Hur räknar man ut underhållsbidrag? 12 dagar i månaden?
Det stämmer att den förälder som är underhållsskyldig inte behöver betala en krona mer än underhållet.
Huruvida boendeföräldern måste skicka med mer kläder än det barnet går och står i tvistas det dock om, det finns inga riktlinjer kring detta. Personligan anser jag att kläderna är barnets så om barnet bor mer sporadiskt hos den ene bör boendeföräldern skicka med kläder. (Så länge de kommer med tillbaka)
Upp till 7-10 års ålder så betalar boendeföräldern faktiskt inte en krona själv om denne har barnbidrag och fullt underhåll enl uträkningar från Konsumentverket. Inte om man inte väljer att göra det.
Om jag inte missminner mig så kan avdrag göras om uf har barnet mer än 5 dagar på raken eller om denne har barnet mer än 6 dagar i månaden som inte måste vara i följd. 12 dagar x 31 kr = 372 kr.
1273-372 = 901, precis som du skriver.
DOCK, eftersom han ändå betalar ut direkt till dig (vad jag förstår) så kanske det lönar sig att räkan ut vad var och en av er ska betala för barnet?
Det kan man göra via Fks hemsida MEN det rä barnets behov som ska ligga till grund för underhållet, inte vad man själv tycker att man ska få.