Inlägg från: OneWish |Visa alla inlägg
  • OneWish

Ni som har blivit stalkade: hur började det?

Jag har ingen erfarenhet av det men jag kan förstå att det känns obehagligt och du får väl tydligt be honom sluta om du inte mår bra av det. 

Att han följer efter dig och tar omvägar låter inte riktigt friskt.

Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • OneWish
    mikipiki skrev 2014-04-14 12:42:52 följande:
    Hittade en kille på en dejtingsajt som jag började snacka med. Vi la till varandra på facebook och bytte nummer med varandra. Jag kände dock att vi inte riktigt klickade med varandra så jag förklarade detta och sa att vi kanske kunde vara vänner istället. Då slog det totalt slint för honom. Först började han med att skicka massor av sms om hur jag förtrollat honom, att han var kär i mig, att han trodde det skulle bli vi och så vidare. Jag svarade hela tiden vänligen med bestämt nej och förklarade att jag inte kände likadant. Då la han i ytterligare en växel och började hota med att ta livet av sig. När det inte fungerade blev han elak och började skriva massa kränkande saker. Sen så efter någon vecka av detta så kom det sms som 'jag står utanför ditt fönster' 'du ska dö' osv vilket gjorde att jag blev jätterädd :( fick mitt ex att bo hos mig i två veckor ifall han skulle försöka bryta sig in på något sätt. Jag pratade med polisen men dom kunde inte direkt göra något. Så jag bara ignorerade och blockerade honom på alla sätt som gick och efter att jag kommit hem från en lång semester så slutade han. Efter detta vågar jag inte använda dejtingsajter mer.
    Väldigt konstigt polisen inte kunde göra något. Jag blev indragen i en historia för mindre än så och med baserat på en person jag känt i 6 år.
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • OneWish
    Anonym (Smårädd) skrev 2014-04-14 16:48:32 följande:

Tack för ditt svar!

Det är alltid bra att få höra åsikter utifrån. Eftersom jag är en del av det hela känns det ofta som att jag bara inbillar mig att hans beteende inte är sunt eftersom jag är en person med ganska mycket integritet och gärna tar ett steg bakåt när någon kommer för nära. Jag hoppas verkligen att detta inte utvecklas vidare till någon form av stalkning, att han bara inte förstår hur man beter sig i sociala sammanhang.

Ja alltså att han mailar osv kan ju vara att han är förälskad i dig... 

Att han tar andra turer på vägen till jobbet o andra sidan är inte riktigt vad jag skulle vara komfortabelt med och det är väl egentligen det du ska utgå från, vad du tycker och känner och inte vad andra tycker och känner. 

Vi kan omöjligtvis få en komplett bild utifrån din berättelse, men utifrån vad du skrivit låter det som en märklig människa.

Om han är farlig eller inte är ju en helt annan fråga och egentligen irrelevant eftersom det är ganska klart att du inte trivs i situationen och om ni inte har eller haft någon närmare kontakt så tycker jag att du ska gå på dina känslor istället för att fråga oss vad vi skulle göra eller tycker och tänker. 
  • OneWish
    Anonym (stalkad 2) skrev 2014-04-14 08:51:29 följande:

För mig började det genom att jag diskuterade på ett föräldraforum och hade åsikter som stack ut.
    Någon blev fly förbannad över att inte få medhåll och rätt så tråden slutade med att handla om att kränka mig maximalt. Sen var det oskyldigt med att jag blev förföljd i alla trådar och blev grovt påhoppad oavsett vad jag skrev om. Personen gjorde dessutom allt för att få andra med sig i påhoppen, skrev att jag var ett troll, bara bråkade etc. När jag nekade till det ansåg andra att jag bevisat att beskyllningarna var sanna, annars skulle jag inte försvarat mig. När jag ignorerade beskyllningarna ansågs det att jag teg och samtyckte. Det läskigaste är inte den uppenbart störda person som stalkar utan att så många är så snabba att hänga på i trakasserierna. 

Det där har jag varit med om också, på det här forumet. Och resonemanget var ungefär det samma.

Nu fick jag visserligen ingen stalker efter mig privat, men vissa personer hade uppenbarligen gjort det till sin agenda att leta upp varenda tråd jag skrev i och kommentera nedsättande...

Droppen för mig blev när folk började starta anonyma trådar och påstå att de kände mig, att jag var känd att ha grava psykiska problem...

Jag var väldigt nära att anmäla detta vid flera tillfällen och enda anledningen jag inte gjorde det var för FL var inte samarbetsvilliga att upprätta någon anmälan och istället plockade de enbart bort inlägg hela tiden.

Forumvärden sa att de "självklart samarbetade med polisen" om en anmälan upprättats och det var aningen svårt att kunna upprätta någon anmälan när inläggen plockades bort... Tillslut satt man bara där och tog skärmdumpar på varenda inlägg. (Sen så vet jag så klart att bortplockade inlägg enbart är dolda och ligger kvar i databasen)

Men att få FL att ge ut några uppgifter eller själva upprätta en anmälan var helt omöjligt. 
  • OneWish
    Anonym (stalkad 2) skrev 2014-04-14 17:24:45 följande:
    Jag har försökt med det också och har samma erfarenhet. Det är svårt att få en anmälan att gå vidare och då duger inte skärmdumpar.

Skärmdumpar duger, speciellt på FL där det finns ett post id som lätt går att slå upp i databasen.

Problemet är att när man inte har någon konkret person att anmäla så är det en långsam process och det blir inte direkt så att polisen prioriterar ett ärende som ändå är av relativ mild karaktär. 

Men för min del så var det inte en anmälan jag ville åt utan att personerna i fråga skulle sluta och det var tyvärr inte förrän jag började varna om detta de tillslut gjorde det (och i processen så bytte jag namn ett 20 tal gånger).

Jag tycker det är ett vidrigt beteende och tyvärr så förstår jag inte varför FL inte tar hårdare på det, de har vissa användare här som de stängt av på livstid som ändå dyker upp om och om igen, att det inte ligger i deras intresse att vidta rättsliga åtgärder mot dessa är för mig ett mysterium.
  • OneWish
    Anonym (Smårädd) skrev 2014-04-14 17:47:34 följande:

Jo, jag har också funderat lite på det. Förälskade personer kan ju bete sig lite besynnerligt ibland.

Nej, förstås kan ni inte få en komplett bild. Jag gav bara några exempel där jag själv tyckte att han uppvisade vissa stalkertendenser. Eftersom jag inte har blivit stalkad själv känns det svårt att veta om de saker han gör kan vara tecken på att det kommer eskalera, eller om det inte är något att oroa sig för. Jag tänkte att andras berättelser kanske kunde hjälpa mig få en tydligare bild. Sedan förstår jag också att inget fall är det andra likt, även om det finns vissa återkommande mönster.

Mina känslor säger att något inte står riktigt rätt till hos honom. Vid ett tillfälle berättade han om en kvinna han hade fattat tycke för och använde då ordet "besatt" i stället förälskad. Just där och då reagerade jag inte på det, men nu i efterhand känns det lite konstigt.

Jag tror du ska vara tydlig med vad du känner och tycker. Sen är det nog ingen rolig situation för någon av er. 
  • OneWish
    HäckHäxan skrev 2014-04-14 18:52:26 följande:
    Skalpeller som man tex skär schabloner med är rätt praktiska, har för tillfället själv en sån med mig varje gång jag går utanför min dörr, om så bara för att kissa min hund i trädgården ( har sina skäl såklart )
    Och även ganska olagligt att gå runt med.
  • OneWish
    HäckHäxan skrev 2014-04-14 18:59:43 följande:
    Ja kan ju inte hjälpa att mina vänner behöver hjälp med att skära schabloner ofta

Bladet är för kort för att räknas till kniv, vasst men för kort. Oavsett så är jag hellre olaglig än får stryk av en idiotisk man utan spärrar. Så det är ett enkelt val för min del då. Allra helst efter att mannen ifråga slog ner min tjejkompis för några veckor sen, så han är högst opålitlig och jag tar inga som helst chanser. När mitt barn inte är hemma så bär jag inte med mig den, då behövs den inte. När mitt barn är hemma så vill jag ha den med mig.
    jag har tack och lov aldrig levt under en sådan situation så jag kan tänka mig att jag skulle beväpna mig också om jag kände sådan fruktan.
Svar på tråden Ni som har blivit stalkade: hur började det?