ZsaZsa skrev 2013-11-12 21:55:08 följande:
Har vi hög våldstolerans? Nej, det håller jag inte med om. Inte generellt. Däremot finns det folk som har det och det är ju upp till dem.
Alla väljer vi väl själva vem vi ska leva ihop med och vem vi ska skaffa barn med? Det är ofta så att mannen visat dessa tendenser tidigt, men att kvinnan ändå väljer att stanna kvar och även skaffa flera barn med honom. För ett val är det. Kvinnor är väl ändå inte i behov av förvaltare hela bunten?
Självklart kan våldet vara en orsak till en separation, men inte sällan har det pågått under en längre tid då kvinnan inte sökt vård, inte anmält, inte sparar några bevis och inte ens berättat något för sina närmaste. Jag vet inte hur många gånger jag hört det här. Men sedan, när de inser att de måste skydda framförallt sina barn, då lägger de korten på bordet. Det är bara det att ett rättssystem, som väl alla vettiga människor vill ha, inte kan döma någon enbart på någon annans utsaga hur som helst. Som om jag bara kan anklaga dig och du blir dömd.
Sverige är oerhört barnvänligt. Dyrast är alla dessa tvister för samhället även om det förstås finns jurister som tjänar ganska bra på det. Men att det blir tvister är väl inte samhällets fel? Det är vi väl ansvariga var och en i olika grad. Hur ska samhället som någon slags anonym klump kunna vara ansvarig? Vi har ju knappast något att säga till om när det gäller vem folk lever och skaffar barn med.
Jag tycker att det är nedlåtande mot kvinnor att bara göra dem till offer hela tiden. Det är nog inte sällan just den inställningen som gör att kvinnor finner sig i att leva med män som misshandlar dem.
Sverige barnvänligt ? Ja, dessa förbannade tvister hålls ju faktiskt igång av både rättsväsende och familjerätt som tvingar in folk i rättssalarna gång på gång därför att man fastställer idiotdomar som gör det sämre för både våldsutsatta barn och kvinnor. Barnvänligt är det förmodligen på Antarktis där det bara finns pingviner i stort sett.
Lite intressant och skrämmande om barns situation i Sverige:
http://feministisktperspektiv.se/2011/11/04/barns-rattssakerhet-for samras/