• kma

Min sambo vill inte skaffa en till katt och jag mår dåligt om vi inte gör det :(

Hur ska jag övertala min sambo att skaffa en till katt? Vi har redan en på 4 månader men jag tycker så synd om henne som är själv så mycket. Hon har lekt med en annan katt för några dagar sedan och det gick jättebra så hon skulle funka med en till.

Min sambo tycker det räcker med en. Men katter är min största hobby just nu och det är jag som sköter allt när det gäller katten hemma så jag tycker att det inte borde spela någon roll för honom om vi har en eller två i och med att det ändå är jag som sköter allt.

Hur ska jag lyckas övertala honom? Jag har provat med att säga att vi bor trångt och att vår nuvarande katt inte kan leka så mycket men om det kommer en till så har dom varandra att leka med men då säger min sambo att det blir ännu trängre.

Jag har även provat säga att katten blir mindre ensam och mer glad om vi skaffar en till men han är skeptisk. Hjälp vad säger jag? :)

• Svar på tråden Min sambo vill inte skaffa en till katt och jag mår dåligt om vi inte gör det :(
  • kma

Ja hon tog tillbaka katten. Jag kunde inte göra något. Var helt förstörd den dagen då den lilla missen lämnade oss.

Men svärmor lovade att katten inte skulle vara ensam om nätterna och även på dagarna. Det tyckte jag lät bra MEN kattstackarn får flänga runt i bilen och på olika ställen med svärmor tydligen. Det är ju inte bra för katten för dom behöver ju en stadig punkt att vara på. Jag hoppas katten kan vänja sig men det känns ändå inte bra.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte son katten från henne direkt..

Jag ska fjäska lite för killen ????

• kma

Ja hon tog tillbaka katten. Jag kunde inte göra något. Var helt förstörd den dagen då den lilla missen lämnade oss.

Men svärmor lovade att katten inte skulle vara ensam om nätterna och även på dagarna. Det tyckte jag lät bra MEN kattstackarn får flänga runt i bilen och på olika ställen med svärmor tydligen. Det är ju inte bra för katten för dom behöver ju en stadig punkt att vara på. Jag hoppas katten kan vänja sig men det känns ändå inte bra.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte son katten från henne direkt..

Jag ska fjäska lite för killen ????

• Nenne666
    yllass skrev 2014-07-16 00:18:16 följande:

Är du 15 år?

Det funderade jag med på.
  • Lizzy 488

katter är egentligen inte flockdjur så det är inte synd om din katt... Du kanske skulle flytta till din egen lägenhet ?

• Maho81

TS, det är sådana som du som gör att vi verkligen skulle behöva körkort och utbildning innan man får skaffa djur.

Katter som hobby, det var det dummaste jag har läst. Och att du jämför katter med fotboll, herregud...

Om du fortsätter att pressa din sambo om fler katter så kan det orsaka ganska mycket slitningar mellan er.

Vi hade en gammal katt och sa att vi inte skulle ha fler så vi ville vara lite mer fria och dessutom blir det så sjukt hårigt (sambon är allergisk) överallt.

Vi tog ändå hand om en gammal tös som gick hemlös, mager och med kattungar i magen, vi sa att vi absolut inte skulle ha några kattungar, men att tösen kunde få bo hos oss resten av sitt liv (hon var ca 7-8 år).

Det slutade med att min sambo pressade så vi behöll två kattungar och fortfarande idag (2 år senare) så irriterar jag mig (och då älskar jag ändå djur!) väldigt mycket på allt äckligt katthår överallt, alla råttor, fästingar och skit de drar in och deras jamande (de är väldigt pratiga av sig), så jag blir väldigt irriterad ganska många gånger per dag vilket orsakar gnabb oss emellan. Vi måste dammsuga minst 1 gång om dagen pga allt här och då bor vi i ett stort hus! Allt är hårigt, nytvättad tvättad, öppna ett nytt smörpaket, ja nog fan är det katthår där osv.. Blä!

Så tänk både en och två gånger innan du fortsätter att pressa.

• Zadre
    Lizzy 488 skrev 2014-07-16 00:57:30 följande:

katter är egentligen inte flockdjur så det är inte synd om din katt... Du kanske skulle flytta till din egen lägenhet ?

Det må vara hänt att katter inte är flockdjur men många (främst innekatter) katter mår bra av att ha en kompis. Människor i all ära men vi kan inte slänga oss på rygg och brottas med kissen. Min innekatt var ensam länge när jag var på jobbet och var oerhört klängig och rastlös när jag kom hem. Anföll mina fötter osv. Skaffade en kompis och nu är hon mycket mer lugn och harmonisk.
  • nemo1

Våra tamkatter är absolut flockdjur om de är kastrerade och har tillgång till mat. Men nu pratar vi om kattungar och de behöver absolut en kattkompis för att må bra.

• sextiotalist
    nemo1 skrev 2014-07-16 10:59:13 följande:

Våra tamkatter är absolut flockdjur om de är kastrerade och har tillgång till mat. Men nu pratar vi om kattungar och de behöver absolut en kattkompis för att må bra.

Nej, de är inte flockdjur, men är ett djur som vill ha sällskap, lite skillnad. Vilda katter söker sällskap de också, men de är ändå inte ett flockdjur med flockledare och ett flockbeteende. Men sällskapliga

• sextiotalist

Nja, jag tycker nog att när det gäller djur och barn så gäller veto.
    Visserligen kan ett katt har väldigt stort utbyte med en annan katt, men det kan även gå åt pipan med besked.
    Små kattungar leker fortfarande, men alla vuxna katter är inte sådär överförtjust i andra katter.
    En del katter är sällskapliga, men andra katter är enstöringar.

• Östlund

TS,
    Det är absolut inget krav att behöva ha en till katt för att den är ensam. Vi människor klarar oss själva, varför skulle inte dom kunna? Ni finns ju ändå omkring, det vore ju en sak om ni är hemma väldigt sällan och behöver sällskap till katten. Men som det låter, vill du ha en till bara för att.
    Katter är ingen hobby, det låter som en frimärkssamling.
    Däremot kan man älskar katter så pass att man vill ha fler, men är man en förstående ägare så tar man hänsyn till andra och respekterar läget, att det nu inte går att ha en till.
    Vänta om några år, ni kanske skaffar större, din sambo kanske ändrar sig. Men se det inte som ett måste, bara en möjlighet.

Jag vill också ha katt, okej, jag har en nu, men jag vill ha en ungkatt som faktiskt kela osv.

• sextiotalist
    Nerfherder skrev 2014-07-16 06:20:46 följande:

"Detta är min hobby, just nu". Vad gör du när du tröttnat på katten du har nu?

När jag läste ts en gång till, så hakade jag upp mig på exakt samma sak. Just nu
  • Klara34

Vi tog med en katt hem till oss efter att vi hittat den inte långt bort från vårt hus och trodde den var bortappad. Nu är kissen här omkring ofta? Jag hoppas bara att hon hittar hem, verkar inte så gammal men katter hittar väll hem? Oavsett kan vi inte göra ngt för jag är starkt allergiskt. Vad ska jag göra !!?

• Nerfherder
    Klara34 skrev 2014-09-14 16:55:57 följande:

Vi tog med en katt hem till oss efter att vi hittat den inte långt bort från vårt hus och trodde den var bortappad. Nu är kissen här omkring ofta? Jag hoppas bara att hon hittar hem, verkar inte så gammal men katter hittar väll hem? Oavsett kan vi inte göra ngt för jag är starkt allergiskt. Vad ska jag göra !!?

Du vad sadu egentligen? Va? Har den halsband och märkning? Vad kommer din sambo säga? Starkt allergisk? HAAHAA.
Svar på tråden Min sambo vill inte skaffa en till katt och jag mår dåligt om vi inte gör det :(