• Dyssemamma

Medicinering, glöm det!!!

Hej,

Jag har själv en son med svår dyslexi som skolan ville skicka till en specialskola innan vi i mitten av femman lyckades tjata oss till en dyslexiutredning som visade att han var mycket begåvad men i princip inte hade någon läsförståelse allt.

Det är tråkigt när skolan inte hjälper till som den skall men även om en med svår dyslexi får korrekt hjälp så räcker det inte på långa vägar. Under några år satt jag nog ett par timmar om dagen hemma med min son och högläste läxor och ställde frågor som jag krävde att han skulle svara på som om de hade varit skrivna provsvar. (Som du nog märkt har dyslektiker ofta mycket bra titta- och lyssnaminne.). Nu finns det ju också filmer på youtube om det mesta, så skall han läsa om gamla Grekland, googla fram några filmer om det i god tid så får han en bra grund att stå på.

Jag undrar också om ni fått en daisyspelare med allt skolmaterial inläst? Det har han rätt till.

Han har också rätt till 50% längre provtid på alla prov samt att få frågorna upplästa för sig. Han skall också ha möjlighet att komplettera sina svar muntligt annars är det ju hans skrivkunskaper som testas och inte ämneskunskaperna.

Det kommer nog gå bra för killen nu när han märkte att det går att förbättra sina resultat, men han kommer få kämpa mycket mer än andra och han behöver mycket hjälp från sina föräldrar.

Om han kämpar på ordentligt nu några år så kommer det bli lättare sedan. Min son gick just ut Natur på gymnasiet med helt OK betyg (dock har han alltid haft E i svenska, det är svårt att få bättre när man är så gravt dyslektisk) och satsar på att bli civilingenjör. Hans lärare i mellanstadiet lovar inte hade satsat en enda krona på det.

Lycka till!

Svar på tråden Medicinering, glöm det!!!