• Anonym (djungel)

Hur räknar man ut underhållsbidrag? 12 dagar i månaden?

När vi gick isär för några månader sedan, så hade pappan barnet ca 2 dagar i veckan dom första månaderna, han betalade då 400 i underhåll, vilket är för lite men jag orkade inte bråka om summan trots att jag är student själv och inte har det så superbra ställt ekonomiskt. 

Nu har han barnet 12 dagar per månad, och jag har resten. Jag får barnbidraget själv, och han betalar fortfarande 400:- i månaden. Jag betalar dock nattblöjor, och barnförsäkringen på 200:- så det går dessa pengar till i princip. 

Hur mycket är det lämpligt att betala i underhåll när han har barnet 12 dagar per månad? 
    Via försäkringskassan är ju underhållet 1273:-/månad, och där står det att man drar av 31:- per natt som barnet sover hos den andra föräldern, vilket då blir 901:- han bör betala i underhåll.

Innebär det då att jag själv ska betala alla kläder osv själv då? att han inte behöver betala något extra förutom dem 900:- i månaden bara, eftersom att jag även får barnbidraget? Jag har isåfall ingenting emot det..Men jag vill att det ska bli rätt.

Just nu så känns det som att jag betalar mycket mer än han gör, att barnet kostar mycket mer, och hade jag bara varit färdigutbildad och haft jobb så hade jag aldrig ens tagit upp den här diskussionen med honom.

Men jag är som sagt student och vänder och vrider på alla kronor för att få det att gå ihop, så varenda krona räknas ju för mig just nu.  

• Svar på tråden Hur räknar man ut underhållsbidrag? 12 dagar i månaden?
  • Anonym (Z)

Vad tjäna han för 2 år sedan för det är det han betalar underhåll på, så inte alls säkert han ska betala 1273 men det är vad fk betalar och de ger mellanskillnaden upp till den summan med så du får det oavsett om ni tar det via dem. De ska då räcka till kläder, fritidsaktiviteter som rör er unge

• Anonym (djungel)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-06 14:06:21 följande:
    Vad tjäna han för 2 år sedan för det är det han betalar underhåll på, så inte alls säkert han ska betala 1273 men det är vad fk betalar och de ger mellanskillnaden upp till den summan med så du får det oavsett om ni tar det via dem. De ska då räcka till kläder, fritidsaktiviteter som rör er unge
    Dom kommer bedömma att han kan betala 1273:- i månaden, sen kommer han då få göra avdrag som jag förstår det för de nätter som barnet sover hos honom. Men om han då får betala ca 900:- i månaden, så ska jag stå för alla kläder, ytterkläder, skor, osv osv själv? 
  • Anonym (Underhåll)

12 dygn KAN ses som växelvist boende. Så Försäkringskassan kommer i så fall göra en bedömning av det.

Om dom bedömer att du har rätt till fullt underhållsstöd så kommer han, som du säger, ha rätt att göra avdrag med 31 kr per dygn de nätter barnet är hos honom (man räknar antal övernattningar).

• Anonym (djungel)
    Anonym (Underhåll) skrev 2013-10-06 15:10:06 följande:
    12 dygn KAN ses som växelvist boende. Så Försäkringskassan kommer i så fall göra en bedömning av det.
    Om dom bedömer att du har rätt till fullt underhållsstöd så kommer han, som du säger, ha rätt att göra avdrag med 31 kr per dygn de nätter barnet är hos honom (man räknar antal övernattningar).
    Kerubmamman skrev 2013-10-06 15:31:04 följande:
    En vän har barnen 6 av 14 dagar och det räknas som växelvist boende för dem. 
    Om du har liten inkomst kan du söka inkomstbeprövat underhållsstöd vi växelvist boende hos FK
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../   
    Hur kan det räknas som växelvist boende när barnet bor en hel vecka per månad mer hos mig? 

Innebär växelvist boende då att jag inte har rätt till underhåll? Jag ska köpa kläder skor osv helt själv då? och han ska inte betala en enda krona för att barnet äter och bor hos mig en hel vecka extra, eller för något annat för barnet? utan han ska bara stå för den maten barnet äter hos honom de dagarna barnet är där?

• Anonym (djungel)

Läste om inkomstprövat underhållsstöd vid växelvist boende, vilket ska jag då söka? Inkomstprövat underhållsstöd eller underhållsstöd från honom? Hur vet jag om fk kommer räkna de 12 dagarna som växelvist boende eller inte? 

• Kerubmamman
    Anonym (djungel) skrev 2013-10-06 15:48:15 följande:
    Hur kan det räknas som växelvist boende när barnet bor en hel vecka per månad mer hos mig? 

Innebär växelvist boende då att jag inte har rätt till underhåll? Jag ska köpa kläder skor osv helt själv då? och han ska inte betala en enda krona för att barnet äter och bor hos mig en hel vecka extra, eller för något annat för barnet? utan han ska bara stå för den maten barnet äter hos honom de dagarna barnet är där?

Som i min väns fall handlar det bara om en dag mer/mindre per vecka (3 av 7 dagar). 12 dagar per 4 veckors-period, men kalendermånader blir det väl nån dag till beroende på hur veckorna faller. 
    FK lär göra en bedömning baserat på ert schema.
    Men ja, växelvist boende behöver inte betyda att det är exakt 50-50% (för min vän är det 43-57%). Växelvist boende betyder också att även han ska köpa kläder osv.  
    Anonym (djungel) skrev 2013-10-06 15:50:36 följande:
    Läste om inkomstprövat underhållsstöd vid växelvist boende, vilket ska jag då söka? Inkomstprövat underhållsstöd eller underhållsstöd från honom? Hur vet jag om fk kommer räkna de 12 dagarna som växelvist boende eller inte? 

Börja med att prata med FK, alternativt fråga Experten här i forumet. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (djungel)
    Kerubmamman skrev 2013-10-06 16:05:57 följande:
    Som i min väns fall handlar det bara om en dag mer/mindre per vecka (3 av 7 dagar). 12 dagar per 4 veckors-period, men kalendermånader blir det väl nån dag till beroende på hur veckorna faller. 
    FK lär göra en bedömning baserat på ert schema.
    Men ja, växelvist boende behöver inte betyda att det är exakt 50-50% (för min vän är det 43-57%). Växelvist boende betyder också att även han ska köpa kläder osv.  

Börja med att prata med FK, alternativt fråga Experten här i forumet. 
    Hela problemet till allt det här är att han inte vill betala kläder till barnet, han kan tänka sig att betala en del av ytterkläder och skor, men inte resten. Tidigare har vi delat på klädinköpen, har barnet fått kläder för 1500 så har vi alltså lagt 750:- var av det. Men det vill han inte göra längre. Och nu är barnet i stort behov av kläder inför höst/vinter, och jag måste då själv inhandla detta. 
  • Anonym (djungel)

råkade skicka innan jag hade skrivit färdigt, hur som helst så har jag ingenting emot att betala barnets kläder själv om jag skulle få de 900:- jag bör få i underhållsstöd enligt fk. 

blev dock osäker på om jag kommer få det nu eftersom någon skrev att 12 dagar kommer räknas som växelvist boende.  

• Anonym (Underhåll)
    Anonym (djungel) skrev 2013-10-06 15:48:15 följande:
    Kerubmamman skrev 2013-10-06 15:31:04 följande:En vän har barnen 6 av 14 dagar och det räknas som växelvist boende för dem. 
    Om du har liten inkomst kan du söka inkomstbeprövat underhållsstöd vi växelvist boende hos FK
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../   

12 dygn kan räknas som växelvist boende eftersom det ses som "nästan" halva tiden. Man gör bedömning på t.ex. vem som betalar vad, var barnet har sina tillhörigheter m.m. Man kan alltså inte innan veta hur Försäkringskassan kommer bedöma, eftersom det beror på omständigheterna i just ert fall. (Bor barnet 13 dygn per månad hos den andra föräldern ses det som växelvist boende.)

Du kan ju alltid börja med att söka fullt underhållsstöd och om det inte beviljas så kan du ju söka växelvist istället då.

Då kollar dom på din inkomst du hade 2011 och ser om du har rätt till bidrag. Man kan max få 636 kronor i bidrag.
  • Anonym (aabb)

Om du har barnbidraget ska du betala alla kläder och skor.

Betalar han underhåll ska du också betala allt annat som rör barnet, dagisavgift, försäkring, mediciner, bilstolar, vagnar, cyklar, skridskor, avgifter till idrottsklubbar etc...
    Det enda pappan ska betala är resorna för att hämta barnet (om ni bor mindre än 10 mil enkel väg från varandra)   samt mat under umgängestiden.

När det gäller umgänget så tänk på att man räknar hela dygn, dvs om han hämtar på dagis på måndagen och lämnar tillbaka barnet på dagis på tisdagen så har han faktiskt inte haft barnet alls konstigt nog.  Om en förälder har barnet fre-sön så är det bara 1 dygn då man räknar midnatt fre/lör till midnatt lör/sön = 1 dygn. Hade det varit fre-mån så hade det även varit fram till midnatt sön/mån = 2 dygn.

• Anonym (Underhåll)
    Anonym (aabb) skrev 2013-10-10 08:44:20 följande:

Om du har barnbidraget ska du betala alla kläder och skor.

Betalar han underhåll ska du också betala allt annat som rör barnet, dagisavgift, försäkring, mediciner, bilstolar, vagnar, cyklar, skridskor, avgifter till idrottsklubbar etc...
    Det enda pappan ska betala är resorna för att hämta barnet (om ni bor mindre än 10 mil enkel väg från varandra)   samt mat under umgängestiden.

När det gäller umgänget så tänk på att man räknar hela dygn, dvs om han hämtar på dagis på måndagen och lämnar tillbaka barnet på dagis på tisdagen så har han faktiskt inte haft barnet alls konstigt nog.  Om en förälder har barnet fre-sön så är det bara 1 dygn då man räknar midnatt fre/lör till midnatt lör/sön = 1 dygn. Hade det varit fre-mån så hade det även varit fram till midnatt sön/mån = 2 dygn.

Stämmer inte. FK räknar antalet övernattningar.

Fredag-söndag = 2 övernattningar/2 dygn.
  • Anonym (aabb)
    Anonym (Underhåll) skrev 2013-10-10 11:54:08 följande:
    Stämmer inte. FK räknar antalet övernattningar.
    Fredag-söndag = 2 övernattningar/2 dygn.

Ok, då har de ändrat detta de senaste åren.
  • Anonym (det stämmer)

Det stämmer att den förälder som är underhållsskyldig inte behöver betala en krona mer än underhållet.
    Huruvida boendeföräldern måste skicka med mer kläder än det barnet går och står i tvistas det dock om, det finns inga riktlinjer kring detta. Personligan anser jag att kläderna är barnets så om barnet bor mer sporadiskt hos den ene bör boendeföräldern skicka med kläder. (Så länge de kommer med tillbaka)

Upp till 7-10 års ålder så betalar boendeföräldern faktiskt inte en krona själv om denne har barnbidrag och fullt underhåll enl uträkningar från Konsumentverket. Inte om man inte väljer att göra det.    

Om jag inte missminner mig så kan avdrag göras om uf har barnet mer än 5 dagar på raken eller om denne har barnet mer än 6 dagar i månaden som inte måste vara i följd. 12 dagar x 31 kr = 372 kr.
    1273-372 =  901, precis som du skriver.

DOCK, eftersom han ändå betalar ut direkt till dig (vad jag förstår) så kanske det lönar sig att räkan ut vad var och en av er ska betala för barnet?
    Det kan man göra via Fks hemsida MEN det rä barnets behov som ska ligga till grund för underhållet, inte vad man själv tycker att man ska få.   

Svar på tråden Hur räknar man ut underhållsbidrag? 12 dagar i månaden?