Ni som har blivit stalkade: hur började det?
Var inte tyst om detta. Låt er chef veta, spara allt så du kan styrka det som hänt. Be din chef om råd. Säg åt mannen att om han inte lägger av så polisanmäler du honom. Gör han en sak till efter det så anmäl, backa inte på det utan gör det bara. Då finns saker dokumenterade om han skulle balla ur rejält, vilket han mycket väl kan göra men det måste absolut inte bli så.
Var rädd om dig. Införskaffa pepparspray, en tung nyckelknippa och annat man kan använda som vapen för att värja sig som inte är vapen och som du därmed inte kan åka fast för. Nyckelknippor är rätt praktiska, gärna på kedja, hållbar sådan och ganska lång. Skalpeller som man tex skär schabloner med är rätt praktiska, har för tillfället själv en sån med mig varje gång jag går utanför min dörr, om så bara för att kissa min hund i trädgården ( har sina skäl såklart )
Om du kan så bryt ditt mönster, typ ta en annan buss, åk en annan väg. Det finns risk för att detta kommer störa honom och han kommer gå på dig om det, men det kommer också i så fall verkligen bekräfta för dig att han faktiskt stalkar dig och har koll på dig. För allt vad du vet kan han lika gärna smyga omkring utanför ditt hem resterande del av sin dag efter det att ni klivit av bussen. Han kan alltså redan ha full koll på hur du lever ditt liv och vilka rutiner du har.
Hoppas du slipper att detta går överstyr. Det är verkligen inte kul att leva med rädsla det vet jag.