Inlägg från: UniqueSnowflake |Visa alla inlägg
  • UniqueSnowflake

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

logg81 skrev 2013-11-19 21:04:30 följande:
    Alltså... Min första tanke är " vem fan vill ha en docklampa?" Den är ju anskrämlig! Min andra tanke är "har hon glömt medicinen?" I övrigt är det väl bara osmakligt... Men någon större katastrof kan jag väl inte tycka att det är...
    Jag tänkte detsamma. Om medicinen alltså. Enligt Wikipedia är Rakel dotter till Tom Zacharias. Inte nog med att den psykiska sjukdomen kanske är genetisk, men antagligen är det därför hon är skådespelerska, de brukar ju vara galna på ett eller annat sätt.

Lite info om Rakels pappa:

I mitten av 1970-talet kontaktades Zacharias av två affärsmän; inspirerade av framgångarna som Johnny Bode fått med Bordellmammas visor 1968 ville de att han skulle skriva två album med "erotisk rock" samt en roman med samma tema. Boken blev snabbt glömd, men albumen blev oväntade succéer: Belinda och Belindas döttrar. Text och musik skrevs av Zacharias, som tillsammans med sitt kompband Levande Livet spelade in skivorna under mycket kort tid. De gavs ut anonymt och såldes enbart genom annonser i herrtidningar och porrbutiker, och släpptes med några månaders mellanrum 1975.

Musiken på skivorna spänner över det psykedeliska, progressiva och proggiga med inslag av såväl blues som hård rock. Texterna är - med såväl 1970-talet som nutidens måttstock - sexuellt mycket grova. Återkommande teman är incest (Snälla pappa pippa med mej), BDSM (Piska mig redlös), homosexualitet (Gay Club) och impotens (När skogens källa sinar). Grova könsord är nästan de vanligaste orden i texterna.

Texternas tabuöverskridanden var troligen väl hårt för många som köpt skivorna, många exemplar kastades bort. Under 1980-talet uppnådde den kultstatus och skivorna blev dyra rariteter på samlarmarknaden. Albumen inspirerade också 1990-talets punkare att utveckla den så kallade könsrocken.

Under 2004 återutgavs skivorna på en CD Belindas sånger av Subliminal Sounds inkluderandes extra material med engelska texter, men utelämnande vissa av de grövre spåren: "Piska mig redlös", "Härskarinnan", "Piska min pung", "Helens fitta", "Barnvakten" och "Helens överraskning". Stefan Kéry/Subliminal Sounds gjorde djupintervjuerna med Tom Zacharias och skrev den biografiska texten till CD-häftet vilken också ligger till grund för denna Wikipediatext.

Obestämd
  • UniqueSnowflake
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-20 16:06:31 följande:
    Nu drar du lite väl stora slutsatser angående både det ena och det andra.
    Gör jag? Vilken slags man tillika far skriver en sång som heter "Snälla pappa pippa med mej" bara för att han tror att det ska sälja?
    Hur fixar hans dotter detta?
  • UniqueSnowflake
    Hannah76 skrev 2013-11-20 16:08:00 följande:
    Docklampan blev ful. Allt annat är överdrivna reaktioner. Att barn inte ska palla att se en docka klippas sönder är pinsamt.
    Klippas?  Du menar huggas. lemlästas och få kläderna avdragna?
    Att ta en "supervass sax" och hugga barndockan i bakhuvudet med är ju helt normalt?
    Inget man testar på lillebror eller så, nä?
  • UniqueSnowflake

Jag rasar. Jag anser att Rakel ska bort från TV-rutan.

• UniqueSnowflake
    Anonym (ofattbart) skrev 2013-11-20 16:29:47 följande:
    Ofattbart att detta fått så mycket uppmärksamhet. Moralpanik. Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men Grynet gjorde väl något liknande på sina dagar, en ljusslinga av avhuggna barbiehuvuden. Inte oroade sig föräldrarna då för att barnen skulle slita huvudet av sina syskon...?
    Fast Barbies är inte lifesize...
  • UniqueSnowflake

För övrigt hatade jag Grynet, tyckte hon betedde sig elakt hon med.

• UniqueSnowflake
    Anonym (ofattbart) skrev 2013-11-20 16:41:35 följande:
    Så det är storleken det handlar om? Hade inslaget varit okej om det genomförts med en mindre docka?

Annars finns det ju hemskt mycket som skiljer en docka från en riktig bebis bland annat att det är gjorda av plast, är kalla och hårda. Jag tror alla barn är medvetna om skillnaden, annars är det ett problem.
    Jättestor skillnad, ja.
  • UniqueSnowflake
    Anonym (ofattbart) skrev 2013-11-20 16:45:56 följande:
    För att barnen pga dockans storlek tror att de kan göra likadant med sina syskon?
    Små barn, kanske, vad vet jag? I vilket fall som helst så var det sinnessjukt, det Rakel gjorde.
  • UniqueSnowflake
    Farsa på stan skrev 2013-11-20 20:07:21 följande:
    Hur menar du då?

Jag tror som många andra att barn kan skilja på vad som är på riktigt och vad som är på låtsas, och att föräldrar inte ska låta sina barn leka med vassa saxar. Rakel verkar också vara en snäll tjej, tror inte alls att hon är psykiskt onormal eller skadlig för barn som vissa påstår. Otäckt att så många sitter och hatar henne för att de inte gillar programmet.
    Hur han menar?
    Det står
    Dr Mupp skrev 2013-11-20 08:21:04 följande:
    Jag tycker det är både obehagligt och osmakligt. Framförallt om man tänker på att det är en känd abortmetod.

Det var nämligen genom att köra en sax i bakhuudet på bebisen och suga ut hjärnan som man gjorde sena aborter i bla USA (lagligt fram till 2003). Detta görs på foster som skulle överleva en förlossning. 

www.mpomerle.com/NoAbort/Images/PBA-Picture.g... 
    Här *pekar*
  • UniqueSnowflake

Det allra värsta är när hon säger "Det här kräver en vass sax.....(paus)... så det kan vara bra att ha en vuxen I NÄRHETEN", vaddå I NÄRHETEN?
    Och när hon vänder sig till dockan och säger "Jag är inte färdig med dig än! *stirrar stint på dockan* Av med kläderna! NU!"

Nej hon är säkert frisk.
    De som släppte in henne i tv-rutan är nog stolta.

• UniqueSnowflake
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-22 21:13:44 följande:
    Alla barn jag känner som är i målgruppen förstår vad hon menar och skulle uppfatta den skämtsamma tonen. Det förvånar mig att så pass många vuxna inre gör det! Men å andra sidan, tomma tunnor skramlar mest...
    Ironi kan vara otroligt skadligt på barn, särskilt mindre barn. De förstår den inte!
  • UniqueSnowflake
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-23 11:15:28 följande:
    Varför tyckte du att det var obehagligt? För mig var detta på samma nivå som om någon skulle klä ut sig till typ riddare, börja fäktas och säga "nu ska du få!" Dvs man vet att de inte vill döda varandra på riktigt och det är med glimten i ögat.

Tråkigt att barn fått mardrömmar, då bör man nog prata mer med sitt barn och inte använda tv:n som barnvakt i samma utsträckning.
    Ah! Skuldbeläggning! Den fina! Bra debatteknik.
  • UniqueSnowflake
    PGA skrev 2013-11-24 08:21:55 följande:
    Bara ytterligare ett i raden av alla exempel som visar på det dysfunktionella i feminismen. Syftet är givetvis här att visa att kvinnan kan vara våldsam. Vad det får för följder på barn är feministerna givetvis likgiltiga inför.
    Du har en poäng. Det här är Familjeliv. Även känd som intelligensreserven. Här anser man att det är helt okej om 7 20+ kvinnor badar nakna med en 9-årig pojke...
    Det är för besvärande att ha på sig baddräkt, eller vad är det frågan om?
  • UniqueSnowflake
    puss skrev 2013-11-24 22:46:09 följande:
    FL är verkligen INTE känt som intelligensreserven. Nu undrar jag över ditt umgänge.
    Nähä - den gick inte hela vägen från proppskåpet alltså?
  • UniqueSnowflake
    Loriyana skrev 2013-11-26 21:48:08 följande:
    Min dotter skrek till och grät sedan floder när hon såg det. Jag stängde snabbt som attan av TV'n och fick sedan trösta henne under lång tid. Hon undrade hur de kunde göra något sådant. Min dotter älskar sina dockor och kallar dem för sina "bebisar".
    Åh som jag älskade dockorna och nallarna när jag var liten. Nej usch jag hoppas någon anmäler SVT.
  • UniqueSnowflake
    Anonym (var) skrev 2013-11-26 22:23:04 följande:
    Nu såg jag klippet. OJ hon Rakel verkar ju helt off, sikken galning. Nä tacka vet jag att vi på min tid hade intressanta och finurliga Hajk med fina Bengt att titta på!
    Mm, fina Anna Odell-vibbar på henne.
  • UniqueSnowflake
    Anonym (WTF?) skrev 2013-12-03 17:50:09 följande:
    Man fattar att det är en docka. Det är en pryl! Det är som att bli helt hysterisk och traumatiserad för att mobilen ramla i golvet och spräckte skärmen.
    När jag var mindre så klippte de sönder gosedjur för att använda innehållet till nåt annat. Har barnen blivit så känsliga? eller är det föräldrarna?

Jag tycker programmet verkar väldigt tråkigt och dockan blev bara konstig och udda efter hennes ingrepp. Men inget ett barn lär ha blivit traumatiserat.
    och om nån har blivit traumatiserad är det för att föräldrarna har blivit så chockade av klippet. Barnen ser hur föräldrarna reagerar. Tänk på det.
    Du, jag greppade att det var en docka, men jag höll på att ramla av stolen när jag såg
    hur den där kärringen greppade saxen som om den vore en dolk, och sen med full kraft och schvung satte saxen mitt i dockans huvud. Skrämmande! Sånt man får mardrömmar av.
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!