Nonchalerad av bonusbarn
Skulle vilja ha lite tips och råd hur jag ska förbättra relationen till mina bonusbarn. Min särbo sedan 2 år har tre söner 8, 12 och 16. De har samma mamma och relationen till henne är god. De samarbetar utan problem kring barnen och har tom gemensamma släktkalas ibland, där jag varit med. De yngsta bor varannan vecka och den äldste heltid hos sin pappa. Jag sover över ett par kvällar i veckan och särbon hos mig varannan helg då han är barnfri. De yngsta hänger med och sover över hos mig ibland.
Det som är jobbigt är att de fortfarande ser mig som en inkräktare och oftast behandlar mig som luft. De svarar på tilltal, men tar aldrig initiativ att prata eller fråga mig något. Det är ingen öppen konflikt utan känner mig bara ofta utfryst. Det är lättare med den yngste, men de andra blir sura på honom om han gör ngt med mig eller han/jag/fadern. Försöker hålla humöret uppe och inbjuda till samtal och gemensamma aktiviteter, men de de håller ett avstånd verkligen. Efter en semesterresa ställdes det på sin spets när barnets mor fick reda på deras beteende. Hon skämdes för att dom i princip mobbat ut mig under resan. Föräldrarna tog ett snack för att klargöra att dom inte gjorde mamman nån tjänst med beteendet utan att hon tyckte att dom skulle uppskatta att jag ville åka på semester och göra saker med dom. Kanske det startat en process, men ändå inga stora förbättringar. Skulle vilja få tips och råd hur jag och barnens föräldrar borde agera. Måste jag och min särbo flytta ihop för att vi ska kunna fungera som familj? Blir det för otydligt för barnen annars? Den äldste (som är extremt kontrollerande) vill att föräldrarna ska bli ihop igen, men de yngre verkar inte tänka så. Särbon tycker att "de kommer vänja sig med tiden", men jag skulle vilja jobba mer aktivt med detta...