• Bollen2

Är ni inte rädda om era barn..??

Vet att ni flesta är väldigt rädda om era barn men uppenbarligen inte alla.. Ser ofta små barn som är ute själva. Kanske cyklar på gatan bredvid där vi bor elle röker sparkcykel mitt ute på gatan. En tjej som åker sparkcykel själv häromkring är kanske på sin höjd 3 år gammal. Pojken som jag såg cykla själv var kanske 3-4 år. Han cyklade rätt över gatan, en bil kom. Min puls steg.. Bilen stannade, barnet cyklade förbi och bilen körde vidare. Min pojk är snart 3 år men jag våga inte ens släppa honom med blicken på vår egen tomt. De är trots allt ganska oberäkneliga. Springa upp på gatan tar bara några sekunder. Bilarna kör ofta fort fast vi bor i ett villakvarter. Hur tänker ni andra? Hur tänker ni som låter små barn vistas på gatan själv eller på andra platser.? Är ni inte rädda att de ska skada sig / att något ska hända.??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-11 09:55
    Åker sparkcykel ska det stå . Inte röker sparkcykel.

• Svar på tråden Är ni inte rädda om era barn..??
  • isht

Ser samma fenomen på min ort, små barn (från två år och uppåt) som leker "gå gården" som ligger precis vid den stora vägen som går genom byn. Hastigheten efter vägen har nu blivit 30, efter att tidigare varit 50, dock är det många fordonsförare som fuskar och kör fortare än 30.

Jag försöker att inte ha fördomar, men gemensamt för dessa familjer är att de inte tillhör den "vanliga" kristna kyrkan och verkar ha någon slags 'Jag behöver inte vaka över mitt barn, det fixar Gud'-attityd.

Jag släpper inte ut mina barn ensamma på gården, trots att vi bara har mindre trafikerade vägar omkring oss. Barn är impulsiva och jäkligt snabba!

• viseversa

Ser samma sak här. Små barn är ute själva. Och vi bor inte i villaområde utan i lägenhet NÄRA skog vatten och vägar. tycker det är helt galet. inte ens min 6 åring får vara ute själv och leka. men det är inte för att jag inte tror hon skulle klara det utan för att vi har en DÖMD pedofil som bor väldigt nära oss. Guuud vad skönt det ska bli när vi flyttar nu nästa månad=)

Instagram...LOVALOVISA
  • puman0507

Tror att många tänker, det händer inte oss....vi hade inte hjälm mm när vi växte upp och det gick bra.....

I vårt område finns samma typ av problem......
    människor verkar ha brist på kunskap/inte riskmedvetna.

Alla barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Så säger lagen som trädde i kraft den 1 januari 2005.

Lagar och förändringsarbete ÄR bra !

ex.....

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bilbarnstolar-har-drastiskt-minskat-dodsolyckorna/

• Hannah76

Ser faktiskt inte samma ska här, vi bor i city. Här leker barn själva, men inne på gårdarna.

• Gladskit

Vi bor också i ett litet villaområde. Jag tycker att jag harkoll på min son och vad han gör, till 99%. Och visst har vi regler, han vet vad han får ta ut från förrådet och vad han bara för göra när vi är med (snickra, spika tex.) han vet var han får vistas, vart gränsen går, hur långt han får cykla osv.

Det som stör mig är dock att de som har yngre barn släpper ut dem och förväntar sig att andra ska ansvara även för deras barn. Min son leker ofta med en granne och hans lillebror. De barnen är 2 resp. 6 år. Jag vet att min son håller sig till sånt som han får. Men om den lilla på 2 år är med och leker så tar inte jag ansvar för att inte HAN är och klättrar nånstans där han inte får vara eller gör saker som jag absolut inte hade velat att min son gjorde när han var i den åldern. Man kan inte räkna med att småbarn håller sig till lämpliga aktiviteter när de leker med såna som är äldre. Såklart slänger jag ett öga på alla ungar regelbundet om hela gården är full med lekande barn, och jag står och lagar mat tex. Men jag tar inte ansvar för att andra håller sig till de regler som deras föräldrar satt upp.  

• Bollen2
    Gladskit skrev 2013-09-11 10:38:21 följande:
    Vi bor också i ett litet villaområde. Jag tycker att jag harkoll på min son och vad han gör, till 99%. Och visst har vi regler, han vet vad han får ta ut från förrådet och vad han bara för göra när vi är med (snickra, spika tex.) han vet var han får vistas, vart gränsen går, hur långt han får cykla osv. Det som stör mig är dock att de som har yngre barn släpper ut dem och förväntar sig att andra ska ansvara även för deras barn. Min son leker ofta med en granne och hans lillebror. De barnen är 2 resp. 6 år. Jag vet att min son håller sig till sånt som han får. Men om den lilla på 2 år är med och leker så tar inte jag ansvar för att inte HAN är och klättrar nånstans där han inte får vara eller gör saker som jag absolut inte hade velat att min son gjorde när han var i den åldern. Man kan inte räkna med att småbarn håller sig till lämpliga aktiviteter när de leker med såna som är äldre. Såklart slänger jag ett öga på alla ungar regelbundet om hela gården är full med lekande barn, och jag står och lagar mat tex. Men jag tar inte ansvar för att andra håller sig till de regler som deras föräldrar satt upp.  

Man har ju sett små barn som är själva med syskon på lekparken fast att syskonen också är ganska små. Händer det ngt är det såklart föräldrarnas del och inte syskonens... Förstår inte hur man vågar..
  • Gladskit
    Bollen2 skrev 2013-09-11 18:20:18 följande:

Man har ju sett små barn som är själva med syskon på lekparken fast att syskonen också är ganska små. Händer det ngt är det såklart föräldrarnas del och inte syskonens... Förstår inte hur man vågar..

Nej det är lite scary, det ansvaret ska inte ligga på en fem-sexåring.
  • sihn

Jag känner igen det. Vår son är ute
    På vår gård själv, 5 år, där han cyklar och sparkar. Men vi har hyfsad koll på honom från fönstret och vet till 99 % att han håller sig där. Oftast är vi dock ute tillsammans med honom och småbröderna på 2,5 år och 9 mån (skulle aldrig släppa ut 2,5-åringen själv).
    Men grannarna, deras barn cyklar och sparkar utan hjälm, ut på parkeringen och ut på vägen (sonen säger till att han inte får vara där så han stannar på gården). Jag tror aldrig jag sett dessa barns föräldrar ute mer än en gång i somras när de grillade. Annars står de och skriker från fönstret. Det ena barnets lillebror på 2 år har ALDRIG varit ute på gården. Antar att det är för att föräldrarna inte vill gå ut.
    Jag förundras av att man tillåter detta. Speciellt med hjälm. Min dotter på 11 år har hjälm alltid!!!!!

• fluu

Här tycker jag att det är tvärtom, ett himlans hönsande med ungarna. 10 + - åringar som inte får gå de 200 metrarna till skolan själv eftersom det ligger en väg emellan. Barn som sitter bakom lås och bom i trädgårdarna och inte ens får gå ut MED föräldrarna.
    Hönsmamman tvärs över gatan som förfasar sig över att jag låter min 1,5 åring gå själv på vår lilla villagata. Man ser bilar när de kommer och då har jag lärt ungen att vi går upp på trottoaren liksom...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Däremot blev man mörkrädd på det skitområdet jag växte upp efter skilsmässan. Barn, riktigt små barn, som var ute och härjade med äldre syskon kring midnatt, de sprang ute på vägarna, hade inte cykelhjälm eller bälte och umgicks fritt med knarkarna..

• Bollen2
    fluu skrev 2013-09-13 22:13:58 följande:
    Här tycker jag att det är tvärtom, ett himlans hönsande med ungarna. 10 + - åringar som inte får gå de 200 metrarna till skolan själv eftersom det ligger en väg emellan. Barn som sitter bakom lås och bom i trädgårdarna och inte ens får gå ut MED föräldrarna.

Hönsmamman tvärs över gatan som förfasar sig över att jag låter min 1,5 åring gå själv på vår lilla villagata. Man ser bilar när de kommer och då har jag lärt ungen att vi går upp på trottoaren liksom...

Gå själv utan att du är ute? hade jag också förfasat över om det är så. Visst att man kan lära barnen saker men de kanske ser nått spännande och inte tänker på att akta sig för bilarna.. hur vet du säkert att hen börjar traska iväg om du inte ser hen..?
  • Bollen2
    fluu skrev 2013-09-13 22:15:39 följande:
    Däremot blev man mörkrädd på det skitområdet jag växte upp efter skilsmässan. Barn, riktigt små barn, som var ute och härjade med äldre syskon kring midnatt, de sprang ute på vägarna, hade inte cykelhjälm eller bälte och umgicks fritt med knarkarna..

Ja, det låter ju inte det minsta klokt. Stackars barn..!! Vara sig att vara uppe så sent, vara utan tillsyn & umgås med knarkare.. man väljer inte att bli född...
  • fluu
    Bollen2 skrev 2013-09-14 07:10:15 följande:

Gå själv utan att du är ute? hade jag också förfasat över om det är så. Visst att man kan lära barnen saker men de kanske ser nått spännande och inte tänker på att akta sig för bilarna.. hur vet du säkert att hen börjar traska iväg om du inte ser hen..?
    För att jag går precis bredvid henne och kan hugga tag om hon går åt annat håll.
  • fluu

Kanske skrev otydligt i natt. Mitt barn går alltså själv på villagatan = Går för egen maskin och sitter inte i vag.
    Inte gå själv= Ensam.

Svar på tråden Är ni inte rädda om era barn..??