådan liten bara för att han ska "passa in bättre" i samhället. Det är inga snälla mediciner och eftersom han är petig med maten kommer det vara en kamp varje kväll att få i honom det, om det ens går utan våld. Nej, usch. Många människor är ju faktiskt morgontrötta/kvällsmänniskor och för vissa är det värre än andra.

Som det är nu så får vi tvinga upp honom vid 7 de dagar som det går (4 av 5 dagar i princip) och så somnar han ofta i skolan och det förstör dygnsrytmen ytterligare. Han fick börja 10 ist för 8 de dagar han var trött under en termin och det gick riktigt bra men nu går de inte med på det längre.

Så enda fördelen av medicinen är att kunna börja skolan kl 8. Förmodligen finns det biverkningar också...
  • Bullen2015
    Anonym (Tjej) skrev 2015-05-20 15:01:00 följande:

Ja vi har provat kedjetäcke, rutiner etc... alla psykologiska metoder. Han går med på att lägga sig tidigt och ligger i sängen och är lugn men somnar inte då han inte är trött...

Får han sova på sitt sätt så är han pigg, glad och social och lär sig mycket, men det räcker ju inte... Jag och pappan är också "morgontrötta" så det är säkert en ärftlig grej som blivit större i och med autismen. Eftersom han ändå går i träningsskola där de tar hänsyn till funktionshinder så tycker jag att de borde ta hänsyn även till detta. Han lider ju inte själv av detta sömnmönster så det känns hemskt att medicinera en sådan liten bara för att han ska "passa in bättre" i samhället. Det är inga snälla mediciner och eftersom han är petig med maten kommer det vara en kamp varje kväll att få i honom det, om det ens går utan våld. Nej, usch. Många människor är ju faktiskt morgontrötta/kvällsmänniskor och för vissa är det värre än andra.

Som det är nu så får vi tvinga upp honom vid 7 de dagar som det går (4 av 5 dagar i princip) och så somnar han ofta i skolan och det förstör dygnsrytmen ytterligare. Han fick börja 10 ist för 8 de dagar han var trött under en termin och det gick riktigt bra men nu går de inte med på det längre.

Så enda fördelen av medicinen är att kunna börja skolan kl 8. Förmodligen finns det biverkningar också...

Ja det är jätte konstigt... Om det gick bra att börja kl 10 innan och det funkade bra för honom... Varför kan han inte fortsätta med det? Det var ju en metod som funkade och ändå vill dom välja mediciner?! Känns ju inte ok!!! Måste ju finnas fler barn med samma problem, kanske höra dig runt? Få ihop ett gäng.. Som kan bilda en klass som börjar lite senare? Inte vet jag, en ide kanske... För i slut ändan lär det handla om pengar känns det ju som... :(
  • Litet My
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-05-15 21:10:23 följande:

Stackars ditt barn... som har en sån mamma som vägrar medicinering även om barnet behöver.....

Säger du samma om det gäller mediciner om han får diabetes, eller cancer?

Eller bara mediciner som får han att fungera klart i hjärnan?

Fast det där är liksom inte jämförbart.
  • Litet My

TS, stå på dig. Han ska inte behöva medicinera för att skolan inte vill lägga resurser på honom. Hade varit annorlunda om han var utåtagerande om man provat allt annat först. ADHD medicin är heller inget som fungerar på alla barn och det finns mycket biverkningar. Långt ifrån alla får god effekt även om en del får det, andra får bara biverkningarna som inte är så roliga.

• Bullen2015
    Litet My skrev 2015-05-20 16:32:31 följande:

TS, stå på dig. Han ska inte behöva medicinera för att skolan inte vill lägga resurser på honom. Hade varit annorlunda om han var utåtagerande om man provat allt annat först. ADHD medicin är heller inget som fungerar på alla barn och det finns mycket biverkningar. Långt ifrån alla får god effekt även om en del får det, andra får bara biverkningarna som inte är så roliga.

Tack :) Japp det kommer jag!!! Jag ska se till att dom tar sitt ansvar!!! Det är sjukt när vi blir på tvingade mediciner när dom inte orkar ta sitt ansvar!!! Lätta vägen.. Det är våra barn det handlar om!!! ( som sakt jag säger inget dåligt om er som valt medicin, men jag tycker inte det är fel att frågesätta... )
  • No Logo

Med risk för att låta som FLs "dumpa-liga" så tycker jag att förslaget att byta skola är bra, om det är möjligt och om inte sonen har svårt att knyta sociala kontakter och skaffa nya vänner. Skolan tar inte sitt ansvar och dessutom tycks sonen kommit in i en ond cirkel där han vet att han kommer undan att anstränga sig med följd att han kommer ännu mer efter och ser att det blir ännu svårare att komma ikapp = kan lika gärna smita undan tråkigt arbete eftersom han ändå inte kan komma ikapp. . En ny skola som både stödjer honom samt hjälper honom att komma ikapp och samtidigt ställer krav på honom kan vara den nystart han behöver. Jag skulle inte vänta, att låta åren gå utan att få motivation och lära sig att ansträngning lönar sig kan vara förödande för senare studier, likaså avsaknaden av studieteknik.

• sextiotalist

Nu är det inte läkaren som föreslagit medicinering, utan skolan, det är en viss skillnad.
    Så länge läkarna inte ser medicinering som ett alternativ (vilket de säkert hade gjort om de ansåg att barnet, efter utredning, har behov av detta och det skulle underlätta)
    Det verkar som skolan tror att det är bara att knata till läkaren och be om lite ADHD-medicin, så är det självklart inte.

Så att ts inte alls köper lärarnas förslag på medicinering förstår jag fullständigt.

Ts, självklart ska ditt barn få den hjälpen han behöver, sedan när utredningen är klar så får läkarna och du ta ställning till om medicinering är ett alternativ i ditt barns situation.

• Anonym (:))
    No Logo skrev 2015-05-21 11:21:32 följande:

Med risk för att låta som FLs "dumpa-liga" så tycker jag att förslaget att byta skola är bra, om det är möjligt och om inte sonen har svårt att knyta sociala kontakter och skaffa nya vänner. Skolan tar inte sitt ansvar och dessutom tycks sonen kommit in i en ond cirkel där han vet att han kommer undan att anstränga sig med följd att han kommer ännu mer efter och ser att det blir ännu svårare att komma ikapp = kan lika gärna smita undan tråkigt arbete eftersom han ändå inte kan komma ikapp. . En ny skola som både stödjer honom samt hjälper honom att komma ikapp och samtidigt ställer krav på honom kan vara den nystart han behöver. Jag skulle inte vänta, att låta åren gå utan att få motivation och lära sig att ansträngning lönar sig kan vara förödande för senare studier, likaså avsaknaden av studieteknik.

Tror redan det börja vända :) Han kom hem igår och sa jag fick A orientering :) Hans först :) Sen blev han godkänd på no inlämnings uppgift :) Jätte glad!!! Har börjat pursh honom nu, sakt nu ser vi till att du blir godkänd i allt, då sa han jag vill bättre ;)
  • Bullen2015
    sextiotalist skrev 2015-05-21 11:50:45 följande:

Nu är det inte läkaren som föreslagit medicinering, utan skolan, det är en viss skillnad.

Så länge läkarna inte ser medicinering som ett alternativ (vilket de säkert hade gjort om de ansåg att barnet, efter utredning, har behov av detta och det skulle underlätta)

Det verkar som skolan tror att det är bara att knata till läkaren och be om lite ADHD-medicin, så är det självklart inte.

Så att ts inte alls köper lärarnas förslag på medicinering förstår jag fullständigt.

Ts, självklart ska ditt barn få den hjälpen han behöver, sedan när utredningen är klar så får läkarna och du ta ställning till om medicinering är ett alternativ i ditt barns situation.

Blir inga mer utredningar!!! Det ända dom får hålla på med är dyslexin, där han har en diagnos!!! :) Det räcker nu, han har gjort utredningarna redan och mig veterligen så smittar inte tex add osv :) Däremot ska dom se till att han får utbildning för sina hjälpmedel som han inte kan till 100% Och att han blir förhör på sina läxer och ser till att vi får hem vad det är för läxor/prov!!! Sen ska det slutas säga att målen ska nås i nian, utan nu :) Det känns som det kommer gå bra :)
  • dyslektiker

Stå på dig !

Dyslexi ska inte medicineras , finns ingen medicin till de , enda hjälpen är övning övning övning med lärare som har specialkompetens om läs och skriv svårigheter .

Är ju inte alls konstigt om pojken blir rastlös under dagen och ej kan sista still om han inte får HJÄLP! Med skolan,

låter som lärarna inte vill eller inte kan hjälpa din son rätt . Jobba för er pojkes rättigheter och i sista utväg byt skolan så rätt hjälp ges.

Med egen erfarenhet hjälper studieteknik med bilder och praktiska saker arbeta med händerna mycket,

Tex istället för att lära sig eng glosor med att tragla och skriva ner dom , lärde mig inga alls , till att ha bildkort med engelska ordet på baksidan lärde jag mig jätte många , bild+använda händerna va jätte bra

Har säkert märkt att texten är skriven av en dyslektiker ej någon bra text ;)

• Bullen2015
    dyslektiker skrev 2015-05-21 12:16:47 följande:

Stå på dig !

Dyslexi ska inte medicineras , finns ingen medicin till de , enda hjälpen är övning övning övning med lärare som har specialkompetens om läs och skriv svårigheter .

Är ju inte alls konstigt om pojken blir rastlös under dagen och ej kan sista still om han inte får HJÄLP! Med skolan,

låter som lärarna inte vill eller inte kan hjälpa din son rätt . Jobba för er pojkes rättigheter och i sista utväg byt skolan så rätt hjälp ges.

Med egen erfarenhet hjälper studieteknik med bilder och praktiska saker arbeta med händerna mycket,

Tex istället för att lära sig eng glosor med att tragla och skriva ner dom , lärde mig inga alls , till att ha bildkort med engelska ordet på baksidan lärde jag mig jätte många , bild+använda händerna va jätte bra

Har säkert märkt att texten är skriven av en dyslektiker ej någon bra text ;)

Precis :) Tack :) Nu lär han sig bara säga gloserna och inte skriva dom och det går bra :) Men just det här med bilder har jag börjat tänka mer och mer på... Ser han en film kan han berätta hela utan problem :) Har också frågat honom om han ser bilder när han tex tänker, för det gör jag, och det gör han... Så ska nog skolan att ta tag i det med :) Har själv dyslexi :) men på min tid var man "bara" lite dum :) Lärde mig läsa när jag var 18år och jobbade på fritid... Då släppte kraven och barnen tyckte om när jag läste för dom :)
  • Bullen2015

Igår fick lillen sina betyg :) Jag som hört hur dåligt det går för han och de är så rädda att han inte ska klara sig osv... Godkänd i alla ämnen utan sve, eng. och ma... Konstigt kan det ha med hans dyslexi att göra?! Jaaaa!!! Så trött på skolan, skulle det vara något annat problem skulle han ju inte klara resten av ämnena.... Då skulle han ju ha svårt där med!

• Dyssemamma

Hej,

Jag har själv en son med svår dyslexi som skolan ville skicka till en specialskola innan vi i mitten av femman lyckades tjata oss till en dyslexiutredning som visade att han var mycket begåvad men i princip inte hade någon läsförståelse allt.

Det är tråkigt när skolan inte hjälper till som den skall men även om en med svår dyslexi får korrekt hjälp så räcker det inte på långa vägar. Under några år satt jag nog ett par timmar om dagen hemma med min son och högläste läxor och ställde frågor som jag krävde att han skulle svara på som om de hade varit skrivna provsvar. (Som du nog märkt har dyslektiker ofta mycket bra titta- och lyssnaminne.). Nu finns det ju också filmer på youtube om det mesta, så skall han läsa om gamla Grekland, googla fram några filmer om det i god tid så får han en bra grund att stå på.

Jag undrar också om ni fått en daisyspelare med allt skolmaterial inläst? Det har han rätt till.

Han har också rätt till 50% längre provtid på alla prov samt att få frågorna upplästa för sig. Han skall också ha möjlighet att komplettera sina svar muntligt annars är det ju hans skrivkunskaper som testas och inte ämneskunskaperna.

Det kommer nog gå bra för killen nu när han märkte att det går att förbättra sina resultat, men han kommer få kämpa mycket mer än andra och han behöver mycket hjälp från sina föräldrar.

Om han kämpar på ordentligt nu några år så kommer det bli lättare sedan. Min son gick just ut Natur på gymnasiet med helt OK betyg (dock har han alltid haft E i svenska, det är svårt att få bättre när man är så gravt dyslektisk) och satsar på att bli civilingenjör. Hans lärare i mellanstadiet lovar inte hade satsat en enda krona på det.

Lycka till!

• Bullen2015
    Dyssemamma skrev 2015-06-13 17:50:00 följande:

Hej,

Jag har själv en son med svår dyslexi som skolan ville skicka till en specialskola innan vi i mitten av femman lyckades tjata oss till en dyslexiutredning som visade att han var mycket begåvad men i princip inte hade någon läsförståelse allt.

Det är tråkigt när skolan inte hjälper till som den skall men även om en med svår dyslexi får korrekt hjälp så räcker det inte på långa vägar. Under några år satt jag nog ett par timmar om dagen hemma med min son och högläste läxor och ställde frågor som jag krävde att han skulle svara på som om de hade varit skrivna provsvar. (Som du nog märkt har dyslektiker ofta mycket bra titta- och lyssnaminne.). Nu finns det ju också filmer på youtube om det mesta, så skall han läsa om gamla Grekland, googla fram några filmer om det i god tid så får han en bra grund att stå på.

Jag undrar också om ni fått en daisyspelare med allt skolmaterial inläst? Det har han rätt till.

Han har också rätt till 50% längre provtid på alla prov samt att få frågorna upplästa för sig. Han skall också ha möjlighet att komplettera sina svar muntligt annars är det ju hans skrivkunskaper som testas och inte ämneskunskaperna.

Det kommer nog gå bra för killen nu när han märkte att det går att förbättra sina resultat, men han kommer få kämpa mycket mer än andra och han behöver mycket hjälp från sina föräldrar.

Om han kämpar på ordentligt nu några år så kommer det bli lättare sedan. Min son gick just ut Natur på gymnasiet med helt OK betyg (dock har han alltid haft E i svenska, det är svårt att få bättre när man är så gravt dyslektisk) och satsar på att bli civilingenjör. Hans lärare i mellanstadiet lovar inte hade satsat en enda krona på det.

Lycka till!

God morgon :) Tack :)

Ja det är skrämmande hur skolan behandlar våra barn :( Redan på dagis ville dom att vi skulle kolla på special klass, då han hade sen tal utveckling... Där hade dom slängt in alla slags diagnosbarn... Jag frågesatte direkt, hur ska ett barn med dåligt tal bli bättre i en klass där många har samma problem? Jag sa nej, han ska ha ren tal runt sig!!! I ettan tog dom in mig på ett möte (inget jag eller pappan fått info om)... Där satt rektor, klassföreståndare och två andra pedagoger... Och berättar för mig hur dålig jag var och när lillen kommer hem med ont i magen är det mitt fel (han har forfarande inte fått ont i magen och trivs )Dålig mamma som inte vill sätta in han i specialklass.. Då sa jag nu står det i lagen att ni ska se till att min son får den hjälp han behöver och så gick jag... Han böt skolan i tvåan och då lät vi honom gå om ettan.. Efter det började alla utredningar, där han fick dyslexi, som jag alltid sakt. Men hjälpen ute blev då alla har väntat på diagnoser som inte kom... Äntligen i 5an fick han en bra extra lärare, dom gick igenom på Fredagen vad som skulle hända nästa vecka ( många hinder blir ju att barnen känner dig dumma, jätte viktigt att få dom att känns sig viktiga och att de kan )... Äntligen började det kännas bra, han hade Daisy spelare, men det funkade inte så bra (fick ingen material)... 6an var det dax att byta skola igen :( Det lät så bra när man var på första mötet, det här kunde dom... Inte mycket inte, fick säga till att han skulle ha dator tex... Vi har suttit på dessa "kafferep" i ett år nu, inget har hänt..Jo sista mötet tyckte dom nya utredningar och sen medicin, det kan dom glömma!!! Han har inte fått några nya problem han har samma som han alltid haft, alltså dyslexin... Ett år har gått han står forfarande i kö för att få gå och lära sig sina hjälpmedel till 100%... Han blir inte förhörd på tex sin eng. Han kan träna på sina glosor (han kör dom muntligt) går jätte bra.. Sen står det tex att man ska skriva en historia, så får man några ämnen man kan välja på. Då säger jag ska vi inte göra det? Nej det behöver inte jag... Då är min fråga varför inte, har väl kommit på att läraren är för lat att lyssna på honom. Lättare att samla in en bunt med papper :( Och gloserna blir han nästan aldrig förhörd på. Han för ju inte chansen att visa att han kan :( Han får inget material som är inspelad, utan en stensil som jag blir tvungen att läsa.. Den ända läraren som har mailat mig och skrivit att detta måste han göra annars blir han inte godkänd är no läraren. Ingen annan lärare hör av sig eller har en dialog med oss. Så min sista fråga till skolan var vad har ni gjort? Förutom att prata? Nästa möte kommer dom få höra, nu räcker det!!! Är så arg. Har själv antagligen dyslexi ( på min tid var man bara lite dum), fuskade mig igenom hela skolgången... lärde mig läsa när jag var 18år. Men det gick bra för mig endå :) Prata med en kompis med en dotter med adhd och är normalbegåvad, nu vill skolan sätta henne i särskola, för att de inte klarar sitt jobb :( Det är skrämmande hur skolan gallrar, går du inte i ledet.... Ska du bort eller medicineras :( T.o.m föräldrar söker fel på sina barn.

Skönt att det har gått bra för din son :) Och det är som du säger lärarna tror inte, dom har redan bestämt att barnen inte kommer klara. Men dom är inte dumma, dom behöver bara mer tid och hjälp!!! Han kommer klara allt han vill :) Lycka till honom :)))

Tack för förslagen ska ta med allt nästa möte och nu tänker jag inte lyssna mer ;)

Ha en fin dag :)
  • Bullen2015

Kan säga så här... Jag gjorde rätt :) Jag vägra alla utredningar utan dyselexin... Det har han forfarande, det viste jag. Logopeden kom till skolan och förklara för alla vad dyselexi är... Tyvärr förstår inte många lärare det. Många tycker att det är fusk med hjälpmedel och muntliga förhör osv... Han var jätte bra att förklara! Sen fick min son ny lärare... Pang en termin senare har han höjt betygen och alla pratar gott om honom. Inge snack om utredningar, medicin eller att han inte kommer klara skolan :)

Så stå på er! Du känner ditt barn! Självklart kan visa behöva diagnoser, mediciner osv... Då ska man kräva det! Men låt inte skolan putta ditt barn mellan stolarna, för att dom väntar på en diagnos eller inte tar sitt ansvar.

Svar på tråden Medicinering, glöm det!!!