Ni som har blivit stalkade: hur började det?
Ni som har blivit stalkade eller på annat vis har erfarenhet av stalkning, hur började det? Vilka varningstecken finns?
Jag började för ett år sedan på en ny arbetsplats och blev där bl.a. vän/bekant med en man. Dock insåg jag efter ett tag att något var lite knepigt med honom. Han är otroligt introvert och jag trodde att det var blyghet och att det skulle ge sig efter ett tag, men det blev inte så. Efter några månader började jag få passivt aggressiva mail av honom, där han uttrycker någon form av avsky gentemot mitt beteende och sedan avslutar med meningar som "du betyder så mycket för mig". Efter att dessa mail började komma har han också börjat följa efter mig. Han skrev bl.a. i ett mail att han missar sin anslutningsbuss pga att han alltid tar samma buss som mig hem från jobbet. Sedan går han av på samma hållplats som mig och försöker följa med mig hem och jag måste be honom om att få vara ifred. Nästan aldrig säger han något, han smyger bara med. När jag säger till honom att hans mail sårar eller att jag vill vara ensam tar han på sig en offerroll och säger att jag är hans enda vän. Sedan kommer han med dåliga ursäkter och påstår att hans mail inte alls var menade att såra. Till saken hör att vi faktiskt kom väldigt bra överens i början och det kändes som att vi kunde bli riktigt goda vänner och komma bra överens på arbetsplatsen. Det var när jag började ta avstånd pga hans mail som han började följa efter.
Har jag anledning att oroa mig? Hur ska jag bete mig? Samtidigt som jag tycker synd om honom för att han är så ensam blir jag lite smårädd för honom...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 16:50
(Jag upplever alltså ännu inte att jag blir stalkad, jag är bara orolig att situationen kan utvecklas till det.)