• Anonym (Mamma)

Små barn, umgänge. Våld!

Hej! Jag känner mig grymt besviken på Sverige och vårt samhälle. Jag önskar få råd och tips och erfarenhet över min situation. Mitt barn som är ca 1 1/2 år har inte träffat sin pappa på lite mindre än ett år. Min fd har knappt visat intresse för att få träffa honom. Under den tiden vi levde ihop har han inte ängnat vårt barn någon tid så att en bra relation har kunnat byggas upp. Jag var utsatt för våld som trappades upp något fruktansvärt och vårt barn har sett detta o farit illa och har sviter ifrån det fortfarande. Min fd har heller inte behandlat min son schysst. För ett tag sedan gick min fd till advokat vilket jag blev chockad över. Han vill nu ha umgänge och vi har varit på en muntligt förberedelse. Jag känner mig maktlös och har svårt att föra mitt barn talan och skydda honom från den person han är rädd för. Pratat med flera myndigheter men det känns som om ingen kan göra något för oss. Trots att dom här två rättsfallen hör ihop så kan fallen gå parallellt. Det är inte förrens det finns en dom som det förändras. Det är sjukt att Sverige inte tänker på barns säkerhet i större utsträckning. Några andra i samma sits som kan berätta hur mycket tid den andra parten fick i form av umgänge? Hur snabbt trappades det upp? Någon som haft umgängesstöd?

• Svar på tråden Små barn, umgänge. Våld!
  • Anonym (Mamma)

Jag tror inte jag har gjort mig förstådd här. Jag ville inte berätta allt här kanske men så här ser det ut. Våldet är polisanmält, det pågår en utredning. Mitt barn har bevittnat våld och har vid ett tillfälle kunnat dött. Han var ca 10mån då vi gick isär. Mitt barn är väldigt restriktiv med män och rädd och gråter vid höga röster/ljud. Vad jag menar är att man inte är restriktiv eller lyssnar in den person som levt med barnet. Dvs ta det säkra för det osäkra. Det är också en miljard instanser och personer man måste prata med vilket är grymt jobbigt. Umgänget kommer att bli bevakade men har dömts till att vara väldigt generösa vilket för mig är helg oförståeligt. En boende, umgänge, vårdnads utredning kommer att göras. Jag vill gärna få information om andra i samma sits som kan ge mig råd eller bara stöd genom att berätta sin historia eller hur jag ska gå tillväga för att få mitt barn att inte börja må dåligt igen och att umgänget ska bli så lite som möjligt eftersom min fd vägrar att söka hjälp. Blir besviken när den första skriver att jag valt pappan. Vi var inte ihop speciellt länge innan vi fick barn men vem kunde förutse att en person är så labil att han använder våld??

• Anonym (Mamma)

Det har jag lyckats med. Vad hände sen då? Du låter insatt?

Kjell2 skrev 2013-10-11 08:28:05 följande:
    Först - fixa en advokat som hjälper er. Sen - Om det går att visa någon form av trovärdighet i det du berättar kommer pappan med största sannolikhet, om du yrkar på det, få övervakat umgänge till en början med.

• Anonym (Mamma)

Hej! Har du eller någon annan något råd eller tips i denna tråd? www.familjeliv.se/Forum-4-377/m71640100.html Tacksam för alla svar!

Kjell2 skrev 2013-10-12 18:55:50 följande:
    Väldigt vårt att säga vad som kommer hända med någon säkerhet.  Får han övervakat umgänge och det funkar kommer det nog stegvis utökas om han vill. Från oövervakat till övernattning. Anses han direkt olämplig att ha hand om barnet blir det inget. Sen kan han alltid stämma igen senare och kanske få.   Ta ett rejält snack med din advokat som kan utifrån ditt fall mer i detalj berätta  om vad som kan hända 

• Anonym (Mamma)

Ja det är helt sjukt. Jag sitter också med bevis, erkännande, bilder, blivit hämtad vid ett grovt våldsamt tillfälle. Ändå räcker det inte.... :(:(:(

KGK skrev 2013-11-11 19:17:16 följande:
    Måste korrigera dig lite här. De lägger nästan alltid ner familjevåld, ÄVEN om bevis finns. Själv hade jag foton, film, barnens detaljerade berättelser, skador på bostaden av hans våldsamhet.. Dessutom hade soc varit inkopplade långt innan vårdnadstvisten för jag behövde hjälp att skydda barnen från "pappan. Allt lades ner i brist på bevis. Dvs, kvinno- och barnmisshandel är helt okej i Sverige.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (ARG) skrev 2013-11-14 13:09:23 följande:
    Först, kan inte ni vara snälla och inte vara fördomsfulla eller lägga ansvaret på henne för det hon varit utsatt för? Alla människor gör mindre kloka val i sitt liv. En del inte så farliga, andra med större konsekvenser. Det är ALDRIG en persons fel att man blivit misshandlad i en relation. Man kan INTE lägga ansvaret på den personen för att hen borde insett eller gått etc. Det fungerar inte så. Att alla med perfekta familjer ska dömma dem som inte har det "normativt perfekt" blir jag så trött på. 

och ja, jag har nu för tiden det "perfekta familjen", högutbildad, jämställd man, två friska barn etc. Men jag har också varit ihop med en  man tidigare  där psykiskt och fysiskt våld ingick. Och ja, jag hade kunnat vara TS, och råkat skaffa barn med den mannen. 

TS, jag har tyvärr inte så mycket konkreta råd för din situation. Jag tror det bästa du kan göra är att vara saklig. Se till att allt våld är polisanmält, att ev skador hos ditt barn finns dokumenterat, att du har jurist som du har förtroende för etc. oftast har man som förälder i sverige väldigt stark umgägesrätt, vilket lider till en hel del problem ibland. Men det är skapat så "för barnets bästa" och tyvärr är det svårt för myndigheterna att dra gränsen för när man ska ta bort umgängesrätten och "beröva" barnts dess förälder, och när det är ok. 

Hoppas du kan få den hjälp du behöver! 

Tack för ditt rara inlägg och förståelse! Underbart att höra att det kan vända även om jag just nu inte finner någon intresse av att vara familj med någon utom mitt barn. Jag har en jurist som jag inte är nöjd med, tror jag ska byta faktiskt.
    Tack!
Svar på tråden Små barn, umgänge. Våld!