Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Är ni inte rädda om era barn..??

Vi bor också i ett litet villaområde. Jag tycker att jag harkoll på min son och vad han gör, till 99%. Och visst har vi regler, han vet vad han får ta ut från förrådet och vad han bara för göra när vi är med (snickra, spika tex.) han vet var han får vistas, vart gränsen går, hur långt han får cykla osv.

Det som stör mig är dock att de som har yngre barn släpper ut dem och förväntar sig att andra ska ansvara även för deras barn. Min son leker ofta med en granne och hans lillebror. De barnen är 2 resp. 6 år. Jag vet att min son håller sig till sånt som han får. Men om den lilla på 2 år är med och leker så tar inte jag ansvar för att inte HAN är och klättrar nånstans där han inte får vara eller gör saker som jag absolut inte hade velat att min son gjorde när han var i den åldern. Man kan inte räkna med att småbarn håller sig till lämpliga aktiviteter när de leker med såna som är äldre. Såklart slänger jag ett öga på alla ungar regelbundet om hela gården är full med lekande barn, och jag står och lagar mat tex. Men jag tar inte ansvar för att andra håller sig till de regler som deras föräldrar satt upp.  

• Gladskit
    Bollen2 skrev 2013-09-11 18:20:18 följande:

Man har ju sett små barn som är själva med syskon på lekparken fast att syskonen också är ganska små. Händer det ngt är det såklart föräldrarnas del och inte syskonens... Förstår inte hur man vågar..

Nej det är lite scary, det ansvaret ska inte ligga på en fem-sexåring.
Svar på tråden Är ni inte rädda om era barn..??