• Anonym (hemlig)

det här med IVF

Hej jag har hört att inför ivf så gör man en "lämplighetsutredning" på paret, vilket jag tycker är ren idioti eftersom barn är en mänsklig rättighet och den utredningen är en form av tvångssterilisering ifall dem nekar en att göra ivf. Nu undrar jag ifall ni som har gjort det nyligen var tvungna att göra en sådan utredning och om man får göra ivf på privatklinik ifall man inte vill genomgå en sådan utredning? någon som blivit nekade ivf? jag tycker det är helt sjukt att de börjat med sådana utredningar. Speciellt när det är parets egna könsceller för då tycker jag verkligen att man har RÄTT att få göra ivf  oavsett om man är "lämpliga" eller "olämpliga" föräldrar..

• Svar på tråden det här med IVF
  • Anonym (hemlig)
    dumdummast skrev 2015-02-27 20:59:28 följande:
    Landsting finansierat gjorde vi.
    okej, verkar som vissa får genomgå en sådan utredning och vissa inte. Men när man läser om ivf står det nästan överallt att för att få göra ivf måste man genomgå en sådan utredning så jag vet inte om jag vågar chansa överhuvudtaget, kanske ska kolla på ivf utomlands direkt. Vill ju inte riskera att bli nekad min chans att få barn. Är du säker på att de inte läste era sjukhusjournaler eller något?
  • dumdummast
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 21:11:45 följande:

okej, verkar som vissa får genomgå en sådan utredning och vissa inte. Men när man läser om ivf står det nästan överallt att för att få göra ivf måste man genomgå en sådan utredning så jag vet inte om jag vågar chansa överhuvudtaget, kanske ska kolla på ivf utomlands direkt. Vill ju inte riskera att bli nekad min chans att få barn. Är du säker på att de inte läste era sjukhusjournaler eller något?

Inte vad jag vet. Inte för att det hade spelat någon roll för oss. Vi svara ärligt på alla frågor så i journalerna står det ändå inget som vi inte berättade.

Förstår inte varför ni inte skylla försöka i sverige, är bättre att få det här. Sen blir ni nekade får ni väl ta det därifrån.

Har ni försökt länge? Vad är det som gör att du inte tror att ni kommer får genomgå ivf här?
  • Anonym (!!)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 21:45:19 följande:
    okej så man kan få en tid nästan direkt?
    Ja, det kan man, men jah tror inte du behöver vara orolig över att få göra det i Sverige om jag ska vara ärlig. du kan få

Min mail om det skulle finnas fortsatt intresse,
  • Anonym (...)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 21:11:45 följande:
    Vad är det du är så rädd för? Det handlar ju om väldigt sjuka människor eller människor med missbruk, inte en ADHD-diagnos. Jag vet flera med psykiatriska diagnoser som fått IVF/fertilitetsbehandling (inkl ADHD/ADD, depression, tidigare ätstörningnar m.m.), så länge man fungerar nu så är det inga problem.
  • Anonym (hemlig)
    Anonym (!!) skrev 2015-02-27 21:32:37 följande:
    Ja, det kan man, men jah tror inte du behöver vara orolig över att få göra det i Sverige om jag ska vara ärlig. du kan få

Min mail om det skulle finnas fortsatt intresse,
    ja gärna skicka i meddelande :)
  • Anonym (hemlig)
    Anonym (...) skrev 2015-02-27 21:52:17 följande:
    Vad är det du är så rädd för? Det handlar ju om väldigt sjuka människor eller människor med missbruk, inte en ADHD-diagnos. Jag vet flera med psykiatriska diagnoser som fått IVF/fertilitetsbehandling (inkl ADHD/ADD, depression, tidigare ätstörningnar m.m.), så länge man fungerar nu så är det inga problem.
    men har de gjort ivf nyligen?
  • Anonym (!!)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 23:37:29 följande:
    ja gärna skicka i meddelande :)
    Kan man skicka medelande till anonyma hehe?
  • Anonym (hemlig)
    Anonym (!!) skrev 2015-02-27 22:46:39 följande:
    Kan man skicka medelande till anonyma hehe?
    tror inte det, men skriv den här om du vill
  • Anonym (ehrm)

har du inget att dölja behöver du inte vara orolig. kort sagt.

• Anonym (...)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-27 22:39:41 följande:
    men har de gjort ivf nyligen?
    Ja, senaste 1-2 åren.
  • Anonym (!!)

V.eroo@hotmail.com

Vf skulle ja ha något att dölja, vad tjänar jag på att lura henne till en ivf klinik i Egypten dessutom Folk alltså. Jag skriver med ts. Resten har jag inget att säga till!!

• Anonym (ehrm)
    Anonym (!!) skrev 2015-03-01 05:55:53 följande:

[email protected]

Vf skulle ja ha något att dölja, vad tjänar jag på att lura henne till en ivf klinik i Egypten dessutom Folk alltså. Jag skriver med ts. Resten har jag inget att säga till!!

det var riktat till ts! inte dig.
  • Anonym (!!)
    Anonym (ehrm) skrev 2015-03-01 14:02:53 följande:
    det var riktat till ts! inte dig.
    Jaha okee sorry
  • Anonym (!!!)
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-28 00:27:27 följande:
    tror inte det, men skriv den här om du vill
    Du har inte hört av dig så antar att du inte vill säga vem du är,känns som att du har något att dölja därav nervositeten, Hoppas det löser sig för dig. Ha de bäst .
  • eliin777777

Hej! jag blev diagnosticerad för adhd 2009, sedan 2009 har mitt liv förbättrats avsevärt, jag har läst upp hela mitt gymnasier, tog mitt körkort, betalat av alla mina gamla skulder från det jag var ung och dum, nu läser jag på universitetet och jag jobbar på ett stödboende. 

efter flera dåliga relationer övervägde jag att skaffa barn på egen hand, och fick även höra att det blivit godkänt i Sverige 2016 att kunna ansöka om donation (insemination) som ensamstående.....

jag gjorde självklart detta då jag känner att det är smidigare i Sverige, och att jag tävlar lite mot klockan eftersom jag endast har tre år kvar att kunna erhålla denna hjälp (man ska inte fyllt 39 eller nåt)

men blev alltså nekad pågrund av min "sjukdomshistoria" det ända jag kan förstå är att på grund av min adhd så får inte jag denna möjlighet...

jag har tvingats att ta kontakt med en dansk klinik

är det verkligen rätt av dem att neka mig donation på grund av min adhd????

• eliin777777

Jag gjorde en lämplighetsutredning, som ensamstående. blev nekad på grund av min diagnos adhd, ifråga satte och fick 2 obehagliga samtal om konstiga ursäkter. kan berätta att utredningen varade under 1h...

• Anonym (nejnej)

Till oss sa de att det endast handlar om att utesluta sjukdomar som är ärftliga på så sätt att antingen barnet kan få en sjukdom som finns dödlig utgång på eller kraftiga missbildningar eller liknande.

Eller att vi som föräldrar har nån sjukdom som gör att vi inte beräknas finnas med i barnets liv redan på tidigt stadium pga att man avlider. 

• Anonym (what)
    eliin777777 skrev 2018-04-01 11:20:07 följande:

Jag gjorde en lämplighetsutredning, som ensamstående. blev nekad på grund av min diagnos adhd, ifråga satte och fick 2 obehagliga samtal om konstiga ursäkter. kan berätta att utredningen varade under 1h...

seriöst?
Svar på tråden det här med IVF