• Givitupp

Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...

www.resume.se/nyheter/reklam/2014/02/18/breitling-falls-for-sexism/

Titta på bifogad film.
    Var finner ni föraktet och förnedringen, sexuellt, för kvinnorna i denna film ?
    Filmen visar inget, antyder inget osv
    Kvinnor som anmält denna film är en stor skam för mänskligheten.

Ge mig motargument, för jag kan inte förstå motiveringen som ge i fällningen !

• Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...
  • Idolen
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:37:21 följande:
    Kvinnorna står för säkerhet och trygghet för piloterna.
    Tjejerna är mekaniker och skall efter flygturen göra sina inspektioner av planen.
    Och hur många procent av alla mekaniker är kvinnor? Vore det inte naturligare att låta även mekanikerna spelas av män i så fall, i linje med ditt resonemang i #17?
  • Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 14:37:28 följande:
    Ojoj, du försöker igen - lika patetiskt den här gången också. Är du 12 eller?

Du har tydligen inte förstått någonting när folk har försökt förklara för dig så det känns som slöseri med tid att försöka en gång till.

Att du inte förstår vad en halmgubbe är må vara hänt, här kan du läsa på så du åtminstone vet vilka fel du gör.

"Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild. De förvrängda argumenten framstår på så sätt som absurda och blir lätta att bemöta. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört."
    sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
    Förklara för mig hur vi skall kunna ändra våra genetiska egenskaper ?
    Attitydförändringar kommer aldrig att fungera.
    Vi kan aldrig ändra mänsklighetens grundparametrar.
  • Givitupp
    Idolen skrev 2014-02-23 14:44:19 följande:
    Och hur många procent av alla mekaniker är kvinnor? Vore det inte naturligare att låta även mekanikerna spelas av män i så fall, i linje med ditt resonemang i #17?
    Vet ej.
    Men fler än piloter, % räknat.

I reklamen var det en herrklocka som skulle marknadsföras.
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:43:33 följande:
    " invanda " = egenskaper som vi genom evolutionen har blivit begåvade med.
    Egenskaper som har utvecklats och anpassats genom generationer för att bli , för idag, fulländade resp kön.
    Ok, så du använder en helt unik betydelse av ordet "invanda" samt verkar ha en annorlunda förståelse hur egenskaper ärvs.

Vilka är då dessa fulländade egenskaper för varje kön och hur förklarar du alla undantag ifall de nu är gentiska?
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Idolen
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:46:44 följande:
    Vet ej.
    Men fler än piloter, % räknat.

I reklamen var det en herrklocka som skulle marknadsföras.
    Och då behöver man kvinnliga mekaniker med klyfta och särade läppar, därför att...?
  • Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 14:48:24 följande:
    Ok, så du använder en helt unik betydelse av ordet "invanda" samt verkar ha en annorlunda förståelse hur egenskaper ärvs.

Vilka är då dessa fulländade egenskaper för varje kön och hur förklarar du alla undantag ifall de nu är gentiska?
    Märk inte ord.
    Vi använder istället egenskaper som är karaktäristiska för män resp kvinnor.
    Kvinnor bär barnet under graviditeten.
    Män kan inte amma
    Män är starka
    Kvinnor är mulliga runt rumpan
    Män breda över axlarna

osv 
    osv
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:45:34 följande:
    Förklara för mig hur vi skall kunna ändra våra genetiska egenskaper ?
    Attitydförändringar kommer aldrig att fungera.
    Vi kan aldrig ändra mänsklighetens grundparametrar.
    Så om vi hade den här diskussionen ansikte mot ansikte så tycker du att det vore rimligt att jag slog ner dig när jag tröttnade på dina inlägg? Ifall du inte tycker det så håller du väl med om att den attitydförändring i dagens samhälle när det gäller misshandel är mer strikt än den med största sannolikhet har varit historiskt. Att göra upp med nävarna (och fötterna beroende på hur mycket kampsport man tränat) har varit fullt accepterade metoder vid meningsskiljaktigheter. Vill du tillbaka dit?

Du behöver ju bara kunna lite historia eller ha lite koll på andra kulturer för att inse hur stor del av vårt beteende som faktiskt är kulturellt betingat.

Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Knota

Är det speciellt praktiskt med dessa kläder på mekaniker?

• Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:52:19 följande:
    Märk inte ord.
    Vi använder istället egenskaper som är karaktäristiska för män resp kvinnor.
    Kvinnor bär barnet under graviditeten.
    Män kan inte amma
    Män är starka
    Kvinnor är mulliga runt rumpan
    Män breda över axlarna

osv 
    osv
    Jag kunde ha märkt ord tidigare men eftersom det inte är konstigt att skriva fel ibland så gjorde jag inte det utan frågade istället artigt vilken variant du menade. När du framhöll en något oortodox användning av ordet "invanda" så tyckte jag det var på sin plats att påpeka det.

Det där är några egenskaper även om de inte gäller alla eftersom inte alla kvinnor kan bli gravida eller amma, alla män är inte starka, alla kvinnor är inte mulliga över rumpan, alla män är inte breda över axlarna och så vidare, och så vidare.

Hur förklarar du då det faktum att det finns tjejer som är starkare än killar ifall egenskaperna är genetiska och - med dina ord "fulländade".
  • Bleu

Den är sexistisk för att den trycker på de element som attraherar sin naturliga kundkrets. De flesta som har råd med en bratte skiter i vad hobbytyckare på forum och rabiata feminister tycker. De köper klockan om de vill ha den.

• Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 14:52:41 följande:
    Så om vi hade den här diskussionen ansikte mot ansikte så tycker du att det vore rimligt att jag slog ner dig när jag tröttnade på dina inlägg? Ifall du inte tycker det så håller du väl med om att den attitydförändring i dagens samhälle när det gäller misshandel är mer strikt än den med största sannolikhet har varit historiskt. Att göra upp med nävarna (och fötterna beroende på hur mycket kampsport man tränat) har varit fullt accepterade metoder vid meningsskiljaktigheter. Vill du tillbaka dit?

Du behöver ju bara kunna lite historia eller ha lite koll på andra kulturer för att inse hur stor del av vårt beteende som faktiskt är kulturellt betingat.

Hmmmm

Delar inte din uppfattning.

Beträffande kulturellt betingat så håller jag inte med.
    Värderingar är kulturelt betingat men inte grundläggande skillnader på män kvinnor.

Du bör nog läsa på !
  • Haskel
    Idolen skrev 2014-02-23 14:44:19 följande:
    Därmed kan vi stryka "könsstereotypt" från listan iaf.
  • Bleu

En Navitimer med crocostrap är lite av klockporr så hur reklamen ser ut är inte relevant för mig. Kolla klockan liksom.

• Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 14:56:52 följande:
    Jag kunde ha märkt ord tidigare men eftersom det inte är konstigt att skriva fel ibland så gjorde jag inte det utan frågade istället artigt vilken variant du menade. När du framhöll en något oortodox användning av ordet "invanda" så tyckte jag det var på sin plats att påpeka det.

Det där är några egenskaper även om de inte gäller alla eftersom inte alla kvinnor kan bli gravida eller amma, alla män är inte starka, alla kvinnor är inte mulliga över rumpan, alla män är inte breda över axlarna och så vidare, och så vidare.

Hur förklarar du då det faktum att det finns tjejer som är starkare än killar ifall egenskaperna är genetiska och - med dina ord "fulländade".
    NU märker du ord !

När vi diskuterar saker som detta, kan inte enstaka individers avvikelse tas hänsyn till.
    Vi måste se till resp grupp i stort.
    Instämmer att du har gjort en rätt kommentar att vid enstaka tillfällen kan avvikelser ske på individnivå.
  • Idolen
    Haskel skrev 2014-02-23 14:59:00 följande:
    Därmed kan vi stryka "könsstereotypt" från listan iaf.
    Nu fattar inte jag riktigt vad du menar. Jag försöker bara få "GIvitupp" att reflektera lite över vad kvinnorna gör i reklamen - egentligen. Inte är det för att vara mekaniker de är där i alla fall.
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 14:58:34 följande:
    Hmmmm

Delar inte din uppfattning.

Beträffande kulturellt betingat så håller jag inte med.
    Värderingar är kulturelt betingat men inte grundläggande skillnader på män kvinnor.

Du bör nog läsa på !
    Du svarade inte på den första frågan - tycker du att det är bra att samhället har bytt inställning till misshandel eller skulle du uppskatta den direkta formen av återkoppling ifall vi stod öga mot öga?

Vilka är då dessa grundläggande skillnader mellan män och kvinnor som du inte anser att kulturen rår på?

Bör jag läsa på? Återigen ett patetiskt försök att trycka ner mig men det enda du gör är att påvisa hur okunnig du själv faktiskt är.
  • Givitupp
    Toboas skrev 2014-02-23 15:02:30 följande:
    Du svarade inte på den första frågan - tycker du att det är bra att samhället har bytt inställning till misshandel eller skulle du uppskatta den direkta formen av återkoppling ifall vi stod öga mot öga?

Vilka är då dessa grundläggande skillnader mellan män och kvinnor som du inte anser att kulturen rår på?

Bör jag läsa på? Återigen ett patetiskt försök att trycka ner mig men det enda du gör är att påvisa hur okunnig du själv faktiskt är.
    Är du SD ?
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 15:01:18 följande:
    NU märker du ord !

När vi diskuterar saker som detta, kan inte enstaka individers avvikelse tas hänsyn till.
    Vi måste se till resp grupp i stort.
    Instämmer att du har gjort en rätt kommentar att vid enstaka tillfällen kan avvikelser ske på individnivå.
    Nej, man märker inte ord när man påtalar att folk använder dem i felaktigt. Utan ett gemensamt språk kan vi inte kommunicera och då är det viktigt att folk inte ensidigt inför nya betydelser av vedertagna begrepp.

Jo, om du påstår att de två könen har utvecklat egenskaper till dagens "fulländade" två kön så faller ju det påståendet om man direkt kan konstatera att dessa egenskaper till stor del överlappar. Du hävdar ju vidare att en del kulturella yttringar är genetiskt betingade och då behöver du ju naturligtvis belägga det på något sätt.
  • Toboas
    Givitupp skrev 2014-02-23 15:04:12 följande:
    Är du SD ?
    Varför tror du det?
  • Haskel
    Idolen skrev 2014-02-23 15:01:49 följande:
    Nu fattar inte jag riktigt vad du menar. Jag försöker bara få "GIvitupp" att reflektera lite över vad kvinnorna gör i reklamen - egentligen. Inte är det för att vara mekaniker de är där i alla fall.
    Det jag menar är att flera har menat att det är könsstereotypt att två män är piloter, medans kvinnorna "bara är snygga".

Som du sa är ju kvinnorna mekaniker, vilket också enligt dig är ett mansdominerat yrke.

Svar på tråden Sexistisk reklam, var är kvinnor på väg...