Hur räknar man ut underhållsbidrag? 12 dagar i månaden?
När vi gick isär för några månader sedan, så hade pappan barnet ca 2 dagar i veckan dom första månaderna, han betalade då 400 i underhåll, vilket är för lite men jag orkade inte bråka om summan trots att jag är student själv och inte har det så superbra ställt ekonomiskt.
Nu har han barnet 12 dagar per månad, och jag har resten. Jag får barnbidraget själv, och han betalar fortfarande 400:- i månaden. Jag betalar dock nattblöjor, och barnförsäkringen på 200:- så det går dessa pengar till i princip.
Hur mycket är det lämpligt att betala i underhåll när han har barnet 12 dagar per månad?
Via försäkringskassan är ju underhållet 1273:-/månad, och där står det att man drar av 31:- per natt som barnet sover hos den andra föräldern, vilket då blir 901:- han bör betala i underhåll.
Innebär det då att jag själv ska betala alla kläder osv själv då? att han inte behöver betala något extra förutom dem 900:- i månaden bara, eftersom att jag även får barnbidraget? Jag har isåfall ingenting emot det..Men jag vill att det ska bli rätt.
Just nu så känns det som att jag betalar mycket mer än han gör, att barnet kostar mycket mer, och hade jag bara varit färdigutbildad och haft jobb så hade jag aldrig ens tagit upp den här diskussionen med honom.
Men jag är som sagt student och vänder och vrider på alla kronor för att få det att gå ihop, så varenda krona räknas ju för mig just nu.