Nonchalerad av bonusbarn
Har tyvärr inget svar på din fråga men måste säga att det är roligt att för en gång skull läsa att det är tre vuxna som samarbetar tillsammans och vill det bästa. Att din särbo och hans ex vill att barnen ska välkomna dig och det inte är några konflikter.
Det som jag tänker på, är det någon som har satt sig ner och pratat med barnen? Jag menar på riktigt, inte bara "att ni får inte bete er så och så" utan verkligen pratat med dem. Frågat dem hur de tänker och känner? De kanske inte känner sig delaktiga (även om ni jobbar utifrån att de ska känna sig det) i familjen av en eller annan anledning, kanske pga ett missförstånd eller så. Jag menar absolut inte att ni har gjort något fel utan ni har säkert barnens bästa för ögonen, men ibland vill vuxna vara välmenande men det kan bli fel ändå.
T.ex. när ett barn som lämnades på förskolan var ledsen gjorde mamman och pedagogerna allt för att hon inte skulle vara ledsen. Efter ca ett år pratade mamman med barnet och det visade sig att hon ville vara ledsen, problemet var att hon aldrig fick vara det i fred. När de började tänka på det och lät henne vara i fred så lossnade det och hon var inte ledsen mer. För hon kom på att hon kunde sakna mamma och samtidigt vara glad.
Ett exempel på hur det kan vara när vuxna vill väl, men barnen vill kunna handskas med det på ett annat sätt. Nu är exemplet långt ifrån er verklighet.
I vilket fall som helst hoppas jag att det löser sig för er och att ni kan fortsätta ett samarbete.