• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • UniqueSnowflake
    Anonym (ofattbart) skrev 2013-11-20 16:29:47 följande:
    Ofattbart att detta fått så mycket uppmärksamhet. Moralpanik. Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men Grynet gjorde väl något liknande på sina dagar, en ljusslinga av avhuggna barbiehuvuden. Inte oroade sig föräldrarna då för att barnen skulle slita huvudet av sina syskon...?
    Fast Barbies är inte lifesize...
  • UniqueSnowflake

För övrigt hatade jag Grynet, tyckte hon betedde sig elakt hon med.

• Anonym (ofattbart)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 16:39:14 följande:
    Fast Barbies är inte lifesize...
    Så det är storleken det handlar om? Hade inslaget varit okej om det genomförts med en mindre docka?

Annars finns det ju hemskt mycket som skiljer en docka från en riktig bebis bland annat att det är gjorda av plast, är kalla och hårda. Jag tror alla barn är medvetna om skillnaden, annars är det ett problem.
  • UniqueSnowflake
    Anonym (ofattbart) skrev 2013-11-20 16:41:35 följande:
    Så det är storleken det handlar om? Hade inslaget varit okej om det genomförts med en mindre docka?

Annars finns det ju hemskt mycket som skiljer en docka från en riktig bebis bland annat att det är gjorda av plast, är kalla och hårda. Jag tror alla barn är medvetna om skillnaden, annars är det ett problem.
    Jättestor skillnad, ja.
  • Anonym (ofattbart)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 16:44:43 följande:
    Jättestor skillnad, ja.
    För att barnen pga dockans storlek tror att de kan göra likadant med sina syskon?
  • UniqueSnowflake
    Anonym (ofattbart) skrev 2013-11-20 16:45:56 följande:
    För att barnen pga dockans storlek tror att de kan göra likadant med sina syskon?
    Små barn, kanske, vad vet jag? I vilket fall som helst så var det sinnessjukt, det Rakel gjorde.
  • Anonym (ofattbart)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 16:57:10 följande:
    Små barn, kanske, vad vet jag? I vilket fall som helst så var det sinnessjukt, det Rakel gjorde.
    Det tycker jag inte. Hon var tydlig med att det kunde se otäckt ut men att det inte var någon fara och hela inslaget  gjordes med en skämtsam ton. Hon varnade känsliga tittare flera gånger och programmet är ju dessutom riktat mot äldre barn så vad är det som är så sinnessjukt egentligen?
  • Dr Mupp
    Anonym (ofattbart) skrev 2013-11-20 17:03:50 följande:
    Det tycker jag inte. Hon var tydlig med att det kunde se otäckt ut men att det inte var någon fara och hela inslaget  gjordes med en skämtsam ton. Hon varnade känsliga tittare flera gånger och programmet är ju dessutom riktat mot äldre barn så vad är det som är så sinnessjukt egentligen?
    Vad sägs som associationerna till partal birth abortion. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Men!)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 16:17:02 följande:
    Klippas?  Du menar huggas. lemlästas och få kläderna avdragna?
    Att ta en "supervass sax" och hugga barndockan i bakhuvudet med är ju helt normalt?
    Inget man testar på lillebror eller så, nä?
    Så vitt jag vet brukar barn dra kläderna av dockor så hur det kan vara ett problem förstår jag inte.

Mina barn har en docka som lätt tappar både armar och ben. När jag var liten hade jag en som tappade huvudet jämt. Det var bara att gå till mamma som satte tillbaka det. Traumatiserad? Knappast.

Supervassa saxar ska hållas borta från barn, det är inte TV:ns fel om de får tag i dem, det är föräldrarnas.

Vilket normalt barn skulle få för sig att testa detta på lillebror, tror du? Du bara väntar på att nyheterna ska slå upp stora rubriker på att detta har hänt? Vi kanske ska slå vad, inom en vecka, hur många småbarn tror du har stuckit en sax i bakhuvudet på lillebror?
    Jag tror noll och jag sätter en miljon på det.
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2013-11-20 18:10:29 följande:
    Vad sägs som associationerna till partal birth abortion. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Det är din tanke det.
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!