• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Velouria
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-12-03 16:30:37 följande:
    Har du exempel på när detta har skett? Helt frisk och sund unge från en normal familj ser ett barnprogram och BANG mördar småsyskon. Mhm..
    Jag ställde en fråga, jag påstod inte att det har skett för då måste jag ju backa upp det med just en källa. Dock utesluter jag inte att det kan ske att ett barn är tillräckligt omogen för att fatta vad det håller på med. Det skulle kunna vara så att barnet inte fattar att det mördar någon.
    Mother cake
  • poirot
    Velouria skrev 2013-12-07 10:41:08 följande:
    Jag ställde en fråga, jag påstod inte att det har skett för då måste jag ju backa upp det med just en källa. Dock utesluter jag inte att det kan ske att ett barn är tillräckligt omogen för att fatta vad det håller på med. Det skulle kunna vara så att barnet inte fattar att det mördar någon.
    Och alla barnfamiljer där det finns dockor utan armar, ben och huvud? Om föräldrarna inte reagerar på det eller bara reagerar lättsinnigt, kommer då barnet tro att det är ok att försöka avlägsna en arm eller ett huvud från lillebror med samma brist på reaktion?
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • Velouria
    poirot skrev 2013-12-07 10:49:15 följande:
    Och alla barnfamiljer där det finns dockor utan armar, ben och huvud? Om föräldrarna inte reagerar på det eller bara reagerar lättsinnigt, kommer då barnet tro att det är ok att försöka avlägsna en arm eller ett huvud från lillebror med samma brist på reaktion?
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!

Nej, det tror jag inte. Sedan tror jag att det är att ta i att ponera att det skulle kunna se ut så i ALLA barn familjer där det finns lemlästade dockor. Men för det utesluter jag verkligen inte risken med att ett/flera barn kan komma att upprepa det som visades i programmet på sitt syskon, utan att förstå vad det håller på med egentligen. Det finns barn som testar livsfarliga saker pga oförmågan att förstå just risken. Och det har skett dödsfall. Av den anledningen anser jag att just det som visades i programmet var direkt olämpligt.
    Mother cake
  • puss
    poirot skrev 2013-12-07 10:49:15 följande:

men eller hur. för så funkar ju barn liksom. folk är verkligen inte alls roliga ibland.
    *puss puss puss puss*
  • Velouria

www.psykologiguiden.se/www/pages/&PSQ=893 www.expressen.se/nyheter/5-arig-finsk-pojke-lekte-med-vapen---dog/ Anledningen till att jag lägger ut de här länkarna är för att säga att barn inte förstår "mord", eller inte uppfattar det på samma sätt som äldre människor. Vissa har väldigt mycket fantasi och påverkas starkt av våld som visas i media. Det behöver inte alltid innebära att ett barn lider av en störning. Finns många nyanser.

Mother cake
  • Anonym (?)

Även om ungar drar armar, ben och huvud av en docka på egen idé hemma, så är det en stor skillnad mot att vuxna på dagis, tv, osv ska visa ungarna hur man kan göra det ännu bättre genom att använda en vass sax, kniv eller vad nu ungen lyckas få tag på.

Men ni okänsliga kanske kan förslå på dagis att fröknarna blir lite mer kreativa eftersom ni gillar detta så mycket. Varför tex inte lära de små att gör ett konstnärligt hål i fönstret hemma, kanske kan man sen hänga den sax-sargade dockan i hålet eller nåt  

• Anonym (Ofattbart)
    Anonym (?) skrev 2013-12-08 11:35:17 följande:

Även om ungar drar armar, ben och huvud av en docka på egen idé hemma, så är det en stor skillnad mot att vuxna på dagis, tv, osv ska visa ungarna hur man kan göra det ännu bättre genom att använda en vass sax, kniv eller vad nu ungen lyckas få tag på.

Men ni okänsliga kanske kan förslå på dagis att fröknarna blir lite mer kreativa eftersom ni gillar detta så mycket. Varför tex inte lära de små att gör ett konstnärligt hål i fönstret hemma, kanske kan man sen hänga den sax-sargade dockan i hålet eller nåt smile5.gif  

Programmet riktar sig ju inte ens till förskolebarn!
  • UniqueSnowflake
    Anonym (WTF?) skrev 2013-12-03 17:50:09 följande:
    Man fattar att det är en docka. Det är en pryl! Det är som att bli helt hysterisk och traumatiserad för att mobilen ramla i golvet och spräckte skärmen.
    När jag var mindre så klippte de sönder gosedjur för att använda innehållet till nåt annat. Har barnen blivit så känsliga? eller är det föräldrarna?

Jag tycker programmet verkar väldigt tråkigt och dockan blev bara konstig och udda efter hennes ingrepp. Men inget ett barn lär ha blivit traumatiserat.
    och om nån har blivit traumatiserad är det för att föräldrarna har blivit så chockade av klippet. Barnen ser hur föräldrarna reagerar. Tänk på det.
    Du, jag greppade att det var en docka, men jag höll på att ramla av stolen när jag såg
    hur den där kärringen greppade saxen som om den vore en dolk, och sen med full kraft och schvung satte saxen mitt i dockans huvud. Skrämmande! Sånt man får mardrömmar av.
  • Anonym (inte ok)
    UniqueSnowflake skrev 2013-12-12 19:58:34 följande:
    Du, jag greppade att det var en docka, men jag höll på att ramla av stolen när jag såg
    hur den där kärringen greppade saxen som om den vore en dolk, och sen med full kraft och schvung satte saxen mitt i dockans huvud. Skrämmande! Sånt man får mardrömmar av.
    Ja, det finns ju liksom olika sätt att klippa sönder en docka på om man nu nödvändigtvis måste göra det.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ugly) skrev 2013-11-19 22:06:27 följande:

Herregud va sjutton var det för mening med det pysslet? Vem fan vill ha en sönderklippt docka med ljusslingor i??? Tycker synd om alla föräldrar som nu måste hålla ögonen på sina barn dockor. Väldigt dåligt att dom uppmuntrar barn till att ta sönder saker (dockor är väl svindyra nuförtiden, uppemot 500 spänn eller nåt?).
    Tror faktiskt inte att huggandet o det påverkar barnen så jättejätte mycket även om det är lite otäckt. men ändå, det borde inte ha visats i ett barnprogram.

hålla ögonen på barn eller dockor? såg det på youtube häromdagen, hemskt! den blev inte ens fin.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (var) skrev 2013-11-26 22:23:04 följande:

Nu såg jag klippet. OJ hon Rakel verkar ju helt off, sikken galning. Nä tacka vet jag att vi på min tid hade intressanta och finurliga Hajk med fina Bengt att titta på!

Åh- fina Bengt!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2021-10-12 22:23:30 följande:
    Åh- fina Bengt!
    ? hoppas han återkommer nån gång i ett program el i en intervju!
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!