Anonym (djungel) skrev 2013-10-06 15:48:15 följande:
Kerubmamman skrev 2013-10-06 15:31:04 följande:En vän har barnen 6 av 14 dagar och det räknas som växelvist boende för dem.
Om du har liten inkomst kan du söka inkomstbeprövat underhållsstöd vi växelvist boende hos FK
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../
Hur kan det räknas som växelvist boende när barnet bor en hel vecka per månad mer hos mig?
Innebär växelvist boende då att jag inte har rätt till underhåll? Jag ska köpa kläder skor osv helt själv då? och han ska inte betala en enda krona för att barnet äter och bor hos mig en hel vecka extra, eller för något annat för barnet? utan han ska bara stå för den maten barnet äter hos honom de dagarna barnet är där?
12 dygn kan räknas som växelvist boende eftersom det ses som "nästan" halva tiden. Man gör bedömning på t.ex. vem som betalar vad, var barnet har sina tillhörigheter m.m. Man kan alltså inte innan veta hur Försäkringskassan kommer bedöma, eftersom det beror på omständigheterna i just ert fall. (Bor barnet 13 dygn per månad hos den andra föräldern ses det som växelvist boende.)
Du kan ju alltid börja med att söka fullt underhållsstöd och om det inte beviljas så kan du ju söka växelvist istället då.
Då kollar dom på din inkomst du hade 2011 och ser om du har rätt till bidrag. Man kan max få 636 kronor i bidrag.