• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Anonym (Ofattbart)
    Anonym (?) skrev 2013-11-21 23:09:29 följande:

Så idiotiskt. Jag har inte ens barn och har aldrig sett programmet. Men exakt vad är syftet att hugga sönder en docka för att göra en ful bisarr lampa som ingen vill ha? Varför inte göra något som barn kan pyssla med och som blir fint? Hugga sönder en docka kräver en del av en vuxen också, så jag fattar inte. Är syftet bara att visa själva "våldet", var det kul att se på eller är det pyssel för barn som har störningar i den grad att de inte kan sitta stilla och göra normala pyssel? 

Pyssel av detta slag handlar väl inte alltid om att göra saker som i vuxnas ögon är "fina" utan att utmana barns kreativitet och fantasi.
  • Anonym (Ofattbart)
    saltgurka skrev 2013-11-21 22:32:10 följande:
    Snart får man ju inte visa eller säga någonting. Ju mer som förbjuds, desto nöjdare blir vänstermaffian.
    Tvärtom, svensk barn-tv har alltid varit mycket progressivt men de senaste åren har allt mer konservativa vindar börjar blåsa och vi verkar gå mer och mer mot ett räddhågset, likriktat och konservativt mediaklimat liknande det i USA. Jag behöver kanske inte berätta för dig hur det sammanfaller med vilka som styrt Sverige.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-21 23:15:58 följande:
    Pyssel av detta slag handlar väl inte alltid om att göra saker som i vuxnas ögon är "fina" utan att utmana barns kreativitet och fantasi.
    Jaha. Kan de göra det här själva då och har barn omdöme att veta vad man får slå/hugga sönder och inte? Och varför ser kvinnan galen ut på bilden? Någon skrev tidigare att hon sagt saker som "nu ska du få"? Är det kreativt och varför? Det låter bara aggressivt. Det finns inga vuxna "pysselprogram" där programledarna agerar med ilska och aggressivitet, så varför behöver barn den typen av underhållning?
  • Anonym (Ofattbart)
    Anonym (?) skrev 2013-11-21 23:34:45 följande:
    Jaha. Kan de göra det här själva då och har barn omdöme att veta vad man får slå/hugga sönder och inte? Och varför ser kvinnan galen ut på bilden? Någon skrev tidigare att hon sagt saker som "nu ska du få"? Är det kreativt och varför? Det låter bara aggressivt. Det finns inga vuxna "pysselprogram" där programledarna agerar med ilska och aggressivitet, så varför behöver barn den typen av underhållning?
    Om du tittar på klippet så ser du att allt är sagt med humor, hon varnar känsliga tittare flera gånger, samt förklarar att det är ingen fara även om det ser brutalt ut och hon säger också att man ska ta hjälp av någon vuxen i ett extra svårt moment. Det blir lite konstigt när du diskuterar utan att ens ha sett klippet.
  • lundiis

Ärligt talat storm i ett vattenglas.

• Anonym (?)
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-21 23:39:08 följande:
    Om du tittar på klippet så ser du att allt är sagt med humor, hon varnar känsliga tittare flera gånger, samt förklarar att det är ingen fara även om det ser brutalt ut och hon säger också att man ska ta hjälp av någon vuxen i ett extra svårt moment. Det blir lite konstigt när du diskuterar utan att ens ha sett klippet.
    Fanns inte kvar på youtube. Däremot ser jag hennes min på bilden, det räcker ganska långt. Det finns miljarder normala pyssel som är trevliga och kreativa och som kanske lugnar en aggressiv unge istället för att trigga den.
  • Koppkaka

Och vilken mesig och genomsnäll människa som helst kan se helt jävla galen ut om man tar en stillbild mitt i en grimas, av t ex en nysning. Du kan inte ha en åsikt gällande detta från en print screen, tagen mitt i en min - som för övrigt, om du hade sett klippet, varken såg galen/aggressiv eller liknande ut.

• Anonym (Ofattbart)
    Anonym (?) skrev 2013-11-21 23:52:11 följande:
    Fanns inte kvar på youtube. Däremot ser jag hennes min på bilden, det räcker ganska långt. Det finns miljarder normala pyssel som är trevliga och kreativa och som kanske lugnar en aggressiv unge istället för att trigga den.
    Inte assvårt att hitta precis, men varsågod:

Så alla barnprogram ska alltså ta hänsyn till att det eventuellt kan finnas en aggressiv unge där ute som behöver lugnas medelst TV? I övrigt: inslaget har verkligen inte en agressiv ton, snarare en skämtsam.
  • UniqueSnowflake

Det allra värsta är när hon säger "Det här kräver en vass sax.....(paus)... så det kan vara bra att ha en vuxen I NÄRHETEN", vaddå I NÄRHETEN?
    Och när hon vänder sig till dockan och säger "Jag är inte färdig med dig än! *stirrar stint på dockan* Av med kläderna! NU!"

Nej hon är säkert frisk.
    De som släppte in henne i tv-rutan är nog stolta.

• Plopps80
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-22 15:35:56 följande:
    Det allra värsta är när hon säger "Det här kräver en vass sax.....(paus)... så det kan vara bra att ha en vuxen I NÄRHETEN", vaddå I NÄRHETEN? Och när hon vänder sig till dockan och säger "Jag är inte färdig med dig än! *stirrar stint på dockan* Av med kläderna! NU!" Nej hon är säkert frisk. De som släppte in henne i tv-rutan är nog stolta.

Olämpligt i ett barnprogram.
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!