• Klaudia00

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Min kompis barn har fått en ny anställd förskollärare i slöja och hon vill byta förskolan. Jag tycker att det låter rasistiskt, själv ser jag inte något problem med slöja.

Hur skulle ni reagera ?

• Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?
  • tankfull
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-21 22:49:28 följande:
    Hucklet har sin tradition i kristendomen, det vet du vad? Och nej, därför är det ingen långsökt parallell.

Det jag inte förstår i vissa resonemang här är att det verkar som om bara symbolen försvinner så är pedagogen objektiv och neutral. INGEN är någonsin objektiv och/eller neutral. Värderingar och tro kommer att lysa igenom eftersom pedagoger är människor och bör vara människor för barnens bästa. Det innebär att mina barn kan möta människor - även pedagoger hör och häpna - som är muslimer (även om jag inte är det), som är kristna (även om jag inte är det), som är veganer (fast jag inte är det), som brinner för ornitologi (fast jag inte gör det), som är kristdemokrater (fast jag inte är det). Så länge pedagogen delar de värderingar om mål som finns i läro- och kursplaner så måste de inte dela min tro. Att vara ateist innebär också en tro. Eller tänker du att en muslimsk lärare (utan sjal) eller en vegan/vegetarian ska tvingas äta fläskkorv med barnen så att barnen inte kan påverkas av andra människors värderingar? Barnen kan ju - huvaligen - faktiskt fråga varför pedagogen inte äter samma som de flesta andra. Fast å andra sidan är det ju en åsikt och en demonstration av de egna värderingarna om man äter fläskkorv också....hmm .
    Så tänker jag också. Allt/alla mitt barn ställs inför i livet kommer hon att få ta in och ta ställning till. Ju mer informerad man är desto lättare är det att ta genomtänkta beslut. Dock blir det fel om det handlar om en upprepad hjärntvätt såklart. Den som verkligen kommer att utsättas för påverkan är väl snarare kvinnan i slöjan som arbetar där ingen annan kvinna bär slöja. Hon kommer att få fundera över sitt val och förklara det om och om igen för barnen.
  • MyDestiny

Tycker förskola/grundskola ska vara fri från religiösa symboler så jag skulle se slöja som något negativt.

• Liten ekorre
    MyDestiny skrev 2015-04-25 15:03:45 följande:

Tycker förskola/grundskola ska vara fri från religiösa symboler så jag skulle se slöja som något negativt.

Jag antar att du tycker samma om julstjärnor och adventsljus på förskolor/skolor?
  • Punkster

Hur jag hade reagerat på en personal med slöja? Förmodligen på samma sätt som jag hade reagerat på en personal med örhängen, tatueringar eller blonderat hår. Jag hade konstaterat "Åh, den där personen har slöja/örhängen/en tatuering/färgat hår." Mao hade jag inte reagerat alls. Jag jobbar på fritids och vi har en förskola vägg i vägg. På förskolan finns en personal med slöja, och vi har haft vikarier med slöja hos oss på fritids. Jag ser ingen konstigt med det. Jag har heller aldrig hört kommentarer om det från kollegor eller föräldrar.

• Flickan och kråkan
    MyDestiny skrev 2015-04-25 15:03:45 följande:

Men hur tänker du att man i praktiken ska dra gränsen? Gäller det enbart symboler inom de stora världsreligionerna? Är andra symboler för värderingar och trosuppfattningar ok....och i så fall varför? Hur ska man göra med symboliska handlingar - mat, påsklov, luciatåg etc.?
  • modsey

jag skulle inte ens reagera, det gör jag sällan i vad folk bär för kläder

• ako75

Inga bekymmer, vi har haft två. Vårt område är dessutom väldigt medelsvenne-banan, så det är väl toppen att ungarna får de en slöja. Burka däremot eller annan helt ansiktsförtäckande klädsel känns krasst sett som för opraktisk för jobbet, men visst, jag skulle inte ha synpunkter på det heller bara hon var bra på jobbet

• Snällspiken

Såhär tycker jag: Det är oerhört tragiskt att en massa tjejer och kvinnor måste täcka sig oavsett hur varmt det är eftersom de A. är religiöst indoktrinerade och B. männen i deras omgivning uppenbarligen inte kan hålla pitten i styr om de får se en smula hår eller hud. Samtidigt är det ju inte kvinnornas fel att de har fötts in i en miljö med ruttna värderingar. Och de kan ju vara hur fantastiska som helst med barnen. Jag tror knappast att dessa kvinnor tar av sig slöjan bara för att en och annan svensk fryser ut dem. Risken är betydligt större att de stannar kvar i hemmen istället, om de inte accepteras i arbetslivet med slöjan på. 

• Utvandraren

Om en pedagog har slöja som täcker håret men ansiktet är fritt och öppet så är det lika lite ett problem för mig som om personen ifråga skulle bära ett kors eller davidsstjärna synligt. En pedagog som har täckt sitt ansikte hade däremot inte varit ok för mig av flera olika anledningar. Jag vill kunna se vem det är som tar hand om mitt/mina barn, jag vill att mitt barn ska kunna se sin pedagog så att mitt barn kan känna sig trygg och för att en nicab (har jag för mig att det heter) står för en mer radikal form av islam som jag anser är kvinnoförtryckande och destruktiv och därför inte vill ha runt mitt/mina barn.

Min autistiske son kallar mammor han sett i heltäckande svarta kläder för halloween mammor. <3

• Vildbi

Slöja skulle jag skita i, men heltäckande skulle jag inte acceptera. Jag anser att såväl barn och föräldrar ska kunna få ett ansikte på personen.

• Utvandraren
    eternidad skrev 2019-09-05 09:31:49 följande:
    Att jämföra hijab med ett kors är minst sagt naivt. Att ta av sig hijab är inte en frivillig handling och kommer oftast med obehagliga konsekvenser. Ibland döden.

Människor har rest över halva jordklotet för att slippa skiten. Mitt barn ska inte behöva se kvinnoförtryck och hat.
    Nu talar du om extrema former och extrema miljöer. Majoriteten av de muslimska kvinnor som använder slöja i Sverige har gjort det av eget val. På samma sätt som jag bar krucifix när jag var tonåring och ville bli troende kristen så blir det ett sätt för den troende att känna sig närmare sin egen religion och Gud (Allah i deras fall).

Det blir aldrig bra när man tar extemfall, som förvisso även finns och borde bekämpas, och använder den som grund för för att bilda en uppfattning kring alla med en religion.

Det finns destruktivitet inom olika extrema fallanger av kristendomen också. Knutby, livets ord osv. Onda människor har använt religion som vapen för sina syften under hela historien. Kristna brände kvinnor på bål som häxor ifall de ansågs "besvärliga" även i Sverige. Det är inte religionerna i sig som är av ondo utan människor som använder dem som maktmedel. Det är inte unikt för vare sig islam eller kristendomen utan finns inom alla religioner. Även inom kulter såsom scientologerna.
  • Thatwillbetheday

Mitt barn har haft flera pedagoger med slöja, både ordinarie och vikarie. Inga som helst problem.

Det är jättebra att barn möter människor från olika kulturer.

Det har varit noll problem.

• Thatwillbetheday

Bara för att man är muslim innebär det inte att man önskar död åt västvärlden eller är för kvinnoförtryck.

Är alla kristna också kvinnoförtryckare? Det står ju i gamla testamentet att kvinnor ska tiga i församlingen osv. Förbjud alla kristna symboler, och inte bara symboler utan även traditioner! Jul och påsk - bort!

• Thatwillbetheday
    eternidad skrev 2019-09-05 11:10:19 följande:

Det låter inte som att du klarat gymnasiet ens.

Wow, vilken comeback! Vilka argument!
  • Utvandraren
    eternidad skrev 2019-09-05 11:09:12 följande:
    Du är, minst sagt naiv och är inte medveten om innebörden av islam som religion och dess effekter för individen och samhället. Du inbillar dig att islam går att likställa kristendom och misstar dig självfallet. Andelen icke moderata muslimer (som vill se sharia världen över) överstiger 60% världen över inkl Europa enligt Pew research för några år sedan. Påståenden som att de flesta svenska muslimer skulle bära slöja frivilligt adderar bara till din brist på insikt och seriositet.

Slöjan står för det jag nämnt tidigare, direkt eller indirekt. Idén med slöjan är tagen ut samma bok där det står att de otrogna ska dö. Mitt barn är en otrogen. Jag vill inte ha fundamentalister nära mitt barn. Hur kan det vara så jävla svårt att förstå? Förbjud fundamentalister i det offentliga punkt.
    Du får gärna leta upp någon form av seriös källa på det där. Det du säger är helt enkelt inte sant. Jag har ett möte nu men om du letar upp någon trovärdig källa så kan jag läsa den och svara dig ikväll.
  • Thatwillbetheday
    eternidad skrev 2019-09-05 13:16:30 följande:

Att du inte är informerad och inte förstår dig på benägenhet enligt statistik är uppenbart.

Är man rädd för bajs och myggor för att inte vilja ha det i närheten? Otroligt märkliga resonemang du för.

Jag förstår att mina resonemang framstår som märkliga utifrån din rasistiska retorik och dina uppriktigt sagt patetiska viftanden mot meningsmotståndare som mindre kunniga rör mig inte i ryggen. Alla som läser kan nog säkerligen avgöra vem som framstår som efterbliven.

Vilken benägenhet menar du kan uppvisas i statistik att en muslimsk kvinna med slöja skulle begå en massaker på en förskola. För att citera dig: visa mig en källa.

Men låt mig gissa, du kommer hänvisa mig till Google?
  • Thatwillbetheday
    eternidad skrev 2019-09-05 13:13:35 följande:

Mina argument finns i tråden. Mitt inlägg riktar sig till ett efterblivet svar.

Bemöt det istället. Det kan du uppenbarligen inte. Alltså måste du istället gå till angrepp. Synd. För dig.
  • Utvandraren
    Thatwillbetheday skrev 2019-09-05 13:40:22 följande:
    Bemöt det istället. Det kan du uppenbarligen inte. Alltså måste du istället gå till angrepp. Synd. För dig.
    Hmm... Jag tror fl har blockat honom så han inte hade kunnat även om han hade "kunnat".

Det är tragiskt och skrämmande att höra någon med så massivt rasistiska och hatiska åsikter och så korkad.

• Thatwillbetheday
    Utvandraren skrev 2019-09-05 19:58:57 följande:
    Hmm... Jag tror fl har blockat honom så han inte hade kunnat även om han hade "kunnat".

Det är tragiskt och skrämmande att höra någon med så massivt rasistiska och hatiska åsikter och så korkad.
    Verkligen. Skönt att han är blockad.
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?