Saffron skrev 2013-07-01 17:36:17 följande:
Bara nyfiken... Ni som säger att ni har fått biverkningar av pergotime? Vad för biverkningar har det varit? Psykiska, hur då?
Jag undrar då jag själv står på pergotime sedan drygt 2 år. Sedan jag började med pergo har ägglossningarna varit som en klocka. Men min migrän har triggats, får svår migrän vid varje mens (sedan om jag hade fått det annars, det vet jag inte, hade oregelbundna menstruationer innan och mkt sällan ägglossning). Jag tror att jag är deprimerad. Otroligt trött och ibland orkeslös. Orkar visst arbete, men har ingen ork ofta till annat. Har alltid trott att detta beror på den psykiska belastningen som det är att ha försökt att bli gravid i 3 år utan någon som helst framgång, men kanske det är pergotime?
VI kommer att få göra IVF så fort jag har gått ner några kilo till i vikt, har nu för högt BMI för IVF. Pga min ålder, får vi börja direkt när BMI är nått. Har insett att vi helt enkelt inte kan bli gravida utan hjälp, trots att det inte har hittat något fel på oss (förutom mina ägglossningar, som nu fungerar som de ska). Jag måste säga att jag längtar till att vi kan börja med IVF då vi uppenbarligen inte blir gravida annars. Och då jag är 37 år, börjar tiden rinna iväg. Kan ju inte riktigt vänta längre. Ska verkligen försöka allt för att gå ner de attans kilona som fattas.
Mina biverkningar av Pergo var humörsvängningar (är annars en lugn person som aldrig börjar gråta eller blir arg över småsaker, därför kände jag inte igen mig själv under pergokurerna), tryck/smärta vid ÄL (kändes mkt mer än när jag bar på 42 äggblåsor inför IVF då jag var överstimulerad), och förtunnad livmoderslemhinna (mensen blev mindre och mindre på bara några månader).
Min upplevelse var att det inte var bra att hålla på med Pergo många månader i sträck. Eftersom jag har egen regelbunden ÄL så kände jag inte heller att det fanns någon riktig anledning, det var bara ett test från klinikens sida eftersom de har sett att en del oförklarligt barnlösa blir hjälpta. Mina chanser minskade pga att livmoderslemhinnan blev sämre.
En fundering, om man läser om Pergotime på läkarFASS (
fass.se, FASS för föreskrivare) så står "Om inte konception skett efter tre ovulatoriska cykler, bör inte ytterligare kurer försökas.". Jag uppfattar det som att om man testat Pergo och ägglossat tre månader utan att bli gravid, så ska inte behandlingen fortsätta. Funderar också på det här med att Pergo ökar risken för att man går upp i vikt. Är det verkligen rätt väg att gå att äta Pergo i två år, även om det såklart ökar chanserna från noll till lite mer jämfört med att inte ägglossa alls? Om jag var du så skulle jag ta ett uppehåll över sommaren och satsa järnet på att må bra istället, motionera, äta bra, komma i mental form inför IVF som trots allt är en prövning eftersom man känner att allt står och faller med hur det går.