• Anonym (Mamma)

Små barn, umgänge. Våld!

Hej! Jag känner mig grymt besviken på Sverige och vårt samhälle. Jag önskar få råd och tips och erfarenhet över min situation. Mitt barn som är ca 1 1/2 år har inte träffat sin pappa på lite mindre än ett år. Min fd har knappt visat intresse för att få träffa honom. Under den tiden vi levde ihop har han inte ängnat vårt barn någon tid så att en bra relation har kunnat byggas upp. Jag var utsatt för våld som trappades upp något fruktansvärt och vårt barn har sett detta o farit illa och har sviter ifrån det fortfarande. Min fd har heller inte behandlat min son schysst. För ett tag sedan gick min fd till advokat vilket jag blev chockad över. Han vill nu ha umgänge och vi har varit på en muntligt förberedelse. Jag känner mig maktlös och har svårt att föra mitt barn talan och skydda honom från den person han är rädd för. Pratat med flera myndigheter men det känns som om ingen kan göra något för oss. Trots att dom här två rättsfallen hör ihop så kan fallen gå parallellt. Det är inte förrens det finns en dom som det förändras. Det är sjukt att Sverige inte tänker på barns säkerhet i större utsträckning. Några andra i samma sits som kan berätta hur mycket tid den andra parten fick i form av umgänge? Hur snabbt trappades det upp? Någon som haft umgängesstöd?

• Svar på tråden Små barn, umgänge. Våld!
  • Anonym (....)

Nån gång i livet så tog DU beslutet att  ge ditt barn honom till pappa. Någon gång så ansåg du att han var kärleksfull, trygg och mogen nog. Du ansåg att du kände honom väl nog och så tog du det enorma beslutet att han skulle vara den perfekta pappan till ditt barn.

Vad har förändrats? Blev han plötsligt ett monster som inte ens förtjänar att lära tjäna sitt barn? Har han gått från att vara den perfekta pappan till ett monster som inte ens får se sitt barn? Har inte ditt barn rätten att träffa den pappa som du valde ut till honom?   

Jag tror att alla barn har rätt till båda föräldrarna. Visst finns det undantag!
     Men samtidigt är det vanligt att mamman skriker "våld! droger! alkohol"  osv så fort relationen tagit slut eller så fort pappan vill ha lite umgänge med sitt barn. Jag menar inte att du ljuger, men det är såhär som rätten tänker.

• Anonym (psykologi)

Du skriver att ert barn vid 6-månader upplevde att pappan var våldsam mot dig och att barnet nu har skador (?) från det, och är rädd sin far. Jag undrar hur du vet detta och om barnet fått hjälp av sjukvården med sina problem. Det känns föga troligt att barnet är traumatiserad av något som hände för ett år sedan, och även att barnet ska ha bestående rädslominnen av en far, som barnet inte träffat på ett år.

Umgänge, på egen hand, lär pappan få igenom i domstolen.

• Kjell2

Först - fixa en advokat som hjälper er.

Sen - Om det går att visa någon form av trovärdighet i det du berättar kommer pappan med största sannolikhet, om du yrkar på det, få övervakat umgänge till en början med.

• Anonym (abc)
    Anonym (psykologi) skrev 2013-10-11 07:55:57 följande:
    Du skriver att ert barn vid 6-månader upplevde att pappan var våldsam mot dig och att barnet nu har skador (?) från det, och är rädd sin far. Jag undrar hur du vet detta och om barnet fått hjälp av sjukvården med sina problem. Det känns föga troligt att barnet är traumatiserad av något som hände för ett år sedan, och även att barnet ska ha bestående rädslominnen av en far, som barnet inte träffat på ett år.

Umgänge, på egen hand, lär pappan få igenom i domstolen.

Håller med.
    Nämn för guds skull inget om detta någonsin. De kommer tycka att du är skogstokig!
    Inte någonstans kommer de att ta dig på allvar om du anser att barnet lider pga att han sett dig bli misshandlad när han själv var bebis och det dessutom är så länge sedan.
    De kommer istället tro att det är du som överför din rädsla på honom och då är det helt plötsligt du som ligger risigt till som förälder. Inte för att jag tror att pappan skulle få vårdnaden, utan mer troligt en fosterhemsplacering.   
  • Anonym (Mamma)

Jag tror inte jag har gjort mig förstådd här. Jag ville inte berätta allt här kanske men så här ser det ut. Våldet är polisanmält, det pågår en utredning. Mitt barn har bevittnat våld och har vid ett tillfälle kunnat dött. Han var ca 10mån då vi gick isär. Mitt barn är väldigt restriktiv med män och rädd och gråter vid höga röster/ljud. Vad jag menar är att man inte är restriktiv eller lyssnar in den person som levt med barnet. Dvs ta det säkra för det osäkra. Det är också en miljard instanser och personer man måste prata med vilket är grymt jobbigt. Umgänget kommer att bli bevakade men har dömts till att vara väldigt generösa vilket för mig är helg oförståeligt. En boende, umgänge, vårdnads utredning kommer att göras. Jag vill gärna få information om andra i samma sits som kan ge mig råd eller bara stöd genom att berätta sin historia eller hur jag ska gå tillväga för att få mitt barn att inte börja må dåligt igen och att umgänget ska bli så lite som möjligt eftersom min fd vägrar att söka hjälp. Blir besviken när den första skriver att jag valt pappan. Vi var inte ihop speciellt länge innan vi fick barn men vem kunde förutse att en person är så labil att han använder våld??

• Anonym (Mamma)

Det har jag lyckats med. Vad hände sen då? Du låter insatt?

Kjell2 skrev 2013-10-11 08:28:05 följande:
    Först - fixa en advokat som hjälper er. Sen - Om det går att visa någon form av trovärdighet i det du berättar kommer pappan med största sannolikhet, om du yrkar på det, få övervakat umgänge till en början med.

• ZsaZsa

Det här är en historia som upprepar sig om och om igen. Du är en av många. Först blir ni ihop med en man och ganska snabbt skaffar ni barn. Sedan upptäcker ni att han är omöjlig att leva med och inte fungerar som förälder på ett eller annat sätt. En del har förstånd att i alla fall dra därifrån efter en tid, andra stannar i flera år och skaffar fler barn. Under tiden pågår som i ditt fall misshandel i någon form eller grad, vilket inte är ovanligt.

Sedan en dag så hamnar ni i det läget att ni måste skydda barnet mot den här hemska pappan. Då har ni inga bevis för misshandeln eller annat, inga vittnen, ingenting, men blir oerhört besvikna över att rättssamhället och alla instanser inte bara tror på ert ord. Hur skulle det se ut om man bara kan gå till domstolar och andra myndigheter och påstå saker och de ingriper mot den man anklagar för något? Då vore det ju inget rättssamhälle.

Alltså ligger ansvaret faktiskt också tungt på dig. Det är ju sant att du valde honom som pappa till ditt barn. Att ni bara varit ihop en kort tid innan ni fick barn gör knappast saken bättre. Det höjer ju inte ditt eget omdöme till skyarna direkt.

Nu tror jag att du menar att det är knepigt att rättsprocessen om misshandel är ett fall och vårdnad-, boende- och umgängesmålet ett annat. Självklart är det så. Det är ju i grunden två olika saker. Dock kan en dom i misshandelsmålet påverka det andra och det förekommer. Det knepiga är om dessa kommer i fel ordning. Det får du ta upp med din jurist och se vad ni kan göra åt och du kan gå tillbaka till domstolen om du har en dom som skulle kunna innebära att något bör ändras utifrån den.

För övrigt är det förstås helt sant att även små barn tar skada av trauman, men barn är också tåliga om de får det bättre. Ditt barn har inte träffat sin pappa på ungefär ett år, så du kan rimligen inte ha en aning om barnet är rädd för sin pappa eller inte. Det är bara du som tänker så, inte ett faktum. Din son skulle troligen vara lika osäker med vilken man som helst det inte har träffat förut. Främling som främling.

• Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-11 22:54:29 följande:
    Det har jag lyckats med. Vad hände sen då? Du låter insatt?
    Väldigt vårt att säga vad som kommer hända med någon säkerhet.

Får han övervakat umgänge och det funkar kommer det nog stegvis utökas om han vill. Från oövervakat till övernattning.

Anses han direkt olämplig att ha hand om barnet blir det inget. Sen kan han alltid stämma igen senare och kanske få.

Ta ett rejält snack med din advokat som kan utifrån ditt fall mer i detalj berätta  om vad som kan hända 
  • KGK
    Anonym (....) skrev 2013-10-11 07:41:00 följande:
    Nån gång i livet så tog DU beslutet att  ge ditt barn honom till pappa. Någon gång så ansåg du att han var kärleksfull, trygg och mogen nog. Du ansåg att du kände honom väl nog och så tog du det enorma beslutet att han skulle vara den perfekta pappan till ditt barn.

Vad har förändrats? Blev han plötsligt ett monster som inte ens förtjänar att lära tjäna sitt barn? Har han gått från att vara den perfekta pappan till ett monster som inte ens får se sitt barn? Har inte ditt barn rätten att träffa den pappa som du valde ut till honom?   

Jag tror att alla barn har rätt till båda föräldrarna. Visst finns det undantag!
     Men samtidigt är det vanligt att mamman skriker "våld! droger! alkohol"  osv så fort relationen tagit slut eller så fort pappan vill ha lite umgänge med sitt barn. Jag menar inte att du ljuger, men det är såhär som rätten tänker.
    Du är en mycket, mycket, mycket okunnig människa.
  • Anonym (Mamma)

Hej! Har du eller någon annan något råd eller tips i denna tråd? www.familjeliv.se/Forum-4-377/m71640100.html Tacksam för alla svar!

Kjell2 skrev 2013-10-12 18:55:50 följande:
    Väldigt vårt att säga vad som kommer hända med någon säkerhet.  Får han övervakat umgänge och det funkar kommer det nog stegvis utökas om han vill. Från oövervakat till övernattning. Anses han direkt olämplig att ha hand om barnet blir det inget. Sen kan han alltid stämma igen senare och kanske få.   Ta ett rejält snack med din advokat som kan utifrån ditt fall mer i detalj berätta  om vad som kan hända 

• KGK
    ZsaZsa skrev 2013-10-12 09:59:11 följande:
    Det här är en historia som upprepar sig om och om igen. Du är en av många. Först blir ni ihop med en man och ganska snabbt skaffar ni barn. Sedan upptäcker ni att han är omöjlig att leva med och inte fungerar som förälder på ett eller annat sätt. En del har förstånd att i alla fall dra därifrån efter en tid, andra stannar i flera år och skaffar fler barn. Under tiden pågår som i ditt fall misshandel i någon form eller grad, vilket inte är ovanligt.

Sedan en dag så hamnar ni i det läget att ni måste skydda barnet mot den här hemska pappan. Då har ni inga bevis för misshandeln eller annat, inga vittnen, ingenting, men blir oerhört besvikna över att rättssamhället och alla instanser inte bara tror på ert ord. Hur skulle det se ut om man bara kan gå till domstolar och andra myndigheter och påstå saker och de ingriper mot den man anklagar för något? Då vore det ju inget rättssamhälle.

Alltså ligger ansvaret faktiskt också tungt på dig. Det är ju sant att du valde honom som pappa till ditt barn. Att ni bara varit ihop en kort tid innan ni fick barn gör knappast saken bättre. Det höjer ju inte ditt eget omdöme till skyarna direkt.

Nu tror jag att du menar att det är knepigt att rättsprocessen om misshandel är ett fall och vårdnad-, boende- och umgängesmålet ett annat. Självklart är det så. Det är ju i grunden två olika saker. Dock kan en dom i misshandelsmålet påverka det andra och det förekommer. Det knepiga är om dessa kommer i fel ordning. Det får du ta upp med din jurist och se vad ni kan göra åt och du kan gå tillbaka till domstolen om du har en dom som skulle kunna innebära att något bör ändras utifrån den.

För övrigt är det förstås helt sant att även små barn tar skada av trauman, men barn är också tåliga om de får det bättre. Ditt barn har inte träffat sin pappa på ungefär ett år, så du kan rimligen inte ha en aning om barnet är rädd för sin pappa eller inte. Det är bara du som tänker så, inte ett faktum. Din son skulle troligen vara lika osäker med vilken man som helst det inte har träffat förut. Främling som främling.
    Måste korrigera dig lite här.
    De lägger nästan alltid ner familjevåld, ÄVEN om bevis finns. Själv hade jag foton, film, barnens detaljerade berättelser, skador på bostaden av hans våldsamhet.. Dessutom hade soc varit inkopplade långt innan vårdnadstvisten för jag behövde hjälp att skydda barnen från "pappan.
    Allt lades ner i brist på bevis. Dvs, kvinno- och barnmisshandel är helt okej i Sverige.
  • Anonym (Mamma)

Ja det är helt sjukt. Jag sitter också med bevis, erkännande, bilder, blivit hämtad vid ett grovt våldsamt tillfälle. Ändå räcker det inte.... :(:(:(

KGK skrev 2013-11-11 19:17:16 följande:
    Måste korrigera dig lite här. De lägger nästan alltid ner familjevåld, ÄVEN om bevis finns. Själv hade jag foton, film, barnens detaljerade berättelser, skador på bostaden av hans våldsamhet.. Dessutom hade soc varit inkopplade långt innan vårdnadstvisten för jag behövde hjälp att skydda barnen från "pappan. Allt lades ner i brist på bevis. Dvs, kvinno- och barnmisshandel är helt okej i Sverige.

• ZsaZsa
    KGK skrev 2013-11-11 19:17:16 följande:
    Måste korrigera dig lite här.
    De lägger nästan alltid ner familjevåld, ÄVEN om bevis finns. Själv hade jag foton, film, barnens detaljerade berättelser, skador på bostaden av hans våldsamhet.. Dessutom hade soc varit inkopplade långt innan vårdnadstvisten för jag behövde hjälp att skydda barnen från "pappan.
    Allt lades ner i brist på bevis. Dvs, kvinno- och barnmisshandel är helt okej i Sverige.
    Vilket naturligtvis är för jävligt. Dock är det större sannolikhet att göra något åt det, oavsett om det handlar om att lagföra människan för misshandel, hot etc. eller om det handlar om att skydda sina barn, om man har bevis.
  • Anonym (Suck!)

Det är inte juste att säga att man ju valt mannen själv även om det oftast är sant- vi lever ju i ett samhälle med hög våldstolerans. Det är också märkligt att man inbillar sig att kvinnor börjar hojta om våld efter seperationen istället för att se vpldet som en eventuell förklaring till separationen. Det finns kvinnor- och kanske män också- som tvingas ge upp barnen när de används i olika hämndaktioner mot den andra parten. 

Och så har vi kärringarna på familjerätten som talar sig hesa om "barnets rätt att träffa" våldsverkaren i fråga.
    Det ä'r en j'kla sits- för man har ju samtidigt ansvar för att skydda barnet.

Försök tänk efter ts- vill han barnet illa- eller utnyttjar han barnet för att komma åt dig?

Vill han mest skrämmas eller är han farlig?

Nej, Sverige är inte barnvänligt. Och vi har byggt en miljardinsdutri kring dessa vårdnadstvister.

• ZsaZsa
    Anonym (Suck!) skrev 2013-11-12 20:09:14 följande:
    Det är inte juste att säga att man ju valt mannen själv även om det oftast är sant- vi lever ju i ett samhälle med hög våldstolerans. Det är också märkligt att man inbillar sig att kvinnor börjar hojta om våld efter seperationen istället för att se vpldet som en eventuell förklaring till separationen. Det finns kvinnor- och kanske män också- som tvingas ge upp barnen när de används i olika hämndaktioner mot den andra parten. 

Och så har vi kärringarna på familjerätten som talar sig hesa om "barnets rätt att träffa" våldsverkaren i fråga.
    Det ä'r en j'kla sits- för man har ju samtidigt ansvar för att skydda barnet.

Försök tänk efter ts- vill han barnet illa- eller utnyttjar han barnet för att komma åt dig?

Vill han mest skrämmas eller är han farlig?

Nej, Sverige är inte barnvänligt. Och vi har byggt en miljardinsdutri kring dessa vårdnadstvister.
    Har vi hög våldstolerans? Nej, det håller jag inte med om. Inte generellt. Däremot finns det folk som har det och det är ju upp till dem.

Alla väljer vi väl själva vem vi ska leva ihop med och vem vi ska skaffa barn med? Det är ofta så att mannen visat dessa tendenser tidigt, men att kvinnan ändå väljer att stanna kvar och även skaffa flera barn med honom. För ett val är det. Kvinnor är väl ändå inte i behov av förvaltare hela bunten?

Självklart kan våldet vara en orsak till en separation, men inte sällan har det pågått under en längre tid då kvinnan inte sökt vård, inte anmält, inte sparar några bevis och inte ens berättat något för sina närmaste. Jag vet inte hur många gånger jag hört det här. Men sedan, när de inser att de måste skydda framförallt sina barn, då lägger de korten på bordet. Det är bara det att ett rättssystem, som väl alla vettiga människor vill ha, inte kan döma någon enbart på någon annans utsaga hur som helst. Som om jag bara kan anklaga dig och du blir dömd.

Sverige är oerhört barnvänligt. Dyrast är alla dessa tvister för samhället även om det förstås finns jurister som tjänar ganska bra på det. Men att det blir tvister är väl inte samhällets fel? Det är vi väl ansvariga var och en i olika grad. Hur ska samhället som någon slags anonym klump kunna vara ansvarig? Vi har ju knappast något att säga till om när det gäller vem folk lever och skaffar barn med.

Jag tycker att det är nedlåtande mot kvinnor att bara göra dem till offer hela tiden. Det är nog inte sällan just den inställningen som gör att kvinnor finner sig i att leva med män som misshandlar dem.
  • Anonym (ARG)

Först, kan inte ni vara snälla och inte vara fördomsfulla eller lägga ansvaret på henne för det hon varit utsatt för? Alla människor gör mindre kloka val i sitt liv. En del inte så farliga, andra med större konsekvenser. Det är ALDRIG en persons fel att man blivit misshandlad i en relation. Man kan INTE lägga ansvaret på den personen för att hen borde insett eller gått etc. Det fungerar inte så. Att alla med perfekta familjer ska dömma dem som inte har det "normativt perfekt" blir jag så trött på. 

och ja, jag har nu för tiden det "perfekta familjen", högutbildad, jämställd man, två friska barn etc. Men jag har också varit ihop med en  man tidigare  där psykiskt och fysiskt våld ingick. Och ja, jag hade kunnat vara TS, och råkat skaffa barn med den mannen. 

TS, jag har tyvärr inte så mycket konkreta råd för din situation. Jag tror det bästa du kan göra är att vara saklig. Se till att allt våld är polisanmält, att ev skador hos ditt barn finns dokumenterat, att du har jurist som du har förtroende för etc. oftast har man som förälder i sverige väldigt stark umgägesrätt, vilket lider till en hel del problem ibland. Men det är skapat så "för barnets bästa" och tyvärr är det svårt för myndigheterna att dra gränsen för när man ska ta bort umgängesrätten och "beröva" barnts dess förälder, och när det är ok. 

Hoppas du kan få den hjälp du behöver! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (ARG) skrev 2013-11-14 13:09:23 följande:
    Först, kan inte ni vara snälla och inte vara fördomsfulla eller lägga ansvaret på henne för det hon varit utsatt för? Alla människor gör mindre kloka val i sitt liv. En del inte så farliga, andra med större konsekvenser. Det är ALDRIG en persons fel att man blivit misshandlad i en relation. Man kan INTE lägga ansvaret på den personen för att hen borde insett eller gått etc. Det fungerar inte så. Att alla med perfekta familjer ska dömma dem som inte har det "normativt perfekt" blir jag så trött på. 

och ja, jag har nu för tiden det "perfekta familjen", högutbildad, jämställd man, två friska barn etc. Men jag har också varit ihop med en  man tidigare  där psykiskt och fysiskt våld ingick. Och ja, jag hade kunnat vara TS, och råkat skaffa barn med den mannen. 

TS, jag har tyvärr inte så mycket konkreta råd för din situation. Jag tror det bästa du kan göra är att vara saklig. Se till att allt våld är polisanmält, att ev skador hos ditt barn finns dokumenterat, att du har jurist som du har förtroende för etc. oftast har man som förälder i sverige väldigt stark umgägesrätt, vilket lider till en hel del problem ibland. Men det är skapat så "för barnets bästa" och tyvärr är det svårt för myndigheterna att dra gränsen för när man ska ta bort umgängesrätten och "beröva" barnts dess förälder, och när det är ok. 

Hoppas du kan få den hjälp du behöver! 

Tack för ditt rara inlägg och förståelse! Underbart att höra att det kan vända även om jag just nu inte finner någon intresse av att vara familj med någon utom mitt barn. Jag har en jurist som jag inte är nöjd med, tror jag ska byta faktiskt.
    Tack!
  • Anonym (psykologi)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-11-11 20:16:43 följande:
    Ja det är helt sjukt. Jag sitter också med bevis, erkännande, bilder, blivit hämtad vid ett grovt våldsamt tillfälle. Ändå räcker det inte.... :(:(:(
    Du behöver en fällande dom, och att barnet har varit utsatt.
  • Anonym (Suck!)
    ZsaZsa skrev 2013-11-12 21:55:08 följande:
    Har vi hög våldstolerans? Nej, det håller jag inte med om. Inte generellt. Däremot finns det folk som har det och det är ju upp till dem.

Alla väljer vi väl själva vem vi ska leva ihop med och vem vi ska skaffa barn med? Det är ofta så att mannen visat dessa tendenser tidigt, men att kvinnan ändå väljer att stanna kvar och även skaffa flera barn med honom. För ett val är det. Kvinnor är väl ändå inte i behov av förvaltare hela bunten?

Självklart kan våldet vara en orsak till en separation, men inte sällan har det pågått under en längre tid då kvinnan inte sökt vård, inte anmält, inte sparar några bevis och inte ens berättat något för sina närmaste. Jag vet inte hur många gånger jag hört det här. Men sedan, när de inser att de måste skydda framförallt sina barn, då lägger de korten på bordet. Det är bara det att ett rättssystem, som väl alla vettiga människor vill ha, inte kan döma någon enbart på någon annans utsaga hur som helst. Som om jag bara kan anklaga dig och du blir dömd.

Sverige är oerhört barnvänligt. Dyrast är alla dessa tvister för samhället även om det förstås finns jurister som tjänar ganska bra på det. Men att det blir tvister är väl inte samhällets fel? Det är vi väl ansvariga var och en i olika grad. Hur ska samhället som någon slags anonym klump kunna vara ansvarig? Vi har ju knappast något att säga till om när det gäller vem folk lever och skaffar barn med.

Jag tycker att det är nedlåtande mot kvinnor att bara göra dem till offer hela tiden. Det är nog inte sällan just den inställningen som gör att kvinnor finner sig i att leva med män som misshandlar dem.
    Sverige barnvänligt ? Ja, dessa förbannade tvister hålls ju faktiskt igång av både rättsväsende och familjerätt som tvingar in folk i rättssalarna gång på gång därför att man fastställer idiotdomar som gör det sämre för både våldsutsatta barn och kvinnor. Barnvänligt är det förmodligen på Antarktis där det bara finns pingviner i stort sett. 

Lite intressant och skrämmande om barns situation i Sverige:http://feministisktperspektiv.se/2011/11/04/barns-rattssakerhet-for samras/ 
Svar på tråden Små barn, umgänge. Våld!