• Bullen2015

Medicinering, glöm det!!!

Hej

Nu är jag så trött på skolan!!! Trött på att alla ska in i led, stämplas osv... Min son som har grov dyslexi och gjort det flesta utredningar... Fått dyslexi som diagnos "klarat" det andra... Skolan som verket ha svårt att hjälpa honom... Tycker att vi ska göra utredningarna igen?! Ska vi göra utredning var tredje år för att se om tex adhd helt plötsligt dykt upp?! När jag frågar kan ni inte bara köra på som han har en diagnos... Ge extra hjälp och tänka på hans svårigheter osv... Vad är det för skillnad??? Då säger "specialläraren" det fins medicin... Jag bara tittar på henne... Nej ingen ska droga min son!!! Förstår om barnet är hyper eller aggressiv osv... Men nu är min son lugn glad och kan lyssna... Däremot har han grov dyslexi, alltså får han problem med det mesta... Men det är bra, då drogar vi ungen!!!

Hur har ni fått hjälp? Hur många gånger har ditt barn gjort samma utredning? Har du valt droger? Om ja varför? Finns det bra utredningar som visar att medicin skulle vara bra? Osv osv... Berätta!!!

Något är fel när alla som inte passar in i samma led, måste stämplas!!!

• Svar på tråden Medicinering, glöm det!!!
  • Bullen2015
    Anonym (Morsan) skrev 2015-05-16 14:47:51 följande:

Har liknande historia i bagaget med mitt barn.

Nu har han slutat skolan och jag har anmält hela rasket och det ligger under utredning nu.

Ge inte din son mediciner mot diagnoser han inte har, det är mitt råd till dig.

De gör det bara enkelt för sig själva och priset får din son betala med en drogad hjärna.

Aldrig!!! Man känner sitt barn!!! Han har blivit jagad sen dagis.. Det enda dom har kunnat diagnostisera är dyslexi... Han har grov dyslexi, klart han har problem i skolan... + alla har väntat på att han ska få en diagnos och då skitit i honom.... Sen kom inte diagnoserna....

Ja det känns som det, hitta en fack att stoppa dom i :( Lycka till, hoppas det ordnar sig för er!!!
  • Bullen2015
    Anonym (Morsan) skrev 2015-05-16 15:15:12 följande:

De VILL att han ska få en diagnos och hoppas att en ny utredning kan resultera i det.

Det hoppades min sons skola också men tji fick de.

När de äntligen insåg att det inte blev fler utredningar så lugnade de ner sig. När de lugnade ner sig blev allt lättare för sonen som hela tiden känt sig jagad och sedd som "störd" (hans egna ord).

Han blev mer och mer harmonisk och den sista tiden läste han ikapp allt som halkat efter för att hans energi gått till att bearbeta de påhopp han faktiskt utsattes för.

Jag tycker du ska visa din lärare den här tråden men alla svar.

Skönt för er :) Känns så här med... Sonen kom tex med engelska glosor som vi träna på... Sen när jag fråga hur det gick, svara han att han inte blivit förhörd och det händer ofta... Varför ska han engagera sig om ingen tar sig tid att lyssna på han.. Åter igen väntar på att han ska göra utredning, nej tack!!! Han har gjort dom en gång det räcker!!! Hysteri!!! Alla barn är olika, kan dom inte bara få vara det!!!
  • Bullen2015
    Anonym (adhd) skrev 2015-05-16 15:18:16 följande:

Min son åt inte medicin tillslut!

Han presterade sämre med medicin just för att han blev för lugn.

Vi testade olika sorter och styrkor men kom fram till att han fungerade bättre utan medicin.

Skönt!!! Det viktigaste är att dom mår bra :)
  • No Logo

Vad är anledningen till att skolan tror att han har ADD/behöver medicineras? Det verkar ju finnas någon form av problematik som skolan inte får ordning på (och kanske felaktigt skyller på adhd för att de tror att medicinering är en lättköpt lösning) särskilt som problemen börjat redan på dagis då en ev frustration över dyslexi inte borde hunnit börja spela någon roll.

• Bullen2015
    No Logo skrev 2015-05-17 11:20:40 följande:

Vad är anledningen till att skolan tror att han har ADD/behöver medicineras? Det verkar ju finnas någon form av problematik som skolan inte får ordning på (och kanske felaktigt skyller på adhd för att de tror att medicinering är en lättköpt lösning) särskilt som problemen börjat redan på dagis då en ev frustration över dyslexi inte borde hunnit börja spela någon roll.

Han hade sen tal utväkling... Inga problem nu... Redan då ville dom stoppa honom i speciell klass till ettan... Vi var och besökte denna klass och kände, neee... Han platsa inte där.. Man kan inte stoppa ett barn med problem att prata i en klass där barnen har problem med tal osv... Han måste höra rent språk... Sen har det känns som han inte fått den hjälp han har behövt... Extra lärare som han ska få hjälp av har ryckts in till andra klasser osv... Känns som alla väntat på dessa diagnoser... Som inte kom... Tex har han även gjort Dyskalkyli utredning... Det hade han inte... Däremot hade alla väntat det och skitit i att ge honom matteböker, han fick hem lite stenciler osv... Så han har inte gjort en endaste mattebok på 6 årskullar... klart han är efter. Han har gjort psykolog utredning, normal begåvad... ADD, hade han inte... Grov dyslexi däremot har han och diagnos på!!! Som jag sagt till skolan måste han kunna hantera sina hjälpmedel till 100%, som han ensålänge inte har fått hjälp med. Har han läxor ska han förhöras... Att dom sätter ut läxor, prov osv i tid på VK... Nu kan man titta på måndagen, inga läxor och prov på hela veckan... Sen tittar man på onsdagen då stor det helt plötsligt prov på torsdagen... Det är inte meningen att man ska behöva gå in varje dag, eller jag som förälder ska behöva gå data kurs för att fatta hur skol datan funkar... Som sagt det är mycket dom inte har gjort en.. Dom kan ju börja med det innan dom ropar utredning och medicin... Speciellt när utredningarna redan är gjorda en gång!!! Sen kan dom sluta säga att målen ska nås i nian, det är NU dom ska byggas fram!!! Min son kan om han vill, men hittar han en underflykt tar han den... Hela livet har han hört att han måste vila, så det kör han med jämt... Så trött på skolan just nu :(
  • Bullen2015

Han trivs bra i sin skola :) Och nu när lärarna vet att flera utredningar och medecinernig är utslutet, kanske dom börjar att jobba!!! För det har dom inte gjort hittills... Enna läraren säger att han är trög startad, jag frågar sonen om han tycker det är svårt att komma igång? Då säger han att han inte vill hålla på med elevspel, han är så trött på det... Så han brukar lägga sig och vila i stället... Jag har sakt till honom att nu måste han börja anstränga sig annars tror lärarna att han inte kan... Så vi får se vad som händer när han får lite krav på sig och desamma på lärarna... För nu har jag tappat all förtroende för dom och kommer bevaka allt som händer med min son.. Alla läxer han inte blir förhörd på osv osv... Dessutom har han börjat träna för att stärka sitt självförtroende och få igång järnverksamheten... Och väntar på ett TSH svar... Jag ska nog få min son "hungrig" igen, som dom säger att han inte är.., Konstig? Neee vilken unge som helst skulle knäckas att få f hela tiden... Vet inte om det är så bra med betyg när dom är så unga?!

• Monkii
    Bullen2015 skrev 2015-05-16 15:33:11 följande:

Skönt för er :) Känns så här med... Sonen kom tex med engelska glosor som vi träna på... Sen när jag fråga hur det gick, svara han att han inte blivit förhörd och det händer ofta... Varför ska han engagera sig om ingen tar sig tid att lyssna på han.. Åter igen väntar på att han ska göra utredning, nej tack!!! Han har gjort dom en gång det räcker!!! Hysteri!!! Alla barn är olika, kan dom inte bara få vara det!!!

Konstig inställning, man lär sig för sin egen skull.
  • Bullen2015
    Monkii skrev 2015-05-20 12:17:59 följande:

Konstig inställning, man lär sig för sin egen skull.

Absolut :) Men någonstans vill du också synas för det du gör!!! Om han aldrig får chansen att visa vad han kan, varför ska han kämpa på med något som är jobbigt och tråkigt? Och att du ska lära dig för din egen skull funkar inte på barn som har det jobbigt, dom behöver synas och känna att dom är duktiga mer en dom som har det lätt... Inga konstigheter :)
  • Anonym (Tjej)

Skolan och habiliteringen har pressat mig för att jag ska ge min son sömnmedel för att han ska somna på kvällarna. Han har autism och svårt att hålla en normal dygnsrytm, detta enbart för att han måste börja skolan kl 8. Jag tycker att det är helt galet att medicinerna en 7åring för det. Han sover jättebra när han sover men vrider dygnet lite varje dag.

Svar på tråden Medicinering, glöm det!!!