• Anonym (Smårädd)

Ni som har blivit stalkade: hur började det?

Ni som har blivit stalkade eller på annat vis har erfarenhet av stalkning, hur började det? Vilka varningstecken finns?

Jag började för ett år sedan på en ny arbetsplats och blev där bl.a. vän/bekant med en man. Dock insåg jag efter ett tag att något var lite knepigt med honom. Han är otroligt introvert och jag trodde att det var blyghet och att det skulle ge sig efter ett tag, men det blev inte så. Efter några månader började jag få passivt aggressiva mail av honom, där han uttrycker någon form av avsky gentemot mitt beteende och sedan avslutar med meningar som "du betyder så mycket för mig". Efter att dessa mail började komma har han också börjat följa efter mig. Han skrev bl.a. i ett mail att han missar sin anslutningsbuss pga att han alltid tar samma buss som mig hem från jobbet. Sedan går han av på samma hållplats som mig och försöker följa med mig hem och jag måste be honom om att få vara ifred. Nästan aldrig säger han något, han smyger bara med. När jag säger till honom att hans mail sårar eller att jag vill vara ensam tar han på sig en offerroll och säger att jag är hans enda vän. Sedan kommer han med dåliga ursäkter och påstår att hans mail inte alls var menade att såra. Till saken hör att vi faktiskt kom väldigt bra överens i början och det kändes som att vi kunde bli riktigt goda vänner och komma bra överens på arbetsplatsen. Det var när jag började ta avstånd pga hans mail som han började följa efter.

Har jag anledning att oroa mig? Hur ska jag bete mig? Samtidigt som jag tycker synd om honom för att han är så ensam blir jag lite smårädd för honom...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 16:50
    (Jag upplever alltså ännu inte att jag blir stalkad, jag är bara orolig att situationen kan utvecklas till det.)
  • Svar på tråden Ni som har blivit stalkade: hur började det?
  • OneWish
    Anonym (Smårädd) skrev 2014-04-14 16:48:32 följande:

Tack för ditt svar!

Det är alltid bra att få höra åsikter utifrån. Eftersom jag är en del av det hela känns det ofta som att jag bara inbillar mig att hans beteende inte är sunt eftersom jag är en person med ganska mycket integritet och gärna tar ett steg bakåt när någon kommer för nära. Jag hoppas verkligen att detta inte utvecklas vidare till någon form av stalkning, att han bara inte förstår hur man beter sig i sociala sammanhang.

Ja alltså att han mailar osv kan ju vara att han är förälskad i dig... 

Att han tar andra turer på vägen till jobbet o andra sidan är inte riktigt vad jag skulle vara komfortabelt med och det är väl egentligen det du ska utgå från, vad du tycker och känner och inte vad andra tycker och känner. 

Vi kan omöjligtvis få en komplett bild utifrån din berättelse, men utifrån vad du skrivit låter det som en märklig människa.

Om han är farlig eller inte är ju en helt annan fråga och egentligen irrelevant eftersom det är ganska klart att du inte trivs i situationen och om ni inte har eller haft någon närmare kontakt så tycker jag att du ska gå på dina känslor istället för att fråga oss vad vi skulle göra eller tycker och tänker. 
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • Anonym (Smårädd)
    Ganyca skrev 2014-04-14 00:53:16 följande:
    Du bör absolut vara orolig. Sånt där kan spåra ur rejält.
    Så du tyckte också att hans beteende verkar osunt?
    Anonym (tjej) skrev 2014-04-14 01:39:23 följande:
    För mig började det med att en utländsk man började prata med mig på busshållplatsen och erbjöd sig hjälpa mig med matkassarna. Jag hade just handlat och hade tunga kassar. Jag lät honom hjälpa mig och vi pratade en del och han sade att han var nyinflyttad till landet och inte kände så många och föreslog att vi skulle kunna ta en fika på stan och lära känna varandra. Visst, det lät väl trevligt liksom.

När vi sågs för fikan reagerade jag på flera saker. Han tog abnormt mycket socker i sitt te. Alltså typ 15 bitar i en kopp. Jag frågade om det och då sade han att han gillade det så men han drack aldrig upp teet. Han pratade massor om sitt ex och hur hemskt det var att hon inte velat flytta till hans land med honom. Jag kände att vi nog inte skulle bli bra vänner men fikade klart iaf.

Han hörde av sig och ville ses igen och jag sade att jag inte kände att vi klickat så bra men att jag hoppades att han skulle hitta andra vänner. Då började han mailbomba mig och skriva att han var kär i mig och att det var mitt fel för att jag hade förhäxat honom och nu måste jag ta mitt ansvar och gifta mig med honom.

Jag påminde om att jag faktiskt har en sambo sedan 15 år tillbaka och ett barn och att jag hursomhelst inte var intresserad av honom. Då sade han att det kunde jag inte veta innan jag hade provat vara ihop med honom. Jag måste ju ge honom en chans liksom! Det var jag skyldig honom. Jag sade nej och att jag inte ville prata med honom mer och slutade svara. Han fortsatte skriva. Ibland låtsades han vara sin egen dotter, ibland sig själv.

Ibland klev han på samma buss som jag och satte sig bredvid mig eller just bakom och fortsatte tjata på att vi skulle gifta oss och flytta till hans land, jag skulle bli så lycklig och han skulle vara så bra på att ta hand om min son. Riktigt obehagligt! Han ville även fixa ett jobb till mig på sin arbetsplats (ett gym där han arbetade som städare). Jag började flytta mig och sätta mig bredvid någon man när han satte sig nära mig på bussen. Det var det enda som gjorde att han blev tyst.

En gång så satt jag och sambon i bussen när han klev på och satte sig nära. Då gav jag sambon en kyss och visade tydligt att vi var ihop, lutade mig mot honom och höll hans hand och pratade om framtidsplaner. Då sade han inget och klev av vid nästa hållplats.

Nästa gång jag var själv i bussen så fortsatte han som vanligt.

Vi flyttade till en annan stadsdel sedan så jag har inte sett honom på ett tag nu, har bara varit en bussincident sedan vi flyttade när vi hälsade på en vän i den gamla stadsdelen. Jag bytte också mailadress. Som tur var hade jag inte gett ut mitt mobilnummer eller sagt var jag bodde exakt (han visste bara vilket höghus) eller vad jag hette i efternamn så jag var nog inte alltför lätt att hitta information om.

Usch, vilken obehaglig man. Vad skönt att du inte har hört av honom på ett tag. Flyttade ni pga honom eller av andra anledningar?

Jag ser ju vissa likheter här. Speciellt det där med att personen i fråga fattade tycke så fort. Jag upplever inte ens att jag känner honom, men han anser att jag är den bästa vän han någonsin haft. 

• Anonym (Smårädd)
    Anonym (Stalkad) skrev 2014-04-14 08:32:42 följande:
    Bry dig inte så mycket om hur det började utan tänk här och nu:

Dokumentera allt.

Tala om att uppmärksamheten inte är välkommen OCH att du gör en polisanmälan om det fortsätter. Tala då också om att du dokumenterar alla kontakter han gör

Sen tiger du som muren. Ser du honom så agera som om du inte gjorde det. Släpp inte ifrån dig en enda signal om att du förstått att han sett dig, kommit dig nära, ring, mailat eller vad han nu gör. Minimera alla intryck från dig

En stalker närs av reaktionen från offret och detta oavsett vilken reaktion han/hon får. Alla signaler omtolkas till det som finns på hans egen agenda. 
    Tack så mycket för dina tips! Det verkar som du har fått erfara det?
  • Anonym (Smårädd)
    Anonym (stalkad 2) skrev 2014-04-14 08:51:29 följande:

För mig började det genom att jag diskuterade på ett föräldraforum och hade åsikter som stack ut.
    Någon blev fly förbannad över att inte få medhåll och rätt så tråden slutade med att handla om att kränka mig maximalt. Sen var det oskyldigt med att jag blev förföljd i alla trådar och blev grovt påhoppad oavsett vad jag skrev om. Personen gjorde dessutom allt för att få andra med sig i påhoppen, skrev att jag var ett troll, bara bråkade etc. När jag nekade till det ansåg andra att jag bevisat att beskyllningarna var sanna, annars skulle jag inte försvarat mig. När jag ignorerade beskyllningarna ansågs det att jag teg och samtyckte. Det läskigaste är inte den uppenbart störda person som stalkar utan att så många är så snabba att hänga på i trakasserierna. 

Men det slutade inte där. Eftersom jag var öppen med min identitet så har personen letat reda på mig, skickat mail, vanlig brev, hotat, kränkt å det grövsta. Eftersom jag har ett yrke där jag är officiell så härjar personen även där och ringer mig och framför hot. Personen har kontaktat både chef och kollegor och framfört allvarliga klagomål, svartmålar mig genom att skvallra om att jag är ständigt otrogen, nyttjar droger och jag vet snart inte vad hon hittat på. 

Idag byter jag regelbundet inlogg, har stängt all personlig information men det spelar ingen roll för på ett eller annat sätt lyckas personen frr eller senare lista ut vem jag är. Det är sant det som sägs att skrivsätt är lika personligt som fingeravtryck.

Personen är helt klart inte frisk i huvudet men det är tragiskt att åsikter kan engagera så mycket att man börjar stalka.    Ännu mer tragiskt är det att forum vanligtvis inte tar sånt här på allvar. Familjeliv låter tex grova angrepp vara kvar beroende på vem som skriver och vem som får ta emot angreppen. De tittar bara på enskilt inlägg och vägrar se helheten. Vart och ett av inläggen är inte så farligt men lägger man samman det så blir det en otäck bild av ett forum som underlättar och uppmuntrar trakasserier och stalkning.

Vad otäckt! Tänk att någon kan gå in så för att förstöra en annan människas liv.

Jobbigt också att det inte tas på allvar. Vad jag har förstått kan man bli ganska hjälplös i liknande situationer?

• Anonym (Smårädd)
    mikipiki skrev 2014-04-14 12:42:52 följande:
    Hittade en kille på en dejtingsajt som jag började snacka med. Vi la till varandra på facebook och bytte nummer med varandra. Jag kände dock att vi inte riktigt klickade med varandra så jag förklarade detta och sa att vi kanske kunde vara vänner istället. Då slog det totalt slint för honom. Först började han med att skicka massor av sms om hur jag förtrollat honom, att han var kär i mig, att han trodde det skulle bli vi och så vidare. Jag svarade hela tiden vänligen med bestämt nej och förklarade att jag inte kände likadant. Då la han i ytterligare en växel och började hota med att ta livet av sig. När det inte fungerade blev han elak och började skriva massa kränkande saker. Sen så efter någon vecka av detta så kom det sms som 'jag står utanför ditt fönster' 'du ska dö' osv vilket gjorde att jag blev jätterädd :( fick mitt ex att bo hos mig i två veckor ifall han skulle försöka bryta sig in på något sätt. Jag pratade med polisen men dom kunde inte direkt göra något. Så jag bara ignorerade och blockerade honom på alla sätt som gick och efter att jag kommit hem från en lång semester så slutade han. Efter detta vågar jag inte använda dejtingsajter mer.

Hemskt! :/ Väldigt jobbigt att man ska behöva känna sig begränsad efter liknande erfarenheter. Jag undrar varför polisen inte kan göra något åt såpass grova hot. 

Bra att du blev av med honom. Tyvärr lär han väl fortsätta på samma vis mot andra tjejer... 

• Anonym (Smårädd)
    Ganyca skrev 2014-04-14 00:53:16 följande:
    Du bör absolut vara orolig. Sånt där kan spåra ur rejält.
    Tack för din åsikt. Som sagt är jag glad för alla åsikter utifrån. 
  • OneWish
    Anonym (stalkad 2) skrev 2014-04-14 08:51:29 följande:

För mig började det genom att jag diskuterade på ett föräldraforum och hade åsikter som stack ut.
    Någon blev fly förbannad över att inte få medhåll och rätt så tråden slutade med att handla om att kränka mig maximalt. Sen var det oskyldigt med att jag blev förföljd i alla trådar och blev grovt påhoppad oavsett vad jag skrev om. Personen gjorde dessutom allt för att få andra med sig i påhoppen, skrev att jag var ett troll, bara bråkade etc. När jag nekade till det ansåg andra att jag bevisat att beskyllningarna var sanna, annars skulle jag inte försvarat mig. När jag ignorerade beskyllningarna ansågs det att jag teg och samtyckte. Det läskigaste är inte den uppenbart störda person som stalkar utan att så många är så snabba att hänga på i trakasserierna. 

Det där har jag varit med om också, på det här forumet. Och resonemanget var ungefär det samma.

Nu fick jag visserligen ingen stalker efter mig privat, men vissa personer hade uppenbarligen gjort det till sin agenda att leta upp varenda tråd jag skrev i och kommentera nedsättande...

Droppen för mig blev när folk började starta anonyma trådar och påstå att de kände mig, att jag var känd att ha grava psykiska problem...

Jag var väldigt nära att anmäla detta vid flera tillfällen och enda anledningen jag inte gjorde det var för FL var inte samarbetsvilliga att upprätta någon anmälan och istället plockade de enbart bort inlägg hela tiden.

Forumvärden sa att de "självklart samarbetade med polisen" om en anmälan upprättats och det var aningen svårt att kunna upprätta någon anmälan när inläggen plockades bort... Tillslut satt man bara där och tog skärmdumpar på varenda inlägg. (Sen så vet jag så klart att bortplockade inlägg enbart är dolda och ligger kvar i databasen)

Men att få FL att ge ut några uppgifter eller själva upprätta en anmälan var helt omöjligt. 
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • Anonym (stalkad 2)
    Anonym (Smårädd) skrev 2014-04-14 17:10:57 följande:

Vad otäckt! Tänk att någon kan gå in så för att förstöra en annan människas liv.

Jobbigt också att det inte tas på allvar. Vad jag har förstått kan man bli ganska hjälplös i liknande situationer?

Det finns många galningar på internet i allmänhet och forum i synnerhet. En del tar sig själva och åsikter på alltför stort allvar.

Personen ändrar IP hela tiden med hjälp av proxys och det är det enda beviset forum går på. Magkänsla och igenkänning räknas inte utan det måste till nya hot och nya outningar innan personen spärras. För att straxt därpå dyka upp igen med nytt IP och nytt inlogg. Jag kan till viss del förstå detta förhållningssätt samtidigt som jag inte gör det. Forum borde prioritera stämningen på sajten mycket mer än vad som görs idag.  Jag vet att jag tyvärr inte är ensam om att ha drabbats av detta och jag tror att problemet skulle minska om stämningen blir bättre. Högt i tak i all ära men det har gått alldeles för långt.
  • Anonym (stalkad 2)
    OneWish skrev 2014-04-14 17:22:05 följande:
    Det där har jag varit med om också, på det här forumet. Och resonemanget var ungefär det samma.

Nu fick jag visserligen ingen stalker efter mig privat, men vissa personer hade uppenbarligen gjort det till sin agenda att leta upp varenda tråd jag skrev i och kommentera nedsättande...

Droppen för mig blev när folk började starta anonyma trådar och påstå att de kände mig, att jag var känd att ha grava psykiska problem...

Jag var väldigt nära att anmäla detta vid flera tillfällen och enda anledningen jag inte gjorde det var för FL var inte samarbetsvilliga att upprätta någon anmälan och istället plockade de enbart bort inlägg hela tiden.

Forumvärden sa att de "självklart samarbetade med polisen" om en anmälan upprättats och det var aningen svårt att kunna upprätta någon anmälan när inläggen plockades bort... Tillslut satt man bara där och tog skärmdumpar på varenda inlägg. (Sen så vet jag så klart att bortplockade inlägg enbart är dolda och ligger kvar i databasen)

Men att få FL att ge ut några uppgifter eller själva upprätta en anmälan var helt omöjligt. 
    Jag har försökt med det också och har samma erfarenhet. Det är svårt att få en anmälan att gå vidare och då duger inte skärmdumpar.

• OneWish
    Anonym (stalkad 2) skrev 2014-04-14 17:24:45 följande:
    Jag har försökt med det också och har samma erfarenhet. Det är svårt att få en anmälan att gå vidare och då duger inte skärmdumpar.

Skärmdumpar duger, speciellt på FL där det finns ett post id som lätt går att slå upp i databasen.

Problemet är att när man inte har någon konkret person att anmäla så är det en långsam process och det blir inte direkt så att polisen prioriterar ett ärende som ändå är av relativ mild karaktär. 

Men för min del så var det inte en anmälan jag ville åt utan att personerna i fråga skulle sluta och det var tyvärr inte förrän jag började varna om detta de tillslut gjorde det (och i processen så bytte jag namn ett 20 tal gånger).

Jag tycker det är ett vidrigt beteende och tyvärr så förstår jag inte varför FL inte tar hårdare på det, de har vissa användare här som de stängt av på livstid som ändå dyker upp om och om igen, att det inte ligger i deras intresse att vidta rättsliga åtgärder mot dessa är för mig ett mysterium.
  • Anonym (Smårädd)
    OneWish skrev 2014-04-14 16:56:32 följande:
    Ja alltså att han mailar osv kan ju vara att han är förälskad i dig... 

Att han tar andra turer på vägen till jobbet o andra sidan är inte riktigt vad jag skulle vara komfortabelt med och det är väl egentligen det du ska utgå från, vad du tycker och känner och inte vad andra tycker och känner. 

Vi kan omöjligtvis få en komplett bild utifrån din berättelse, men utifrån vad du skrivit låter det som en märklig människa.

Om han är farlig eller inte är ju en helt annan fråga och egentligen irrelevant eftersom det är ganska klart att du inte trivs i situationen och om ni inte har eller haft någon närmare kontakt så tycker jag att du ska gå på dina känslor istället för att fråga oss vad vi skulle göra eller tycker och tänker. 

Jo, jag har också funderat lite på det. Förälskade personer kan ju bete sig lite besynnerligt ibland.

Nej, förstås kan ni inte få en komplett bild. Jag gav bara några exempel där jag själv tyckte att han uppvisade vissa stalkertendenser. Eftersom jag inte har blivit stalkad själv känns det svårt att veta om de saker han gör kan vara tecken på att det kommer eskalera, eller om det inte är något att oroa sig för. Jag tänkte att andras berättelser kanske kunde hjälpa mig få en tydligare bild. Sedan förstår jag också att inget fall är det andra likt, även om det finns vissa återkommande mönster.

Mina känslor säger att något inte står riktigt rätt till hos honom. Vid ett tillfälle berättade han om en kvinna han hade fattat tycke för och använde då ordet "besatt" i stället förälskad. Just där och då reagerade jag inte på det, men nu i efterhand känns det lite konstigt.

• OneWish
    Anonym (Smårädd) skrev 2014-04-14 17:47:34 följande:

Jo, jag har också funderat lite på det. Förälskade personer kan ju bete sig lite besynnerligt ibland.

Nej, förstås kan ni inte få en komplett bild. Jag gav bara några exempel där jag själv tyckte att han uppvisade vissa stalkertendenser. Eftersom jag inte har blivit stalkad själv känns det svårt att veta om de saker han gör kan vara tecken på att det kommer eskalera, eller om det inte är något att oroa sig för. Jag tänkte att andras berättelser kanske kunde hjälpa mig få en tydligare bild. Sedan förstår jag också att inget fall är det andra likt, även om det finns vissa återkommande mönster.

Mina känslor säger att något inte står riktigt rätt till hos honom. Vid ett tillfälle berättade han om en kvinna han hade fattat tycke för och använde då ordet "besatt" i stället förälskad. Just där och då reagerade jag inte på det, men nu i efterhand känns det lite konstigt.

Jag tror du ska vara tydlig med vad du känner och tycker. Sen är det nog ingen rolig situation för någon av er. 
  • HäckHäxan

Var inte tyst om detta. Låt er chef veta, spara allt så du kan styrka det som hänt. Be din chef om råd. Säg åt mannen att om han inte lägger av så polisanmäler du honom. Gör han en sak till efter det så anmäl, backa inte på det utan gör det bara. Då finns saker dokumenterade om han skulle balla ur rejält, vilket han mycket väl kan göra men det måste absolut inte bli så.

Var rädd om dig. Införskaffa pepparspray, en tung nyckelknippa och annat man kan använda som vapen för att värja sig som inte är vapen och som du därmed inte kan åka fast för. Nyckelknippor är rätt praktiska, gärna på kedja, hållbar sådan och ganska lång. Skalpeller som man tex skär schabloner med är rätt praktiska, har för tillfället själv en sån med mig varje gång jag går utanför min dörr, om så bara för att kissa min hund i trädgården ( har sina skäl såklart )

Om du kan så bryt ditt mönster, typ ta en annan buss, åk en annan väg. Det finns risk för att detta kommer störa honom och han kommer gå på dig om det, men det kommer också i så fall verkligen bekräfta för dig att han faktiskt stalkar dig och har koll på dig. För allt vad du vet kan han lika gärna smyga omkring utanför ditt hem resterande del av sin dag efter det att ni klivit av bussen. Han kan alltså redan ha full koll på hur du lever ditt liv och vilka rutiner du har.

Hoppas du slipper att detta går överstyr. Det är verkligen inte kul att leva med rädsla det vet jag.

Canis meus id comedit
  • OneWish
    HäckHäxan skrev 2014-04-14 18:52:26 följande:
    Skalpeller som man tex skär schabloner med är rätt praktiska, har för tillfället själv en sån med mig varje gång jag går utanför min dörr, om så bara för att kissa min hund i trädgården ( har sina skäl såklart )
    Och även ganska olagligt att gå runt med.
  • HäckHäxan
    OneWish skrev 2014-04-14 18:54:57 följande:
    Och även ganska olagligt att gå runt med.
    Ja kan ju inte hjälpa att mina vänner behöver hjälp med att skära schabloner ofta

Bladet är för kort för att räknas till kniv, vasst men för kort. Oavsett så är jag hellre olaglig än får stryk av en idiotisk man utan spärrar. Så det är ett enkelt val för min del då. Allra helst efter att mannen ifråga slog ner min tjejkompis för några veckor sen, så han är högst opålitlig och jag tar inga som helst chanser. När mitt barn inte är hemma så bär jag inte med mig den, då behövs den inte. När mitt barn är hemma så vill jag ha den med mig.
    Canis meus id comedit
  • Anonym (stalkad 2)
    HäckHäxan skrev 2014-04-14 18:59:43 följande:
    Ja kan ju inte hjälpa att mina vänner behöver hjälp med att skära schabloner ofta

Bladet är för kort för att räknas till kniv, vasst men för kort. Oavsett så är jag hellre olaglig än får stryk av en idiotisk man utan spärrar. Så det är ett enkelt val för min del då. Allra helst efter att mannen ifråga slog ner min tjejkompis för några veckor sen, så han är högst opålitlig och jag tar inga som helst chanser. När mitt barn inte är hemma så bär jag inte med mig den, då behövs den inte. När mitt barn är hemma så vill jag ha den med mig.
    Ett tips är att lära dig självskydd istället. Om han är starkare eller har bättre teknik kan han lätt använda skalpellen på dig istället.
    Jag rekommenderar dig det å det starkaste, kan inte nog poängtera det.
    I såna kurser får man testa på att vara "skurk" och då inser man hur lätt ett vapen kan hamna i fiendens händer och då har man absolut ingenting att sätta emot.
  • OneWish
    HäckHäxan skrev 2014-04-14 18:59:43 följande:

jag har tack och lov aldrig levt under en sådan situation så jag kan tänka mig att jag skulle beväpna mig också om jag kände sådan fruktan.
  • HäckHäxan
    Anonym (stalkad 2) skrev 2014-04-14 19:04:07 följande:
    Ett tips är att lära dig självskydd istället. Om han är starkare eller har bättre teknik kan han lätt använda skalpellen på dig istället.
    Jag rekommenderar dig det å det starkaste, kan inte nog poängtera det.
    I såna kurser får man testa på att vara "skurk" och då inser man hur lätt ett vapen kan hamna i fiendens händer och då har man absolut ingenting att sätta emot.
    Om det funnits där jag bor så hade jag redan gjort det, väldigt bra tips och fler borde absolut gå såna. Tror dock inte det är nödvändigt för just denna man skull. Ögon och adamsäpple är alltid känsligt. Han kommer dessutom med garanti vara onykter om han går på mig, så bara där har jag en fördel.

Det gör mig inget om han sätter skalpellen i mig, helt ärligt jag lär inte känna det just då. Det är rätt svårt att sno den, då den precis får plats i min hand. Hoppas ju på att den inte behövs och att det räcker att fälla honom och banka på honom rejält.

I sista änden hoppas jag ju såklart att han ger fan i att gå på mig alls
    Canis meus id comedit
  • HäckHäxan
    OneWish skrev 2014-04-14 19:05:34 följande:
    jag har tack och lov aldrig levt under en sådan situation så jag kan tänka mig att jag skulle beväpna mig också om jag kände sådan fruktan.
    Jag är uppvuxen under mordhot och min familj fick skyddad identitet. Man lär sig tänka på ett visst sätt. Stört måhända, men man blir inte sådär skraj och handlingsförlamad så lätt helt enkelt eller jag har inte blivit det iaf.
    Canis meus id comedit
Svar på tråden Ni som har blivit stalkade: hur började det?