Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.
Hur skulle ni reagera ?
Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.
Hur skulle ni reagera ?
Tycker förskola/grundskola ska vara fri från religiösa symboler så jag skulle se slöja som något negativt.
Tycker förskola/grundskola ska vara fri från religiösa symboler så jag skulle se slöja som något negativt.
Hur jag hade reagerat på en personal med slöja? Förmodligen på samma sätt som jag hade reagerat på en personal med örhängen, tatueringar eller blonderat hår. Jag hade konstaterat "Åh, den där personen har slöja/örhängen/en tatuering/färgat hår." Mao hade jag inte reagerat alls. Jag jobbar på fritids och vi har en förskola vägg i vägg. På förskolan finns en personal med slöja, och vi har haft vikarier med slöja hos oss på fritids. Jag ser ingen konstigt med det. Jag har heller aldrig hört kommentarer om det från kollegor eller föräldrar.
jag skulle inte ens reagera, det gör jag sällan i vad folk bär för kläder
Inga bekymmer, vi har haft två. Vårt område är dessutom väldigt medelsvenne-banan, så det är väl toppen att ungarna får de en slöja. Burka däremot eller annan helt ansiktsförtäckande klädsel känns krasst sett som för opraktisk för jobbet, men visst, jag skulle inte ha synpunkter på det heller bara hon var bra på jobbet
Såhär tycker jag: Det är oerhört tragiskt att en massa tjejer och kvinnor måste täcka sig oavsett hur varmt det är eftersom de A. är religiöst indoktrinerade och B. männen i deras omgivning uppenbarligen inte kan hålla pitten i styr om de får se en smula hår eller hud. Samtidigt är det ju inte kvinnornas fel att de har fötts in i en miljö med ruttna värderingar. Och de kan ju vara hur fantastiska som helst med barnen. Jag tror knappast att dessa kvinnor tar av sig slöjan bara för att en och annan svensk fryser ut dem. Risken är betydligt större att de stannar kvar i hemmen istället, om de inte accepteras i arbetslivet med slöjan på.
Om en pedagog har slöja som täcker håret men ansiktet är fritt och öppet så är det lika lite ett problem för mig som om personen ifråga skulle bära ett kors eller davidsstjärna synligt. En pedagog som har täckt sitt ansikte hade däremot inte varit ok för mig av flera olika anledningar. Jag vill kunna se vem det är som tar hand om mitt/mina barn, jag vill att mitt barn ska kunna se sin pedagog så att mitt barn kan känna sig trygg och för att en nicab (har jag för mig att det heter) står för en mer radikal form av islam som jag anser är kvinnoförtryckande och destruktiv och därför inte vill ha runt mitt/mina barn.
Min autistiske son kallar mammor han sett i heltäckande svarta kläder för halloween mammor. <3
Slöja skulle jag skita i, men heltäckande skulle jag inte acceptera. Jag anser att såväl barn och föräldrar ska kunna få ett ansikte på personen.
Bryr mig inte.
Mitt barn har haft flera pedagoger med slöja, både ordinarie och vikarie. Inga som helst problem.
Det är jättebra att barn möter människor från olika kulturer.
Det har varit noll problem.
Bara för att man är muslim innebär det inte att man önskar död åt västvärlden eller är för kvinnoförtryck.
Är alla kristna också kvinnoförtryckare? Det står ju i gamla testamentet att kvinnor ska tiga i församlingen osv. Förbjud alla kristna symboler, och inte bara symboler utan även traditioner! Jul och påsk - bort!
Det låter inte som att du klarat gymnasiet ens.
Att du inte är informerad och inte förstår dig på benägenhet enligt statistik är uppenbart.
Är man rädd för bajs och myggor för att inte vilja ha det i närheten? Otroligt märkliga resonemang du för.
Mina argument finns i tråden. Mitt inlägg riktar sig till ett efterblivet svar.